Jump to content
Guest Trine

Lovligt at bånde samtaler?

Recommended Posts

Guest Trine

I forbindelse med en forsikringssag med en lidt "ustabil" modpart, valgte jeg at optage en telefonsamtale med ham. Her erkender han påkørsel uden forbehold. Nogen der kender lovligheden af båndede samtaler i denne slags sager?? Jeg har tænkt mig at bruge den, da han nu et par måneder senere ikke helt kan huske hvad der skete....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I forbindelse med en forsikringssag med en lidt "ustabil" modpart, valgte jeg at optage en telefonsamtale med ham. Her erkender han påkørsel uden forbehold. Nogen der kender lovligheden af båndede samtaler i denne slags sager?? Jeg har tænkt mig at bruge den, da han nu et par måneder senere ikke helt kan huske hvad der skete....
Jeg kender ikke lige lovgivningen i Sverige, men I Danmark er en båndoptagelse lovlig såfremt den ene part har kendskab til optagelse. Såfremt ingen må have kendskab (såsom politiets aflytninger af kriminelle) kræver det en dommerkendelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Jeg kender ikke lige lovgivningen i Sverige' date=' men I Danmark er en båndoptagelse lovlig såfremt den ene part har kendskab til optagelse. Såfremt ingen må have kendskab (såsom politiets aflytninger af kriminelle) kræver det en dommerkendelse.[/quote'] Den ene part?? Det er jo mig:) Eller hvordan? Der var en dut lyd ind over som jo netop gør folk opmærksom på samtalen er båndet. At ham her så ikke ved det er så ikke mit problem?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den ene part?? Det er jo mig:) Eller hvordan? Der var en dut lyd ind over som jo netop gør folk opmærksom på samtalen er båndet. At ham her så ikke ved det er så ikke mit problem?
Ja, du er den ene part.. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Ja' date=' du er den ene part.. :)[/quote'] HA, han kommer til at riste:) han tilbyder mig endog penge for at glemme sagen:)...eller som han formulerer det "det var jo glat så jeg kunne ikke bremse, ramte jer ikke særlig hårdt"..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Hmm, en ting er at det er lovligt at bånde samtalen, såfremt den ene part er klar over det... Men er samtalen også gyldig som bevismateriale?
Håber ikke det behøver ende med en sag, regner med Codan og modparten tager ansvaret når de hører der foreligger en båndet samtale.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Ja' date=' du er den ene part.. :)[/quote'] øh er du sikker på det, jeg mener begge parter skal være blevet gjort opmærksomme på dette. Edit: I stand corrected: "Det er ulovligt at aflytte og optage andres samtaler, hvis der bruges et apparat og ikke er givet samtykke (straffeloven § 263, stk.1, nr.3). Lytning ved dørene, der sker uden udstyr, er lovlig. Det er lovligt at optage samtaler, som den pågældende selv deltager i. Journalister bruger f.eks. ofte at optage interviews. Det er hensynsfuldt at oplyse det, men ikke et lovkrav. " Kilde: http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02515122?OpenDocument

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
øh er du sikker på det, jeg mener begge parter skal være blevet gjort opmærksomme på dette. Edit: I stand corrected: "Det er ulovligt at aflytte og optage andres samtaler, hvis der bruges et apparat og ikke er givet samtykke (straffeloven § 263, stk.1, nr.3). Lytning ved dørene, der sker uden udstyr, er lovlig. Det er lovligt at optage samtaler, som den pågældende selv deltager i. Journalister bruger f.eks. ofte at optage interviews. Det er hensynsfuldt at oplyse det, men ikke et lovkrav. " Kilde: http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02515122?OpenDocument
Du skriver det jo selv: Det er lovligt at optage samtaler, som den pågældende selv deltager i. Journalister bruger f.eks. ofte at optage interviews. Det er hensynsfuldt at oplyse det, men ikke et lovkrav. Dvs. når Moerke selv har været en del af samtalen er det fuldt ud lovligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du skriver det jo selv: Det er lovligt at optage samtaler, som den pågældende selv deltager i. Journalister bruger f.eks. ofte at optage interviews. Det er hensynsfuldt at oplyse det, men ikke et lovkrav. Dvs. når Moerke selv har været en del af samtalen er det fuldt ud lovligt.
Skal vi lige minde om at optagelsen er foregået i Sverige...det er jo ikke sikkert lovgivningen er den samme herovre ;) Men skal sagen køres i DK, så er den sikkert go´ nok.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
præcis det er også derfor "i stand corrected" =)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Skal vi lige minde om at sagen foregår i Sverige...det er jo ikke sikkert lovgivningen er den samme herovre ;)
Hvor ved du det fra? :) Det er en dansk modpart, skaden er sket i København og jeg har optaget fra min mobil fra København:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Hvor ved du det fra? :) Det er en dansk modpart, skaden er sket i København og jeg har optaget fra min mobil fra København:)
Vel og mærket et Dansk mobiltelefonnummer også, går jeg ud fra =)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Vel og mærket Dansk mobiltelefon også' date=' går jeg ud fra =)[/quote'] Nja, den er finsk produceret:) Men dansk mobiloperatør ja:tongue2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fordi du ikke oplyste andet, bor i Sverige og kører i en svensk indegistreret bil. ...men tak for specificeringen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Ved godt at politiet ikke er meget for at rykke ud på småuheld uden personskade. Men jeg mener bestemt at hvis man ringer til dem og oplyser at en udenlandsk indregistreret bil er involveret' date= skal de tage rapport mht en måske længere juridisk ting, mellem forsikrings selskaber på tværs af landegrænserne. Kom de ikke og optog en rapport? Grunden til jeg måske trækker denne debat kortvarigt ned i et sidespor, er fordi jeg altid har været lidt sikker på, at det er det første jeg skal tænke på hvis jeg bliver bulet i DK. Politi - udenlandsk bil - få rapportnummeret - så har forsikringen i Sverige et dokument. Sorry tilbage i tråden... Stærkt gået Moerke.... :th2:
enig, men hvad jeg kan forstå på Trine, så har politiet ikke været involveret ved selve uheldet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Kom de ikke og optog en rapport? Grunden til jeg måske trækker denne debat kortvarigt ned i et sidespor, er fordi jeg altid har været lidt sikker på, at det er det første jeg skal tænke på hvis jeg bliver bulet i DK. Politi - udenlandsk bil - få rapportnummeret - så har forsikringen i Sverige et dokument.
Jo, den hopper jeg nok på næste gang. Den svenske forsikring havde gerne set jeg havde modpartens underskrift på en skadesanmeldelse på stedet. Men politiet var ikke indblandet, og da slet ikke da modparten straks sagde undskyld og uha min fejl bla bla bla.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men politiet var ikke indblandet' date=' og da slet ikke da modparten straks sagde undskyld og uha min fejl bla bla bla.[/quote'] Den kender jeg godt. Jeg blev engang påkørt bagfra fordi jeg stoppede ved en bro som var ved at åbne. Idioten kørte så op bag i mig, og sagde da vi steg ud sagde han: "jeg troede du ville køre over".... broen var på vej op !!!.. Men, han sagde "det er min skyld, ingen tvivl om det"... og så tilkaldte vi ikke politiet. Jeg fik halvdelen af skylden fordi han sagde jeg uden anledning havde blokeret bremserne... Jeg kunne intet bevise. Næste gang er det politiet, eller skriftelig accept fra modparten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos min forsikring.. Jeg har sådan et "plus" tillægsforsikring, der bl.a. betyder 0 kroner i selvrisiko ved skader i udlandet no matter what. Det var sidste efterår en dame der bakkede ud i fordøren på BMW'en da jeg holdt og skulle til at køre frem. Klart hendes skyld, men alligevel. Ingen politi. Melder den til forsikringen i Sverige, får den fikset, koster ingen ting. Forsikringen der lige er fornyet er faktisk faldet(!) i forhold til sidste år - hvor jeg hele tiden har været på billigste præmietrin.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja politimanden ved at vores bil er svensk. (For at hjælpe mig lavede politimanden dog alligevel en rapport, så jeg kunne få oplyst navnet på ejeren af den danske bil, så vi havde noget at sige til vores forsikringsselsskab. Dette skete via telefonen, han var ikke ude og se bilens skader.) Vi skal selv betale 3000kr til værkstedet indtil den skyldige er fundet, så får vi vist pengene tilbage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Vi skal selv betale 3000kr til værkstedet indtil den skyldige er fundet, så får vi vist pengene tilbage.
Samme her..men vær lige over dem. Vores sag er fra 3. marts og den er først overdraget til modpartens svenske selskab 7. juni!!!!!!!!!! I al den tid har de ikke gjort en skid og har ikke forhørt sig hos Codan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke selv haft behov for det endnu.....men det er altid en god ide, at tage et billede af bilen (-erne) i tilfælde af et uheld. I dag har mange kamera indbygget på mobilen, og hvis ikke så er engangskameraerne heldigvis billige at anskaffe og kan have sin faste plads i handskerummet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har taget massere af vores bil, stedet hvor det skete, og af modpartens bil. Johan kørte lige et smut forbi den adresse vi havde fået og der holdt den anden bil heldigvis på en parkeringsplads, så vi lige kunne tage lidt billeder. Jeg tror også vores kommer til at tage lang tid. Vi kan først få en tid på pladsværkstedet i slutningen af oktober, så det er da godt bilen stadig kan køre ellers havde vi været noget på den.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites