Jump to content
renemaria

Hvad sker der for a-kasserne??

Recommended Posts

Vi er nu langt om længe så langt i vores Sverige projekt at vi har købt hus med overtagelse 1. November. Jeg er p.t arbejdsløs og her går det så galt. Jeg har læst samtlige indlæg om emnet og er der også blevet klogere end a-kasse medarbejderen, men hun hænger sig i om hvorvidt min adresse så bliver i sverige for hvis det er tilfældet lukker kassen. Da jeg har skolesøgende børn er vi jo nød til at flytte adresse, for at få svenske cpr.nr, er det korrekt?? Min mand er selvstændig med firma i dk, og jeg læste på en tråd noget om 4 timers arbejde om måneden, kunne give fortsat suplerende dagpenge , er det så selvom at min folkeregister adresse bliver i Sverige?? Hvad siger I,?? Maria

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Det skulle være smuthullet, ja. Så din mand kan vel ansætte dig til rengøring et par timer om ugen i firmaet for så at få supplerende dagpenge for resten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det skulle være smuthullet' date=' ja. Så din mand kan vel ansætte dig til rengøring et par timer om ugen i firmaet for så at få supplerende dagpenge for resten.[/quote'] Ja, men det skal stadivæk igennem arbejdsmarked direktoratet..Men henvis til det når du taler med a-kassen det gjore jeg. Been there, done that, bought the t-shirt....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Til lykke med huset! Din a-kassemedarbejder, hvis løn du betaler til via dit alt for høje kontingent, skal ikke "lukke kassen". Hun skal derimod bistå dig med at overføre din anciennitet til en svensk a-kasse, hvilken muligvis kan indebære, at hun skal sætte sig ind i lidt regler, hun ikke kendte. Det kaldes service. :rolleye: Når I flytter til Sverige skal du naturligvis folkbokföres i Sverige. Hvis du kan opnå ret til supplerende dagpenge i Danmark, kan du uden videre flytte til Sverige og blive i dansk a-kasse og bevare ordningen, så du altså fortsat får danske dagpenge. Du skal selvfølgelig stå til rådighed for det danske arbejdsmarked og være aktivt arbejdssøgende. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

mmmhhh... Medarbejderen påstår at når 303 blanketten er udfyldt, virker den kun hvis jeg har folkeregisteradresse i Danmark, ellers bortfalder alle ydelser., men så bliver man efter min mening fanget i mellem landene, når sverige også påkræver at man har adresse,det er da helt hen i vejret. Der står i paraply pjecen at man senest 7 dage efter ankomst til det andet land, skal henvende sig på pågældende arbejdsformidling, men det er jeg så kun berettiget til de der 314 kr om dagen , hvis det er forstået korrekt. Maria

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Din a-kassemedarbejder er tilsyneladende af den mere hjælpeløse slags, så du må nok påregne en vis efteruddannelsesindsats. :rolleye: 303 har intet at gøre i denne sammenhæng, for du skal ikke til Sverige for at søge arbejde i tre måneder på danske dagpenge. Du skal flytte til Sverige, og hvis du er arbejdsløs på fuld tid, skal din danske a-kasse hjælpe dig med at overflytte ancienniteten til en svensk a-kasse. Hvis du kan få supplerende dagpenge før I flytter, så skal du bare meddele a-kassen din nye adresse, så fortsætter du i dine fulde rettigheder :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Niels har fuldständig ret du mister ikke retten men bliver overflyttet til Sverige og der er kontigentet derimod nästen lig "nul kroner" i forhold til Danmark. Du kan eventuelt ringe til Öresundskontoret de kan fortälle dig og din A-kasse medarbejder hvordan det foregår. Øresunddirekt, København Tlf.: +45 33 91 10 49 E-post redaktionen@oresunddirekt.com Øresunddirekt, Malmö Tlf.: +46 (0)40 -17 64 00 E-post malmo@oresunddirekt.com

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tusind tak for hjælpen' date=' jeg har en aftale med hende i dag om hvem der er klogest, det er jeg , takket være forummet her:p[/quote']Hold os endelig opdateret på sagens videre udvikling. Er der noget vi kan varme os ved herinde, så er det at fortælle små anekdoter om hvordan vi, gang på gang, må oplyse systemet (og dettes blanke lakajer) om sine egne regler. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja så skulle det være i orden, hun måtte give mig ret.:lol: Jag har krav på at få mine danske akasse penge med i 3 mdr. fra afrejse dato til andet eøs land med 303 blanketten, inden 7 hverdage skal jeg da henvende mig på arbejdsformidling i den by jeg flytter til. Hvis jeg ikke ,inden attesten udløber får job skal vi med 301 blanketten overføre mig til svensk akasse med min anncinitet . ligeledes hvis jeg får job, såklart. Der er dog bare lige et "hul" imellem dansk akasse og A.F i danmark. For attesten kan ikke gælde hvis jeg har været sendt i aktivering/arbejde 4 uger før afrejsen.MMMhhh udfra det må jeg konkludere at indtil 1.november at må takke nej til arbejde eller aktivering, men så mister jeg retten til dagpenge i det hele taget. Nøddeskals system:sick: Maria

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Nu skal du så huske at der godt kan gå 3 måneder för at du kan få noget udbetalt. Det er grundet en lidt större sagsbehandling. Det er vigtigt for mig at fortälle dig det da du så kan forberede dig via din Bank (Kassekredig eller lign.). Der er andre herinde der har prövet det og det tager ofte så lang tid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vidste ikke, man kunne gøre på den måde - altså starte på Highway 303 og så dreje ned ad 301, men måske er der andre derude, der har gjort det??? Hvis man er på tre-måneders 303-jobsøgning, og bliver boende i det fremmede EØS-land, når perioden udløber, så mister man al sin a-kasse-anciennitet, så i hvert fald må det være ret vigtigt med timingen. :eek: Hvis det var mig selv (skeptisk, kritisk og overnervøs), ville jeg med det samme få a-kassen til at tage rede på, hvordan overgangen til Sverige skal ske, og hvilken betydning, det har for svenskernes bedømmelse af ancienniteten at være på en "303". Med modellen her, står du med din a-kasses viden reelt ikke til rådighed i den tid, hvor du skal være arbejdsfri for at kunne udnytte ordningen, og du risikerer komplikationer, men det jo ikke reglernes skyld - for de er ikke lavet til at blive brugt sådan. Det regulære ville være at overføre din anciennitet pr. flytningen. :rolleyes: Øresundsdebattens officielle anbefaling: supplerende dagpenge. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu siger min hidtidige erfaring i systemet at jeg skal gå med livrem og seler og helst få det på skrift med stempelafgift etc. Tilliden er i alfald brudt, så man må forberede sig på at tingene ikke går helt efter den samme bog,men mange af reglerne kan jo fortolkes på forskellige måder. Det der med timingen er alt afgørende for om det skal lykkes eller ej, der er i de 3 mdr. tidsfrister man skal overholder vedr. tilbagemeldinger om søgt arbejde m.v så det kan meget let gå galt. Maria

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites