larscph 18 Anmeld indhold Skrevet August 24, 2006 Nu har August været en af de vådeste i mands minde... Burde det ikke få elprisen til at gøre nøjagtig det modsatte af hvad den gør?!? Eller er det stadig lukkede atomreaktorer der driller? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2006 I følge de svenske nyhedsmedier er det den sikkerhedsmæssige nedlukning af indtil flere reaktorer, som er den væsentlige årsag. Der blev i går startet et oliefyret kraftværk i Karlshamn - af samme årsag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2006 Det er så her jeg plejer at gå ind og sige, at det er fordi markedet ikke fungerer, fordi der sidder nogle store aktører, der kan bestemme, hvor meget strøm, de vil udbyde og derfor kan holde markedet i en evig tilstand af underforsyning. Jeg så forleden, at sämhällsbyggnadsminister Mona Sahlin nu også siger, at markedet ikke fungerer, og at man har haft for stor tiltro til markedskræfternes gavnlige virkning. Der mangler nogle reaktorer lige nu, men til gengæld er det lavsæson forbrugsmæssigt. Før sektoren blev "afreguleret" kunne en kw koste 6 eller 8 øre om sommeren - og det var ikke fordi, man havde større produktionskapacitet. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2006 Det er så her jeg plejer at gå ind og sige' date=' at det er fordi markedet ikke fungerer, fordi der sidder nogle store aktører, der kan bestemme, hvor meget strøm, de vil udbyde og derfor kan holde markedet i en evig tilstand af underforsyning. [/quote'] Præcist også min tanke... Heldigvis da er elforbruget meget lavere om sommeren så betydningen for den enkelte af prisen lige nu er vel trods alt til at overse. Men det giver netop ikke nogen logik at prisen går helt amok pga et par reaktorer er lukket ned i lavsæsonen og der vitterlig burde være kapacitet til overs. Ja jeg syntes bestemt ikke det virker som om der er den store konkurrence på området. Lugter mere af olie-kartel-kopi.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2006 Jeg læste et sted, at det koster ca. 5 øre at lave en vand-kilowatt og ca. 10 øre at lave en atom-kilowatt, så en del af prisen må være avance. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret August 24, 2006 Det har godt nok väret en fugtig August men der er her i syd og ikke i nord hvor reservoirene ligger. Der har de jo haft nogle af de värste skogbrände nogensinde. Så vi skal her til valget forlange at politikerne flytter regnbyerne til nordlandet og väk fra os. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret August 24, 2006 Gå ind på http://www.nordpool.com/nordpool/spot/index.html Se under spotmarked og gå ned i venstre side under markeddata. Så skal du trykke på de farvede firkanter, den gule reservoir under sverige, der kan du trykke på den og igen trykke på en graf, så vil du se at reservoirene er nästen nede på minimum, det samme gälder i Norge, i Finland ser det lidt bedre ud. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2006 Aral i Norrland I de år, jeg har boet i Sverige, mindes jeg ikke nogensinde at have læst, at reservoirerne var velfyldte på grund at rigelig nedbør - altid kun den modsatte og fast tilbagevendende historie - så måske er der sket en klimaforandring, så det nordlige Sverige er ved at blive omdannet til ørken. Hvis markedet fungerede, så ville man betale en lav pris for den billige strøm, og når der så ikke var mere af den, så ville man blive nødt til at betale noget mere for den strøm, der er dyrere at fremstille. Som det er nu, hvor man kan skabe en mangelsituation ved at holde igen på produktionen, bliver prisen sat efter, hvad den dyreste strøm på markedet koster. Vi kan så trøste os med, at Vattenfalls absurde indtjening ender i statskassen og går til vård, omsorg og skola, eller hvad de nu går til, efter at direktørernes kæmpebonusser er trukket fra. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret August 25, 2006 I de år' date=' jeg har boet i Sverige, mindes jeg ikke nogensinde at have læst, at reservoirerne var velfyldte på grund at rigelig nedbør - altid kun den modsatte og fast tilbagevendende historie - så måske er der sket en klimaforandring, så det nordlige Sverige er ved at blive omdannet til ørken.[/quote'] De bruger reservoirne som undskyldning da de heller ikke sänker priserne hvis reservoirne er rimeligt fyldte,så er det bare olieprisen eller stop på kernekraftvärkerne der er en undskyldning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites