Jump to content
Mortenkøp

Børnepenge ??

Recommended Posts

Hvis enten mor eller far arbejder i Sverige skal I have børnepenge fra Sverige. Dog er den svenske sats lavere og derfor har I ret til at få suppleret op fra Danmark så det svarer til den danske sats. I skal rekvirere en blanket fra den kommune i Dk hvor en af jer arbejder. Mener at den hedder E411. Den skal udfyldes af EU-kontoret her, de udfylder den med hvor mange penge I får udbetalt fra Sverige og sender den derefter til jeres kommune i Dk. Bemærk at der går op til 120 dage før EU-kontoret har behandlet jeres sag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi boede på Vesterbro før vi flyttede til Sverige, og på Vesterbro Lokalkontor sidder en kvinde der hedder Bente - vistnok Andersen - og hun har helt styr på disse sager, kender blanketterne osv. Prøv at ringe til hende. Bare ring til kbh og bed om hende på vesterbro, så stiller de om. Jeg kan ikke huske hendes nummer. Det er hende der altid har ordnet vores papirer og blanketter og har været en kæmpe hjælp for os. Min svoger arbejder i Dk mens min søster bor i sverige og de får supplerende børnefamileydelse fra Dk fordi de er højere end i sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hjemmefar=ingen penge

Dvs' date=' jeg er så forhindret i at arbejde fordi Malmö Stad lar os vente otte mdr på at ungerne ka blive passet ...[/quote'] Den udbygger jeg lige på, for det begynder at blive helt Kafkask det her. Kort før vi skulle flytte mistede jeg mit faste job fordi arbejdsgiveren ikke mente jeg kunne arbejde fuld tid med rejsetid fra Malmö hver dag. Fair nok, så kunne jeg passe børnene indtil de kommer på dagis - den umiddelbare tidsramme vi havde fået oplyst fra Malmö Stad var april/maj. Min kone har et godt job i DK og kan tjene til 80-90% af vores udgifter, så det skulle nok hænge sammen. Selv har jeg en lille illustrationsvirksomhed ... den kan jo betale i underkanten af en pose havregryn om måneden :rolleyes: Jeg er ikke i a-kasse, men jeg prøvede at søge forældreorlov efter den gamle ordning (vores ældste er født i '00), kun for at opdage at der var min. 2 mdr's behandlingstid på ... på det tidspunkt var vores problem noget mere akut. Og det var jo kun indtil maj, ikke? Som sagt ovenfor var det ikke så simpelt. I slutningen af marts blev vi igen kontaktet af Malmö Stad, der meldte at barn 1 ikke ville kunne komme i förskole før han starter i skolen sidst i august. Barn 2 har fået en plads i en lokal förskole fra engang i august/september (hvornår indenfor denne brede margen ved vi ikke). Indtil da lever vi altså af én indkomst. Jeg har prøvet at undersøge diverse offentlige støttemuligheder: Föräldrapenning (er jeg ikke berettiget til fordi min tegnerbiks har adresse i DK) , individ- og familjbidrag (ikke berettiget; min hustru tjener for meget ... men altså ikke nok til at vi kan leve af det :rolleye: ) dansk forældreorlov (kan ikke nå at blive behandlet før ungerne er i en eller anden form for aktivitet) ... Tilbage er alfa-kassen eller anden arbejdsløshedsstøtte, men jeg vægrer mig ved at melde mig arbejdsløs, fordi: 1) jeg er ikke og kan ikke være aktivt arbejdssøgende, fordi jeg passer børn fra 7 morgen til 7 aften. Desuden kunne der dukke et freelance-job op ud af det blå, og hvad skal jeg så? Melde mig i arbejde 20 timer og tilbage gennem hele systemet igen? 2) Jeg er tvunget ud i den her situation af Malmö Stad, og vil ikke puttes i en social taber-kasse fordi kommunen ikke har tilstrækkeligt med børnepasningspladser. Der burde være en godtgørelse for at passe sine egne børn et sted ... så sagsøger jeg måske ikke kommunen for tabt "arbejdsfortjeneste" (=fem poser havregryn) EDIT: Har så brugt en halv pinsedag på Arbetsförmedlingen med at udfylde skemaer. For derefter at få at vide, jeg ikke kan meldes arbejdsledig fordi jeg må gå hjemme med drengene. Man skal jo være til rådighed for arbejdsmarkedet med dags varsel :rolleyes: Så jeg kan ikke arbejde fordi kommunen ikke har førskolepladser, jeg kan ikke melde mig arbejdsløs, fordi ungerne skal passes, og fordi jeg ikke har arbejde har vi heller ikke råd til at sende dem i privat dagpleje ... så jeg kan søge arbejde. Catch 22, anyone? Gode ideer søges ... jeg er helt i vildrede. Et godt betalt tegnejob kunne også klare ærterne :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeremiade II Siden sidst har vi faktisk fået förskoleplads til den yngste. Jeg ringede og klagede min nød til Medborgerkontoret, og de rykkede (hårdt!) i de rette tråde, så der blev plads hele to måneder før berammet tid! Vi er selvsagt superglade, især på lillemandens vegne, og skylder Per Hållö fra förskoleverksamheten en stor tak. :rose: Det var ét problem af vejen. Derudover fik jeg så meldt mig arbejdsløs for at kunne søge grundersätning hos Alfa-kassen. Hvordan slap jeg gennem pasningskniben på Arbetsförmedlingan? Tja, nød lærer nøgen kvinde at spinde en hvid løgn eller to ... Så jeg fik udleveret arbetsgivar-intyg som mine tidligere arbejdspladser i DK skulle udfylde. Den ene kom hurtigt retur i udfyldt stand. Min seneste arbejdsplads, en større print- og kopivirksomhed i København, tog dog sin tid. Det viste sig at ingen i koncernen kunne forstå svensk godt nok til at vide hvad de skrev under på (:rolleye: det er jo ikke fonetisk skånsk!) og derfor valgte de at nægte overhovedet at oplyse noget! Øv røv, der står man så, og sagen havde allerede trukket i langdrag. Derfor ringede jeg til Alfas infolinie for at høre om jeg kunne nøjes med at sende kopier af ansættelseskontrakt, lønsedler og skriftlig opsigelse. Det skulle for så vidt være nok, fik jeg at vide, men ... trommehvirvel ... hvis jeg ikke har haft job i Sverige kan jeg jo ikke få dagpenge. :sick: Så en måned efter sidste post er jeg tilbage hvor jeg startede, dog nu med ét barn passet (læs: endnu en regning at betale). Pengene fosser stadig ud af statskassen, og der er to måneder tilbage før vores ældste søn starter i skolen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg har forstået har du ret til dagpenge, hvis du er i en a-kasse. Men den danske a-kasse kan finde på at henvise dig til en svensk og hvis du har/skaffer dokumentation på at den danske statskasse siger det, så kan du vel vifte den svenske om næsen med det. Jeg har ikke selv været i den situation, så ved ikke om det vil hjælpe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Håber I finder en løsning og skriver om det i denne tråd' date=' da vi også overvejer at flytte til Malmø og få et barn mere.[/quote'] Løsningen er såmænd meget nem, og forebyggende endda: Sørg for at være i a-kasse ... De fleste normale mennesker kan se det fornuftige og logiske i at være medlem, men dels fordi jeg ikke kunne finde den helt rigtige a-kasse (mit job er lidt specielt), og dels fordi jeg bare ikke fik taget mig sammen, har jeg ikke meldt mig ind. Nu har jeg fået mine smæk for det, det er retfærdigt nok, jeg har selv været ude om det ... men det må gerne snart holde op :scared: Desuden er det hverken farligt at flytte til Sverige eller at få børn herovre. Det værste der kan ske er at I og børnene bliver svenskere, og det er der mange der lever med uden synlige mén :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har en ven.... Konen + 1 barn flyttede til Malmö og de begge 2 fik svensk cpr. Manden er også flyttet med dem men han var ikke i Kungsgatan 15 endnu (efter 6 mdr.) og søgte om svenk person nummer. Han bor stadigvæk i KBH (teoretisk) selv om lejligheden er solgt og de andre som købte deres lejlighed bor der. Alle 3 bor i Malmö i 6 mdr. Barnet er begyndt at gå i förskola og de sagde til dem, hvis en af forældrene var uden job så skal barnet kun går 15 timer om ugen + kun i 2 månder. Derfor manden gider ikke at tilmelde sig i kungsgatan 15 fordi han vil ikke have at deres barn skal stoppe at gå i förskola... Manden har ikke job da han skulle passe barnet i 4 mdr. før barnet fik plads... Hvad skal han gøre? Kan Malmö kommunen kræve at barnet bliver hjemme med faren fordi han ikke har job, selv om faren ikke bor i Sverige? Faren henter barnet altid i förskola selv om han ikke bor i Sverige (bor heller ikke i DK)...Moren har skrevet i papirene at det er kun hende og barnet der bor i Sverige. Og det er ikke noget at opfandt...det er en rigtig story af min ven Mikkel. Og jeg tror at de forsætter med at leve på den måde i flere månder endnu. Hvad skal de gøre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke - problemet er at han ikke kan ha folkeregisteradresse hvor hans kone og barn bor? Med mindre de nye beboere i deres Kbh-lejlighed ikke gider at han har dæk-adresse hos dem, så ser det da ud til at fungere. Det er noget krejl, men pro forma-adresser er ikke noget nyt i Kbh, se på hvor mange der bor i erhvervslejemål ... Så vidt jeg kan se er det jo også kun en midlertidig løsning til han kan arbejde igen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Zidane: Barnet har bara rätt till 15 timmar om föräldrarna ej har något arbete, men man blir inte av med platsen efter 2 månader. Alla barn har rätt till 15 timmars förskola, oavsett vad föräldrarna gör. För ett par år sedan gällde dock att blev man arbetslös eller föräldraledig med nästa barn, så hade man bara platsen kvar i 2 månader, sen fick man sluta. Jenny

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fantastisk så besværligt folk kan gøre det for sig selv - og så helt uden grund. Hvorfor finder han sig ikke bare et job? - de hænger jo på træerne! Pede
Han har dårlig ryg...
Zidane: Barnet har bara rätt till 15 timmar om föräldrarna ej har något arbete, men man blir inte av med platsen efter 2 månader. Alla barn har rätt till 15 timmars förskola, oavsett vad föräldrarna gör. För ett par år sedan gällde dock att blev man arbetslös eller föräldraledig med nästa barn, så hade man bara platsen kvar i 2 månader, sen fick man sluta. Jenny
Forstår ikke helt... Barnet må gerne gå i förskola i 15 timer (også efter de 2 mdr.?) hvis forædrerne ikke har noget job....Men hvordan de 15 timer bliver delt op? i 2 dage eller i 5 dage? Ved du det? Takker... :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

det enda sättet att bli av med sin dagisplats är om man själv säger upp den,att man inte utnyttjar platsen på ett bra tag,att man inte betalar avgiften ett par månader, eller flyttar från kommunen. Man blir alltså inte av med platsen för att man är arbeslös. de 15 timmarna är oftast utlagda mån- fre 9-12, eller 9-15, 3 dagar ena veckan och 2 dagar andra veckan. Är olika för olika förskolor. Jenny

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Citer: Oprindeligt indsendt af Pede Fantastisk så besværligt folk kan gøre det for sig selv - og så helt uden grund. Hvorfor finder han sig ikke bare et job? - de hænger jo på træerne! Pede Han har dårlig ryg...
Se det fremgik jo ikke at dit oprindelige indlæg men det ændrer jo ikke ved at det er bedrageri at bo i Sverige men lade som om man bor i DK. Hvad ideen (og ikke mindst fordelen) ved det sku være har jeg svært ved at gennemskue men held og lykke til din kammerat. Pede

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi står i den dejlige situation, at min kæreste skal føde til Januar 2008. Vi er pt. begge studerende i DK og derfor på SU. Vi har dog fået grænsegængerbeviset, da vi begge har studiejob i DK og derfor er berettiget til dette. Min kærestes grænsegængerbevis udløber dog pr. 1/12 og hun kan ikke få det fornyet, da hun som sagt skal føde og derfor ikke længere kan arbejde. Med hensyn til udbetaling af børnepenge fra DK er det så "nok" at jeg stadig er berettiget til grænsegængerbeviset eller er det morens situation der er afgørende. Håber nogle har erfaring med dette, eller har lidt styr på reglerne om børnepenge fra DK når man er studerende. I andre tråde har der nemlig været flere modstridende indlæg. /Søren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites