anton 0 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2006 Betalte her i weekenden med mit svenske VISA i Phone House i Burlöv Centret. Ekspedienten stod lidt længe med mit temmelig nedslidte danske kørekort, og da jeg sagde, at jeg altså også havde et svensk personnummer var det som om der gik et lillebitte lys op for ham. Han tog imod mit svenske personnummer, og så kunne han konstatere, at "Nå, danskerne skriver personnummer på en forkert måde!" Nej, min kære ven - det er svenskerne, der skiver det forkert! Inden hans klarsyn kunne han ikke forstå, at jeg skulle være født i '29. Nå, men har boet i Sverige i tre år nu, og det er på tide med et svensk ID, så jeg har sat mig selv det mål, at jeg i næste måned skal bytte mit danske kørekort i A5-format til det svenske i plastickort-format. Og dog - fornyelse hvert 10. år er måske ikke sagen? Nå, men med lidt påståelighed og held er det lykkedes for min kone og mig at leve uden svensk ID i tre år - er der andre i den klasse? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2006 Nå, men med lidt påståelighed og held er det lykkedes for min kone og mig at leve uden svensk ID i tre år - er der andre i den klasse? Jepper, vi har gjort det samme. Ville da uden tvivl gerne have et ID kort, men har bare ikke orket at få det lavet. Bankdirektøren sagde ellers til os at han bare kunne skrive under for mig. Det samme med kørekort. Jeg er ligeglad om jeg har et svensk eller dansk. Men som Leon skriver virker de lige godt begge 2. Og så det jo klart nemmest bare at beholde det danske. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mulde 10 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2006 Jeg har bøjet mig i støvet og fået bestilt et svensk ID-kort. Mest fordi der er en idiotisk ekspedient i en dyrehandel, som ALTID vil se ID, og ALTID brokker sig over, at det ikke er et svensk personnr. der står på mit danske kørekort. Nej ven - men jeg har et svensk personnr. Det tager han så som legitimation, selvom jeg jo i princippet bare kunne lire et eller andet af... Den sidste gang jeg handlede der (jeg kommer heller ikke tilbage, når jeg har fået mit ID, han er bare for dum) var der nul tolerance - han kunne ikke se mit personnr., så jeg kunne bare ikke betale. Havde heldigvis en med, som kunne betale for mig - missen skulle jo have mad. Ellers har det mest være noget med, at folk har moret sig over vores "mærkelige" måde at skrive personnr. på - bortset fra dyrehandlen er jeg altid fået lov at betale.... Er generelt ofte ret imponeret af de mange indviklede regler de har fået sat sammen omkring diverse ting - men når først mit fine, laminerede svenske id-kort er i hus - så er DET problem forhåbentlig løst. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2006 At I gider - "skik følge eller land fly" ;) Vi bor i Sverige, og så må vi sq da følger deres regler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fisker 0 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2006 At I gider - "skik følge eller land fly" Vi bor i Sverige, og så må vi sq da følger deres regler. Super, vi brokker os over at eksempel indvandrere ikke lærer dansk i dk, hvor mange snakker svensk herovre, få dog det skide id kort? Så slipper vi andre for at vente 3 minutter ekstra i kø, fordi i skal diskutere med ekspidienten ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Michael Rasmussen 10 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2006 At I gider - "skik følge eller land fly" Vi bor i Sverige, og så må vi sq da følger deres regler. Super, vi brokker os over at eksempel indvandrere ikke lærer dansk i dk, hvor mange snakker svensk herovre, få dog det skide id kort? Så slipper vi andre for at vente 3 minutter ekstra i kø, fordi i skal diskutere med ekspidienten ;-) Så prøv du at bruge dit svenske ID kort i eksempelvis Frankrig hvis de beder om Leg. til dit svenske VISA - De griner nok stadig af dig når du engang er hjemkommet, da det ikke ses for gyldig leg. i udlandet. I mine øjne er det en skjult bankafgift at udstede et i mine øjne så ligegyldigt plasticlaminat. Men måske et LEGO kørekort også virker:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mulde 10 Anmeld indhold Besvaret August 22, 2006 Det kunne jo også være, at man bare bliver irriteret over det med ID-kort, fordi der er så mange pudsige regler, som man ikke kendte på forhånd, og dette var bare dråben? Eller også fordi de ikke er konsekvente med, om et dansk kørekort er ok som legitimation? Eller fordi det bare generelt undrer, at de kan finde ud af at tage VISA og Mastercard i selv de mindste butikker (i modsætning til DK), men de kan ikke finde ud af en nem måde for folk at bevise, at de er hvem de siger de er? Og hvorfor skal "taler I svensk" blandes ind i det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fisker 0 Anmeld indhold Besvaret August 22, 2006 Taler i svensk, skulle blandes ind i det, fordi jeg hvis jeg havde en forretning, og havde en kunde der kom med et kontokort fra et land og et id kort fra et andet ville jeg nok være betænksom over at modtage det, især hvis det var et svensk kontokort, dansk kørekort, og personen ikke engang snakker svensk, men hvad jeg er vel osse bare sart? Det kunne osse være at der var retningslinier i de forskellige forretninger, som gjorde at de rent faktisk skulle se id? Og at de selv hæfter for en hvis procentdel hvis der ikke er dækning? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mulde 10 Anmeld indhold Besvaret August 22, 2006 Jamen så ok da - jeg kan naturligvis ikke svare for alle danskere i Sverige, som har oplevet ID-problemer, men personligt kunne jeg ikke drømme om ikke at tale svensk, når jeg taler med en svensker, nabo - i forretninger osv. (altså: så godt som det nu lader sig gøre). Og det er ikke at forskellige forretninger har forskellige politikker, det kan jeg da godt forstå - det er mere at det ikke er samme regler hver gang i den samme butik - det kan godt undre lidt. Desuden irriterede det mig ligeså meget engang jeg mistede min pung (da jeg boede i DK) og derfor ikke havde noget Dankort. Ville betale med check i forretningen med pas som legitimation, men det gik ikke: Legitimation skulle være Dankort (som jeg jo ville have betalt med, hvis det altså ikke var blevet stjålet). Det er da også lidt plat... For øvrigt er der vel ikke noget i vejen med at undre sig over regler, som man selv synes er lidt mærkelige eller ikke giver mening - måske ovenikøbet brokke sig lidt, hvis noget er besværligt, og man ikke forstår hvorfor? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fisker 0 Anmeld indhold Besvaret August 22, 2006 Mulde. Grunden til at pas ikke er gyldig leg til checks, er at de jo ikke kan se om det er dine checks ;-) de tjekker jo om kontonummer stemmer overens med checkens :-) Selvfølgelig må man brokke sig lidt, måske bliver det bedre, men det er altså ret nedtur at stå i en kø hvor den forreste står og brokker sig, fordi de eksempel ikke har korrekt id med, gør ikke så meget her om sommeren, men når vinteren kommer :-( Så orker jeg ikke at stå i køen foran diskoteket, fordi der er en kegle der skal diskutere fordi han/hun ikke har leg med ;-) For lige precis i den sammen hæng vil de fleste tage korrekt id, og ikke diskutere med dørmanden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret August 22, 2006 Jeg plejer at stikke dem mit danske kørekort og den er gået alle steder undtagen en enkelt gang på posthuset, hvor hun nægtede at modtage mit danske kørekort på trods af, jeg fortalte hende den sure mokke der, at et DK kørekort er gyldig legitimation næsten på højde med ens pas. Jeg gjorde blot det, at jeg gik ud og hævede pengene i stedet og grinede hende op i hovedet, da jeg kom igen. Men man forstår godt til dels alle de køer, der normalt er foran hæveautomaterne rundt omkring, når folk ikke gider skulle vise legitimation hele tiden. Grunden til, at jeg ikke gider have et svensk id kort er, at mit danske kørekort er gyldig leg. samt, at jeg ikke gider betale en afgift for noget, som egentlig ikke er gyldig leg. i udlandet. Så må folk bare vente i køen, egoistisk, ja sikkert Man kunne jo også blot få sat betalingsterminaler med kode op i de forskellige forretninger, men det er nok dyrt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mulde 10 Anmeld indhold Besvaret August 22, 2006 Det var også bare et eksempel på tidligere undren - det med checken. For ligesom at understrege, at det ikke kun er i Sverige, at jeg til tider har... ja, undret mig. Desuden havde jeg i den forbindelse en lang diskussion med min bank, så jeg ved det godt, og for øvrigt er det en lang historie. Desuden har jeg personligt aldrig stået og brokket mig i forretninger eller andre steder over, at de ikke ville godtage mit danske kørekort, sådan er det jo ligesom bare, og det der med at fylde vogne op med varer, som man ved, at man ikke kan betale for, fordi man ikke har "rigtig" ID synes jeg også er lidt plat - men derfor kan det godt synes mig lidt mærkeligt 1) at et dansk id ikke er nok (jeg ville jo kunne have brugt et svensk kørekort som id til betaling, og mig bekendt fremgår kontornummer ikke af kørekortet) og 2) at forretninger ofte godtager et dansk kørekort, hvis man bare giver dem sit svenske personnummer - for det svenske personnummer fremgår jo da heller ikke af et dansk kørekort, men de tror tilsyneladende alligevel på, at man er den man siger - bare man kan give dem et personnr., hvor år, måned og dato vender "rigtigt". Det er det jeg kan finde lidt mærkeligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Michael Rasmussen 10 Anmeld indhold Besvaret August 22, 2006 Nu er det jo også sådan at ens navn står på visa kortet, og så skulle det jo i mine øjne være et stort sammentræf hvis du også har pas eller kørekort der bakker navnet på visakortet op. Men lad være med brok, for rigtigt nok bliver folk ikke glade for et brokøre - bare lad varene stå, og lad forretningen bruge lønkroner på at sætte på plads igen - Har du tid så gå eventuelt ind og fyld en vogn mere gå til en anden kasse - Og gentag indtil du ikke gider at genere dem længere (den dag) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret August 22, 2006 Nu er det jo også sådan at ens navn står på visa kortet, og så skulle det jo i mine øjne være et stort sammentræf hvis du også har pas eller kørekort der bakker navnet på visakortet op. Ehh, ja. På den anden side ville det (i mine øjne) være ret dumt, at forsøge at bruge id der ikke bakker navnet op, hvis man endelig var ude på at snyde dem. Derfor kan de nok ikke bruge navnet alene til så meget. Har du tid så gå eventuelt ind og fyld en vogn mere gå til en anden kasse - Og gentag indtil du ikke gider at genere dem længere (den dag) God fornøjelse... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret August 22, 2006 Jeg har aldrig oplevet, at have problemer med at bruge mit danske kørekort som ID i butikker... ...men skulle hente en pakke sendt fra USA i ICA... Op på cyklen, ind i butikken, be' om pakke. Men da pakken var forudbetalt, skulle hun se noget ID... Værsgo, dansk kørekort. Du'r ik, væk! Om jeg ikke havde et svensk ID? Nope. Om jeg kendte en svensker, der kunne sige god for mig? Nope, om hun kunne bruge mit danske pas? Jo tak... Fint nok. Op på cyklen, hjem efter pas. Da jeg kommer tilbage, har de haft vagtskifte ved kassen, så jeg be'r selvfølgelig bare om pakken igen. Denne gang får jeg den fluks, uden at skulle vise noget som helst. Smilede, takkede for pakken, og lærte så mig selv nogle nye svenske ord på vej ud af butikken. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites