Jump to content
MissCath

Kan man stole på svenskere? ;o)

Recommended Posts

Hmmm... Som nogle af jer ved - I har vel på det nærmeste ikke kunne undgå at lægge mærke til det - så er jeg ved at købe hus i nærheden af Eslöv. Eller det vil sige - jeg har set et hus, jeg har fortalt manden, som er mægler på det, at jeg gerne vil købe og han har ringet tilbage og sagt at der er 'grønt lys'. For at fortælle historien kort, så får kæresten min og jeg fremvist huset af ovenstående mægler, da vi er ude og se på et af hans andre huse. Huset er ikke færdigt; det er et gammelt hus, hvor alt er pillet ud og taget er skrællet af. Så er der lagt nyt tag på og nu er de i gang med at hælde alt ind i det igen. Så langt så godt. Men da vi talte med ham i søndags, blev vi enige om at vi skulle ringes ved torsdag eller fredag for at aftale en dag i næste uge, hvor vi kunne komme op og tale færdig med ejeren omkring overtagelse og eventuelle ændringer i byggeprojektet, hvis der var noget specifikt, vi gerne ville ha' lavet ved huset. Problemet er, at han har ikke ringet! Og vi kravler op af vægge og ned af stolper, fordi vi BARE SÅ GERNE VIL HAVE DET HER HUS!!! Førnævnte mægler er virkelig en sød fyr og meget tillidsvækkende - en go' gut. Jeg plejer ikke at tage fejl, når det kommer til mennesker. Men hvorfor ringer han ikke? (Han har godt nok ferie, men sælger er en ven, og han ordner vist bare det formelle for ham). Kan man mon stole på en svensker, eller har han bare givet os en sludder for en sladder? :rolleye: Jeg smider det her indlæg i OT, men egentlig ikke fordi I behøver svare på det - der skulle jo bare være en titel. Det handler i virkeligheden nok mere om, at vi er hammer-frustrerede... Vi er jo på! Så det er nok bare lidt tyve-minutter-over-to-natten-til-søndag-frustration, jeg lige lufter her... Nå, NU går jeg i seng - ellers bliver jeg jo bare ved. Mon ikke han ringer i morgen? :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Start med en kort sms ind ad sidevejen...og er der ingen respons, så er det bare at ringe op. Men han har jo nok bare svedt det ud, eftersom han er på ferie. Og, egentlig, så må man jo nok unde folk lidt ferie - uanset om Dansken kravler på væggene ;) Meeen...han skal love hvad han holder, uagtet at hen selv er på ferie. Og ringer han ikke, så ringer i. Basta. Break A Leg :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare så I er advaret Det lyder ærlig talt som optakten til et langtrukkent mareridt, man ikke kan vågne fra. Nej, man kan ikke stole på svenskere, for man kan ikke stole på nogen. Man skal selv sørge for, man ikke bliver snydt. Det er ikke sagen, at mægler Flinkebasse er ven med sælger, for så har i reelt ikke nogen til at varetage jeres interesser. Er han i det hele taget mægler på opgaven, eller er han formelt en privatperson, der hjælper en ven? Et gammelt hus, som er et ufærdigt projekt, kan være et udmærket køb, hvis prisen er rigtig - det vil sige meget lav - og man har overskud til at gøre projektet færdig. Men her vil I altså lægge jeres liv i hænderne på en vildt fremmed (en fagmand? en fusker? begge dele?), som lover at gøre huset færdig til jeres tilfredshed, og I vil i princippet betale for et færdigt hus selv om huset er ufærdigt. Værsgo. Men jeg vil hermed advare mod fremgangsmåden. Der er ingen der tager jeres penge og løber, men forude venter et grumset område af skuffede forventninger og endeløse konflikter. :sad: Jeg synes, I skal få en uafhængig fagmand, det vil sige en anden ejendomsmægler, som I betaler nogen tusindlapper, til at kaste et koldt og kynisk blik på handlen. Og husk klare skriftlige aftaler om alting og ingen penge før tingene er udført til fuld tilfredshed. God fornøjelse og til lykke. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg synes, I skal få en uafhængig fagmand, det vil sige en anden ejendomsmægler, som I betaler nogen tusindlapper, til at kaste et koldt og kynisk blik på handlen. Og husk klare skriftlige aftaler om alting og ingen penge før tingene er udført til fuld tilfredshed.
Som en bygningsingeniør der kun har danske erfaringer, kan jeg kun fuldt ud støtte det Niels skriver. Byggebranchen i Danmark har nogle brodne kar og det er utvivlsomt også tilfældet i Sverige. Så husk ingen penge før der har været en "afleveringsforretning". Sørg for at I alle ved hvad der skal udføres og til hvilken pris. I DK så står man stærkere i en mulig tvist, hvis man fører dagbog over hændelser undervejs i byggeriet. Jeg ved ikke om det samme er tilfældet i Sverige. Pas på med at få udført arbejde "i regning" dvs. hvor den eneste aftale er at arbejde skal udføres til en uspecificeret pris. Hvis I ikke har erfaring inden for branchen så skal I have jeres egen rådgiver. Det kan spare Jer for mange problemer og misforståelser, som utvivlsomt kan opstå og skabe en dårlig stemning på byggepladsen. I DK har vi et aftalegrundlag kaldet AB92 som bygherrere og udførende har udarbejdet i fællesskab. Jeg kan ikke forstille mig andet end at svenskerne må have noget lignende. I DK, vil mange ting falde under AB92 i tilfælde af tvist, selvom det ikke er specificeret i aftalegrundlaget, alene af den grund at der er dannet kutyme inden for området. Hvis undtagelser fra AB92 skal være gyldige skal de specificeres i kontraktmaterialet. Måske gælder noget lignende i Sverige?? I bør købe huset til den pris I vurderer det er værd lige nu. Ikke nogle ekstra penge for ikke udført arbejde. Ved siden af skriver i kontrakt på det arbejde der mangler. Således kan sælger få sin pris ved at ligge købssum og kontraktsum sammen. Hvis sælger viser sig at være en dårlig håndværker, kan man ikke uden videre udskifte ham, med mindre der betales en ikke specificeret kompensation. Sådan er det med AB92 -måske har svenskerne en lingnende ordning. Held og lykke med projektet og husk at få Jer en bygherrerådgiver

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nærmere forklaring Hej igen og tak for svarene og de gode råd. Lidt nærmere forklaring: Huset er hverken købt eller betalt endnu. Som det står lige nu, er det ikke færdigt - men vi har fået forklaret, hvordan huset ser ud og hvad det vil indeholde, når det skulle sættes til salg (hvilket det ikke skal, når vi jo gerne vil have det!) Jeg har så blot lagt billet ind på at købe det, når det er færdigt. Det, der så - måske - kan betegnes som heldigt, er at vi har forhørt os om muligheden for at blande os lidt i, hvordan det skal se ud. F.eks. har de tænkt sig at lægge plankegulve og opsætte el-paneler, og fred være med det. Men jeg vil gerne have klinkegulv og gulvvarme. Det er så lige det, som vi gerne skulle op og tale med dem om. Hvordan og hvorledes, hvad en merpris vil være og den slags. Og derfor mit oprindelige indlæg, fordi de IKKE HAR RINGET! :mad: Hvis det nu var et helt færdigbygget hus ville præmisserne i bund og grund være de samme - what you see is what you get. Men forskellen her er, at vi kan påvirke hvordan enkelte ting af huset skal være. (Køkken, bad, tag og en hel masse er afklaret, tingene er nemlig købt ind og taget er lagt). Det, vi så skal diskutere, når de engang ringer til os, er hvordan tingene skal være og hvad de skal koste. Og alt bliver skrevet ned på papir! Jeg er rigtig glad for jeres råd, det er rart at se sagen fra en anden vinkel. Men når Markowitch skriver: "Så husk ingen penge før der har været en "afleveringsforretning". ", hvordan så? Hvad med de der handpenning? Hvordan kan vi være sikre på, at huset er vores, hvis vi ikke lægger en eller anden for depositum (forudsat at føromtalte papir med ændringer og priser er til stede)? Jeg ringer altså til ham mandag! :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Don't rush the good things Huset løber jo ingen vegne, blandt andet fordi det ikke er sat til salg, men jeg kender godt den panik fra de gange, jeg har købt bolig. Den panik er meget nyttig for mægler og sælger. Mit nuværende hus så jeg første gang i november - overvandt panikken - og skrev under 15. juni året efter, da alt var på plads. I har sagt til mægleren, at I gerne vil købe huset, men det må jo være på baggrund af nogle vilkår, som fremgår af et udkast til en købekontrakt. Hvis mægleren er seriøs, fremgår det også af kontraktudkastet, hvordan den problematik skal håndteres, at huset ikke er færdiggjort. Den dag, købekontrakten underskrives, skal I betale handpenningen på 10 procent, og først den dag har I købt huset. Det er måske om en måned - når I er helt tilfredse med aftalen. I kan også bare drøne over på mandag og skrive under, så er i sikre på, ingen andre løber med ruinen. I er også sikre på senere at fortryde, at I ikke klappede hesten og fik jeres egen rådgiver. Hvis det er en normal handel med mægler på, får sælger ikke håndpengene, når der er betingelser, der skal opfyldes. Så bliver de deponeret hos mægleren, indtil de vilkår, der er angivet i kontrakten er opfyldt. Hvis sælger ikke kan opfylde sine forpligtelser, kan handlen i yderste konsekvens gå tilbage. Om i så får alle pengene tilbage tør jeg ikke sige from the top of my head, men det er i hvert fald princippet, at I får pengene tilbage. Resten af købesummen skal som du sikkert ved betales på overtagelsesdagen. Hvis huset ikke er færdigt der, og I betaler købesummen, så har I stensikkert balladen, men selve handpenningen er ikke SÅ farlig - pengene kan for eksempel ikke forsvinde i en konkurs. Hvis alt går rigtigt til. :cool: Tag over og snak med sælger om, hvordan gulvet skal se ud, og når han så har lagt et klinkegulv efter jeres outrerede smag, kan I tage hul på finesserne i købekontrakten sammen med jeres benhårde rådgiver. Go for it! :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men når Markowitch skriver: "Så husk ingen penge før der har været en "afleveringsforretning". "' date=' hvordan så? Hvad med de der handpenning? [/quote'] Jeg mente blot at man ikke skulle betale for udført arbejde før man har accepteret det. Det ser ud som om konstruktionen for Jeres køb er lidt anderledes end jeg først havde tænkt (hvor i skulle stå som bygherre og hovedentreprenør). I køber det færdige hus og skal måske stille med et depositum. Husk depositum, som i bankgaranti. De skal ikke kunne stikke pengene ned i egne lommer, med mindre i selvfølgelig aftaler det sådant. Hvis I springer fra, skal entreprenøren muligvis kompenseres og der kommer depositumet ind i billedet. Betingelserne skal derfor fremgå tydeligt i kontrakten. Husk også at specificere materiallevalget, gerne med navns nævnelse. Evt. hvidevarer skal også nævnes med produktnavn. I DK er det sådan at entreprenøren kan finde et billigere, men lige så godt alternativt materiale. Jeg ved ikke om den går i Sverige. Det går bestemt ikke i Tyskland, hvilket et par danske entreprenører fra tid til anden har erfaret. Ikke sjovt at hive 3000 kvm linolium gulv af, fordi fabrikatet ikke var som specificeret. Det er realistisk at udførelsen/kvaliteten ikke kommer til at være 100% i orden. I skal i den forbindelse have nogle rettigheder i kontrakten der kompenserer Jer i en sådan situation. F.eks. med prisnedslag. En anden ting som kan blive dyrt, er forsinkelser. Hvis I sælger jeres nuværende bolig, så det lige passer med afleveringsdatoen på det nye hus, kan det godt være at i skal bo på hotel, da der "lige mangler noget". Det skal I også have mulighed for at kompenseres for i kontrakten. I DK ordnes forsinkelser typisk med dagbøder for hver dag byggeriet er forsinket. Jeg ved ikke hvad de gør i Sverige, eller om der eksisterer standardkontrakter eller lignende. Held og lykke med købet :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Få en sagkyndig med det og få evt. en kontrakt med hvor AB04 skal overholdes, det er det den er til for (köberbeskyttelse) Jeg er ening med Nils og Markowitch og kender selv AB92/AB04

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak igen for svarene. Vi ringede i dag og skal derover på onsdag. Mægleren sætter et eller andet stykke papir sammen til mødet, så vi kan få lidt på skrift. Så tager vi det oppefra og ned og ganske stille og roligt! Nils, jeg har taget dine ord om utålmodighed til mig. Normalt ejer jeg ikke skyggen af tålmod og kæresten har MASSER af tid. Denne gang er det omvendt - jeg tager det heelt rooligt og er ligeglad om vi først skriver under til foråret... Så længe vi bare ved, at huset er vores... :D Men hvor finder jeg noget mere info om AB92 (lyder som en fodboldklub) eller AB04 (mon de to snart mødes i en eller anden kamp?) :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Her beskrives de fleste aftaler i byggeriet i Sverige Herunder ab04 som er den nyeste og den der bruges idag AB04 står for almindelige byggebestemmelser både i danmark og i sverige. http://www.byggledarna.se/byggledarna_entre.htm under siden http://www.byggledarna.se/standardavtal.htm finder du lidt skriv om Allmänna Bestämmelser (AB 04) Held og lykke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites