Weber 10 Anmeld indhold Skrevet August 7, 2006 Hej Alle Hermed link til seneste nyt vedr. Uppskov, hvis man f.eks. flytter til DK med fortjeneste på svensk bolig. Foreslaget er ikke vedtaget endnu..Så vidt jeg ved, men det ser lovende ud. http://www.regeringen.se/sb/d/3485/a/45555 Mvh Thomas Weber Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2006 Læs det med småt! Jeg har vist nævnt det op til flere gange, men man skal bemærke, at ordningen ikke omfatter ejerlejligheder. Man kan kun få udsættelse, hvis man flytter til et dansk hus, og hvis man senere flytter i lejlighed, skal skatten betales. Sverige har jo aldrig rigtig kunnet se noget i EU - man er nærmest imod - og ventede helt til 1995 med at indtræde. Da udenrigsmisteren foreslog at indføre euro, slog de hende ihjel. I det hele taget er linjen, at eftersom Sverige har de bedste love og bestemmelser på alle områder, vil det altid være et tilbageskridt at tilpasse sig efter det indre marked. :( Så vi må bare konstatere, at der heller ikke med EU's hjælp bliver rimelighed og lighed for loven i de skatteregler, vi er underlagt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret August 7, 2006 Og lige netop det med at DU skal indsende redegørelse hvert år til skatteverket, virker HELT sort..... Hvis de vil ha' penge, må de selv gøre et stykke arbejde..... Svenskerne er fandme bare for arrogante på nogle områder.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Weber 10 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2006 Hvor er lige retfærdigheden eller logikken idet ??? Hvordan kan den svenske rigsdag argumentere for at det skal være et hus og det ikke gælder for en ejerlejlighed ??? Det virker da temmeligt unfair og ikke i tråd med EU, gad vide om det kan svare sig at køre en sag, man kommer vel alligevel et stykke for f.eks. 100.000 til en advokat. Meget undrende over for dette...! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Weber 10 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2006 Lovforslaget Hej Nils Jeg har været inde og læse selve lovteksten, og har svært ved at gennemskue hvilke boliger man kan søge uppskov for, hvis man f.eks. flytter til Danmark, men det hænger nok sammen med at jeg ikke er så stærk udi det svenske juridiske sprogbrug. Kan du i selve lovteksten se definitionen på boliger man kan søge uppskov på? http://www.regeringen.se/sb/d/6187/a/66281;jsessionid=aJiuPGHgrMb9 Mvh Thomas:confused: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2006 Et småhus er jo ret nemt at gå til. Det er et hus med bolig for en eller to familier. En grund kan med det nye forslag også være ersätnings"bostad". Desuden kan man få uppskov, hvis boligen ejes af en økonomisk forening, der ejer en ejendom og har som væsentligste opgave, at stille boliger til rådighed for medlemmerne. Jeg vil tro, en dansk andelsboligforening passer ind i den skabelon, men en dansk ejerlejlighed gør det under ingen omstændigheder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Weber 10 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2006 Det er ren diskrimination..! Jeg kan på ingen måde se at de kan forsvare en forskel mellem en ejerlejlighed og alm. hus. Ikke udover at der er en ejerforening der varetager fælles interesser og udvendigt vedlighold i en ejerlejlighed. Der er jo næppe nogen der har kørt dette til ende endnu, men måske er det det værd, sagen vil jo danne præcedens for andre. Det lyder mærkeligt og meget diskriminerende.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2006 Det virker da temmeligt unfair og ikke i tråd med EU, gad vide om det kan svare sig at køre en sag, man kommer vel alligevel et stykke for f.eks. 100.000 til en advokat. Behøves der en advokat? Så vidt jeg kan forstå fra EU-komissionens hjemmesiden er der mulighed for at enhver kan indsende en klage over en medemsstat. De har endda en fast formular. http://ec.europa.eu/community_law/complaints/form/index_da.htm Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 8, 2006 Stærkt. Man brude sende nogle flere klager til EU i stedet for bare at gnälle. Men nu er loven jo ikke vedtaget endnu, og derfor kom jeg til at tænke på, at man burde maile til alle remissinstanserne - som fremgår af Webers link - det er altså instanser, der er blevet indbudt til at sende høringssvar. Fristen er 25 august. Desværre er de 28 instanser, som bliver bedt om synspunkter på den nye lov, tilsyneladende Græskkatolsk Forening gange 28. Ikke en eneste forening eller myndighed som har noget med EU at gøre eller blot har en fjern forbindelse til udlandet, så jeg tabte lidt fremdriften igen. Det er svært at forestille sig, at nogen af remissinstanserne er i stand til at forstå problemstillingen. Men Finansdepartementet kender problemstillingen. Det er nok der, man skal klage først. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Weber 10 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2006 Klage Sendt til EU kommissionen. Stærkt. Man brude sende nogle flere klager til EU i stedet for bare at gnälle. Men nu er loven jo ikke vedtaget endnu, og derfor kom jeg til at tænke på, at man burde maile til alle remissinstanserne - som fremgår af Webers link - det er altså instanser, der er blevet indbudt til at sende høringssvar. Fristen er 25 august. Desværre er de 28 instanser, som bliver bedt om synspunkter på den nye lov, tilsyneladende Græskkatolsk Forening gange 28. Ikke en eneste forening eller myndighed som har noget med EU at gøre eller blot har en fjern forbindelse til udlandet, så jeg tabte lidt fremdriften igen. Det er svært at forestille sig, at nogen af remissinstanserne er i stand til at forstå problemstillingen. Men Finansdepartementet kender problemstillingen. Det er nok der, man skal klage først. Hej Nils Ja så har jeg sgu sendt en klage over forholdende til EU kommissionen Så må vi se om der sker noget. Skal nok følge op på dette. Mvh Thomas Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2006 Hej Nils Ja så har jeg sgu sendt en klage over forholdende til EU kommissionen Så må vi se om der sker noget. Skal nok følge op på dette. Mvh Thomas cool! :) n Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
titta 10 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2006 Hej Nils Ja så har jeg sgu sendt en klage over forholdende til EU kommissionen Så må vi se om der sker noget. Skal nok følge op på dette. Mvh Thomas .................... Perfekt initiativ :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Weber 10 Anmeld indhold Besvaret September 18, 2006 Status, på klagen. Hej Nils Ja så har jeg sgu sendt en klage over forholdende til EU kommissionen Så må vi se om der sker noget. Skal nok følge op på dette. Mvh Thomas Hej Alle Lige en hurtig status på sagen, jeg har valgt at klage over de svenske regler i forbindelse med salg af bolig i Sverige og flytning inden for EU. Jeg sendte klagen til den danske EU-kommission, og sagen er nu videresendt til Kommissionen i Bruxelles. Om det er et godt tegn eller det bare er sådan "møllen" køre aner jeg ikke. Mvh Thomas Weber Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Weber 10 Anmeld indhold Besvaret October 17, 2006 Ændrede regler ved kapitaltgevinst, Uppskov Hej Alle Hermed link til seneste nyt vedr. Uppskov, hvis man f.eks. flytter til DK med fortjeneste på svensk bolig. Foreslaget er ikke vedtaget endnu..Så vidt jeg ved, men det ser lovende ud. Mvh Thomas Weber Hermed et opdateret link som virker, kan ikke helt gennemskue om det nu er gennemført eller ej. Ved heller ikke 100% hvordan nedenstående skal tolkes HJÆÆLP Nils Sammanfattning I promemorian förslås bland annat att de svenska reglerna om uppskov med kapitalvinst vid avyttring av privatbostad utvidgas till att även omfatta avyttringar och förvärv av permanentbostäder inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2007 och tillämpas på avyttringar som skett den 1 januari 2006 eller senare. http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/66281 Mvh Thomas Weber Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 17, 2006 Intet nyt under solen. Samme tekst som i sommer. Loven bliver vel vedtaget i årets sidste måneder, så den kan gælde for 2006, hvis ellers finansministeren når at få håret ud af postkassen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Weber 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2006 Status på sagen Hej Alle Lige en hurtig status på sagen, jeg har valgt at klage over de svenske regler i forbindelse med salg af bolig i Sverige og flytning inden for EU. Jeg sendte klagen til den danske EU-kommission, og sagen er nu videresendt til Kommissionen i Bruxelles. Om det er et godt tegn eller det bare er sådan "møllen" køre aner jeg ikke. Mvh Thomas Weber Hej Alle Status på sagen! EU-kommissionen i Bruxelles, bekræfter at de nu har modtaget min klagesag og det vedlagte bilag (Det nye lovforslag). Men at det selvfølgelig tager lidt tid da det skal oversættes til flere sprog. Det lyder da som om at de tager det seriøst, ellers ville de vel næppe oversætte hele sagen..? (det er ret mange sider) Nogen der kender systemet indefra..? Med venlig hilsen Thomas Weber Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2006 Seneste nyt fra den officielle front http://www.rod.nu/rod_utv.nsf/Webb/5E3185DE6DFF8386C125722800513E6E?OpenDocument Det bliver "for kompliceret", hvis lovgivningen også skal omfatte ejerlejligheder, mener regeringen. I det hele taget en syg argumentation uden argumenter. Lad os håbe de kommer ned med nakken. Weber, du kunne jo maile til ROD-journalisten, at sagen er indklaget for EU-kommissionen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Weber 10 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2006 Nyt fra Bruxelles, Hjælp...tak! Hej Nils og andre interesserede Skriver lige et referat af det sidst ankomne brev fra Bruxelles. Jeg har brug for lidt assistance med et svar til dem så vi rammer 100% rigtigt første gang. Håber I kan hjælpe med formuleringen at et svar. "Det fremgår af Deres brev af d. 8 Spetember 2006, som er registreret under nr. 2006/4859 at De fremsætter en klager over, at den bestemmelse i svensk skatteret, hvorefter der kan ske udsættelse af beskatning af kapitalgevisnt ved salg af bolig ikke gælder for alle typer bolig. For at Kommisionen kan afgøre, om dette eventuelt udgør en overtrædelse af fællesskabsretten, har jeg brug for en række oplysninger fra Dem. For at den svenske lovgivning kan blive anset for at være i strid med fællesskabsretten, skal der være tale om forskelsbehandling mellem en svensk situation og en situation af grænseoverskridende karakter. Vil f.eks. en person, der sælger et hus i Sverige for at købe en "ejerlejlighed" i Danmark bliver behandlet anderledes end en person, der sælger et hus i Sverige for at købe en bolig af tilsvarende type som den danske "ejerlejlighed" i Sverige ("andelslägenhet")? Ellers findes der retlige boligformer i Danmark, som ikke svare til de retlige boligformer, der eksistere i Sverige, hvorved en person, der sælger et hus i Sverige, ikke drager fordel af udsættelse af beskatning af kapitalgevinsten. Det vi glæde mig meget at modtage yderligere oplysninger fra Dem vedrørende dette aspekt. Hilsen Thomas Weber Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2006 Weber vs Sverige Hej Weber Lad os få det dumme land ned med nakken - her er mit forslag. :) Tak for Deres brev af den og den dato med det og det journalnummer om det og det. Angående Deres spørgsmål, om den planlagte svenske lovgivning om udsættelse af betaling af kapitalgevinstskat betyder en forskelsbehandling mellem en svensk situation og en grænseoverskridende situation, så kan det fastslås, at hvis vi definerer situationen som salg af privat (ikkeerhvervsmæssig/ikkekommerciel) bolig med efterfølgende køb af ny privat bolig, så vil enhver sådan situation, som finder sted på svensk grund, give mulighed for skatteudsættelse, mens den tilsvarende situation i mange tilfælde når den nye bolig er en lejlighed ikke vil give mulighed for skatteudsættelse, når den er grænseoverskridende. Der er dermed tale om en åbenlys forskelsbehandling. Bemærk at for den enkelte borger, der rammes af denne forskelsbehandling, kan der være tale om et meget stort beløb. Bemærk også, at forskelsbehandlingen også rammer den borger, der i første omgang flytter til et enfamiliehus uden for Sverige, men senere i livet flytter til en lejlighed. Bemærk også, at antallet af flytninger mellem Sverige og Danmark skal regnes i tusinder hvert år, og at tallet stiger hastigt. Sagen er altså af væsentlig økonomisk betydning for et stort antal mennesker. Den svenske regering er klar over, at også efter lovændringen er der tale om forskelsbehandling, men har den holdning, at det vil blive "alltför komplext" at tage hensyn til, at lejligheder behandles ringere end "småhuse". (Kilde: Riksdag&Departement, 16112006) Svensk lovgivning giver ikke mulighed for, at en enkelt lejlighed kan være fast ejendom med eget matrikelnummer, derfor er "andelslägenhet" i praksis et svensk ord for "lejlighed i udlandet", så spørgsmålet om en person, der køber en andelslägenhet i Sverige, er ligestillet med en person, der køber en andelslägenhet i Danmark, er udelukkende af metafysisk interesse. På spørgsmålet om der findes retlige boligformer i Danmark, som ikke findes i Sverige, må svares, at ja, selvstændigt matrikulerede ejerlejligheder findes som nævnt ikke i Sverige. Men man kunne også svare nej, der findes kun to slags private ejerboliger i begge lande: Fast ejendom/fastighet og boligret/bostadsrätt. Forskelsbehandlingen opstår udelukkende på grund af svenske begrænsninger og komplikationer i lovgivningen - f.eks. at fast ejendom skal ligge nede på jorden for at være omfattet af muligheden for skatteudsættelse samt en meget detaljerig definition af en tydeligvis svensk bostadsrättsforening, hvor man så i den nye tekst blot fjerner ordet svensk. En lovtekst der favner svensk og udenlandsk fast ejendom og boligret, der er privatbolig, forekommer at kunne skrives langt enklere end den nuværende forskelsbehandlende tekst. med venlig hilsen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Weber 10 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2006 Weber vs. Sverige, Comments Please..! Hej Nils Jeg tror den er lige i øjet, men jeg ved ikke om jeg skal have det næstsidste afsnit med ?, det er åbning i argumentationen. men måske finder svenskerne selv på det alligevel. Tak for hjælpen til Nils. :th2: Andre der har kommentarer så er det nu, for jeg skyder det afsted, meget snart. Med venlig hilsen Thomas Weber Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2006 Hej Nils Jeg tror den er lige i øjet, men jeg ved ikke om jeg skal have det næstsidste afsnit med ?, det er åbning i argumentationen. men måske finder svenskerne selv på det alligevel. Jeg forstår ikke helt hvad du mener, men jeg så et indirekte spørgsmål/usikkerhed/problem i teksten fra EU-kraten, nemlig om problematikken opstår, fordi de danske regler er skøre. Det kunne svenskerne jo passende argumentere med, altså at de ikke kan tage hensyn til alle mulige andre landes sære lovgivning - herunder en vanvittig dansk ide med at stable fastigheter ovenpå hinanden. Og så svarede jeg på det indirekte spørgsmål, at der kun er to slags privatejerboliger, og at al balladen skyldes fnidderet i den svenske lovgivning. Det var pointen. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2006 På dansk vil man opfatte, at en privat bolig er der, hvor man bor fast privat - men en svensk "privatbostad" er ikke automatisk en fast bolig. Den svenske lovgivning om uppskov omfatter boliger, der er omfattet af begrebet "permanentbostad", som kan oversættes til fast bolig. Et sommerhus eller en anden bolig, hvor man opholder sig sporadisk, eller som man kun har ejet i kort tid, kan være privatbostad uden at være permanentbostad, så jeg har lige præciseret tre steder i teksten og sender det hele igen. Der er nogle hundrede millioner på spil, og så kan man vel godt tjekke teksten en ekstra gang. :D Tak for Deres brev af den og den dato med det og det journalnummer om det og det. Angående Deres spørgsmål om, hvorvidt den planlagte svenske lovgivning om udsættelse af betaling af kapitalgevinstskat betyder en forskelsbehandling mellem en svensk situation og en grænseoverskridende situation, så kan det fastslås, at hvis vi definerer situationen som salg af privat (ikkeerhvervsmæssig/ikkekommerciel) fast bolig (på svensk: permanentbostad) med efterfølgende køb af ny privat fast bolig, så vil enhver sådan situation, som finder sted udelukkende på svensk grund, give mulighed for skatteudsættelse, mens den tilsvarende situation i mange tilfælde, når den nye bolig er en lejlighed, ikke vil give mulighed for skatteudsættelse, når den er grænseoverskridende. Der er dermed tale om en åbenlys forskelsbehandling. Bemærk at for den enkelte borger, der rammes af denne forskelsbehandling, kan der være tale om et meget stort beløb. Bemærk også, at forskelsbehandlingen også rammer den borger, der i første omgang flytter til et enfamiliehus uden for Sverige, men senere i livet flytter til en lejlighed. Bemærk også, at antallet af flytninger mellem Sverige og Danmark skal regnes i tusinder hvert år, og at tallet stiger hastigt. Sagen er altså af væsentlig økonomisk betydning for et stort antal mennesker. Den svenske regering er klar over, at også efter lovændringen er der tale om forskelsbehandling, men har den holdning, at det vil blive "alltför komplext" at tage hensyn til, at lejligheder behandles ringere end "småhuse". (Kilde: Riksdag&Departement, 16112006) Svensk lovgivning giver ikke mulighed for, at en enkelt lejlighed kan være fast ejendom med eget matrikelnummer, derfor er "andelslägenhet" i praksis et svensk ord for "lejlighed i udlandet", så spørgsmålet om en person, der køber en andelslägenhet i Sverige, er ligestillet med en person, der køber en andelslägenhet i Danmark, er udelukkende af metafysisk interesse. På spørgsmålet om der findes retlige boligformer i Danmark, som ikke findes i Sverige, må svares, at ja, selvstændigt matrikulerede ejerlejligheder findes som nævnt ikke i Sverige. Men man kunne også svare nej, der findes kun to slags private ejerboliger i begge lande: Fast ejendom/fastighet og boligret/bostadsrätt. Forskelsbehandlingen opstår udelukkende på grund af svenske begrænsninger og komplikationer i lovgivningen - f.eks. at fast ejendom skal ligge nede på jorden for at være omfattet af muligheden for skatteudsættelse samt en meget detaljerig definition af en tydeligvis svensk bostadsrättsforening, hvor man så i den nye tekst blot fjerner ordet svensk. En lovtekst der favner svensk og udenlandsk fast ejendom og boligret, der er fast privatbolig, forekommer at kunne skrives langt enklere end den nuværende forskelsbehandlende tekst. med venlig hilsen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hinloevdk 0 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2007 Riksdagen siger ja til propositionen Så ser det ud til at forslaget er vedtaget. http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/72424 Så må vi se om det senere også kommer til at inkludere lejligheder Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hejsan78 10 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2007 det var da lækkert. Alternativt må man jo kigge efter et hus hvis man en dag flytter tilbage til DK - det er jo alligevel en ordentligt sum man kan få med.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 Yesssss!!! Riksdag & Departement: Lag om reavinst kan vara olaglig :p Sveriges nya regler för reavinstskatt strider mot EG-rätten. Det hävdar EU-kommissionen och kräver att lagen skrivs om. RegerIngens nya regLer för uppskov på reavinstskatt av bostäder ifrågasätts. Reglerna strider mot EG-rätten, misstänker kommissionen. Reglerna började gälla den 1 februari i år och ger rätt till uppskov även om bostadsköpet sker i ett annat EU-land. Men som R&D tidigare rapporterat gäller reglerna i praktiken inte för lägenheter. Köpet måste motsvara en bostadsrätt, men dessa finns nästan bara i Sverige. Om reglerna inte är i linje med EG-rätten måste regeringenändra dem så att andra ägandeformer tillåts. (har desværre ikke adgang til hovedartiklen) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites