martindk3 10 Anmeld indhold Skrevet July 31, 2006 Hej alle, Jeg overvejer at bytte vores togkort ud med bilen over i stedet, og skal lige have lidt hjælp til regnskabet.. Udgifter/skat pt. Person 1: Malmö->KBH buskort 1310dkk Person 2: Malmö-> alle zoner 1830dkk Kørsels fradrag pr. person 16dkk (T/R) 2 personer mdr: 16dkk x2 personer x20 arbejdsdage: 640dkk Km på arbejde person 1: 47km (94km T/R) km-penge: 69km x 1,78dkk/km = 122,82dkk pr dag x 20 arb. dage: 2456dkk Km på arbejde pserson 2: 55km (110 T/R) km-penge: 85km x 1,78dkk/km = 151,30dkk pr dag x 20 arb. dage: 3026dkk Udgift pr mdr. sammenlagt: 2x buskort: 3140dkk Skattemæssig fordel pr. mdr.: 6122dkk Men hvad er så vores reele udgift om måneden?!? ^^^ Sådan ser det ud pt. ^^^ Hvis vi er i bil, er jeg klar over vi kun har ét fradrag på broen, men vi kan køre sammen da vi ikke arb. særlig langt fra hinnanden. Så vil det se sådan her ud: 2800dkk pendler brobizz Så skal vi sammen kører 112 km om dagen (T/R). Bilen kører 10km/liter. Fradrag på bilen over broen? Hvor meget dyere bliver det om måneden? Som det nok fremgår er jeg ikke sååå skarp til det her, men måske nogen kan hjælpe med at kaste lidt lys på sagen?:) Skriv gerne hvis der mangler noget data førend det giver mening?!:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Hej alle, Jeg overvejer at bytte vores togkort ud med bilen over i stedet, og skal lige have lidt hjælp til regnskabet.. Udgifter/skat pt. Person 1: Malmö->KBH buskort 1310dkk Person 2: Malmö-> alle zoner 1830dkk Kørsels fradrag pr. person 16dkk (T/R) 2 personer mdr: 16dkk x2 personer x20 arbejdsdage: 640dkk Km på arbejde person 1: 47km (94km T/R) km-penge: 69km x 1,78dkk/km = 122,82dkk pr dag x 20 arb. dage: 2456dkk Km på arbejde pserson 2: 55km (110 T/R) km-penge: 85km x 1,78dkk/km = 151,30dkk pr dag x 20 arb. dage: 3026dkk Udgift pr mdr. sammenlagt: 2x buskort: 3140dkk Skattemæssig fordel pr. mdr.: 6122dkk Men hvad er så vores reele udgift om måneden?!? ^^^ Sådan ser det ud pt. ^^^ Hvis vi er i bil, er jeg klar over vi kun har ét fradrag på broen, men vi kan køre sammen da vi ikke arb. særlig langt fra hinnanden. Så vil det se sådan her ud: 2800dkk pendler brobizz Så skal vi sammen kører 112 km om dagen (T/R). Bilen kører 10km/liter. Fradrag på bilen over broen? Hvor meget dyere bliver det om måneden? Som det nok fremgår er jeg ikke sååå skarp til det her, men måske nogen kan hjælpe med at kaste lidt lys på sagen?:) Skriv gerne hvis der mangler noget data førend det giver mening?!:th2: Hvis du gad at bruge ligeså lang tid på at søge om det du spørger om, som du har brugt på at skrive det ville du allerede have svaret!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 En lillebitte smule større skattefradrag og lidt lavere udgift til "billetter" - stort set neutralt. Regn ud, hvad det vil koste at køre i bilen, så har du den ekstra udgift. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martindk3 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Hvis du gad at bruge ligeså lang tid på at søge om det du spørger om' date=' som du har brugt på at skrive det ville du allerede have svaret!!![/quote'] well... hvis man ikke er helt sikker på hvor man skal finde oplysningerne såå.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 well... hvis man ikke er helt sikker på hvor man skal finde oplysningerne såå..Som Thomas påpeger' date=' så er dine spørgsmål diskuteret en hel del gange herinde. "Søg" i topbjælen er din ven --> http://debat.sunddebat.com/search.php Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martindk3 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 En lillebitte smule større skattefradrag og lidt lavere udgift til "billetter" - stort set neutralt. Regn ud, hvad det vil koste at køre i bilen, så har du den ekstra udgift. :) Så du tager udgangs punkt i at togkort og brobizz går lige op.. Hvad det vil koste at køre bilen... tænker du ren benzin regning som værende merpris om måneden alt-i-alt?:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martindk3 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Som Thomas påpeger' date=' så er dine spørgsmål diskuteret en hel del gange herinde. "Søg" i topbjælen er din ven --> http://debat.sunddebat.com/search.php Åååhh, jeg troede han mente hos told&skat mm. ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Åååhh' date=' jeg troede han mente hos told&skat mm. ![/quote']Du befinder dig på debat.sunddebat.com Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Togkortene er lidt billigere, end det lige ser ud til, fordi de er en lille smule mere fleksible. Til (ekstra) biludgifter hører ikke kun benzinforbruget, men også ekstra udgifter til service og reparationer og værdiforringelse i takt med kilometertallet. Men hvad regningen ender på, afhænger jo helt af, hvilken bilstandard, man har/tillægger sig. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Km på arbejde person 1: 47km (94km T/R) km-penge: 69km x 1,78dkk/km = 122,82dkk pr dag x 20 arb. dage: 2456dkk Km på arbejde pserson 2: 55km (110 T/R) km-penge: 85km x 1,78dkk/km = 151,30dkk pr dag x 20 arb. dage: 3026dkk Disse beregninger gælder jo stadig, da I stadig har samme afstand til arbejde...I får selvfølgelig begge kørselsfradrag men kun et fradrag for broen. Du kan derfor nøjes med at sammenligne de 8 kr i fradrag pr overfart og udgiften til togkort, med fradraget på 50 kr pr overfart og udgifter til brobizzen, bilen og drift. (Keep it simple) 2590dkk pendler brobizz Heraf skattemæssigt fradrag 2000 (eks. 20 arbejdsdage 100 kr pr dag), værdi af fradrag 30% (eller 32 % kan aldrig huske det men det er nok ikke udslagsgivende) 600 DKK. Dvs at du stadig har en reel udgift til brobizz på knap 2000 kr efter skattefordelen er trukket fra. Dertil kommer udgifter til benzin og værksteder og nye dæk og forsikring bla. bla bla. Resten af beregningen afhænger af bilvalg og forsikringsmuligheder, hvilket gør beregning ret umulig. Min erfaring er toget er et billigere alternativ. At det så i øjeblikket ikke længere er et alternativ er et problem. Jeg/vi pendler dog i bil, har altid gjort det (siden vi flyttede vel at mærke) og vil altid gøre det i fremtiden. Jeg er ikke til offentlig transport så hellere betale prisen for at kunne pendle i bil. Som du kan se er vi allerede nu langt over break even for udgifter til toget, så hvis I vender mønter i pungen hver måned omkring den 20. så ville jeg nok være betænkelig ved at skifte toget ud. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martindk3 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Km på arbejde person 1: 47km (94km T/R) km-penge: 69km x 1,78dkk/km = 122,82dkk pr dag x 20 arb. dage: 2456dkk Km på arbejde pserson 2: 55km (110 T/R) km-penge: 85km x 1,78dkk/km = 151,30dkk pr dag x 20 arb. dage: 3026dkk Disse beregninger gælder jo stadig, da I stadig har samme afstand til arbejde...I får selvfølgelig begge kørselsfradrag men kun et fradrag for broen. Du kan derfor nøjes med at sammenligne de 8 kr i fradrag pr overfart og udgiften til togkort, med fradraget på 50 kr pr overfart og udgifter til brobizzen, bilen og drift. (Keep it simple) 2590dkk pendler brobizz Heraf skattemæssigt fradrag 2000 (eks. 20 arbejdsdage 100 kr pr dag), værdi af fradrag 30% (eller 32 % kan aldrig huske det men det er nok ikke udslagsgivende) 600 DKK. Dvs at du stadig har en reel udgift til brobizz på knap 2000 kr efter skattefordelen er trukket fra. Dertil kommer udgifter til benzin og værksteder og nye dæk og forsikring bla. bla bla. Resten af beregningen afhænger af bilvalg og forsikringsmuligheder, hvilket gør beregning ret umulig. Min erfaring er toget er et billigere alternativ. At det så i øjeblikket ikke længere er et alternativ er et problem. Jeg/vi pendler dog i bil, har altid gjort det (siden vi flyttede vel at mærke) og vil altid gøre det i fremtiden. Jeg er ikke til offentlig transport så hellere betale prisen for at kunne pendle i bil. Som du kan se er vi allerede nu langt over break even for udgifter til toget, så hvis I vender mønter i pungen hver måned omkring den 20. så ville jeg nok være betænkelig ved at skifte toget ud. Vise ord.. Vender måske ikke mønter, men kunne bare være rart hvis der var plads til den ekstra udgift, tak for rigtig godt svar, os tak til dig Nils! Vedr. "Heraf skattemæssigt fradrag 2000 (eks. 20 arbejdsdage 100 kr pr dag), værdi af fradrag 30% (eller 32 % kan aldrig huske det men det er nok ikke udslagsgivende) 600 DKK. Dvs at du stadig har en reel udgift til brobizz på knap 2000 kr efter skattefordelen er trukket fra. Dertil kommer udgifter til benzin og værksteder og nye dæk og forsikring bla. bla bla. " Ja, en reel udgift på 2000dkk, men har du medregnet at vi så ikke skal købe buskort for 3140dkk ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Ja, en reel udgift på 2000dkk, men har du medregnet at vi så ikke skal købe buskort for 3140dkk ? Nej, det er kun din rene udgift til brobizzen efter skattefradrag. Jeg har ikke trukket resten fra hinanden, det må du selv lige gøre:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martindk3 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Argh, p!s nu tabte jeg den helt.. Men hvis vi nu ser bort fra service/dæk/afskrivning af bilen, så er det da ikke sååå langt fra at gå op.. eller? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Ja, en reel udgift på 2000dkk, men har du medregnet at vi så ikke skal købe buskort for 3140dkk ? Lad nu være med at trække de to tal fra hinanden, for det er pærer og bananer. ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martindk3 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Lad nu være med at trække de to tal fra hinanden' date=' for det er pærer og bananer. ;)[/quote'] Well.. ok, så er jeg desværre bare ikke sikker på at jeg er blevet så meget klogere.. kan jeg konludere at det er ~1000dkk dyere + personlige udgifter som dæk, forsikring, service mm.?:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Well.. ok' date=' så er jeg desværre bare ikke sikker på at jeg er blevet så meget klogere.. kan jeg konludere at det er ~1000dkk dyere + personlige udgifter som dæk, forsikring, service mm.?:)[/quote'] Højst sandsynlig, men som Moerke er inde på så er det nok aldrig billigere med bilen, men dog en rigtig behagelig luksus og dette kan man nok ikke regne ud i penge hvad man får i stedet for at skulle tage offentlige transportmidler rundt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martindk3 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Højst sandsynlig' date=' men som Moerke er inde på så er det nok aldrig billigere med bilen, men dog en rigtig behagelig luksus og dette kan man nok ikke regne ud i penge hvad man får i stedet for at skulle tage offentlige transportmidler rundt.[/quote'] Det har jeg forstået, er bare nysgerrig på om merregningen er 1000dkk eller 3000dkk!:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Altså: Ved at skifte til bil får I en skatteforbedring på ca. 400 kroner om måneden, fordi I stiger fra 2x2x8 til 2x50 pr dag i fradrag værd 32 pct. Passagerne bliver ca. 500 kroner billigere. Fra disse 900 kroner skal trækkes en vis fleksibilitetsfordel ved togkort - desuden kan I få brug for at køre med tog alligevel. Jeg satte dem ned til 0 for nemheds skyld - det er måske lige at stramme den. Men hvis du vil stille regnskabet meget gyldent og positivt op, så regn ud, hvad bilkørslen med det hele vil koste og træk 900 kroner fra, så har du ekstraudgiften pr. måned. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Det har jeg forstået' date=' er bare nysgerrig på om merregningen er 1000dkk eller 3000dkk!:th2:[/quote'] 2.000 kilometer om måneden bliver over 2.000 alene i benzin. Hvis der også skal andre udgifter med i regnestykket, så bliver dedt da mindst det dobbelte. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martindk3 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Ja, lidt klogere er jeg blevet, lad mig lige se om jeg kan skitsere det op simpelt! Tog: udgift 3140dkk - 1959dkk i fradrag bro/km det er de 32% af 6122dkk som vi begge får alt i alt = 1180dkk udgift alt-i-alt Bil: (udgift bizz 2590dkk - 828dkk i fradrag bro) - 1754dkk i fradrag km 32% begge fradag lagt sammen (5482dkk) = 8dkk alt-i-alt +benzin+service+dæk mm. Er der bingo, om ikke andet så tæt på!! :D hmm.. 8dkk er godt nok ikke meget, noget må være smuttet.. Eller hvad - hvis nej, hvad er smuttet? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martindk3 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Formlen må vel se sådan her ud: (udgift brobizz - fradrag bro) - fradrag km Enig? ps. når alt det her er faldet på plads laver jeg sgu en lille fiks excel fil så andre kan nøjes med at sætte tal ind i stedet for al det lommeregneri - Jeg skal nok dele den med jer andre!:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Lad dog de kilometerpenge være, de ændrer sig jo ikke, men 32 kr. pr. arbejdsdag ændres til 100 pr arbejdsdag i brofradrag. Det giver et netto på ca. 400 pr. måned. Brobizz er 500 billigere end togkortene. Det giver så 900, men med de tidligere nævnte forbehold. Derfra kan du så gå igang med at betale for bilen. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martindk3 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Lad dog de kilometerpenge være, de ændrer sig jo ikke, men 32 kr. pr. arbejdsdag ændres til 100 pr arbejdsdag i brofradrag. Det giver et netto på ca. 400 pr. måned. Brobizz er 500 billigere end togkortene. Det giver så 900, men med de tidligere nævnte forbehold. Derfra kan du så gå igang med at betale for bilen. :) BINGO! - Så havde jeg fanget den!:th2: + Hvis jeg ikke tager meget fejl nævnte du også tidligere de 900dkk, men nu er jeg så også med! Se det var da ikke så svært at forklare eller.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martindk3 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Og alt det her imens jeg forsøger at fejlsøge på mit Telsome IP-abbonnement da jeg ikke kan ringe ud.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2006 Ved ikke om det hjælper, men du kan også kigge på det regneark jeg linker til i min signatur. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites