Jump to content
MC Manden

To Skoda...or not to Skoda

Recommended Posts

Du mener, det hænger sammen? For mit vedkommende er du i så fald helt forkert på den - jeg er hamrende ligeglad med det. Jeg køber ikke bil for naboens skyld, men for min egen skyld !
Mon ikke dem som køber skoda gør nøjagtig det samme........

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det kommer da helt an på folks kørebehov og ikke mindst økonomi.... De stakkels sælgere på Agnesfridsvägen skal jo også have noget at lave... Men nu er det ikke alle der er flyttet over pga bilen... Ergo er der ikke nogen til at nedgøre diverse mærker....
Nu taler vi jo (i denne del af en fuldstændig ødelagt tråd) om dem der flytter til Sverige, ene og alene for at købe en Skoda... Den kan der for f***** da ikke være mange af, og dem der er burde indlægges!! :laugh:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu taler vi jo (i denne del af en fuldstændig ødelagt tråd) om dem der flytter til Sverige' date=' ene og alene for at købe en Skoda... Den kan der for f***** da ikke være mange af, og dem der er burde indlægges!! :laugh:[/quote'] Ja der er vel ingen og alene som flytter herovre bare for den's skyld..... men som ser den som et fornuftigt alternativ...... alternativet kunne jo være DSB :surprise:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu taler vi jo (i denne del af en fuldstændig ødelagt tråd) om dem der flytter til Sverige' date=' ene og alene for at købe en Skoda... Den kan der for f***** da ikke være mange af, og dem der er burde indlægges!! :laugh:[/quote'] Så kan vi da gå hånd i hånd når vi skal indlægges ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Indlæg flyttet fra anden tråd til denne, da Skodaen begyndte at spøge. :laugh:
Det lyder jo næsten farligere end at køre i dem?!? :scared:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Stor morgen-på-arbejdet griner, som den hér tråd har fået sit eget liv! Jeg må dog erkende, at jeg i månederne op til vores "overflytning" brugte ekstremt meget tid på at finde den bedste bil på pris vs. økonomi vs. generel brugbarhed, og lige præcis derfor, kan jeg altså godt skrive under på, at min RS VAR besluttet FØR jeg kom herover. Placerer det så ikke mig i kategorien som "overflytter kun for en Skoda"? :laugh: Biler er som musik, man kan diskutere kvaliteten, men ikke stilen da den er for personligt individuel.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Stor morgen-på-arbejdet griner, som den hér tråd har fået sit eget liv! Jeg må dog erkende, at jeg i månederne op til vores "overflytning" brugte ekstremt meget tid på at finde den bedste bil på pris vs. økonomi vs. generel brugbarhed, og lige præcis derfor, kan jeg altså godt skrive under på, at min RS VAR besluttet FØR jeg kom herover. Placerer det så ikke mig i kategorien som "overflytter kun for en Skoda"? :laugh: Biler er som musik, man kan diskutere kvaliteten, men ikke stilen da den er for personligt individuel.
Hehe tjooo, men det kommer jo an på om du sagde "Vi flytter til sverige fordi jeg vil have en Skoda RS!" Men hvad om det hedder en Skoda eller en Volkswagen, kommer næsten ud på et, det er åbenbart plastikblandingen der er billigere i en skoda end i en VW, i følge en gut hos VW =).. nå ja og så lyset. Da vi havde en Skoda og kørte om aftenen lagde jeg for første gang mærke til den rumskibsagtige stemning i form at det grønne lys den har =)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe.. Sjov tråd :) Ja jeg kan da også ligeså godt krybe ud af skabet og indrømme at vi når den ellers engang bliver leveret forsøger os med et eksemplar af bilen med det lidt spøjse grønne logo. Købte da vi flyttede herover en rigtig nice BMW 530dA touring årgang 2002 som vi overordnet set bestemt har været godt tilfredse med. Men er så også nået dertil at til vores lidt ekstreme km-forbrug og afhængighed af at have en bil at køre i gider vi ganske enkelt ikke diverse reperationer som uværligt kommer på en brugt bil. Jeg tror på ingen måde BMW er værre end så mange andre, men der har været mange "små"-reperationer af diverse ting og sager - det koster penge og tager ikke mindst rigtig meget tid. Derfor var ønsket en fabriksny bil med fuld garanti som kan opfylde vores kørselsbehov de næste 3 års tid indtil Heidi er færdig med at studere. Vi lavede en lille hard-fact liste - absolut max 300.000 sek, diesel, stationcar med plads til vovserne, automatgear, og generelt "alt" i udstyr. Og så de lidt blødere at vi skulle syntes bilen kørte godt i forhold til det vi kører dvs rigtig meget motorvej og landevej og den skulle "føles rigtig". Det sidste er den der ret underlige størrelse som man først ved når man prøver en tur. Ingen tvivl om at der gerne måtte have stået 320D eller 330D på vores nye bil, men bare grundprisen på 320D touring var over vores maxgrænse og med det ønskede udstyr var vi langt over. På vores liste endte med at stå Volvo V50 2.0D, Peugeot 407SW 2.0HDI, Toyota Avensis 2.2D4D, Octavia 2.0TDI. Volvoen kunne til min ret store forbløffelse ikke købes med automatgear kobimneret med diesel - hvor tåbeligt er det?! Derudover har vi aldrig rigtig syntes at Volvos stationcars var super-hit, uden fra "føles rigtigt" - ved godt det lyder underligt, men... Peugeot 407SW så jo på papiret og i brochuren ud til at være et super godt bud faktisk. Bare synd og skam at deres designere har valgt at 407SW skal være en "sporty bil" som sælgeren udtrykte det da jeg sagde at jeg syntes bagagerummet var noget lille - og specielt åbningen meget lav og smal i forhold til bilens størrelse i øvrigt. Desuden meget lav højde pga skråt tag bagi. Han anbefalede uden at tøve 307SW i stedet hvis vi havde brug for plads bagi bilen og korrekt - og den var faktisk umiddelbart mere rummelig. Derudover kører bilen faktisk udmærket og ligger stabilt og uden støj ved almindelig motorvejskørsel. Sørg for at få den uden "alutrim" eller hvad pokker det var vores demobil var udstyret med - plasticlister der skulle ligne alu - det var altså virkelig rigtig grimt og meget discountlook'et. Toyotaen - tjah... Der er lige kommet en ny faceliftet udgave så forhandleren kunne ikke give så meget som et bud på hvornår den kunne leveres med dieselmotoren - der desuden heller ikke fås med automatgear. Surt, det er ellers en lækker bil. Skoda Octavia Combi - ja sådan en er vi jo endt med at have bestilt. Med den fine 2.0TDI 140HK's motor i kombination med 6-trins DSG-gearet. Det lykkedes faktisk at finde præcist den kombination da deres salgschef havde en som sin private bil så den fik vi selvfølgelig lov at rulle i. Den var altså bare rigtig overbevisende: Bil, kabine, fører og passagersæderne virker til at være i en rigtig fornuftig kvalitet, lidt "klassisk/gammeldags" at se på måske, men til gengæld ordentligt. Motor og gear spiller bare, også da den fik lov til at løbe lidt på motorvejen fra Lund ud mod Eslöv. God plads i bilen og reelt baggagerum med plads til dyr og hvad der ellers skal være. Så nu venter vi blot spændt - og meget utålmodigt - på at de får bygget bilen til os, det tager jo de velkendte 8-12 uger! Det bliver spændende at få den og vi glæder os rigtig meget. Eneste umiddelbare minus som man må leve med er at prestige-niveauet er i den stort set modsatte ende af skalaen i forhold til vores gamle, men det lever vi nu nok med. Den primære grund til at flytte herover var for os bestemt ikke de billigere high-end biler, det er blot en ekstra bonus.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu et skab åbnes! Tillykke med dit valg! Også jeg var lidt forelsket i de "dyre mærker", da jeg flyttede herover juli 2003 - men min svenske kæreste/kone syntes ikke, at en brugt mærkesbil skulle være min pendlerbil, så efter et beøg hos Skoda i Kristianstad, hvor vi faktisk ville se på en ny Octavia, havde sælgeren Håkan lige en Superb 1,9 TDI med 140 hk, som han havde kørt i et par måneder. Denne Superb har nu i næsten 3 år været min pendlerbil og har rundet 255000 km uden anden reparation end et bytte af et par dele, hvor der blev tabt lidt olie (udgift ca. 1400 SEK). Min pendlerafstand fra Ivö til Herfølge er 402 km pr. dag. Service er selvfølgelig overholdt punktlig, når computeren bad om det. For eksempel har jeg skiftet bremsebelægninger foran efter 175.000 km, mens de bageste ikke er skiftet endnu - jeg bremser jo ikke.Glæd dig over fabriksgarantien på 2 år uanset kilometer og vagnskadegarantien, som giver dig billig halvforsikring i 3 år. TDI'en er en supermotor, og jeg har haft et gennemsnitsforbrug på ca. 17,6 km pr. liter. Her i sommerheden gik spekulationen på, om jeg skulle køre Superben "ned", eller bytte til en ny. Jeg har knapt et ½ år tilbage med pendling til DK, så nu har jeg købt en Octavia Edition 100 med 2,0 FSI motor og 6 gear - desværre manuelle. Der er lavet 100 stk. til Sverige i anledning af 100-året for Skoda's første bil. Den er fyldt med alt muligt udstyr og kører så godt. Det er en halvcombi med stort bagarum + nedfældingsmuligheder. Der er også plads til vores store hund. Ingen citater, men nogle gode ideer

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Tillykke med dit valg! Også jeg var lidt forelsket i de "dyre mærker", da jeg flyttede herover juli 2003 - men min svenske kæreste/kone syntes ikke, at en brugt mærkesbil skulle være min pendlerbil, så efter et beøg hos Skoda i Kristianstad, hvor vi faktisk ville se på en ny Octavia, havde sælgeren Håkan lige en Superb 1,9 TDI med 140 hk, som han havde kørt i et par måneder. Denne Superb har nu i næsten 3 år været min pendlerbil og har rundet 255000 km uden anden reparation end et bytte af et par dele, hvor der blev tabt lidt olie (udgift ca. 1400 SEK). Min pendlerafstand fra Ivö til Herfølge er 402 km pr. dag. Service er selvfølgelig overholdt punktlig, når computeren bad om det. For eksempel har jeg skiftet bremsebelægninger foran efter 175.000 km, mens de bageste ikke er skiftet endnu - jeg bremser jo ikke.Glæd dig over fabriksgarantien på 2 år uanset kilometer og vagnskadegarantien, som giver dig billig halvforsikring i 3 år. TDI'en er en supermotor, og jeg har haft et gennemsnitsforbrug på ca. 17,6 km pr. liter. Her i sommerheden gik spekulationen på, om jeg skulle køre Superben "ned", eller bytte til en ny. Jeg har knapt et ½ år tilbage med pendling til DK, så nu har jeg købt en Octavia Edition 100 med 2,0 FSI motor og 6 gear - desværre manuelle. Der er lavet 100 stk. til Sverige i anledning af 100-året for Skoda's første bil. Den er fyldt med alt muligt udstyr og kører så godt. Det er en halvcombi med stort bagarum + nedfældingsmuligheder. Der er også plads til vores store hund. Ingen citater, men nogle gode ideer
Nu er Superb jo også Skodas største limo =) .. Men jeg tror desværre Skoda tit lider under navnet og emblemet, det er jo i bund og grund en VAG produceret på samme niveau med VW og AUDI.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har nogen skodaer med automatgear på mit arbejde, de er utroligt kvikke men ikke særligt skønne at køre i. De er fremstillet for at komme fra punkt A til punkt B uden nogen særlig komfort og køreglæde. Ligesom sikkert 90% af alle biler. Men jeg må sige den mest skuffende bil jeg nogensinde har kørt var en Mercedes A-klasse. Det var som en motoriseret sæbekassebil. Virkelig ussel køreglæde. Man ser heller ikke særlig mange af dem på motorvejen. Er der ikke ret stor prismæssig forskel på en Volvo V50 og en Skoda Octavia ?? Kan man ikke næsten få to Octaviaer til én Volvos pris ??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men jeg må sige den mest skuffende bil jeg nogensinde har kørt var en Mercedes A-klasse. Det var som en motoriseret sæbekassebil. Virkelig ussel køreglæde. Man ser heller ikke særlig mange af dem på motorvejen.
Præcis! De fleste af dem er væltet ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes helt klart at Fabia er en skøn bil med en lille økonomisk motor. Men at begynde at snakke om skoda=kvik, hurtig, sjov og hvad de ellers er blevet kaldt herinde forstår jeg slet ikke. Det må da være nogen som kommer fra en Toyota Corolla eller Fiat Panda :scared:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Men at begynde at snakke om skoda=kvik, hurtig, sjov og hvad de ellers er blevet kaldt herinde forstår jeg slet ikke.
Skoda Octavia RS burde dække over betegnelserne, men jeg kan slet ikke genkende det i den udgave, jeg på et tidspunkt prøvede hos Skoda i Hillerød. Måske fordi jeg en årrække kørte Alfa Romeo V6 24V modeller...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

At røre i gryden er godt! Tak for response fra: jxhab: Enig med dig i, at både navn og logo er belastet, men jeg har i 2 omgange besøgt fabrikken i Mlada Boloslav og set den udvikling, der er sket. Sidste gang kom vi ikke ind i selve produktionen. Når jeg starter min Skoda, glæder jeg mig over en gennemprøvet teknik, som en del Golf-, Passat- og Porschetilhængere har betalt godt for at blive videreudviklet. Jeg er glad og sparer en del kilo SEK. Furland: Rart med en fælles bekendt som Håkan - tidligere Audisælger, men i stedet for at sælge 1 om ugen, synes han bedre om at sælge 5-7 Skodaer om dagen (julital). Hvis jeg møder dig i Fabiaen - hvilken farve? Passerer normalt Tollarp ved 05.50-tiden om morgenen. Fagerborn: Et fantastisk navn, og havde du været mand, ville jeg have sat en stor indsats på, at din mor var italiensk - men anyway: 1 Volvo V50 2007 med 1,6 motor på 102 Hk koster 201.900 og 1 Skoda Octavia 2007 med 1,6 motot på 102 HK koster 152.900 Octaviaen har mere udstyr, og hvis du har prøvet de nye sæder + spillemanden + diverse andre ting, vil du ikke savne komfort og køreglæde. Nif: Der er ting, vi kan blive enige om - og andre, hvor vejene skilles. Havde Honda Accord i DK, men hvad bruger du af kroner på reparationer, hvis du tænker tilbage på det sidste år med dine "dyrere biler"?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men at begynde at snakke om skoda=kvik, hurtig, sjov og hvad de ellers er blevet kaldt herinde forstår jeg slet ikke.
Jeg har lige købt en Skoda Fabia RS og jeg er lidt i tvivl om jeg skal de-badge den, så der ikke står RS på den? Jeg har læst at "kollegaer" i England bliver antastet under kørsel af andre bilister der lige vil prøve at race med RS'eren :D http://www.briskoda.net/forums/styling-car-care/de-badge-not/9985/ Tja, og med 131 Hk og et bundtræk der siger spar to (310 Nm ved 1900 rpm), så kan Fabia RS godt bide fra sig. Men det er da lidt belastende hvis alle vil udfordre en :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nif: Der er ting, vi kan blive enige om - og andre, hvor vejene skilles. Havde Honda Accord i DK, men hvad bruger du af kroner på reparationer, hvis du tænker tilbage på det sidste år med dine "dyrere biler"?
Jeg har ikke brugt nogle penge på reparationer. Det er jo det gode ved nyere biler som er bygget til det. Godt nok har mine biler altid haft en del heste, men er jo stadig kun i mellemklassen hvad angår dette. Men at begynde at sige at en RS bare er i nærheden af at være hurtig, kvik osv. er da kun hvis man kommer fra en Fiat Panda eller Fabia 1.4 Men det er da rigtig nok at hvis flertallet kører Fabia Diesel føles det nok som man kommer i en Ferrari

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men at begynde at sige at en RS bare er i nærheden af at være hurtig, kvik osv. er da kun hvis man kommer fra en Fiat Panda eller Fabia 1.4 Men det er da rigtig nok at hvis flertallet kører Fabia Diesel føles det nok som man kommer i en Ferrari
...den her tråd bliver bedre og bedre ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har lige købt en Skoda Fabia RS og jeg er lidt i tvivl om jeg skal de-badge den' date=' så der ikke står RS på den? Jeg har læst at "kollegaer" i England bliver antastet under kørsel af andre bilister der lige vil prøve at race med RS'eren[/quote'] Har aldrig fattet hvad alt det "dims" skal bag på bilerne. Det "slipper" jeg så for i Octavia'en - i vores go'e gamle BMW der er da-badget og kun har sit logo bagpå - er der a-l-t-i-d mindst et par type i tunede Gålf'er og borede Corolla'er når man kører af Frederikssundvej mod Ballerup en halvsen aften der bare SKAL køre dørtræk. Og meget kan man sige om BMW'en, men med sine 410 nm's træk er det absolut ikke flertallet der rykker fra den.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vi har nogen skodaer med automatgear på mit arbejde' date=' de er utroligt kvikke men ikke særligt skønne at køre i. De er fremstillet for at komme fra punkt A til punkt B uden nogen særlig komfort og køreglæde. Ligesom sikkert 90% af alle biler.[/quote'] Umiddelbart var der faktisk rigtig meget komfort - og alt tilstrækkelig køreglæde i den Octavia jeg har prøvekørt. Klart der findes masser af biler der er både hurtigere og er bedre på vejen hvis du går lidt til den - men som pendlerbil syntes jeg godt nok den virker til at være i orden. Og så kan man jo altid anskaffe sig noget at lege med ved siden af.... Så skal du dælme da være god til at handle prisen ned på Octavia... :cool: V50 2.0D Summum = 277.700 sek Octavia 2.0TDI DSG Elegance = 233.300 sek Men jo, jeg syntes forskellen var ret stor - dog ikke to-for-en!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...