Madsen 10 Anmeld indhold Skrevet July 27, 2006 Kan ikke lige komme på en overskrift der rammer helt præcis, nok fordi jeg sidder ovenpå en højtaler i form af vores underbos lejlighed... Vores underbo er en dame der arbejder om natten og vil derfor gerne sove om dagen. Derfor har vi ( ufrivilligt ) indgået en aftale om først at renovere og larme efter klokken 18 hver eneste dag året rundt ( til trods for at hun kun arbejder hver 2. uge!) Næsten hver gang vi møder hende klager hun over noget. Først var det vores akvarie-pumpe der larmede ( hvilket viste sig at være tørreskabet i kælderen!) Derefter satte vi fodlister på klokken 13.45 en lørdag eftermiddag som heller ikke passede fruen. Sidst fik vi at vide at vores kontorstole larmer, så vi har lagt flyttetæpper under det underlag der i forvejen er til dem. Hun er nu begyndt at vise sin misfornøjelse ved at fyre op for sin radio i stuen og lade den brøle ud ( sker lige i øjeblikket, og det er så højt at det overdøver musikken på min computer!) Det sker primært efter at jeg har støvsuget eller hvis jeg har gjort rent. Sker det at hun bliver misfornøjet efter 22 hamrer hun meget hårdt på væggen, hvilket er sket et par gange, blandt andet en dag en af vores gæster rejste sig fra sofaen klokken 00.30 og en aften jeg vaskede op omkring klokken 23.30. Dråben flød over for et par dage siden, hvor vi havde haft gæster på besøg som havde en lille datter. De larmede overhovedet ikke, da datteren er en meget nem lille pige... Efter de var taget afsted spillede hun radio HØJT i 6 timer. Klokken 18 skulle Kim ned og handle, og da han kommer tilbage sidder hun ude i haven! Vel at mærke med lukkede vinduer og døre så larmen kun er i hendes stue og dermed lige under os... Uden at virke for hellig, så tror jeg at vi er drømmeoverboerne. Vi har købt en hamrende dyr lydsvag støvsuger, holder ingen fester, har aldrig sko på indenfor og hører aldrig høj musik, og når klokken bliver 22 og vi ikke må larme mere, ligger vi for det meste i vores seng og ser film... Huset er et meget gammelt hus fra år 1900 - og selvfølgelig kan man høre overboer og underboer, da det ikke er godt isoleret... Vores konlusion er at vi må kontakte foreningens formand ( da mange af de andre foreningesmedlemmer er hendes gode venner ) og høre hende hvad vi skal gøre... Vi tør faktisk ikke indlede nogen dialog med underboen, da jeg er bange for at komme til at sige mange grimme ting, og jeg vil stadig gerne kunne bo her uden alt for mange sure miner... Så nu til mit spørgsmål: Er der nogen herinde der har erfaringer med larm, naboer og boligforeninger og hvad der sættes ind i kampen for at løse denne slags? Jeg synes at have hørt noget om at man kan sætte lydoptagere op for at se om der overhovedet er et problem? Og er der nogen der har erfaringer med boligforeningerens rolle i forbindelse med nabostridigheder? Det skal lige siges at jeg har gnasket alle vores bestemmelser og husregler igennem, men jeg kan ikke rigtig finde noget.. Lige pt. skriver vi ned når hun tyranniserer os, så vi har noget på hende til når vi skal snakke med formanden... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Kan desværre ikke svare på dit spørgsmål men havde det været mig er jeg ikke sikker på min tålmodighed havde været så lang som jeres. For når i oven i købet går med til ikke at larme før efter kl 18 burde hun klappe i som en østers da i netop viser vilje på at vise hensyn. Jeres forening skal forholde sig upartisk i sådan en sag så er der hold i jeres klage skal de hjælpe jer. Men når det kommer dertil så bliver jeg en barne røv og trodsig også ville hun få igen af samme skuffe. Dog ville jeg vente til hun sov:fight: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Kan desværre ikke svare på dit spørgsmål men havde det været mig er jeg ikke sikker på min tålmodighed havde været så lang som jeres. For når i oven i købet går med til ikke at larme før efter kl 18 burde hun klappe i som en østers da i netop viser vilje på at vise hensyn. Jeres forening skal forholde sig upartisk i sådan en sag så er der hold i jeres klage skal de hjælpe jer. Men når det kommer dertil så bliver jeg en barne røv og trodsig også ville hun få igen af samme skuffe. Dog ville jeg vente til hun sov:fight: Har mange gange stået med Infernal-cd'en og overvejet at tjekke hvor højt vores anlæg kan spille... men jeg vil ikke være så dum som hende, for så bliver der bare krig, og det har jeg ikke lyst til... Aftalen om ikke at larme var indgået lige efter at vi havde renoveret en hel måned fra 10-22 ( hun havde nemlig fortalt os at vi måtte larme derimellem, men det er nu mellem 7-22!) og det var kun tiltænkt perioden lige efter... ikke resten af vores liv her... Udover det så brokker hun sig til samtlige naboer om os, siger vi larmer og er helt umulige og aldrig har boet i lejlighed før... Tror også vi står meget stærkere når vi ikke griber tingene an på hendes måde, selvom jeg har den vildeste lyst til at lære stepdans herhjemme samt købe et trommesæt!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Tror også vi står meget stærkere når vi ikke griber tingene an på hendes måde' date=' selvom jeg har den vildeste lyst til at lære stepdans herhjemme samt købe et trommesæt!![/quote'] Det kan du have ret i. Så må du vente med at lære stepdans til klagen enten er blevet afvist eller tabt hvilket forhåbentligt ikke sker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Det kan du have ret i. Så må du vente med at lære stepdans til klagen enten er blevet afvist eller tabt hvilket forhåbentligt ikke sker. Ja, må hellere vente... Regner ikke med at de afviser den... Vi snakker bare med den søde og nye formand og hører hende hvad vi skal gøre.. Hverken kattene eller jeg kan klare den brummen fra hendes radio!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Se fienden i vitögat! Take my word, jeg kender turen: Der er kun en ting at gøre medmindre, I vil flytte eller gå i spåner, og det er at kommunikere intensivt med damen. Hvis I går til formanden, så bliver det bare endnu værre. Det vil blive opfattet som en eskalering, der er værre end eventuelle ukvemsord, og så bliver der ingen ende på krigen. Og glem hævnfantasierne - det er lidt for trist at bruge sit anlæg til nabo(gen)chikane, når man har købt det for at nyde sin yndlingsmusik... Gå ned til hende hver gang, hun larmer, og brok jer og sig til hende, at hun bare kan henvende sig, hvis hun synes, I støjer for meget, og at det med at banke på væggene eller skrue op for anlægget ikke er en acceptabel måde at kommunikere på. Og hvis hun alligevel demonstrerer, så gå ned og ring på, og tag en samtale. Om det ender i vildt skænderi og knubbede ord er under alle omstændigheder bedre end lavintensiv terrorkrig. Fordelen ved at snakke sammen er også, at når man lærer hinanden at kende, så bliver man mere tolerant... Hun er selvfølgelig primært en sindssyg kælling, men også et eller andet sted et menneske som du og jeg med håb og drømme... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Take my word' date=' jeg kender turen: Der er kun en ting at gøre medmindre, I vil flytte eller gå i spåner, og det er at [b']kommunikere intensivt med damen. Hvis I går til formanden, så bliver det bare endnu værre. Det vil blive opfattet som en eskalering, der er værre end eventuelle ukvemsord, og så bliver der ingen ende på krigen. Og glem hævnfantasierne - det er lidt for trist at bruge sit anlæg til nabo(gen)chikane, når man har købt det for at nyde sin yndlingsmusik... Gå ned til hende hver gang, hun larmer, og brok jer og sig til hende, at hun bare kan henvende sig, hvis hun synes, I støjer for meget, og at det med at banke på væggene eller skrue op for anlægget ikke er en acceptabel måde at kommunikere på. Og hvis hun alligevel demonstrerer, så gå ned og ring på, og tag en samtale. Om det ender i vildt skænderi og knubbede ord er under alle omstændigheder bedre end lavintensiv terrorkrig. Fordelen ved at snakke sammen er også, at når man lærer hinanden at kende, så bliver man mere tolerant... Hun er selvfølgelig primært en sindssyg kælling, men også et eller andet sted et menneske som du og jeg med håb og drømme... Tak for din erfaring! Det er dejligt at få nogle gode råd fra en der har oplevet det... Vi vil prøve at henvende os til hende... Det eneste problem er vel bare at hver gang vi taler med hende snakker hun bevidst 100 gange hurtigere svensk, bare for at vi ikke skal forstå noget.. Jeg har ondt af hende, for hun er ensom og har ikke mange venner eller mange positive ting at sige om nogen eller noget.. Vi har hele tiden haft i sinde ikke at bevæge os ned på hendes niveau med banken og høj musik, så det kommer slet slet ikke til at ske... Vi har ingen planer om at opføre os ligeså dumt som hende.. Indrømmet, så er det at kontakte hende det sidste jeg har lyst til, men jeg ved at vi ikke er de eneste der er trætte af hende i bygningen, og ham der boede her før endda også havde problemer med hende med kørte med på hendes terror og gav hende igen... Måske hun bliver chokeret over at vi griber det an på den her måde, for problemet er nok bare at vi er her... Hvordan endte din oplevelse med det? Positivt håber jeg? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Hvor er det dog stygt... Jeg har ingen gode råd til hvad i skal gøre - men tror Niels' råd om at komminkere intensivt er en farbar vej. Men hun skulle dog tage at flytte langt ud på landet langt væk, hvor hun ikke bliver forstyrret af at andre mennesker også lever et liv. Det er da hende - og ikke jer - der ikke fatter en pind omkring det at bo i lejlighed - noget af charmen ved den boligform er da natop at man kan høre der bor andre mennesker. Held og lykke med hende - det kan da kun gå fremaf. Forsøg at være virkelig 120% kold og rolig når i taler med hende - taler hun for hurtigt så bed hende venligt om at tale langsommere. I know, det er mega svært - men knusende rolig opførsel og vedholdende kommnikation i "problemsituationerne" - er jeg sikker på kunne have en virkning på hendes type. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Kølig og saglig kommunikation med den sensitive bulldog nedenudner er vejen frem. Hvis hun ikke viser forståelse eller velvilje til noget som helst, og fortsætter med sin chikane hver gang hun mener i støjer, så er der kun foreningen tilbage. Det foregår meget "simpelt": I henvender jer først til jeres lokale formand e.l. i foreningen, og informerer ham om sagernes tilstand. Hvis han ikke umiddelbart kan gøre noget, så skriver i en officiel klage til boligforeningen, som derefter skal tage sig af sage hurtigst muligt. Ja, der kan blive tale om at sætte støj-målere op hos underboen, så foreningen kan danne sig et indtryk af naboerne - hende og jer. Derefter går bureaukratiet igang, og hun får besked på at løsne lidt op for hendes, tilsyneladende, meget stramme korset, og lade jer være i fred - helst leve i smuk samhørighed, med den larm der nu engang ér i lejligheder. Overholder hun ikke disse advarsler, og i fortsætter med at klage...så bliver hun opsagt. Pure and simple. Men...start med at kommunikere med hende. Foreslå hende gerne at skrive hendes støjgene-punkter ned, så i er sikre på hvad det er hun siger osv. Dette kan også bruges til senere kommunikation imellem jer og foreningen, hvis det viser sig at det slet ikke er støj fra jeres lejlighed, men derimod et tørreskab i kælderen...osv osv. At bo i lejlighed har sin charme - og man skal leve med at naboen holder en fest i ny og næ, eller dyrker højlydt sex et par gange om ugen ;) m.m. Men alle er lige om at tage hensyn. Og jeres underbo...er et defekt lytte-apparat på max indstilling! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Kommer til at tænke på en episode jeg havde i lejligheden i DK. GAMMELT byggeri der sikkert er lige så lydt som jeres. Min overbo, en dame på omkring de 55 der arbejdede deltid=en del hjemme. Han bankede engang imellem i gulvet hvis vi larmede lidt...hun hilste aldrig osv. Jeg blev dog ved med at hilse på hende da jeg næsten synes det var sjovt da det egentlig så ud til at genere hende. En dag kommer hun så ned og banker på og da jeg ser gennem dørspionen at det er hende går jeg næsten i forsvar med det samme. Hun fortæller dog lige så pænt at de næste par dage får hun sin datter og lille barnebarn på besøg så der kan forekomme lidt larm. Jeg var helt paf. Den "gamle heks" kom ned som den sødeste overbo og den resterende tid jeg boede der hilste hun og gjorde hinanden tjenester osv. Tænk hvis jeres forhold endte sådan? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Prøv med snakkets stærke arm! Jeg er helt uenig med dig Gio - det er vejen til et Mellemøsten inomhus, du beskriver. Hold formanden, bestyrelsen og FNs Sikkerhedsråd udenfor for Gods sake! Man skal ikke være cool, for det er så provokerende, når folk er kølige. Nogen gange kan man godt miste besindelsen til husbehov, det er menneskeligt og har en tiltrækning i sig selv. Nej, giv damen et kram. Eventuelt et, der knuser ribbenene, men et kram. På et tidspunkt, da jeg boede i København, skulle jeg op halv seks og mine underboer - bror og søster - levede det glade ungdomsliv med spontane fester i løbet af ugen, der kunne vare til ved femtiden. Så mistede jeg - endelig - besindelsen og gik ned og sagde, at nu måtte de kraftedeme se og slutte - jeg optrådte formentlig let til middel aggressivt (verbalt). Jeg skrev også en note (anbefales ikke), hvor jeg skældte dem ud for at være nogle nylandede bonderøve, der ikke kunne finde ud af at bo civiliseret sammen med andre. Så ringede hun op, og vi skændtes i telefonen. Senere skændtes vi i vaskekælderen, hvor jeg "passede hende op" og gav hende et fur. Jeg gav frit løb for hidsigheden og gik til angreb og det hjalp faktisk. Også på mit eget humør, hvilket heller ikke er at foragte. :o De nye politibetjente lærer på skolen - før de går amok ude i virkeligheden - at den aggression, man udviser, skal være afpasset efter omstændighederne, ellers trapper man hurtigt situationen op fra fredsommelig samtale til total krig. På aggressionsskalaen ligger kølige bestyrelseshenvendelser et godt stykke over verbal overfusning. Så: Snak! :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Hvor er det dog stygt... Jeg har ingen gode råd til hvad i skal gøre - men tror Niels' råd om at komminkere intensivt er en farbar vej. Men hun skulle dog tage at flytte langt ud på landet langt væk, hvor hun ikke bliver forstyrret af at andre mennesker også lever et liv. Det er da hende - og ikke jer - der ikke fatter en pind omkring det at bo i lejlighed - noget af charmen ved den boligform er da natop at man kan høre der bor andre mennesker. Held og lykke med hende - det kan da kun gå fremaf. Forsøg at være virkelig 120% kold og rolig når i taler med hende - taler hun for hurtigt så bed hende venligt om at tale langsommere. I know, det er mega svært - men knusende rolig opførsel og vedholdende kommnikation i "problemsituationerne" - er jeg sikker på kunne have en virkning på hendes type. Som noget af det første proklamerede hun at hun havde boet her i 10 år og hun ALDRIG flyttede... og den dag hun var død skulle hun bæres væk... Så konen flytter ikke, det er sikkert! Selv har jeg boet i lejlighed hele mit liv, og har aldrig oplevet at jeg ikke kunne få lov til at vaske op klokken halv tolv om aftenen! Vi kan da udemærket høre overboen, men da hun flyttede ind gik vi op med en flaske vin og noglet slik til hendes katte og forklarede hende at det var lydt men at vi nok skulle komme og sige hvis det blev for meget... Hun er i dag en af vores gode venner, sikkert fordi vejen frem har været gensidig respekt... Jo, hun holder fester og går i højhælede sko efter klokken 22 i weekenderne, men der er vi heller ikke gået i seng og jeg ser derfor heller ikke nogen grund til at brokke mig over det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Kølig og saglig kommunikation med den sensitive bulldog nedenudner er vejen frem. Hvis hun ikke viser forståelse eller velvilje til noget som helst, og fortsætter med sin chikane hver gang hun mener i støjer, så er der kun foreningen tilbage. Det foregår meget "simpelt": I henvender jer først til jeres lokale formand e.l. i foreningen, og informerer ham om sagernes tilstand. Hvis han ikke umiddelbart kan gøre noget, så skriver i en officiel klage til boligforeningen, som derefter skal tage sig af sage hurtigst muligt. Ja, der kan blive tale om at sætte støj-målere op hos underboen, så foreningen kan danne sig et indtryk af naboerne - hende og jer. Derefter går bureaukratiet igang, og hun får besked på at løsne lidt op for hendes, tilsyneladende, meget stramme korset, og lade jer være i fred - helst leve i smuk samhørighed, med den larm der nu engang ér i lejligheder. Overholder hun ikke disse advarsler, og i fortsætter med at klage...så bliver hun opsagt. Pure and simple. Men...start med at kommunikere med hende. Foreslå hende gerne at skrive hendes støjgene-punkter ned, så i er sikre på hvad det er hun siger osv. Dette kan også bruges til senere kommunikation imellem jer og foreningen, hvis det viser sig at det slet ikke er støj fra jeres lejlighed, men derimod et tørreskab i kælderen...osv osv. At bo i lejlighed har sin charme - og man skal leve med at naboen holder en fest i ny og næ, eller dyrker højlydt sex et par gange om ugen ;) m.m. Men alle er lige om at tage hensyn. Og jeres underbo...er et defekt lytte-apparat på max indstilling! Det er også den vej jeg havde tænkt mig at gå, for jeg er sikker på at den her situation ikke pludseligt vender til det bedre bare fordi vi er så "flabede" at forsøge at løse den.. Sådan som det hele lader til at være nu, så tror jeg er foreningen er sidste udvej, til trods for at Niels mener noget andet ( som jeg fint kan følge ham i ) for med hende i den lejlighed på 11. år har skadet hende og hun forventer åbenbart det umulige af os... Indrømmer gerne at min glæde ved at bo her smuldrer.. Jeg elsker vores lejlighed, men jeg hader at man skal tænke over hvert et lille trin, frygte hver gang en kat hoppe ned fra vindueskarmen - alt sammen i forsøget på at være en sød nabo, uden nogensinde at møde den samme venlighed.. Tror jeg vil bede hende skrue ned for anlægget - nægter hun dette, forklarer jeg hende blot at hun må anse vores aftale om ingen renovation og larm inden 18 for annulleret samt at tæpperne under vores stole er så godt som fjernet. Derudover vil jeg bede hende henvende sig hvis hun mener vi larmer og ikke banke i væggene eller spille musik - og endda slet ikke imens hun sidder ude i gården! DAMN jeg frygter den samtale!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Så er kæresten lige kommet tilbage fra en tur nedenunder, men hun var ikke hjemme... Vores anden underbo, som faktisk ikke bor under os, men ved siden af den dumme dame, kunne godt ane hvad der foregik, men vi vil ikke hale dem med ind i det, da vores underbo bagtaler nok for os alle.. Så det må vente til i morgen... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Spændende... Keep us posted....:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Spændende... Keep us posted....:D ... nok ikke lige mit ordvalg, men jeg skal da nok holde dig opdateret... Glæder mig lidt over at kæresten har fri i morgen, så han kan gå ned til hende når hun begynder... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MRoderick 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Til lidt morskab, kan jeg berette om min støjende overbo, fra da jeg boede i København. En ganske sød og venlig studine, holdt et par fester, hilste altid. Så kom hun i den lykkelige situation at få sig en kæreste, og de dyrkede jo så sex 3-4 gange i døgnet, mest på den ekstremt larmende seng i soveværelset. Til at starte med var det sgu meget sjovt ... så kunne man ligge i sin seng og grine lidt over det. Efter et par uger, hvor man kunne høre dem døgnet rundt, blev vækket på alle tider af natten, blev det for meget. Kæresten og jeg diskuterede hvordan man bedst kunne tage det op med hende ... lidt en underlig dialog at skulle have. Det endte med at vi skrev en lille seddel til hende, hvor vi ønskede hende tillykke med den nyfundne kærlighed, og spurgte hende om hun ikke kunne fikse hendes seng, da den larmede ekstremt meget. Sengen blev fikset / flyttet / skiftet, og alle var glade ... hun blev ved med at hilse, var lige sød og alt var tilbage til fryd og RO i opgangen. Nu bor vi i Malmø, og har en masse lige så søde naboer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Glæder mig lidt over at kæresten har fri i morgen' date=' så han kan gå ned til hende når hun begynder...[/quote']Good luck!....(siger du også "kæææærestøøøø" når du kalder på Kim? :p) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Good luck!....og bruger du også "kæææærestøøøø" når du kalder på Kim? :p Nope, jeg piver: "Pussssåååååårrrrr??" Vores søde overbo har lige været her og bakket os op... Hun synes det er helt hen i vejret alt det vi har gjort for husfredens skyld... Dejligt at høre det fra en her i hytten... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2006 Tror jeg vil bede hende skrue ned for anlægget - nægter hun dette' date=' forklarer jeg hende blot at hun må anse vores aftale om ingen renovation og larm inden 18 for annulleret samt at tæpperne under vores stole er så godt som fjernet. Derudover vil jeg bede hende henvende sig hvis hun mener vi larmer og ikke banke i væggene eller spille musik - og endda slet ikke imens hun sidder ude i gården![/quote']Det er jeg helt enig i. Du har betalt X antal kroner for din bostadsrätt. Det betyder at hver gang hun skruer op for stereoen og forstyrrer jer så jokker hun rundt i store støvler i din bostadsrätt, din købte ret til at bo. Normalt skal der være stille i et hus mellem 7 - 22, der kan være særlige regler for hvert enkelt hus, men står der ingenting og hun arbejder om natten, (som jeg selv også gør), så er det op til hende at skabe et godt forhold til sine naboer så de respekterer hendes behov for at sove. Jeg har svært at se at hun har brug for / kan kræve ro i huset helt til kl. 18. Og allerede kl. 23.30 er den gal igen ?? Det lyder som hendes problem. Hun kan faktisk lydisolere sit soveværelse, det har de vist i Martin Timells program hvordan man gør. Hvis det var mig, så ville jeg tale med ordföranden først (og andre naboer), med meget ydmyg tone, 'vi ved faktisk ikke hvad vi skal gøre, vi har købt tæpper, vi støjer ikke før efter 18 osv', og tag gerne ordföranden med til samtale med kvinden. Hun vil kunne bakke op at det ikke er danskerne (dvs. jer) der er problemet, og fungere lidt som en mægler. Det er ikke jer der er problemet. Selvom I flytter så kommer der nye til der måske ikke anstrenger jer lige så meget. Det må ordföranden kunne forklare for mennesket. Jeg synes det er en god ide at have flere bag sig så damen kan se at hun er langt ude. En gang var jeg hende der klagede til mine overboer over at de støjede. Det var ekstremt lydt i huset. Efter nogen måneders gniderier kom overboen ned og var meget fortørnet over at finde et mæglerblad i sin brevkasse, hun troede det var MIG der ville have hende væk. Jeg blev så forbavset, vi satte os ned og drak kaffe, og det hele endte med at vi kunne snakke sammen, passe hinandens katte osv. De var egentlig meget eksemplariske naboer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2006 Det er jeg helt enig i. Du har betalt X antal kroner for din bostadsrätt. Det betyder at hver gang hun skruer op for stereoen og forstyrrer jer så jokker hun rundt i store støvler i din bostadsrätt, din købte ret til at bo. Normalt skal der være stille i et hus mellem 7 - 22, der kan være særlige regler for hvert enkelt hus, men står der ingenting og hun arbejder om natten, (som jeg selv også gør), så er det op til hende at skabe et godt forhold til sine naboer så de respekterer hendes behov for at sove. Jeg har svært at se at hun har brug for / kan kræve ro i huset helt til kl. 18. Og allerede kl. 23.30 er den gal igen ?? Det lyder som hendes problem. Hun kan faktisk lydisolere sit soveværelse, det har de vist i Martin Timells program hvordan man gør. Hvis det var mig, så ville jeg tale med ordföranden først (og andre naboer), med meget ydmyg tone, 'vi ved faktisk ikke hvad vi skal gøre, vi har købt tæpper, vi støjer ikke før efter 18 osv', og tag gerne ordföranden med til samtale med kvinden. Hun vil kunne bakke op at det ikke er danskerne (dvs. jer) der er problemet, og fungere lidt som en mægler. Det er ikke jer der er problemet. Selvom I flytter så kommer der nye til der måske ikke anstrenger jer lige så meget. Det må ordföranden kunne forklare for mennesket. Jeg synes det er en god ide at have flere bag sig så damen kan se at hun er langt ude. En gang var jeg hende der klagede til mine overboer over at de støjede. Det var ekstremt lydt i huset. Efter nogen måneders gniderier kom overboen ned og var meget fortørnet over at finde et mæglerblad i sin brevkasse, hun troede det var MIG der ville have hende væk. Jeg blev så forbavset, vi satte os ned og drak kaffe, og det hele endte med at vi kunne snakke sammen, passe hinandens katte osv. De var egentlig meget eksemplariske naboer. Det lyder meget godt, men jeg er ikke meget for at inddrage andre naboer og ordføreren i foreningen ( som desuden er en af hendes gode venner ) da jeg ikke har lyst til at udstille hende og gøre som hun gør. Selvom det ikke er sjovt at snakke med hende, så tror jeg at det er noget der skal gøres inden vi henvender os til formanden og hører hvad vi skal gøre... Nægter hun snakken, fjernes alt hvad vi har gjort for at tage hensyn og formanden kontaktes.. I går aftes tjekkede vi med overboen hvor højt det egentligt er hun spiller - og det er meget meget højt!! Vi har endda fundet ud af at det er p1 hun hører, da jeg kunne genkende lydene fra en taxatur til dyrehospitalet... Prøv at høre p1 bare nogle korte minutter... det skal være meget meget højt for at det kan bruges som våben!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2006 Normalt skal der være stille i et hus mellem 7 - 22, . Du mener 22-7 ikke .....;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2006 Nå, der er blevet snakket og jeg må indrømme at jeg er mere forvirret end tidligere... Det var kæresten der snakkede med hende, så jeg har ikke selv fornemmelsen af hvordan situationen har udspillet sig. Damen er af den overbevisning, at der ikke er så godt isoleret mellem vores lejligheder ( og at vi burde have isoleret da vi lagde nyt gulv lige efter vi var flyttet ind... hun kan da isolere sit loft??) Som udgangspunkt mener hun ikke at vi larmer, og hun spiller heller ikke radio for at tyrannisere os. Hun spiller bare radio når hun vågner... Den med at hun sad ude foran kunne hun dog ikke helt redegøre for... Hun mener heller ikke at vi skal tage hensyn til hende og hendes natarbejde... Kæresten fortalte hende, at aftalen om ikke at renovere inden 18 var lidt for meget og derfor ikke længere gældende, og at hun endelig måtte komme op hvis vi larmede i stedet for at spille radio eller banke i væggen... Jeg er bare helt lost Hendes opførsel siger så meget andet end det hun fortalte ham... Vi må så nu bare henvende os når vi mener hun tyranniserer og og så ellers bare leve helt normalt... har en fornemmelse af at hun var chokket over at vi henvendte os med problemet i stedet for at føre krig.. Selv tror jeg ikke meget på hendes forklaringer, men det er da en start og der er blevet taget hul på samtalerne... At hun mener at vi ikke larmer passer bare slet ikke sammen med al hendes brok igennem året... Men nu støvsuger jeg når det passer mig, går med mine nyindkøbte sko indenfor og fjerne flyttetæpperne fra under vores kontorstole... og tager konflikten på når den melder sig! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret July 28, 2006 Nå, der er blevet snakket og jeg må indrømme at jeg er mere forvirret end tidligere... Det var kæresten der snakkede med hende, så jeg har ikke selv fornemmelsen af hvordan situationen har udspillet sig. Damen er af den overbevisning, at der ikke er så godt isoleret mellem vores lejligheder ( og at vi burde have isoleret da vi lagde nyt gulv lige efter vi var flyttet ind... hun kan da isolere sit loft??) Som udgangspunkt mener hun ikke at vi larmer, og hun spiller heller ikke radio for at tyrannisere os. Hun spiller bare radio når hun vågner... Den med at hun sad ude foran kunne hun dog ikke helt redegøre for... Hun mener heller ikke at vi skal tage hensyn til hende og hendes natarbejde... Kæresten fortalte hende, at aftalen om ikke at renovere inden 18 var lidt for meget og derfor ikke længere gældende, og at hun endelig måtte komme op hvis vi larmede i stedet for at spille radio eller banke i væggen... Jeg er bare helt lost Hendes opførsel siger så meget andet end det hun fortalte ham... Vi må så nu bare henvende os når vi mener hun tyranniserer og og så ellers bare leve helt normalt... har en fornemmelse af at hun var chokket over at vi henvendte os med problemet i stedet for at føre krig.. Selv tror jeg ikke meget på hendes forklaringer, men det er da en start og der er blevet taget hul på samtalerne... At hun mener at vi ikke larmer passer bare slet ikke sammen med al hendes brok igennem året... Men nu støvsuger jeg når det passer mig, går med mine nyindkøbte sko indenfor og fjerne flyttetæpperne fra under vores kontorstole... og tager konflikten på når den melder sig! Åhh glæden ved at bo i hus =) .. Ingen naboer på den anden side af vægen, nede eller oppe. Praktisk når man skal bore hul i en væg klokken 01:00 .. Jeg syens bare i skal køre på og så må i jo tage hver situationen når den kommer og ja så ellers bare holde jer til de regler der gælder. Jeg er ellers helt enig med Nils, det eneste der gælder er at tage kampen hver gang og til sidst vinder den ene eller anden, i skal ikke gå på et unødvendigt kompromis som ikke at renovere før klokken er 18:00 især når hun selv virker så ufleksibel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2006 I kan jo glæde jer over, at I nu i et eller andet omfang har fået et mere normalt og afspændt forhold til jeres medbo. Det er måske ikke perfekt, men et første skridt i den rigtige retning har jo også ret. Så til lykke! :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites