Jump to content
Rikke

Ønskeliste

Recommended Posts

Nedenstående er vildt irriterende men burde være til at løse: - mobiltelefonipriser. (At der ikke er tale om en region på trods af at flere selskaber opererer på begge sider men tværtmod ruinere én med "udlandstarif" og 100 kg. roomingafgift eller hvad det hedder. - Borgmestervenstresvingsforbudskiltet i Kastrup Decideret diskrimination af folk fra et andet land. - Skattereglerne i Sverige vedr. ejendomsavancebeskatning af boliger i udlandet for danske statsborgere der ellers lignes i DK Ikke transperent praksis og lidt en regel med tilbagevirkende kraft

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Angående stemmeret til Folketinget: I Grundloven står der, at man skal have bopæl i riget for at kunne stemme. Valgloven giver som Madsen skriver visse persongrupper ret til at stemme alligevel, selv om de ikke har bopæl i riget. Den seneste undtagelse er kun et par år gammel og indebærer, at man ved at tigge hos Indenrigsministeriet og love, at man vil vende tilbage til Danmark inden to år, allernådigst kan tilstedes ret til alligevel at stemme (hvis der bliver et valg i perioden). Det er den eneste mulighed, der er, for danskere i Sverige. Den gummiparagraf i valgloven, der handler om tilknytning, der ganske må sidestilles eller hvordan det er med den tilknytning som dækkes af de øvrige undtagelsesparagraffer giver ikke stemmeret til den typiske dansker bosat i Sverige. :sad:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nedenstående er vildt irriterende men burde være til at løse: - mobiltelefonipriser. (At der ikke er tale om en region på trods af at flere selskaber opererer på begge sider men tværtmod ruinere én med "udlandstarif" og 100 kg. roomingafgift eller hvad det hedder. - Borgmestervenstresvingsforbudskiltet i Kastrup Decideret diskrimination af folk fra et andet land. - Skattereglerne i Sverige vedr. ejendomsavancebeskatning af boliger i udlandet for danske statsborgere der ellers lignes i DK Ikke transperent praksis og lidt en regel med tilbagevirkende kraft
Du har helt ret. Mvh Allan

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi skulle melde flytning på folkeregistret i kbh, fik vi - uden at have bedt om dette - stukket et ansøgningsskema om stemmeret ved folketingsvalg i hånden, det var endda efter vi havde oplyst at vi ikke vidste hvor længe vi ville blive hængende i sverige...eftersom der endnu ikke har været udskrevet valg, har vi ikke søgt om det, men det er klart at vi vil forsøge når det bliver aktuelt, så må vi jo se hvad de siger til det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Da vi skulle melde flytning på folkeregistret i kbh' date=' fik vi - uden at have bedt om dette - stukket et ansøgningsskema om stemmeret ved folketingsvalg i hånden, det var endda efter vi havde oplyst at vi ikke vidste hvor længe vi ville blive hængende i sverige...eftersom der endnu ikke har været udskrevet valg, har vi ikke søgt om det, men det er klart at vi vil forsøge når det bliver aktuelt, så må vi jo se hvad de siger til det.[/quote'] Vi fik de samme ansøgningsskema, for 2 uger siden, da vi var inde hos dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

OK - kan absolut nikke genkendende til det meste - havde måske ikke lige tænkt den med gift over Peberholm som en option men vil overveje at putte den øverst på listen :) Caspar - hvis du gider vil du så ikke lige uddybe det med tillægsforsikringen - er det private forsikringsvirksomheder der spænder ben eller det offentlige? Og Futz - kunne godt bruge et par yderligere stikord på det med ejendomsavancebeskatningen - tror jeg ved hvad du mener men det er jo rarest at vide og ikke tro:rolleyes: Og takker så i øvrigt for input so far

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Uddbyning Hvis du arbejder i Danmark kan du lave en tillägsforsikring for at få en höjere arbejdslöshedserstatning i tilfälde af arbejdslöshed. Denne forsikring kan tegnes i forbindelse med en Dansk A-kasse Hvis du arbejder i Sverige kan du lave en tillägsforsikring for at få en höjere arbejdslöshedserstatning i tilfälde af arbejdslöshed. Denne forsikring kan tegnes i forbindelse med en Svensk A-kasse Men hvis du arbejder i Danmark og bliver arbejdslös så skal du overföres til en Svensk A-kasse for at få erbejdslöshedserstatning, og så ryger din forsikring da den jo var tilknyttet den Danske A-kasse. Så der står de höjere uddannede dårligere stillet end hvis man både bor og arbejder i samme land.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok for mig at jeg ikke kan stemme i DK Jeg er ifölge det Danske folkeregister udvandret af riget. At jeg så efter 10 år välger at arbejde i DK igen er mit problem. Det skal ikke väre et kriteria at betale skat DK. Hvad så med alle de Svenskere der arbejder i DK ? Jeg har en reel chance for at fölge debatten i DK, men havde jeg boet i Afrika hvad så ? Jeg formoder at når folk flytter herover (til et andet land) er det for at bosätte sig her, ikke for at väre distance Dansker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Hvis I skulle pege på ting' date=' som kunne gøre livet lettere som Øresundsborger, hvad skulle det så være? Hej Rikke. Jeg har stortset de samme punkter som de andre, men jeg vil gerne give mine forslag til ændringerme også: * Brobizz Syntes at Øresundsbroens prispolitik er arrogant. Man kan nok diskutere hvem de tjener bedst på, men vi er da en pæn gruppe faste kunder som er med til at bygge regionen op. Omend ikke direkte så indirekte er vi en stor kundegruppe, da vi også skaber ekstra trafik ud over os selv. Deres måde at regne en brobizz ud med 22 arbejdsdage på en måned, + 3 fridage burde kunne dækkes ind med 50 enkeltture mdl i abb. Den holder bare ikke stik mere. Vi lever i 2006, en hel del familier har flextid, skiftende arbejdstider, vagtordninger m.v., så en husholdning kan godt have 5 ugentlige arbejdsdage, der dog spreder bilkørslen ud over alle ugens 7 dage. Tror ikke bestyrelsen på broen ved, at man ved DSB, sygehuse, falck, lufthavnen o.s.v. ikke kun arbejder man-Fre. Har foreslået broen at man kunne indbetale 3 x taksten, og så have brobizzperioden ud over et kvartal istedet. Så var det nemmere at ballancere fri / arbejde med de ture man har til rådighed. Men de mente ovenstående var meget bedre og tog højde for alt. Det er ikke i takt med virkeligheden. De har ikek noget varelager. Brobizzen betales uanset antal ture man kører, de kan kun håbe på bonus ture (50+). Så regskabsteknisk er det ikke en hindring, tværtimiod kunne de tjene gode rentepenge. Så man er vel der hvor man bør gribe politisk ind over for broen, fordi den sidder indiskutabelt som flaskehalsen i regionen, og dermed styres regionens bevægelighed og flow igenenm den. Der skal der altså være frit løb i større grad end nu. * Tog De få gange jeg har været med har der stortset ikke været problemer, men i myldre tiden burde de vist indsæte flere tog. Jeg ved fra insiderviden at DSB har ufatteligt svært ved at arbejde sammen med SJ. Det kommer sig af at Danskerne styrer toget via kort kommandovej, dvs en direkte mobil forbindelse til Kbh.H. Hvorimod på den Svenske side skal papirnussere i Stockholm træffe beslutninger vedr selv det mindste på Øresund. Øresundstoget burde have en lokal ansvarlig ledelse, der ikke skal referere hverken til Kbh eller Stockholm. * Personnummer Det er mig ganske logisk at have både dansk og svensk personnummer, da begge siders systemer er hængt op imod dette. Det bliver mig dog en gåde at man skal bruge landekode på sit overflødige EØS bevis, når man samtidigt sidder og udfylder selvangivelse til DK, med ens danske CPR nr. EØS beviset burde ikke anvendes i pendlersammenhæng. Det er mig vanvittigt uforklarligt at man ved medicinkøb i DK ikke må bruge sit DK CPR nummer, det er jo er erstattet af et EØS nummer der er uanvendeligt, så apoteket må trække et fiktivt nyt dansk CPR nummer til en, som man skal bruge ved medicinkøb i DK. Altså ialt: 1 Oprindeligt Dansk som man betaler skat med. 2. Svensk for at eksistere i deres system. 3. EØS landekodenummer. 4. Dansk Fiktivt til at købe medicin med. Det er en omèr * Arbejdsløshedsforsikring Ordningen med at man skal være arbejdsløs der hvor man har sin adresse må være ren nødlovgivning. Den er ikke gennem tænkt. Det kan ikke være rigtigt over for hverken borger eller bopælskommune, at man kan indbetale a-kasse i et land, men ikke være berettiget til den ved arbejdsløshed. Borgeren får aldrig de penge han har indbetalt, og kommunen skal af med penge de aldrig har modtaget. Det burde kunne laves således at imens man er i beskæftigelse, kan vælge hvilket land man gerne vil være a-kasse berettiget til. Det burde også kunne sikres imod svindel. Man kunen jo sige at socialbedragere der pendler, skal sidde den af i både DK og SE hvis de bliver taget. * Skat Det er utroligt at en lille håndfuld borgere ikke kan håndteres bedre. De lokale skattefolk gør et kæmpe flot stykke arbejde med rådgivning m.v. Men hvorfor kan man ikke oprette os i systemet som alle andre borgere, og give os en chance for at selvangive på nettet. Hvor svært kan det være at kode en variant, af et eksisterende system. At vi bliver sagsbehandlet i og efter sommerferien er for lang sagsbehandlings tid efter min mening. * Stemmeret: Man skal iflg grundloven være folkebogført i Danmark for at have stemmeret. Det hører en helt anden tid til, hvor pendlerbegrebet ikke var blevet til det som det er idag. De samme politikkere som enten for eller imod leder et EU land, og snakker om globalisering via internationalt samarbejde og brobygning. De kan ikke overskue et mindretal af danskere der bor på den anden side af sundet. Det er en region politikkerne selv har været med til at skabe, men tilsyneladende ikke kan finde ud af at håndtere. Begrundelsen med grundloven er ikke god nok. Så må den skrives om. Ved godt der er ting der hindrer at grundloven kan lynomskrives, men så må de hindringer fjernes også, det er ikke just en kulturarv der gavner nogle danskere fremtiden. Hvordan kan den ene hånd tage imod skatten, og den anden hånd slå os væk. Vi lever i 2006.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Jeg er ifölge det Danske folkeregister udvandret af riget. At jeg så efter 10 år välger at arbejde i DK igen er mit problem. Det skal ikke väre et kriteria at betale skat DK. Hvad så med alle de Svenskere der arbejder i DK ? Jeg har en reel chance for at fölge debatten i DK' date=' men havde jeg boet i Afrika hvad så ? Jeg formoder at når folk flytter herover (til et andet land) er det for at bosätte sig her, ikke for at väre distance Dansker.
Jeg betrager ikke mig selv som udvandrer, når jeg bor i en scandinavisk region med frit sygehus valg og ingen pastvang landende imellem. Jeg føler ikke jeg bosætter mig her, jeg er 100% distancedansker. Men derfor kalder jeg det hjem alligevel. Et godt kriterie for at stemme i danmark, er at man er dansk statsborger. Det er mig også ganske unaturligt at stemme til det svenske valg, jeg føler ikke det er rigtigt. Jeg er pendler, ikke udvandrer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er ifölge det Danske folkeregister udvandret af riget. At jeg så efter 10 år välger at arbejde i DK igen er mit problem. Det skal ikke väre et kriteria at betale skat DK. Hvad så med alle de Svenskere der arbejder i DK ? Jeg har en reel chance for at fölge debatten i DK' date=' men havde jeg boet i Afrika hvad så ? Jeg formoder at når folk flytter herover (til et andet land) er det for at bosätte sig her, ikke for at väre distance Dansker.[/quote'] Men problemet er, at vi slet ikke har stemmeret mere. Selv den simpleste bonde i Indien har ret til at sætte sit kryds og være med til at bestemme, hvem der skal regere hans land. Det er vores borgerret, de tager fra os. Jeg er egentlig ligeglad med, om jeg kan stemme i Danmark eller Sverige, bare jeg kan få lov til at få indflydelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
- mobiltelefonipriser. (At der ikke er tale om en region på trods af at flere selskaber opererer på begge sider men tværtmod ruinere én med "udlandstarif" og 100 kg. roomingafgift eller hvad det hedder.
Det er der da nogen der har løst - tegn et dansk 3 abonnement, så taler man til dansk takst til danske numre i såvel DK som SE... Med mindre du altså ringer mest til SE numre så skal du tegne abonnementet i Sverige. :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Et godt kriterie for at stemme i danmark' date= er at man er dansk statsborger.
Hvilket praktiseres af mange andre lande også. De har så den omvendte ting med at hvorfor i alverden skal man dog have stemmeret til et land hvor man eksempelvis aldrig har boet - eller tænkt sig at bo?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fleksibel bro -> ja tak, gør det muligt at overføre ikke brugte passager til følgende måneder. Lavere brotakster -> ja man vil jo altid gerne spare penge, så put den bare på listen. Til gengæld kender man jo taksten og kan blot vælge at pendle på anden vis hvis man altså har nerver til DSB. Styr på lægerne i DK -> hold da op hvor kan det være besværligt at få noget så simpelt som en recept på allergimedicin fra en dansk læge. Jeg ved ikke hvad det er de ikke forstår, men det er meget svært for en del af dem at fange at man faktisk har ret til ydelser fra det danske sundhedsvæsen når man har et gyldigt dansk sygesikringsbevis. Det er en lille ting måske, men det kan ikke være min opgave at svare på spørgsmålet "hvorfor går du ikke bare til læge i Sverige?" når jeg ringer. Stemmeret i DK -> Ja tak det ville være ret rimeligt når jeg nu er dansk statsborger og betaler min skat til Danmark. Ville jeg opnå stemmeret i SE så er det jo bare at klø på for at opnå statsborgerskab heroppe ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites