Jump to content
CAC

Fabia 1,9tdi elegance vs Fabia RS - komfort niveau

Recommended Posts

Er der noget at sige omkring komfort-niveauet på de to overnævnte? Jeg går ud fra at RS'en er lidt hårdere i undervognen, men måske bedre til lange ture. Jeg kan se at RS'en har sportssæder, men hvor gode er de i forhold til 1,9'eren Er der nogen der har nogen pros/cons og personlige erfaringer med de to biler? Jeg har vel set alle de hidtidige indlæg på debatten, men jeg er temmeligt meget i tvivl om hvilken jeg skal gå efter, så alle kommentarer er velkomne :o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der noget at sige omkring komfort-niveauet på de to overnævnte? Jeg går ud fra at RS'en er lidt hårdere i undervognen, men måske bedre til lange ture. Jeg kan se at RS'en har sportssæder, men hvor gode er de i forhold til 1,9'eren Er der nogen der har nogen pros/cons og personlige erfaringer med de to biler? Jeg har vel set alle de hidtidige indlæg på debatten, men jeg er temmeligt meget i tvivl om hvilken jeg skal gå efter, så alle kommentarer er velkomne :o
Jeg har haft en Fabia RS :) Prisforskellen mellem den og en Elegance 1.9 TDI er beskeden. I en Elegance model er der såvidt jeg ved en fin radio inkluderet. RS'en leveres standard uden radio :thumbdown RS'en har en del karosseri-tuning - spoilere her og der. Personligt synes jeg ikke at RS'en var for hård, men jeg kan altså heller ikke li', at en bil krænger for meget i svingene. RS'en har større hjul med lavere dækprofil - det har en pris - ikke mindst når sæt nr. 2 skal anskaffes. Det er ikke noget helt enkelt valg. Hvis man gerne vil være anonym - så er en Elegance det rigtige valg. Hvis man vil have noget lidt specielt - og sætter pris på ekstra HK og NM - så er RS'en det rigtige valg. I den sidste ende er det en personlig beslutning .... Jeg ville nok være tilbøjelig til at vælge en RS igen ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad med afskrivningerne på en Elegance vs. RS? Jeg er tilbøjelig til at tro at en RS ikke falder så hurtigt i værdi som en Elegance, da der er lidt "speciel edition" over den. Glem ikke 131Hk med 6 gear vs. 105Hk med 5 gear.
Pas dog på med "specielle ikke-svensk-normale"-biler. De kan være hunde at komme af med senere. Jeg synes stadig ikke jeg ser så mange Skoda´er på de svenske veje. Men måske bling-bling-effekten fra de store MB´er, Bimmere, Porsche´r osv. lidt gør én blind....kunne nemt tænkes. Og helt OT: Er i Amsterdam p.t. - og hernede har de en eller anden underlig forkærlighed for BMW Z3 og Z4. Jeg har dælme set mange de sidste fem dage. SMART er også vel-repræsenteret hernede. Men det er jo til at forstå i dén her by :th2: (Nå ja...og Red Light District på en søndag er "Two for one"...hvis nogle kan bruge dét til noget *gg*)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
(Nå ja...og Red Light District på en søndag er "Two for one"...hvis nogle kan bruge dét til noget *gg*)
*LOL* Du kunne bare ikke holde dig væk vel??? Hvad heder posten i dit rejse regnskab så??? God fornøjelse med din "two for one"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Til selve indlæget, så vil jeg da tilføje at RS'en er tilpas, altså IMO ikke for hård eller for blød, men lige sådan så det passer til min "følsomhed" i sidepartiet. Sæderne er kontante, men behagelige og selv med 220Km på tælleren hver dag, bliver manikke utilpas, eller træt af komfort niveauet. Afskrivningen kender jeg af gode grunde ikke til, men ifht. de udsigter jeg fik fra sælgeren, hvis jeg altså vælger at købe en ny skoda hos dem igen, er ca. 40K kr. ned ved 80K kørte km. (Måske lidt for optimistisk et skøn, og da det jo ikke er lovet på skrift så holder den jo næppe, men kan kan jo håbe....) Der sælges ikke mange RS'er heroppe i NØ Skåne, så den burde kunne afsættes nemt, hvis svenskerne jo så kan komme af med deres Diesel fobi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Pas dog på med "specielle ikke-svensk-normale"-biler. De kan være hunde at komme af med senere. Jeg synes stadig ikke jeg ser så mange Skoda´er på de svenske veje. Men måske bling-bling-effekten fra de store MB´er, Bimmere, Porsche´r osv. lidt gør én blind....kunne nemt tænkes. Og helt OT: Er i Amsterdam p.t. - og hernede har de en eller anden underlig forkærlighed for BMW Z3 og Z4. Jeg har dælme set mange de sidste fem dage. SMART er også vel-repræsenteret hernede. Men det er jo til at forstå i dén her by :th2: (Nå ja...og Red Light District på en søndag er "Two for one"...hvis nogle kan bruge dét til noget *gg*)
hehe ja Alcapone Pizza bruger blandt andet smart biler til at levere pizzaerne =).. og så er det da ikke underligt at kunne lide en Z4 =) ..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har haft en Fabia RS :) RS'en har større hjul med lavere dækprofil - det har en pris - ikke mindst når sæt nr. 2 skal anskaffes.
Hvad koster sådanne dæk ekstra i forhold til normale dæk til Elegance? Jeg håber ikke at det er noget der "vælter budgettet" :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Hvad koster sådanne dæk ekstra i forhold til normale dæk til Elegance? Jeg håber ikke at det er noget der "vælter budgettet" :D
JEg kunne forestille mig det er en ekstra tusindelap eller noget. Måske kører RS på 17" og almindelig Elegance på 16" og derfor forskellen i dækprisen..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Oki, til den pris bliver jeg ikke ruineret. Følgende måske lidt OT... Jeg fandt en svensk anmeldelse af en Skoda Fabia RS med en masse billeder: http://www.sportbilen.se/reportage.php?id=242 Deres konklussion var at man skulle spare lidt ekstra og købe en Octavia RS. Jeg kan kun sige at den konklussion kunne jeg komme til helt uden at køre i nogle af bilerne :D . Selvfølgelig er Octavia RS bedre! Men den er bare lidt stor til en person... Derudover hvis jeg skulle have en Octavia skulle det være med DSG, so goodbye Octavia RS... Sjovt nok er prisforskellen ca. 40K (inkl. 6K i skatterabat på PF) mellem en Fabia RS og en Octavia 1.9TDI + DSG. Ikke særlig stor forskel... Så hvis man vil have en stor bil, så spar lidt ekstra op og gå efter Octavia'en.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for svarene. Er der nogen der har nogen kommetarer til 1,9'eren. Det er godtnok et svært valg for mig må jeg indrømme... Økonomien siger 1,9TDI, mens hjertet siger RS... åhh jeg vakler og vakler... :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Takker for svarene. Er der nogen der har nogen kommetarer til 1,9'eren. Det er godtnok et svært valg for mig må jeg indrømme... Økonomien siger 1,9TDI, mens hjertet siger RS... åhh jeg vakler og vakler... :rolleye:
Rs er sjov og og den anden er morfar :):)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rs er sjov og og den anden er morfar :):)
Ja, 1,9TDI er en morfar i forhold til en RS, men den er jo dejlig økonomisk og ikke helt langsom hvis der er brug for det.. Jeg er i hvert fald utroligt glad for min og efter at have kørt rundt i Toscana i en Fiat Punto Grande glæder jeg mig til at komme tilbage til min Fabia Elegance 1,9 TDI så jeg kan mærke når jeg trykker på speederen.. :) CAC > Du må gerne prøve min Elegance en dag, hvis du har behov for det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
CAC > Du må gerne prøve min Elegance en dag, hvis du har behov for det.
Mange tak for tilbuddet :) , men eftersom jeg måske skal bestille bilen på søndag tror jeg at jeg vil teste den hos forhandleren :-) Hvad synes du om komforten. Er den god at køre langt i? Vi skal nok en tur til Sydfrankrig i den et par gange, så det er ganske vigtigt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mange tak for tilbuddet :) , men eftersom jeg måske skal bestille bilen på søndag tror jeg at jeg vil teste den hos forhandleren :-) Hvad synes du om komforten. Er den god at køre langt i? Vi skal nok en tur til Sydfrankrig i den et par gange, så det er ganske vigtigt
Jeg synes der er god komfort.. det længste jeg har kørt i et stræk er fra København til Stockholm med 4 andre i bilen. Udover de obligatoriske rygepauser da jeg nægtede at lade dem ryge i bilen, så var alle vist rimeligt komfortable og det var en god tur og bestemt uden ubehag på nogen måde. Jeg synes den er rigtig rar at køre i og jeg kan finde en god kørestilling i modsætning til fx. Fiat Punto (som jeg lige har haft æren af at prøve 3-400 km i bjergkørsel og motorvej i Toscana) så jeg ikke rigtigt kunne blive helt tilfreds med kørestillingen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Rs Vi havde en skoda RS med på ferie til Italien sidste år - sjov at køre men bestemt for hård til en tur på 3-4000 km og efter min smag også for lille men det kommer jo an på hvor meget mna vil slæbe med på sådan en tur. Men helt sikkert en fed fornemmelse op af bjerget her kan man rigtigt mærke at bilen har en del mere moment en mange "almindelige" benzinere. Men skal man skelne mellem en alm 1,9 tdi og RS'en ville jeg til hver en tid gå efter RS'en den æder lidt rigeligt med dæk og har hård undervogn men er supersjov at køre :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hej, Har selv en Skoda Fabia 1,9 TDI Combi Ambiente fra 2005 (var med fra Danmark). Og en Audi A6 Sedan 1,9 TDI fra 2000 (Købt brugt i Sverige). Hvis du har et stort kørsels behov ville jeg kun vælge en Fabia (RS eller ikke RS) som bil nummer 2. Man bliver simpelthen træt af at køre langt i en skoda hverdag. Sæderne er hårde, og der er en del vind og motor støj...OK jeg er også blevet over 30 :-) En Fabia kan dog godt gå, hvis du ikke pendler i den hverdag. På den gode side er at Fabia 1,9 TDI er rigtig god økonomisk. Hilsen Jakob

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen partikelfilter til Fabia.... ...kan det virkeligt passe? Jeg talte med skodaforhandleren på Agnesfridsvägen og fik mig en god sludder, men sælgeren fortalte mig at filteret slet ikke kunne fås til Fabia'en. Lidt skuffende, men det er jo kun trods alt 6000 i fradrag man får for det. Han sagde også at det kostede ca. 5000 at anskaffe filteret, så det var en finte fra regeringen for at stimulere købet af disse. FYI. jeg fik et tilbud på 5000 SEK under vejl. pris bare i telefonen, mon ikke det kan gøres bedre når man står i butikken selv :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
...kan det virkeligt passe?
Jep - anker man også over i den tyske presse. Søger man på nettet findes det imidlertid uoriginalt til eftermontering...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Derudover hvis jeg skulle have en Octavia skulle det være med DSG, so goodbye Octavia RS... Jeg var ude at prøve den nye leon 2.0 tfsi der skulle de kun ha 13000 sek ekstra for DSG gear. Leon

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites