Jump to content
koustrup

Bil valg (Pendler)

Recommended Posts

Jeg havde nu besluttede mig for en Skoda Fabia RS fra 2005 - men er blevet i tvivel efter en del kommentar. Jeg vil derfor høre hvad i har af forslag til pendler bil, med følgende krav: Diesel Max 115.000 Danske Kroner Fra 2001 - til nu Gerne i Golf, Fabia, A3 størrelsen Gerne billigt i forsikring (er 22 år) Store Ønsker: Varme i sæderne AC Fjernbetjent central lås Fartpilot

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Du skal ikke være i tvivl..... Skulle jeg vælge med fornuften, så blev det en Fabia RS'er..... Den er sjov og økonomisk. En god investering....

Jeg havde nu besluttede mig for en Skoda Fabia RS fra 2005 - men er blevet i tvivel efter en del kommentar. Jeg vil derfor høre hvad i har af forslag til pendler bil, med følgende krav: Diesel Max 115.000 Danske Kroner Fra 2001 - til nu Gerne i Golf, Fabia, A3 størrelsen Gerne billigt i forsikring (er 22 år) Store Ønsker: Varme i sæderne AC Fjernbetjent central lås Fartpilot

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Koustrup, Jeg kan selv kun sige god for RS'en da jeg pendler 110Km hver vej på arbejde i én, så hvis der er noget konkret om bilen du vil spørge til så bare sig frem! I de godt to mdr. jeg har haft min, har de 5500Km jeg har kørt i den kun været ren fornøjelse. Komforten er god, selvom den er lidt hårdere i det end almindelige Fabia'er, selvom jeg tror det mere er en mindre teoretisk opstramning af undervognen, da jeg syntes alm. fabia'er er noget ens med RS'en. Motoren er behagelig, og har masser af overskud, altid. Gearet går let, MEN man skal liiige vende sig til at køre et gear højere end i en almindelig Benziner, da de 6 gear gør udvekslingen lidt anderledes. Det var nok det som krævede størst tilvænning. God benplads til forsæderne, og overraskende acceptable forhold for bagsædepassagerer, selvom du har sæderne i bagerste hak. Thomas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Hold lige målet for øje. Hvis han skulle vælge med fornuften Mulle, så husker du også en tråd her inde at en diesel-RSer ikke fås med partikkelfilter, og de vil heller ikke begynde at fremstille dem til modellen. Ergo er det ikke ret fornuftigt at købe vel? Sjovt måske, men ikke fornuftigt.... ;) HVIS det altså var sådan en KimH havde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det som min tvivel går på - er om der findes andre biler i den pris klasse som kan opfylde samme krav - da jeg blot har brug for en bil som køre langt på litteren. Hvad giver du for den i "vægtafgift"? Hvad med forsikringen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Thomas, jeg ved ikke lige, men den nye fordonsskat på RS'en bliver 3517 Skr., hvilket jo ikke er så galt imho men om det er den Svenske Almen-økologisk-miljøbevarende fornuftighed du tænker på... så er det vel et lille nej, men sjov og fornuft går jo ikke altid lige hånd i hånd. :D Forsikring er jo som skrevet i utallige andre tråde individuel, men de tilbud jeg har modtaget, og skal tage stilling til inden min 3mdr. periode udløber, ligger mellem 2500 til 5500 for en halvforsikring. Som jo kun er nødvendigt så længe fabriksgarantien er gældende. Jeg er dog 32år, bor ude på egen mark, men med fri km...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forsikring er jo som skrevet i utallige andre tråde individuel, men de tilbud jeg har modtaget, og skal tage stilling til inden min 3mdr. periode udløber, ligger mellem 2500 til 5500 for en halvforsikring. Som jo kun er nødvendigt så længe fabriksgarantien er gældende. Jeg er dog 32år, bor ude på egen mark, men med fri km...
Hmm... så bliver den alligevel rimelig peberet for mig - 22 år - kørekort i 4 år - regner med at bo rimelig centralt - parkering på gaden *GISP*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fabia RS Jeg er også på udkig efter en Fabia RS, som jeg mener er både en fornuftig og sjov bil. Iøvrigt håber jeg også at den holder prisen bedre end en almindelig Fabia, da de fleste køber en Fabia Ambiente 1.4. Derudover er der en del små detaljer som kun kan fås til RS'eren. Mht. forsikring skal man, i Kroksbäck området, slippe ca. 6200 for en halvforsikring på en RS'er. Lidt dyrt og måske kan jeg finde et billigere tilbud... Der er iøvrigt ikke partikelfilter på RS'eren da det er en sportsbil - det var den forklaring forhandleren gav. Partikelfilteret udløser en speciel skatterabat på 6.000 kr, som er en engangsgevinst. Derefter betaler man normal fordonsskat. Det kan godt lade sig gøre at få en Fabia med partikelfilter, hvis man køber en Elegance. Selvom det stadig er en 1.9TDI'er så er den på 104 heste mod RS'erens 130 heste. Derudover har elegance 5 gear mod RS'erens 6 gear. Prisenforskellen mellem de to modeller er ca. 10000 kr. Så jeg vil helt klart vælge RS'eren. :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmm... nu er jeg jo blevet helt vild med RS`eren igen. Er fartpilot engeligt ikke standart i den? Hvor langt køre Golf`en på literen?
Fartpiloten er ikke standard i RS'eren, men den fås som ekstraudstyr til 1600 kr. Husk at selvom RS'eren har 8 indbyggede højtalere (i modsætning til de normale 4), så er der ikke noget anlæg/radio med som standard. Mht. det andet spørgsmål kan du tjekke http://www.hvorlangtpaaliteren.dk Og der finder du at en golf 1.9 TDI ligger mellem 19 og 20 km/l. (Jeg kunne ikke lige finde en GTI med diesel?).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Engeligt utroligt at man ikke levere en radio med - de koster vel ingen ting deroppe :-) Hmm.. syntes bare mange af dem som er til salg har fart pilot - eller måske tager jeg fejl. Hvad er det svenske ord for fartpilot?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik det til at en tilsvarende Golf-model i dag som ny ville koste ca. 211.000 kr. Træk derfra ca. 5.000 for partikelfilteret, ville jeg skyde på at den i sin tid kostede 206.000 kr. Det vil sige at der har været en afskrivning årligt på (206k - 138k)/2 = 34k pr. år. Det er en rimelig pæn afskrivning! :eek: Derudover må man gå udfra at gearet er manuelt (selvom Golfen fås med DSG :cool: ) og så mangler der vist tågelygter (dim strålkastere). Ellers er Golf undervognen rigtig god, bruges også på Audi A3 og Skoda Octavia. Fabia RS deler derimod undervogn med en Polo og er en noget smallere bil. Jeg ved ikke om der er ligeså meget "spræl" i Golfen som i Fabia RS, da der kun står 1.9 TDI. Der er måske tale om en 105 Hk version og så er Fabia RS altså en stærkere bil motormæssigt. Hvis det var en 140Hk så ville nyprisen excl. pf være (232k - 5k) = 227k hvilket giver en afskrivning på (227k-138k)/2= 44.5k pr år. :rolleye: (så der er nok tale om 105Hk versionen). Derudover kommer Fabia RS med en hårdere sports affjedring og sænket undervogn. Det er ikke lige til at se om Golfen også har det, men det tror jeg ikke, til den pris. Ellers, fornuftig bil. Solgt privat ser det ud til. Dvs. husk m-test, der er ingen mulighed for at klage efter købet, udover civilt-søgsmål... Iøvrigt god tur til Stockholm ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit argument for RS'en var, efter at have kigget på markedet i lang tid, at den skulle være ny, rentabel, moderat afskrivning, god brændstoføkonomi, god sikkerhedspakke, overkommelige service intervaller osv. Jeg købte IKKE RS'en fordi det er en "semi-sportsvogn", eller fordi den så sej ud (for indrømmet, det er jo stadig en Fabia, og der findes andre væsentligt frækkere designs hos andre mærker i prisklassen) RS'en var nu bare valget, over de andre alternativer, da prisen var god for hvad jeg fik. Du ved simpelthen om det er dig når du sidder i den!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er mere at forsikringen må være væsenligt dyre på en golf end en skoda - her tænker jeg på hvis kriterierne er det samme bort set fra bilen - så må den da være en smule dyre når det er VW - men omvendt så er det jo "kun" en 105 hk (golfen)! Endnu engang tusind tak for alle jeres svar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. forsikringen på Golfen skriver ejeren: "6 månaders nybilsgaranti kvar". Hvis Volkswagen giver samme forsikringspakke som Skoda, burde der oprindeligt have været 2 års nybilsgaranti og 3 års vagnskadegaranti. Grunden til at ejeren ikke skriver at bilen kommer med 1.5 års vagnskadegaranti er måske den, at den forsikring kun dækker den første ejer?? Jeg ved det ikke... Ellers skulle det da være nævnt i annoncen, da man i såfald kun behøver en halvforsikring i stedet for en helforsikring. Jeg fik et tilbud på en helforsikring til en Skoda Octavia 1.9 TDI på 12.000 kr, hvoraf vognskadeforsikringen udgjorde 5.800 kr. Men fordi jeg ville have haft købt den fra ny af, fulgte vognskadeforsikringen med fra fabrikken og jeg skulle så kun betale 6200 kr. i forsikring. Derudover får man 3 måneders helforsikring med, ved køb af en ny Skoda, så man har tid til at finde det bedste tilbud på forsikringen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

WOW! Måske jeg skulle kigge efter en med lidt mindre HK. Jeg har i dag snakket med en sælger af en RS som er 22 (ligesom mig) - Han giver 22.500 kr. (med 6000 i selvrisiko) hos IF. Mon der er håb for at jeg kan få den forsikret for 10-12.000 danske - når han giver så meget... (skal bo i Kirseberg (hvor han også bor)! Er jeg helt fortabt, og skal købe en gammel diesel bil hvor der ikke er noget comfort..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

RS'ens 131Hk er da ikke særligt meget i forhold til hvad Saab, Volvo osv, har af motorer. Men 22K lyder heeelt vildt for en Fabia RS. Syv år med sådan en forsikring svarer til hele bilens nypris! Måske er det fordi i er så unge og RS'eren er en sportsbil. Statistisk set er det måske et dårligt miks.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites