Jump to content
göte_børge

Vad är den danska motsvarigheten till Dalahästen?

Recommended Posts

På en lista över det mest svenska man kan tänka sig kommer nog Dalahästen väldigt högt. Hästen fyller inte någon som helst funktion utan är bara ett "prydnadsföremål". Den är inte särskilt vacker men säljer som smör i småland. Vad är den danska motsvarigheten till Dalahästen? Mitt förslag är Kay Bojesens abe... http://www.andrasidansundet.se/anteckningsbiten_perma.asp?adressID=162

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Verdens grimmeste legetöj ??? Hvad mener du med verdens grimmeste legetöj ?? Min barndoms trold ! Ingen fejl på Gjöl trolde. (Er det mon fordi at jeg selv hedder Gjöl ) Hvem ved... Nej figurer af den lille havfrue må modsvare Dala hesten, bortset fra at Dalahesten er meget söd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

HVAD... Det er en Dam trold, skabt af min navnebroder Thomas Dam. Den stammer ganske rigtig fra Gjøl, men det er en Dam trold. ;) Ellers enig. En bette beskidt sten med en plastic havfrue til 179 kr fremstillet i Taiwan er et godt skud på en Dansk Dala häst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Se har SVAR: DAM og Gjøl trolde er den samme trold, man kalder trolden for DAM, da det er Thomas Dam, der er skaberen af trolden. Man kalder trolden for Gjøl trold p.g.a. at trolden stammer fra området Gjøl i Nordjylland. Plukket fra trollhouse.dk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites