Jump to content
Andreas

HJÆLP! Min bil blev brandskadet...

Recommended Posts

I nat blev min bil totalødelagt af en brand, da jeg holdt parkeret ved siden af en bil, som der blev sat ild til. Jeg har talt med mit forsikringsselskab, Länsforsäkringar, som siger, at det nok er min egen forsikring, der skal dække skaderne. Er der nogen som har erfaring med dette eller forsikringsmæssig indsigt, som kan afklare ovenstående? Jeg har kontaktet forsikringsselskabet for den bil, der først blev sat ild til og som bredte sig til min, eftersom jeg mener, at det er dennes forsikring, som skal dække og ikke min egen. Hurtig hjælp udbedes, på forhånd tak. Mvh En chokeret bilejer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du må vænne dig til tanken om at det bliver din forsikring der skal dække, med mindre du kan overføre ansvaret til den originale ildpåsætter (dvs du skal vide hvem der satte ild til den første bil)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved desværre ikke hvem der satte ild til bilerne, og hvad jeg kunne forstå på politiet, er der ikke noget signalement eller nogen, som har set nummerplade på bilen de kørte væk i. Dette på trods af, at det skete på en åben fællesparkering, hvor der er et stort højhus klods op af.... :mad: Er der nogen, som kender til trafikforsikringsforeningens arbejde og om man kan få noget derfra, jf. bl.a. http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=192 Mvh Andreas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Andreas. Jeg arbejder selv i et forsikringsselskab så kan godt komme med lidt input. Såfremt det er bevist at der først blev sat ild til bilen ved siden af dig, ( politirapport / brandteknisk undersøgelse, vidner ), og denne ild breder sig og beskadiger biler / huse / vejbelægning m.m er det dens bils forsikringsselskab der skal erstatte skaderne. Har du selv kaskoforsikring på din bil skal skaden meldes til din egen forsikring som så vil foretage regres mod modpartens forsikringsselskab. Har du ikke kaskoforsikring skal du rette dit krav dirkete til modpartens selskab. Håber dette hjælper dig lidt. Mvh Tim

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Tim, bilen ved siden af mig blev sat i brand først, det siger den brandtekniske rapport og der er vidner på dette. En halvförsäkring dækker ikke mit tab, så jeg skal gøre krav direkte til modpartens selskab. Er du ansat i svensk eller dansk forsikringsselskab og kan der være forskel på tværs af landegrænser? Mvh og tak for svar. Andreas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Anders. Er du sikker på at din halvförsäkring ikke dækker denne skade som følge af brand. ? Prøv at se her hvad f.eks. Salusansvar skriver om deres halvförsäkring med hensyn til brandskade. "Brand: Momentet ger ersättning för skador vid brand, dock ej brand som uppkommit till följd av trafikolycka" Prøv at læs hvad der står i dine forsikringsbetingelser. Jeg er ansat i et dansk forsikringsselskab. Der kan være forskel på reglerne, men tvivler på modpartens selskab kan komme ud af denne hvis der er vidner og brandteknisk undersøgelse på at branden startede i mp's bil. Held og lykke. Tim

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Homer. Jo man kan godt sige det er lige meget hvor man får pengene fra. Men efter de danske regler skal man altid henvende sig til sin egen forsikring først som så udbetaler erstatning hvis man har forsikringsdækning. Denne forsikring sender så kravet videre til den ansvarlige. Fordelen ved dette er at man kan få erstatningen hurtigt, da man ikke behøver vente på at modparten får anmeldt skaden. Man kan selv indgive en anmeldelse også har man erstatningen. Jeg ved ikke om de svenske regler er anderledes fra de danske, men det må vi jo høre nærmere om i denne tråd senere når der kommer en løsning. Tim

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Homer. Jo man kan godt sige det er lige meget hvor man får pengene fra. Men efter de danske regler skal man altid henvende sig til sin egen forsikring først som så udbetaler erstatning hvis man har forsikringsdækning. Denne forsikring sender så kravet videre til den ansvarlige. Fordelen ved dette er at man kan få erstatningen hurtigt, da man ikke behøver vente på at modparten får anmeldt skaden. Man kan selv indgive en anmeldelse også har man erstatningen. Jeg ved ikke om de svenske regler er anderledes fra de danske, men det må vi jo høre nærmere om i denne tråd senere når der kommer en løsning. Tim
På alm skader fungere det på samme måde i Sverige, at hvis den er eks. er halv forsikret og der sker en skade som en anden skal dække, så må man pænt vente til denkunder har anmeldt og sagen er afsluttet. Men ved ikke med brandskader, men jeg håber det løser sig for dig Andreas for det var jo en fin bil :sad:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, Tim; min forsikring dækker ikke, det har jeg fået afgjort efter snak med 3 forskellige personer i Länsforsikringer. birkster; ja det var i Holma, der har været cirka 3 udbrændte biler, hvad jeg har set, på den sidste måneds tid. Den familie, som sidst fik udbrændt deres bil talte med mig - mens brandbilerne og politiet var igang med at slukke bilerne - de sagde det var unge mennesker som kedede sig, der var skyld i det... Utroligt, at ingen ved hvem det er efterhånden og politiet var ret så ligeglade, desværre. Homer; spørgsmålet for mig går på, om jeg kan få erstatning hos mp's selskab. De har sendt en besiktningsmand ud for at se på min bil, ved ikke om jeg skal tage det som et godt tegn... Miriam; tak for det, havde sat den til salg og ville flytte til DK igen, men fik til sidst overtalt kæresten til at flytte til SV i stedet, hvilket jeg nok kan fortryde nu, eftersom også vores lejlighed var vandaliseret da vi overtog den... Nogle mennesker er bare heldige:( Nu skal jeg til at tage det offentlige, hvilket jo kører som det skal kan jeg se her på forummet...:mad: Mvh Andreas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Årsagen til at min bror flyttede fra Holma var at han nåede at have indbrud 3 gange på 1½ måned. det var noget rigtigt pis for ham at komme hjem til et stuevindue som var knust og glasstuper i stuen samt den sten de havde kastet gennem ruden. Man har en temlig skidt dag hvis man hele tiden skal tænke på om ens hjem nu er helt når man kommer hjem. han boede på Snödroppsgatan, lige bag et busstop næsten, utroligt at folk tør stå og bryde ind der, der kører bus næsten hvert 15 minut og der færdes stort set altid mennesker omkring. Da han flyttede kom jeg i snak med en beboer i samme blok som sagde at det generalt var meget plaget af indbrud lige der, på et tidspunkt havde tyvene klatret op på 1 sal med en revolver og brudt ind hos en ældre mand. På det tidspunkt var vi ikke et sekund i tvivl om at min bror bare skulle væk derfra hurtigst muligt. Underligt nok skete der aldrig noget ved hans bil som var parkeret ude foran. :o Den ende hvor Snödroppsgatan ligger, er det ikke helt så rart at færdes eller bo efter min mening, det er hyre-stadsrätt (tror nok det hedder sådan) via MKB, området i sig selv er flot nok og meget vedligeholdt, men der er mere de ting som sker i området som ikke er så rart. Har en ven som bor længere nede ved Hyacintgatan hvor det hele er bostadsrätt, det er straks et helt andet område at færdes i og meget hyggeligt efter min smag. :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den ende hvor Snödroppsgatan ligger' date=' er det ikke helt så rart at færdes eller bo efter min mening, det er hyre-stadsrätt (tror nok det hedder sådan) via MKB, området i sig selv er flot nok og meget vedligeholdt, men der er mere de ting som sker i området som ikke er så rart. Har en ven som bor længere nede ved Hyacintgatan hvor det hele er bostadsrätt, det er straks et helt andet område at færdes i og meget hyggeligt efter min smag.[/quote'] Kan godt tilslutte mig denne kommentar. Bor selv på Hyacintgatan og har det egentlig på samme måde som du beskriver. En utrolig forskel der er, selvom foreningerne ligger lige op ad hinanden - har ikke oplevet problemer her hvor jeg bor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, nu har politiet nedsat en eller anden specielenhed, som skal opklare sagerne herude i Holma-området. Men opklaringsprocenten i skåne-området for bilbrott ol. er kun på 12, så man skal vist være mere end heldig, hvis de skal opklare noget i denne sag....:sad:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter de indbrud i min bror lejlighed og de omkring-liggende lejligheder var der også en enhed af politi derude, MKB sagde at der havde gået civil-betjente rundt derude om aftenen, samt at de også kom uniformeret og gik patrulje i området, det fik dæmpet det noget, men om det afhjalp det, tror jeg nu ikke Ham vi talte med derude sagde det er ofte drenge under den kriminelle aldersgrænse som laver ulykkerne, det eneste politiet kan gøre når de fanger dem er at sige "det må I ikke" og så er de på gaden igen igen.. :mad:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kan godt tilslutte mig denne kommentar. Bor selv på Hyacintgatan og har det egentlig på samme måde som du beskriver. En utrolig forskel der er' date=' selvom foreningerne ligger lige op ad hinanden - har ikke oplevet problemer her hvor jeg bor.[/quote'] Bor ligeledes i Fosiedal, og oplever også området som meget stille og fredeligt - jeg har garageplads, men har hverken set eller hørt om hærværk på bilerne på de udendørs p-pladser. Kontrasten mellem hyresrätt og bostadsrättområder er åbenbart større end man lige umiddelbart skulle tro. Iøvrigt surt med den fine Alfa Romeo, som blev skadet af branden ovre i Holma....:sad: :sad:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

min bil blev stjålet natten til søndag Hej Tim nu må man hellere spørge når man har en forsikrings mand... min bil blev stjålet natten til søndag,,,jeg har en helforsikring (kasko) det er politi anmeldt, men ved du hvor længe man skal vente på at bilin kommer tilbage, jeg synes også det er underligt man bare kan stjæle en bil, fra årgang 99 mercedes, jeg ved ikke om der var startspærer på blin men jeg tror det. hvor langt tid skal man vente ??? Tror i min bil kommer tilbage ??? tror i det var nogen der var efter reservedele ?? Hvad tror i de gøre med min bil ??? ja jeg ved det er der ingen der kan vide men det bare irreterende at man ikke kan gøre noget man bare skal vente,,,:lol: :lol: :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bedste gæt er nok at den er på vej til polen nu :confused: men det er svært at gennemskue motivet i den slags, nogle biler bliver nappet til at køre race i og bliver derefter efterladt i vejsiden et eller andet sted. Andre er direkte bestillings-arbejde da de som du selv er inde på måske skal bruge nogle dele fra den. man kan aldrig vide, men ærgeligt er det virkelig, jeg håber du får din bil tilbage igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Efter de danske regler skal politiet have 4 uger ( 28 dage ) til at finde bilen inden der udbetales erstatning. Denne dato gælder fra den dato du melder skaden til dit forsikringsselskab forudsat at du har meldt til politiet også. Ved ikke om den bliver fundet, det gør de fleste biler inden for 1 uge, med mindre der er tale om bestilling som bliver sendt til udlandet. Held og lykke med det. Må håbe den bliver fundet. Tim

Hej Tim nu må man hellere spørge når man har en forsikrings mand... min bil blev stjålet natten til søndag,,,jeg har en helforsikring (kasko) det er politi anmeldt, men ved du hvor længe man skal vente på at bilin kommer tilbage, jeg synes også det er underligt man bare kan stjæle en bil, fra årgang 99 mercedes, jeg ved ikke om der var startspærer på blin men jeg tror det. hvor langt tid skal man vente ??? Tror i min bil kommer tilbage ??? tror i det var nogen der var efter reservedele ?? Hvad tror i de gøre med min bil ??? ja jeg ved det er der ingen der kan vide men det bare irreterende at man ikke kan gøre noget man bare skal vente,,,:lol: :lol: :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er lige lidt forvirret... Går spørgsmålet ikke på om det er DIN eller NABOBILENS EJERS forsikring der skal dække?? Er det ikke ligegyldigt hvor du får pengene fra, blot du får dem??
Forskellen kan være stor! Hvis det er hans egen forsikring der skal dække, går jeg ud fra at han har en eller anden form for selvrisiko. Hvis det er nabobilens forsikring, skal han ikke betale noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites