Jump to content
Novaree

Bo i DK, arbejde i SE

Recommended Posts

Hej med jer, Jeg bor i dag sammen med min kone og vores barn lidt syd for København, men overvejer at finde job i Malmø-området - for at prøve lidt nyt (uden at familien skal rives op med rod og det hele). Og ja, jeg ved det er tosset ikke at flytte derover og købe en billig bil, men hey, sådan er dét :) Hvordan forholder det sig mht. skat? Jeg har læst at jeg skal betale skat i SE når jeg arbejder i SE, men kan Trold og Skvat finde ud af dét? Og lægger de noget oveni i det tilfælde at jeg rent faktisk kunne spare noget. Jeg har en løn på den gode side af 350.000,- og vil gerne have det samme udbetalt som jeg har i dag. Er det realistisk? Hvordan forholder det sig med skattefradrag, f.eks. transport og bro? Og hvordan med rentefradrag på køb af hus, etc? Hvis nogen af jer ligger inde med gode råd, links eller lign. så er i meget velkomne til at dele dem med undertegnede :) Med venlig hilsen Novaree

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej med jer, Jeg bor i dag sammen med min kone og vores barn lidt syd for København, men overvejer at finde job i Malmø-området - for at prøve lidt nyt (uden at familien skal rives op med rod og det hele). Og ja, jeg ved det er tosset ikke at flytte derover og købe en billig bil, men hey, sådan er dét :) Hvordan forholder det sig mht. skat? Jeg har læst at jeg skal betale skat i SE når jeg arbejder i SE, men kan Trold og Skvat finde ud af dét? Og lægger de noget oveni i det tilfælde at jeg rent faktisk kunne spare noget. Jeg har en løn på den gode side af 350.000,- og vil gerne have det samme udbetalt som jeg har i dag. Er det realistisk? Hvordan forholder det sig med skattefradrag, f.eks. transport og bro? Og hvordan med rentefradrag på køb af hus, etc? Hvis nogen af jer ligger inde med gode råd, links eller lign. så er i meget velkomne til at dele dem med undertegnede :) Med venlig hilsen Novaree
Det gik så dårligt for Told&Skat, at de måtte starte forfra i konens navn, og nu går det endnu dårligere, men altså det er ikke Skat, der skal have fat i dig, hvis du tager job i Sverige men Skatteverket, og jeg tror nok, de skal sørge for at få deres penge hjem. :o Hvis du insisterer på at undgå alle fordele, så er det jo en måde at indrette sig. Dyr bolig, dyr bil, langt på arbejde, statistisk set lavere løn, men principielt gælder der det samme som for os andre bare omvendt. Du skal være grænsegænger, og du kan trække danske boligrenter fra din svenske skattepligtige indkomst, og du kan trække kørselsfradrag, som udregnes lidt anderledes, men i princippet er det samme. Du kan muligvis også finde lidt andre småfradrag, som vi andre ikke har. Nu kan jeg ikke lige huske grænsebeløbet, det ligger ret højt, men den svenske topskat kommer lidt som en mukkert på 20 procent og lidt højere oppe 25. Det ser jo godt ud, at man kun betaler ca. 32 procent skat op til topskattegrænsen, men det skyldes, at arbejdsgiveren betaler sociale afgifter, som altså ikke fremgår af lønsedlen. Derfor er lønniveauet også lavere generelt. Der er ikke noget at spare skattemæssigt. Sverige har verdens højeste skat. Danmark næsthøjeste. Personligt kan jeg ikke se det store eventyr i arrangementet, men måske er det noget bestemt, du har i kikkerten. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites