Gawc 10 Anmeld indhold Skrevet July 16, 2006 Nybegynder som jeg er i opvaskemaskiner (hvor er det dejligt at være doven) har jeg ikke megen forstand på de alverdens tabletter der findes. Selv inden for samme mærke er der forskellige. Så lige nu har jeg købt sun 4 i 1 tabletter, de virker skam som de skal, og det der solgte mig dem, er et elelr andet specielt til glas mod glaspest.... men hvad kan i anbefale ? min maskine har jo allerede salt og afspændingsmiddel i sig, så det er vel ikke nødvendigt at have det i tabletterne også ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret July 16, 2006 men hvad kan i anbefale ? Anvend almindeligt pulver, så du kan dosere korrekt ift. din måde at vaske op på. Ofte er en hel tablet for meget ift. en almindelig opvask ! min maskine har jo allerede salt og afspændingsmiddel i sig, så det er vel ikke nødvendigt at have det i tabletterne også ? Det er afhængig af så meget. Multitabs (3 i 1 eller mere) indeholder "salt" og afspænding, hvorfor dét kan undlades. Men din maskine skal være forberedt for anvendelse af multitabs og skal indstilles til brug af dem ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret July 16, 2006 Del tabletterne i 2. Hvis man bruger en hel, kommer der ofte striber på glassene. Det er et råd jeg har fået af en hvidevaresælger, og det virker fint. Og, så sparer man jo ca. 50% på "sæben" ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2006 min maskine har jo allerede salt og afspændingsmiddel i sig' date=' så det er vel ikke nødvendigt at have det i tabletterne også ?[/quote'] Den har ju det så länge du fortsätter att fylla på, men nån gång tar det ju slut. Då kan du ju börja med tabletterna. Själv använer jag aldrig sådana eftersom det är sk-tdyra. Kolla vad olika mäken kostar per disk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2006 Jeg bruger Yes opvaskepulver. (Ikke tabletter) Det er drøjt og jeg bruger overhovedet ikke afhærder eller noget som helst andet. Jeg har ikke problemer med striber. (Så bor jeg også et sted med blødt vand, hvis det har betydelse.) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gawc 10 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2006 Anvend almindeligt pulver, så du kan dosere korrekt ift. din måde at vaske op på. Ofte er en hel tablet for meget ift. en almindelig opvask ! Jo... men jeg ved jo ikke hvor meget der skal til af pulveret, sådan som jeg vasker op :) hehe... nå men det må vel stå på pakken ?.... Det er en forholdsvis ny model, så jeg tror maskinen er "instillet" på det... Bosch model fra ´04 eller 05, kan ikke lige huske... men vil da kigge lidt på pulver... anede ikk eman kunne få det :) har kun hørt om tabletter.... takker... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2006 men vil da kigge lidt på pulver... anede ikk eman kunne få det :) har kun hørt om tabletter.... Hvad tror du tabletter består af ?? JAAAH, rigtigt .... Presset pulver :th2: Så kan du nogenlunde gætte dig til hvor meget der skal bruges. Eneste grund til at man laver tabletter er fordi det er lettere at dosere, og så sviner det heller ikke ud over det hele. Men, som sagt... en halv tablet, det er helt perfekt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2006 Hvad tror du tabletter består af ?? JAAAH, rigtigt .... Presset pulver :th2: Så kan du nogenlunde gætte dig til hvor meget der skal bruges. Eneste grund til at man laver tabletter er fordi det er lettere at dosere, og så sviner det heller ikke ud over det hele. Men, som sagt... en halv tablet, det er helt perfekt Når du står og skal pille folien af tabletten, måske dele den, og lægge den ned i maskinen, DET sviner. Så skal du jo skylle / tørre fingrene af bagefter. At tage en ske med pulver og lægge over i maskinen, det sviner minimalt. Med mindre man har parkinsons. gawc, du øser pulver op efter hvad der kan være i den lille beholder i lugen, den skal være lukket når du starter maskinen ellers skylles det ud med den første forskylning. Der er tit en markering i plasten for når beholderen er 3/4 fuld (normal opvask) og helt fuld (meget beskidt opvask). sørg for at opvasken er afskyllet / afskrabet inden du sætter maskinen igang, alle klumper og lignende sætter sig fast i filtret. og sørg for at fordelingsarmen med vand kan rotere og at maskinen ikke er for fuld, for så bliver det ikke rent. hilsen din mor :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2006 < plingeling-dube-du-diii > "Oplysning til Borgeren om....sam...eller, øh...glaspest" < pling > Glaspest dannes især i ældre glasvarer, der er fremstillet af glasformuleringer, som ikke tåler det stærkt basiske miljø i en opvaskemaskine. Under disse betingelser sker en ionbytning i glassets overflade, hvorved bl.a. calcium-ioner fjernes fra glasoverfladen og efterlader små revner/defekter. Dette fører i længden til mælkehvide "belægninger", der ikke kan fjernes (uanset hvilke produkter, der tilbydes på markedet). Glaspest smitter ikke fra glas til glas. < plingeling-dube-du-PLING > Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MRoderick 10 Anmeld indhold Besvaret July 19, 2006 Glaspest dannes især i ældre glasvarer, der er fremstillet af glasformuleringer, som ikke tåler det stærkt basiske miljø i en opvaskemaskine. Under disse betingelser sker en ionbytning i glassets overflade, hvorved bl.a. calcium-ioner fjernes fra glasoverfladen og efterlader små revner/defekter. Dette fører i længden til mælkehvide "belægninger", der ikke kan fjernes (uanset hvilke produkter, der tilbydes på markedet). Glaspest smitter ikke fra glas til glas. Den nemmeste måde at undgå glaspest, er sådan set bare at bruge økonomi programmet på opvaskemaskinen. Sålænge vandets temperatur ikke når op på 55'C, er der ingen problemer. Glaspest er en reaktion mellem sæben og et eller andet i glasset, der danner kiselsyre, som skæmmer glasset. Men, reaktionen starter først ved 55'C :) Jeg vasker ALT i glas i maskinen, og har aldrig problemer. Nåja, og så bruger jeg ikke længere tabletter, efter jeg fandt ud af at jeg får et bedre resultat med pulver, hvor jeg selv kan dosere mængden. Det kan man såmænd få i små plastflasker, som er ret nemme at hælde af ... og så er det langt billigere end tabletter. Man kan tilmed få svanemærket opvaskepulver, som fungerer helt som det skal. Så sammen med økonomiprogrammet, er det ret billigt, og forholdsvist miljøvenligt. God fornøjelse med din opvaskemaskine!!! Edit: nåja, jeg havde da vist skrevet en mindre fristil om emnet her på debatten tidligere http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=4913&highlight=opvaskemaskine Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gawc 10 Anmeld indhold Besvaret August 3, 2006 Har fået brugt de sidste tabletter, og købt pulver, og ja, det var faktisk til at overskue at dosere, bare læs på bagsiden af pulverbøtten :-p Det fungere bare, er allerede ved at spare penge, mange tak for tippene, tipsne, tipserne eller hvad det nu hedder....tak. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites