Jump to content
Guest Studerende enlig mor

På SU fra Dk - hvorfra skal børnechecken komme?

Recommended Posts

Jeg sidder fast mellem Dk og Sverige vedr. børnechecken. Jeg modtager SU fra Danmark, men de vil ikke udbetale børnechecken. Jeg betaler jo skatten til Dk, så hvorfor skal de så ikke udbetale børnechecken? - det kan da ikke passe at Sverige skal belemres med den byrde. Er der nogen der ved om det er korrekt og i så fald hvor kan jeg læse mere om det. Jeg modtager intet fra Sverige pt. Og jeg har iøvrigt fået at vide at jeg ikke kan få pengene med tilbagevirkende kraft.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har fået at vide at man skal søge i Dk. Vi har dermed søgt i Dk. Sendt ansøgningen via Eu-kontoret. Der i øvrigt er ca tre mdr om at sende det videre, så vi venter stadig på svar fra Dk. Har også fået at vide at vi får fra det tidspunkt vi har søgt fra. Så håber de har ret. Det er desværre alt for ofte at vi bliver sendt frem og tilbage mellem de to lande! Men hold på din ret! Held og lykke!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Flere detaljer Hey Majse Tak for sidst - meget hyggeligt! Vi skal jo også i gang med at søge, og hørte i går fra en bekendt, at det skal ske via EU-kontoret, sådan som du skriver. Kan du ikke komme med lidt flere detaljer - er det nok med en email til dem, eller skal man møde om med fire billeder af sig selv, fjorten specielle blanketter og en underskrift fra banken (og alt det andet, der som regel forlanges ;) )??? Så har jeg lige en anden tanke - er det med børnepengene, som det er med at gå til lægen. At man kun kan få lov at gøre det i Danmark, og kun kan få børnepenge fra DK, hvis man arbejder x antal timer om ugen i DK og betaler arbejdsmarkedsbidrag? Jeg ved det ikke - bare en tanke! :rolleye: Sanni

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

skema E401 og E411 er de skemaer I skal søge om fra jeres fraflytterkommune i Dk. Gør det i god tid siden Sverige er så lang tid om at sende dem videre... Børnepengene følger barnet, så det har ikke noget med at gøre hvor meget du arbejder. Men barselspenge eller hvad det hedder er tilknyttet arbejdsmarkedet. Siden I er på Su kan I søge om et ekstra års Su. Reglerne findes på din Su. De er rimelig nemme at gennemskue i forhold til så meget andet lovtekst. Du kan få tolv ekstra klip, som du kan bruge fra to måneder før forventet fødsel. De tolv ekstra klip kan udbetales i stedet for din almindelige SU, så du på den måde har SU til tolv måneder ekstra. Du kan også vælge at få de tolv ekstra klip udbetalt dobbelt, så der er SU til seks måneder ekstra og så med dobbelt sats. Endelig kan du vælge at få de tolv ekstra klip udbetalt sammen med din almindelige SU, altså med dobbelt sats i op til tolv måneder. Du kan også kombinere udbetalingsformerne med eksempelvis et fødselsklip pr. måned i seks måneder og derefter miksklip i de følgende seks måneder. Håber det er noget du kan bruge til noget. Ellers ved du jo hvor du kan finde mig;-) Knus og selv tak for sidst! /Majse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Stadig ingen penge Nu har vi boet her i et år - og jeg har stadig ikke fået nogen børnecheck... nu til trods for at jeg betaler en ordentlig sjat skattepenge i Dk. Uddannelsen er sat på standby - pludseligt kom SU´en heller ikke som den skulle. Så bliver det sgu for surt. MEN - sagen ligger nu hos ombudsmanden og pengene SKAL komme fra Dk. Kan heller ikke passe at vi skal ligge vores dejlige værtsland til økonomisk byrde. Men når man flytter fra en småkriminel kommune - så må man få hjælp fra højere instanser. Og sagen er enkel nok - men ind i mellem krævende at stå med alting alene og altid have overblik. Men det går jo altid alligevel :-) En skønne dag får jeg vel også de penge der retsmæssigt tilfalder mig. Og iiiiiiiiiiiihhhh hvor skal vi ud og hygge så - mig og min prinsesse.

Jeg sidder fast mellem Dk og Sverige vedr. børnechecken. Jeg modtager SU fra Danmark, men de vil ikke udbetale børnechecken. Jeg betaler jo skatten til Dk, så hvorfor skal de så ikke udbetale børnechecken? - det kan da ikke passe at Sverige skal belemres med den byrde. Er der nogen der ved om det er korrekt og i så fald hvor kan jeg læse mere om det. Jeg modtager intet fra Sverige pt. Og jeg har iøvrigt fået at vide at jeg ikke kan få pengene med tilbagevirkende kraft.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En skønne dag får jeg vel også de penge der retsmæssigt tilfalder mig. Og iiiiiiiiiiiihhhh hvor skal vi ud og hygge så - mig og min prinsesse.
Sikke noget bureaukratisk rod, enig. Uden at have ret meget at tilføje til emnet, så håber jeg din fraflytningskommune ser lyset snarest. Det andet er sgu´ for surt. Good luck :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt sikker... Men mener at man kun kan få sin børnecheck hvis man arbejder i Dk. Grunden til vi fik børnepenge fra Dk var netop fordi at Morten arbejdede i Dk og ikke fordi jeg fik Su fra Dk... Ved ikke om det er sådan, men undersøg det lige engang... Pøj Pøj! MVH Majse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men mener at man kun kan få sin børnecheck hvis man arbejder i Dk. Grunden til vi fik børnepenge fra Dk var netop fordi at Morten arbejdede i Dk og ikke fordi jeg fik Su fra Dk... Ved ikke om det er sådan, men undersøg det lige engang... Pøj Pøj! MVH Majse
Da jeg spurgte min danske fraflytningskommune om hvilke papirer jeg skulle udfylde for at få børnechecken, påstod de at "det skulle jeg da ha' fra Sverige...". Lidt læsning på nettet, og en snak med Forsäkringskassan gjorde mig klar til kamp mod Lyngby Tårbæk kommune. Det tog ca et år at overbevise dem om at det var dem som skulle hoste op med pengene. Pga jeg arbejder i DK og min kone ikke har indtægter af nogen art i Sverige. Hvis jeg, eller konen har indtægter i SV er det Forsäkringskassan der skal betalt (men da satsen i SV er lidt lavere end i DK, skal fraflytningskommunen betale diff.) Enden på sagen blev at kommunen blev så træt af at se og høre på mig at de betalte, som de også havde pligt til med tilbagevirkende kræft. I forvirringen glemte de bare at se hvilket år datteren kom til Sverige, så vi fik for det år hvor vi boede i Thailand også (og de penge får de sgu ikke tilbage....) Jacob

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Børnecheck ved SU Man skal indbetale til ATP for at have ret til social sikring i Danmark...herunder børnechecken og sygesikring. Når man udelukkende får SU, skal man derfor have det hele fra Sverige. SU-modtagere indbetaler nemlig ikke til ATP og er derfor slet ikke betragtede som grænsegængere. Hvis man derimod har et studiejob i DK og arbejder mindst 9 timer om ugen, har man ret til børnechecken fra DK. Man skal dog lige være opmærksom på, at hvis barnets far arbejder i SE, skal man have derfra først og en evt. difference fra DK. Det er altid den kommune i DK, man er flyttet fra, hvis man har boet der. Har man aldrig boet i DK, er det den kommune man arbejder i. Og husk!! Man skal altså selv søge om børnechecken.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om der er et par stykker der har forstand på de der E blanketter - så her et par spørgsmål fra en forvirret nybagt mor :rolleye: Jeg har modtaget E 401 og E 411 fra min fraflytterkommune ed henblik på børnefamilieydelse - og et brev om at de svenske myndigheder skal udfylde og attestere. Det er vel så Forsäkringskassan? Og er det der ovennævnte EU kontor er - og ved de hvad der skal gøres?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi står i den dejlige situation, at min kæreste skal føde til Januar 2008. Vi er pt. begge studerende i DK og derfor på SU. Vi har dog fået grænsegængerbeviset, da vi begge har studiejob i DK og derfor er berettiget til dette. Min kærestes grænsegængerbevis udløber dog pr. 1/12 og hun kan ikke få det fornyet, da hun som sagt skal føde og derfor ikke længere kan arbejde. Med hensyn til udbetaling af børnepenge fra DK er det så "nok" at jeg stadig er berettiget til grænsegængerbeviset eller er det morens situation der er afgørende. Håber nogle har erfaring med dette, eller har lidt styr på reglerne om børnepenge fra DK når man er studerende. I tråden her er der nemlig flere modstridende indlæg. /Søren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret Karina:) Jeg går da ud fra, at vi automatisk får delt forældremyndighed selv om vi "kun" er sammenlevende. Men det må da lige undersøges. Er der nogen tidshorisont på hvornå vi kan gå i gang med at søge. Jeg tænker på om vi allerede kan starte nu? Ang. de blanketter man skal rekvirere ved sin fraflytterkommune. Skal disse så sendes i helt uudfyldt tilstand videre til det svenske system. Eller skal man selv igang? Ved det er mange spørgsmål, men håber at der nogle der vil øse ud af deres erfaringer og viden. /Søren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på, hvordan de gør det er i jeres fraflytterkommune. Det kan sagtens være forskelligt fra sted til sted. Den kommune hvor jeg arbejder, der klarer vi det med papirerne imellem myndighederne uden om borgeren, men jeg tror ikke at det er normen. Så hvis jeg var dig ville jeg da ringe og spørge, hvad du skal foretage dig. Karina Nielsen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for svaret Karina:) Jeg går da ud fra, at vi automatisk får delt forældremyndighed selv om vi "kun" er sammenlevende. /Søren
Hej Søren, I Sverige har I ikke automatisk delt forældremyndighed når I ikke er gift. Det er moren der har retten til barnet, med mindre I underskriver et papir på dette. Dette skal gøres hos Social Forvaltningen. Nu ved jeg ikke hvor din kæreste går til kontrol - men hvis I går til kontrol i Sverige fås denne information via jordemoderen. De ser ret alvorligt på dette i Sverige, hvis din kæreste skulle gå hen at dø (Gud forbyde det), så skal du faktisk gennemgå retssag for at få ret til at beholde dit barn. Min kæreste og jeg har selv været på Social Forvaltningen for at få styr på dette, da vi ej heller er gift endnu. Det anbefales at I får styr på papirerne inden barnet er født (omkring uge. 32) - jeg har et vennepar som fik en sur kommune på nakken da de ikke havde fået registereret faderen, som fader til barnet. De troede det var nok at gøre det i DK - men det er en fejl at tro dette. Held og lykke med den kommende familieforøgelse :th2: :) Winnie (som selv tæller dagene til vor babys ankomst)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa, Vil blot høre hvad du har fundet ud af. Vi står nemlig lidt i samme situation. /Søren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for svaret Karina:) Jeg går da ud fra, at vi automatisk får delt forældremyndighed selv om vi "kun" er sammenlevende. Men det må da lige undersøges. Er der nogen tidshorisont på hvornå vi kan gå i gang med at søge. Jeg tænker på om vi allerede kan starte nu? Ang. de blanketter man skal rekvirere ved sin fraflytterkommune. Skal disse så sendes i helt uudfyldt tilstand videre til det svenske system. Eller skal man selv igang? Ved det er mange spørgsmål, men håber at der nogle der vil øse ud af deres erfaringer og viden. /Søren
Hej du det er kun moderen der har myndighed over barnet, når barenet er født bliver i kaldt op til kommunen til en samtale hvor moderen kan fortælle at det er dig der er faderen, så stiller de et på spørgsmål til om i nu var sammen i den periode barnet er unfanget :-) og så skriver i begge under og har så fælles myndighed..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites