Bendk04 10 Anmeld indhold Skrevet June 30, 2006 jeg arbejder i Dk og bor i Sverige. Nu får jeg firma bil. Hvordan er reglerne? Kan jeg frit køre frem og tilbage? hvad med afgifter? Kan jeg stadigvæk få fradrag for brobizzen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2006 http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=3519&highlight=firmabil Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2006 jeg arbejder i Dk og bor i Sverige. Nu får jeg firma bil. Hvordan er reglerne? Kan jeg frit køre frem og tilbage? hvad med afgifter? Kan jeg stadigvæk få fradrag for brobizzen? Du kan køre frit frem og tilbage, og du kan få fradrag for brobizzen, hvis du selv betaler for den. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2006 SKAL du have firmabil, eller kan du vælge? Så vidt jeg har forstået bliver man sat i skat således at ens årsindkomst forhøjes med 25% af bilens DANSKE nyværdi (inkl. de 180% registreringafgift). Firmabil kan faktisk ikke betale sig for særligt mange danskere bosiddende i Danmark - man skal op og køre en del kilometer hver dag for at det kan betale sig. Jeg har ikke regnet på sagen, men intuitivt kan jeg ikke tro andet end, at det for en dansker bosiddende i Sverige altid vil være billigere at købe og holde den samme bil selv i stedet for at få den samme bil som firmabil. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2006 Jeg har ikke regnet på sagen, men intuitivt kan jeg ikke tro andet end, at det for en dansker bosiddende i Sverige altid vil være billigere at købe og holde den samme bil selv i stedet for at få den samme bil som firmabil. Det afhænger af hvor meget man kører privat ctr. firmakørsel. Hvis du udelukkende anvender firmabilen privat kan det måske svare sig. Hvis du i stedet kører en vis del firmakørsel og i stedet kan få udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse af firmaet er det en langt bedre forretning selv at købe bil. Husk at du også har ret til befordringsfradrag og evt. fradrag for brobizz hvis du anvender privat bil (og privat brobizz). Jeg kører ca. 15.000 km. for firmaet og 35.000 km. privat om året, og firmabil kan SLET ikke betale sig... Men lav evt. en beregning på det - der findes glimrende beregningsværktøjer herinde... http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=3962 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ThomasO Anmeld indhold Besvaret July 1, 2006 Nu er der vel også forskel på om vi snakker dansk eller svensk indregistreret firmabil. Min kammerat var sælger i et dansk firma, og han skulle have firmabil. Det er jo en leasingbil. Han fandt ud af at det samme firma lå i Malmø, og spurgte arbejdsgiveren om ikke han ikke bare kunne lease en svensk, inden for det samme budget i danske kroner. Han blev ikke beskattet af en Dansk AUDI, men beskattet af leasingskontraktens pålydende, dvs hvad der svarer til en lille skodbil i DK. Det var der ikke noget i vejen for, bare han fik sin faktura var han kold. Så hans kollegaer kørte små franske og toyotaer, hvor han kørte i en AUDI A4 stcar på SE plader. For samme budget. Arbejdsgiveren var græsk/katolsk, bare han fik en kvittering med et slutbeløb der lå inden for aftalen. Da han alligevel skulle have brobizz over storebælt, betalte arbejdsgiveren også øresundsbizzen. Mange danske firmaer ville ønske de kunne lave den ordning for deres medarbejdere, men en dansk bosiddende medarbejder kan jo ikke køre en udenlands indregistreret bil, men det kan du. Men jo, ellers kan det vel betale sig at få KM kørselsgodtgørelse, og så holde svensk bil istedet for. Vælger man så en tilsvarende som man ellers havde valgt i DK, HAR man jo en reel besparelse fordi man springer afgiften over. DVS du får en ydelse, du så kan købe meget mere for herovre. Min kammerat siger at skulle han stå i samme jobsituation idag, ville han vælge KM penge og købe en ny mindre SE dieselbil, så er der lidt penge tilovers. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2006 Nu er der vel også forskel på om vi snakker dansk eller svensk indregistreret firmabil. Min kammerat var sælger i et dansk firma, og han skulle have firmabil. Det er jo en leasingbil. Han fandt ud af at det samme firma lå i Malmø, og spurgte arbejdsgiveren om ikke han ikke bare kunne lease en svensk, inden for det samme budget i danske kroner. Han blev ikke beskattet af en Dansk AUDI, men beskattet af leasingskontraktens pålydende, dvs hvad der svarer til en lille skodbil i DK. Det var der ikke noget i vejen for, bare han fik sin faktura var han kold. Så hans kollegaer kørte små franske og toyotaer, hvor han kørte i en AUDI A4 stcar på SE plader. For samme budget. Arbejdsgiveren var græsk/katolsk, bare han fik en kvittering med et slutbeløb der lå inden for aftalen. Da han alligevel skulle have brobizz over storebælt, betalte arbejdsgiveren også øresundsbizzen. Mange danske firmaer ville ønske de kunne lave den ordning for deres medarbejdere, men en dansk bosiddende medarbejder kan jo ikke køre en udenlands indregistreret bil, men det kan du. Men jo, ellers kan det vel betale sig at få KM kørselsgodtgørelse, og så holde svensk bil istedet for. Vælger man så en tilsvarende som man ellers havde valgt i DK, HAR man jo en reel besparelse fordi man springer afgiften over. DVS du får en ydelse, du så kan købe meget mere for herovre. Min kammerat siger at skulle han stå i samme jobsituation idag, ville han vælge KM penge og købe en ny mindre SE dieselbil, så er der lidt penge tilovers. Denne konstruktion er ikke lovlig! Det kan godt være at han er sluppet afsted med det, men reglerne er klokkeklare: Er du ansat i Danmark og har firmabil, beskattes du af værdien af den bil du kører rundt i i Danmark. Om bilen så er leaset, lejet, købt eller stjålet er ligegyldigt. Ligeledes er det ligegyldigt i hvilket land bilen er indregistreret. Hvis han derimod var blevet ansat i den svenske afdeling og udstyret med en "svensk" firmabil efter svenske regler, var der ingen problemer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ThomasO Anmeld indhold Besvaret July 3, 2006 Jammen det er jo netop det som er sagens kerne Homer. Han blev ligesom sine kollegaer beskattet af det samme beløb, det var bare en anden bil "klasse". Der lander jo en faktura på et beløb, der igen omregnes i danske kroner..... = bilens værdi.... og det blev han så selvfølgeligt beskattet af med samme % sats. Så han havde bil for fuldstændigt det samme beløb som de andre, og betalte sin skat af firmabilen som de gjorde. Den eneste forskel var bare at han fik lidt mere for de samme penge, ligesom hvis de havde givet ham KM penge. Hvis det skulle være ulovligt fatter jeg ikke en dyt.Og i såfald skal man prøve at forhandle værdien af fri bil ind i sin løn + tankkort, istedet for og holde sig selv med svensk bil. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret July 3, 2006 Jammen det er jo netop det som er sagens kerne Homer. Han blev ligesom sine kollegaer beskattet af det samme beløb' date= det var bare en anden bil "klasse". Der lander jo en faktura på et beløb, der igen omregnes i danske kroner..... = bilens værdi.... og det blev han så selvfølgeligt beskattet af med samme % sats. Så han havde bil for fuldstændigt det samme beløb som de andre, og betalte sin skat af firmabilen som de gjorde. Den eneste forskel var bare at han fik lidt mere for de samme penge, ligesom hvis de havde givet ham KM penge. Hvis det skulle være ulovligt fatter jeg ikke en dyt.Og i såfald skal man prøve at forhandle værdien af fri bil ind i sin løn + tankkort, istedet for og holde sig selv med svensk bil. NEJ!! Fakturabeløbet er i skattemæssig forstand IKKE bilens værdi!! Den skattemæssige værdi er 25% af bilens pris i Danmark - hverken mere eller mindre (så længe bilen er under 3 år gammel.) Det har INTET at gøre med hvad bilen reelt koster arbejdsgiveren at lease, leje eller eje. At få sig et benzinkort er ej heller nogen fidus - du vil blive fuldt beskattet (også i topskatten) af hvad du bruger på kortet - og det er næppe nogen fidus. Altså: Det svarer sig (i langt de fleste tilfælde) ikke at bo i Sverige, arbejde i Danmark og have firmabil - og din kammerats ordning er ULOVLIG! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 3, 2006 hmm.. jeg må sige at jeg er enig med Homer i denne sag. Hvis det reelt er sket sådan og SKAT opdager det er der nogen der kan se frem til en dejlig lille ekstraregning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Raveie 10 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2006 Hvordan er reglerne så hvis jeg har en privat brobizz køre til og fra arbejde i privat bilen. Men mens jeg er på arbejde så køre jeg i en firmabil? Skifter selvfølgelig bil om morgende og til fyraften. Mvh Allan Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites