thsk 11 Anmeld indhold Skrevet June 26, 2006 Jeg sider her og sveder over min danske selvangivelse og er blevet lidt usikker. Eftersom jeg har en bolig i DK er jeg som udgangspunkt stadigvæk fuldt skattepligtig i DK. Sidste år købte jeg en bostadsrætt i SV. Skal jeg betale ejendomsværdiskat i DK på den svenske bostadsrætt? Bostadsrætten er nybygget så min forening betaler ikke nogen ejendomsværdiskat de første 5 år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret June 27, 2006 Ved det ikke, men skal man betale fastighetsskat til Sverige af din danske ejendom ? Hvis man altså bor i Sverige. Og hvis du så sælger den danske ejendom skal du beskattes af gevinsten. Kompliceret, så kan sgu godt forstå du sveder :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2006 Er der ikke nogen der har nogle kloge kommentarer til vores indlæg? Ville være intresant at vide hvordan det hænger sammen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 Man betaler ikke ejendomsskat til DK af udenlandske ejendomme. Uanset om man er fuldt beskattet i DK eller ej. Er du fraflyttet din danske ejendom og sælger den bliver du beskattet efter lovgivningen. Du betaler kun ejendomsskat i Sverige hvis du har en indkomst i sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 Du betaler kun ejendomsskat i Sverige hvis du har en indkomst i sverige. Dog skal man betale et minimumsbeløb - p.t. 2.800 SEK/år. Men - det forudsætter at man har ejet/boet i ejendommen i hele det pågældende skatteår - ellers betales normal takst i forhold til den tid, man har haft ejendommen. For bostadsrätter gælder, at det er foreningen, som betaler svensk fastighedsskatt - og opkræver den hos medlemmerne over den månedlige afgift til foreningen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 Dog skal man betale et minimumsbeløb - p.t. 2.800 SEK/år. Men - det forudsætter at man har ejet/boet i ejendommen i hele det pågældende skatteår - ellers betales normal takst i forhold til den tid, man har haft ejendommen. For bostadsrätter gælder, at det er foreningen, som betaler svensk fastighedsskatt - og opkræver den hos medlemmerne over den månedlige afgift til foreningen. Tak for præciseringen :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 Man betaler ikke ejendomsskat til DK af udenlandske ejendomme. Uanset om man er fuldt beskattet i DK eller ej. QUOTE] Er du 100% sikker på det? Min kærestes revisor har lige sagt noget andet til os... Hun mener at vi muligvis skal betale skat af vort hus i Sverige, til DK. Det skal lige siges at hun er ikke helt inde i skatteforhold med DK/SE - hun luftede det bare for os. Internt diskuterede vi om det måske først er når man har adresse i Sverige og udlukkende dansk indkomst, at vi ikke har sådan et scenarie...? / Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 Er du 100% sikker på det? Min kærestes revisor har lige sagt noget andet til os... Hun mener at vi muligvis skal betale skat af vort hus i Sverige, til DK. Det skal lige siges at hun er ikke helt inde i skatteforhold med DK/SE - hun luftede det bare for os. Internt diskuterede vi om det måske først er når man har adresse i Sverige og udlukkende dansk indkomst, at vi ikke har sådan et scenarie...? / Winnie Lader til at disse 2 revisorer så er uenige :D Prøv at spørge din revisor om I så også skal betale ejendomsskat til DK hvis i havde et sommerhus i Sydfrankrig, eller en lerhytte i Bolivia. Jeg mener bestemt ikke at DK har hjemmel i lovgivningen til at høste ejendomsskat hjem på boliger beliggende i et andet land. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 Lader til at disse 2 revisorer så er uenige :D Prøv at spørge din revisor om I så også skal betale ejendomsskat til DK hvis i havde et sommerhus i Sydfrankrig, eller en lerhytte i Bolivia. Takker Vincent ;) Det lyder beroligende... Jeg tror absolut du har mere indsigt end hun. Vi blev dog lige lidt forvirrede, netop fordi vi også hele tiden har tænkt som du (uden dog at vide det 100%). :) Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 Som fuldt skattepligtig i Danmark betaler man i princippet i skat af alt, hvad man ejer og har over hele verden, herunder udenlandske - svenske - ejendomme, men hvis man samtidig betaler skat i det land, hvor ejendommen ligger gives der nedslag for dette - enten ved at man nedbringer skatten med det beløb, der er betalt i udlandet, eller ved at Danmark kvitter beskatningen, fordi der er opkrævet skat en gang. En svensk bostadsrätt er ikke fast ejendom for indehaveren af brugsretten og derfor betaler man ikke ejendomsskat af den, hverken i Danmark eller i Sverige. Nøjagtig som en andelsbolig. Ejeren af lejligheden nemlig bostadsrättsforeningen har jo betalt ejendomsskat, så det er lidt svært at komme en gang til. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 Som fuldt skattepligtig i Danmark betaler man i princippet i skat af alt, hvad man ejer og har over hele verden, herunder udenlandske - svenske - ejendomme, men hvis man samtidig betaler skat i det land, hvor ejendommen ligger gives der nedslag for dette - enten ved at man nedbringer skatten med det beløb, der er betalt i udlandet, eller ved at Danmark kvitter beskatningen, fordi der er opkrævet skat en gang. Der er jeg altså uenig. Jeg har så vidt jeg ved aldrig betalt skat af noget som jeg har ejet, pånær ejendomsskat på en bolig i DK. Formueskatten er så vidt jeg ved afskaffet for længe siden. Der er dog oplysningspligt på alt hvad man ejer og har - herunder ejendomme i udlandet. Dette er dog kun til brug i kapitalforklaringen og kapitalbevægelser bliver man som bekendt ikke beskattet af. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 Som fuldt skattepligtig i Danmark betaler man i princippet i skat af alt, hvad man ejer og har over hele verden, herunder udenlandske - svenske - ejendomme, men hvis man samtidig betaler skat i det land, hvor ejendommen ligger gives der nedslag for dette - enten ved at man nedbringer skatten med det beløb, der er betalt i udlandet, eller ved at Danmark kvitter beskatningen, fordi der er opkrævet skat en gang. En svensk bostadsrätt er ikke fast ejendom for indehaveren af brugsretten og derfor betaler man ikke ejendomsskat af den, hverken i Danmark eller i Sverige. Nøjagtig som en andelsbolig. Ejeren af lejligheden nemlig bostadsrättsforeningen har jo betalt ejendomsskat, så det er lidt svært at komme en gang til. :) Hej Nils, Men hov... så har vores revisor måske alligevel ret eller hur?... Vi ejer jo hus - ikke bostadsrätt... Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 Prøv at spørge din revisor om I så også skal betale ejendomsskat til DK hvis i havde et sommerhus i SydfrankrigQUOTE] He he... "sjovt nok" var det præcis det eksempel hun fremsatte - "Man skal også betale skat af sommerhus i Frankrig"... citat revisoren mega nu! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 Hej Nils, Men hov... så har vores revisor måske alligevel ret eller hur?... Vi ejer jo hus - ikke bostadsrätt... Winnie Ja hvis I er fuldt skattepligtige til Danmark, så skal I betale ejendomsværdiskat til Danmark af jeres svenske faste ejendom. I kan så sige, at I allerede har betalt ejendomsskat, nemlig til Sverige. Det vil Danmark så tage til efterretning - enten ved at opgive videre forfølgelse eller ved at kræve ejendomsværdiskat minus den svenske skat. Hvilken metode, der anvendes når det skal være helt rigtigt ved jeg ikke på siddende fod. Også til Vincent: For nogle måneder siden så jeg nogle mediehistorier om, at Danmark gik glip af skat på udenlandske ejendomme fordi folk var "glemsomme". Man kunne se, at der var misforhold mellem, hvor mange ejendomme, der blev solgt i Tyrkiet, og hvor mange der opgav det. Jeg tror ikke Skat prioriterer området højt, men der er ikke tvivl om, at de har hjemmel til at opkræve ejendomsværdiskat. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 Ja hvis I er fuldt skattepligtige til Danmark, så skal I betale ejendomsværdiskat til Danmark af jeres svenske faste ejendom. I kan så sige, at I allerede har betalt ejendomsskat, nemlig til Sverige. Det vil Danmark så tage til efterretning - enten ved at opgive videre forfølgelse eller ved at kræve ejendomsværdiskat minus den svenske skat. Hvilken metode, der anvendes når det skal være helt rigtigt ved jeg ikke på siddende fold. QUOTE] Grrrr...:thumbdown Men tak for dit input... vi holder øjnene åbne (heldigvis overtog vi først i december 2005 - så det kan vel ikke blive alverden...) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 ok ok ok ... har undersøgt det og må give nils *edit* DELVIST */edit* ret :D Der ligger faktisk nogle beskatningsregler. Alt er, som der står, afhængig af DBO'en for det pågældende land - og i tilfældet med Frankrig .... læs evt nedenstående: http://www.udvandrerne.dk/JLKM/Udvandre.nsf/Allenummeropslag/1463413Source Udenlandske ejendomme er omfattet af ejendomsværdiskatteloven, for så vidt angår fuldt skattepligtige personer. I relation til DBO'er har ejendomsværdiskatten status som en partiel formueskat. Hvis Danmark har indgået en DBO, der omfatter formueskatter, vil ejendomsværdiskatten enten helt bortfalde (exemption) eller skulle reduceres med evt. udenlandsk ejendomsskat (creditmetoden). Er ejendommen ikke beliggende i en overenskomststat, eller i en stat hvor formueskatter ikke er omfattet af DBO'en, vil der kun kunne gives creditnedslag efter EVSL § 12 for betalte udenlandske ejendomsskatter, der efter sin art svarer til ejendomsværdiskatten. Egentlige jordskatter, der svarer til den kommunale grundskyld, svarer ikke til ejendomsværdiskatten. Der er mellem Skatteministeriet og Riksskatteverket (Sverige) opnået enighed om, at den svenske fastighetsskat efter sin art svarer til den danske ejendomsværdiskat og derfor kan fratrækkes efter EVSL § 12, og at den danske ejendomsværdiskat tilsvarende efter intern svensk ret kan fratrækkes i den svenske fastighetsskat, jf. TfS 2000,25 TSS. Er der flere ejendomme i udlandet, lempes der ejendom for ejendom. Hvis den udenlandske stat opkræver indkomstskat af bolig i form af skat af lejeværdi af egen bolig eller af faktiske lejeindtægter, vil der kun kunne gives nedslag for sådanne indkomstskatter af eventuelle faktiske lejeindtægter i Danmark, enten efter en DBO eller efter LL § 33. Kilde: http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=102349&vID=201100&search=ejendom¤sverige Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 Der er jeg altså uenig. Jeg har så vidt jeg ved aldrig betalt skat af noget som jeg har ejet, pånær ejendomsskat på en bolig i DK. Formueskatten er så vidt jeg ved afskaffet for længe siden. Ked af at sige det Vincent, men Nils har (som altid) ret.. SKAT er MEGET interesseret i at få lov til at beskatte udenlandske ejendomme, de ved det dog som regel kun hvis man selv oplyser det. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=103633&vID=201101 I starten af maj måned havde Berlingske også en række artikler om netop dette emne, hvor SKAT jamrede sig over de ikke vidste hvor mange danskere der havde ferieboliger mv. i udlandet og derfor gik glip af skattekroner. Edit.. nå, nåede ikke at læse dit sidste indlæg før jeg skrev dette :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 Ja hvis I er fuldt skattepligtige til Danmark, så skal I betale ejendomsværdiskat til Danmark af jeres svenske faste ejendom. I kan så sige, at I allerede har betalt ejendomsskat, nemlig til Sverige. Det vil Danmark så tage til efterretning - enten ved at opgive videre forfølgelse eller ved at kræve ejendomsværdiskat minus den svenske skat. Hvilken metode, der anvendes når det skal være helt rigtigt ved jeg ikke på siddende fod. Også til Vincent: For nogle måneder siden så jeg nogle mediehistorier om, at Danmark gik glip af skat på udenlandske ejendomme fordi folk var "glemsomme". Man kunne se, at der var misforhold mellem, hvor mange ejendomme, der blev solgt i Tyrkiet, og hvor mange der opgav det. Jeg tror ikke Skat prioriterer området højt, men der er ikke tvivl om, at de har hjemmel til at opkræve ejendomsværdiskat. :) Er du helt sikker Nils? For man er jo ikke fuldt skattepligtig, men derimod begrænset skattepligtig og jeg hører fra flere at det er det som gør forskellen? Men det er måske også det du mener når du nu skriver fuldt skattepligtig..? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 Dagens lektion handler om folk, der er fuldt skattepligtige til Danmark typisk fordi, de bor der, eller fordi de har opretholdt deres bolig der. Hvis man bor i Sverige og er begrænset skattepligtig til Danmark, sådan som det gælder for den typiske grænsegænger, skal man selvfølgelig ikke betale ejendomsværdiskat af sin svenske ejendom til Danmark. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret June 29, 2006 Dagens lektion handler om folk' date=' der er fuldt skattepligtige til Danmark typisk fordi, de bor der, eller fordi de har opretholdt deres bolig der. Hvis man bor i Sverige og er begrænset skattepligtig til Danmark, sådan som det gælder for den typiske grænsegænger, skal man selvfølgelig ikke betale ejendomsværdiskat af sin svenske ejendom til Danmark. :)[/quote'] Nej det tænkte jeg nok. Jeg så bare for sent du skrev Fuldt skattepligtig =) .. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Jeg blev i sin tid informeret om den der ejendomsværdiskat som den hedder og PLIGTEN til at betale for vores sommerhus i Höör i vores daværende danske kommune. Der var guld og dejligt bureukrati i øjnene på dem oppe på SKAT, (de var dog så fair uofficielt i at give mig ret i at der var tale om en skjult formueskat da de jo næppe har mange kommunale udgifter etc. i andre lande.) Så begyndte de på det der med ... refusion efterfølgende - hvis det kunne dokumenteres og bla bla bla .. at der var svaret ejendomsskat i Höör osv.(likviditet/renter har åbenbart også ret i SKATs øjne, da det jo reelt efterfølgende ville gå i nul da der er tale om 1 % beskatning begge steder) En sjov afslutning på sagen blev at jeg opdagede at ejendomsvurderingen var angivet til SEK. 0,00 (fordi huset ikke var blevet vurderet siden ruder konges tid hvor det var klassificeret som landbrugsejendom under 1 ha. eller sådan noget. lign.) Det kunne de godt nok ikke forstå !!! - kollegaer i andre lande som ikke overvurderede, brandbeskattede etc. , - men selvom jeg tror de bandede indvendigt manglede der lidt hjemmel og kompetence til at vurdere det anderledes end svenskerne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 En sjov afslutning på sagen blev at jeg opdagede at ejendomsvurderingen var angivet til SEK. 0,00 (fordi huset ikke var blevet vurderet siden ruder konges tid hvor det var klassificeret som landbrugsejendom under 1 ha. eller sådan noget. lign.) Det kunne de godt nok ikke forstå !!! - kollegaer i andre lande som ikke overvurderede, brandbeskattede etc. , - men selvom jeg tror de bandede indvendigt manglede der lidt hjemmel og kompetence til at vurdere det anderledes end svenskerne. pwned! :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 Var indslagene i medierne for et par måneder siden ikke kun for ejendomme som blev brugt til udlejning hvor ejerne så ikke oplyste om lejeindtægter? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2006 nå ja det er jo også lige meget. Men det var godt nok en ekstra udgift jeg ikke lige havde regnet med :-(( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites