Jump to content
Birgitte

Koldskål

Recommended Posts

Er det bare os eller kan man ikke købe koldskål herovre?? Vi har fundet kammerjunkerne, så synes det er lidt mærkeligt.. Og hvad bruger man "fil" til? Har pt 3 forskellige slags stående, da vi troede, vi kunne lave lækker lækker koldskål af det:lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De prøvede at lancere noget der smagte som koldskål for nogen år siden, det hed Lars & Lena. Men den forsvandt fra hylderne igen. Hvis du køber noget fløde og blander op 50/50 med din fil ?? Eller måske vaniljeyogurt og fil ?? Har du fået fat i en citronfil ?? Og måske en skefuld sukker. Fil kan man bruge til at bage med, hvis du ikke vil drikke det som morgenmad, som de indfødte gør.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fil bruges som A-38.. Det gode synes jeg er at man kan købe letfil og man kan købe almindelig fil. Det kan anbefales med diverse frugter i som: banan, appelsin, kiwi og andre søde frugter. Så behøver man ikke sukker.. Mvh. Thygesen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes ikke kærnemælk i Sverige. Nogle Netto'er har færdiglavet dansk koldskål, men man skal vist være heldig. Iøvrigt er der en gammel tråd, hvor dette behandles og der kan I søge efter oplysninger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab

Plejer lige at svinge forbi netto ved lufthavnen, eller Bilka og købe lidt ind. Det skal jo være den rigtige ikke det der tynde pis .. Den der tykmælkskoldskål med æg ..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Nej du kan ikke få koldskål herovre og det er nästen umuligt at få kärnemälk da det, i Skåne, betragtes som en gammel mälketype der ikke längere kan bruges.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

selfølgelig kan man få koldskål i Sverige. 2 æggeblommer sukker vanilje 1 L. Filmjölk ( om det er dansk kærnemælk eller filmjölk er ikke til at smage forskel på) citron efter smag og kammerjunkere hedder finskorper (ved ikke om det er stavet rigtigt :rolleyes:) Og det er 100% at det smager bedre end det færdiglavet man kan købe i dk ;) smil fra Christina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm. ICA har i hvertfald også cacaomælk. En eller anden svensk model med en sort ko på forsiden ... Ja, jeg har lige glemt navnet :) Men den smager væsentlig mere af cacaomælk end de danske modeller...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
selfølgelig kan man få koldskål i Sverige. 2 æggeblommer sukker vanilje 1 L. Filmjölk ( om det er dansk kærnemælk eller filmjölk er ikke til at smage forskel på) citron efter smag og kammerjunkere hedder finskorper (ved ikke om det er stavet rigtigt :rolleyes:) Og det er 100% at det smager bedre end det færdiglavet man kan købe i dk ;) smil fra Christina
Takker for tippet er hermed afprøvet og kan anbefales :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lige et lille spørgsmål. Ville også lave den anbefalede koldskål i dag, men ledte forgæves efter pasteuriserede æggeblommer, findes det ikke her eller...?
Nope det gør de ikke....Sverige er vist meget mere på "forkant" med salmonella end DK. Jeg har selv brugt almindelige "rå æggeblommer" og er ikke blevet syg af det :scared: såååå tja. Hvis det kan være nogen trøst bruger de også "rå æg" i den Svenske børnehave jeg arbejder i og det må man ikke i DK. Så jeg går ud fra når børnene må få det serveret her i Sverige, så er det sikkert nok ;) smil fra Christina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej du kan ikke få koldskål herovre og det er nästen umuligt at få kärnemälk da det' date=' i Skåne, betragtes som en gammel mälketype der ikke längere kan bruges.[/quote'] De er godt nok fremme i skoene de svenskere :D Måske kommer fremtidens mælk fra sverige... Har lige fået en god portion koldskål i dag! Det er bare lækkert :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg prøvede ccdj's opskrift, den virker :thumbup: og selvom det ifølge "opskriften" skulle smage ens med kærnemælk eller filmjölk, så synes jeg faktisk at det var bedre med filmjölk end kærnemælk - mmmhh, dejligt i varmen. TIP: glem ikke at rive noget citronskal i, fra den citron der leverer citronsaften :th2: eller udelad citronen fuldstændig og erstat den med en bakke blendede friske jordbær.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Italiensk :new: Hej alle sammen...Fin side det her...Man kan godt nok få svar på mange ting herinde..Også bare ved at læse de forskellige indlæg. SUPER:D Nå men jeg har et spørgsmål...Er det kun mig som ikke kan finde et sted hvor man kan købe frisk italiensk brød (ligesom i DK hvor mange pizzariaer har det) Måske der er nogen som kender et sted i Malmø hvor det findes??? MVH Dorthe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites