Jump to content
dkrunaway

Hvad område stiger mest?

Recommended Posts

De ting som jeg overvejer mht køb af bolig med henblik på genetablering i Malmö/sydsverige er: - Gensalgsværdi +10 år ude i fremtiden - Transporttid til bro hhv offentlig transport - Månedlig afgift til foreningen pr. m² (mht bostadsrätt) - Foreningens økonomi (i tilfælde af at det bliver en bostadsrätt) - Udlejningsmuligheder - Parkeringsforhold, dels for mig men også for mine gæster - Udeforhold - Nærområde INGEN af de ovennævnte ting vil blive ignoreret af mig når jeg flytter over. Det betyder måske at jeg køber "dyrt". Jeg har dog intet imod at give 2 mio for en lejlighed hvor ydelsen er 1.000 SEK pr. måned, så længe at ovenstående "krav" bliver dækket. Det kunne give udtryk i følgende: - Gensalgsværdi (køb i et område hvor interessen for boliger i fremtiden vil være stor - ikke nødvendigvis nu. Se på byplanlægningen hvis du må). - Transporttid (Køb i et sted hvor du har 10 minutter eller mindre til en station, og hvor adgangen til hovedvejen er kort i bil - test det evt i myldretid). - Månedlig afgift (Køb hellere dyrt, og få en lav ydelse end køb billigt og få en høj. Hvis din situation ændrer sig til det bedre, så har du mulighed for at få knaldet din gæld af, det har din forening ikke.). - Foreningens økonomi (Kig på foreningens regnskab. Se på deres gæld. Høje renteudgifter kan få en betydning indenfor nær fremtid. Ændrer renten sig, så vil du komme til at sidde dyrere, har foreningen ingen gæld - så kan det være ligemeget) - Udlejningsmuligheder (Hvis du i en periode har brug for at udleje din bolig - så SKAL du have mulighed for det. Nogle foreninger har begrænsede muligheder for det. Se foreningens vedtægter før du beslutter dig. Hvis de siger at det er for at undgå at folk spekulerer i boligerne, så vend dem ryggen. De vil ikke have dine penge) - Parkeringsforhold (Der SKAL være mulighed for at du kan smide din bil i nærheden uden at spekulere over om det koster dig penge, eller om den står sikkert. En parkeringskælder tilhørende foreningen er bedst. Du kan i værste tilfælde komme til at betale for en fast parkeringsplads hvor du alligevel kan være udsat for indbrud.) - Udeforhold (Kan du se noget grønt fra vinduerne, en grillplads eller legeplads til børnene? Hvis ikke så find noget andet - det er GULD værd når du har venner på besøg en varm sommerdag). - Nærområde (Kiosk, doktormand, pizzaria, ICA? Hvis det ikke er der så find et andet sted. Der er som regel en grund til at butikkerne bliver væk fra nogle områder af byen - hvis du ikke kan finde noget inden for 5 minutter, så burde der ringe en alarmklokke. Hvorfor lægge en kiosk 1km VÆK fra din lejlighed/hus??).
Er fuldstændig enig. Godt indlæg. Vil meget hellere optage et stort lån end sidde med en høj månedlig ydelse i et eller anden mystisk lån som jeg ikke selv har kontrol over. De andre elementer er ligeledes ting jeg overvejer i forbindelse med køb af lejlighed....har intet imod at betale dyrt for en lejlighed hvis jeg er sikker på at jeg får pengene igen + mere til om 10 år... Så er spørgsmålet bare hvor dette sted er... :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det kunne være en økonomisk god idé at finde noget der ligger lidt længere væk, - men med god beliggenhed. At det tager lidt tid at køre dertil er ikke altid noget der trækker ned hvis det er/bliver et tjekket område, - f.eks. som med Fredensborg - Rungsted - Holte osv. som jo er ret eftertragtede områder til store $$$$$$$$. Hvis der er gode offentlige forbindelser som man vel som udgangspunkt nok synes er godt, skal man bare tænke på at der så nok også på sigt vil dukke billigt etagebyggeri op. Med det får man måske indbyggere der er lidt mere uopdragne/keder sig og derved ikke trækker m2 prisen vildt op (feks. som Kokkedal der ligger midt i mellem to meget eftertragtede områder). Tjek derfor byer som Dalby, Vebberød, Blentarp, Genarp, Løvestad eller områder i Skurup eller Esløv kommuner. Det er i mine øjne mærkeligt at gennemsnit M2 i Sjöbo kommune kun er ca. ½ delen eller mindre end Malmös (endda de småkedelige områder) og skyldes nok kun at Svenskeren ikke endnu er blevet presset til at køre lidt længere. (og at Danskerne kun lige har fået etableret et brohovede ved Malmö i operationen der forsættes med store angrebsakser ind i landet !!.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror det kunne være en økonomisk god idé at finde noget der ligger lidt længere væk, - men med god beliggenhed. At det tager lidt tid at køre dertil er ikke altid noget der trækker ned hvis det er/bliver et tjekket område, - f.eks. som med Fredensborg - Rungsted - Holte osv. som jo er ret eftertragtede områder til store $$$$$$$$. Hvis der er gode offentlige forbindelser som man vel som udgangspunkt nok synes er godt, skal man bare tænke på at der så nok også på sigt vil dukke billigt etagebyggeri op. Med det får man måske indbyggere der er lidt mere uopdragne/keder sig og derved ikke trækker m2 prisen vildt op (feks. som Kokkedal der ligger midt i mellem to meget eftertragtede områder). Tjek derfor byer som Dalby, Vebberød, Blentarp, Genarp, Løvestad eller områder i Skurup eller Esløv kommuner. Det er i mine øjne mærkeligt at gennemsnit M2 i Sjöbo kommune kun er ca. ½ delen eller mindre end Malmös (endda de småkedelige områder) og skyldes nok kun at Svenskeren ikke endnu er blevet presset til at køre lidt længere. (og at Danskerne kun lige har fået etableret et brohovede ved Malmö i operationen der forsættes med store angrebsakser ind i landet !!.
Jeg tror uden tvivl du har ret langt hen af vejen. Gode områder tæt på Kbh vil stige i værdi - om de holder i kø på Køge motorvejen eller kører lidt længere i Sverige i en Porsche gør ikke den store forskel.. Dog er jeg ikke selv tændt på at bo ude på en mark :scared: Overvejer kraftigt området Øn Limhamn :D - nogen der ved om der er andet end www.kronolotsen.se af nybyggeri på øen? Synes ikke så godt om indretningen af den sidste lejlighed der er tilbage i en personers størrelse...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dog er jeg ikke selv tændt på at bo ude på en mark :scared: Overvejer kraftigt området Øn Limhamn :D - nogen der ved om der er andet end www.kronolotsen.se af nybyggeri på øen? Synes ikke så godt om indretningen af den sidste lejlighed der er tilbage i en personers størrelse...
Glasbruket som skal bebygges overfor Ön, ved siden af Cementen - de får endda flere steder bedre udsigt - ser det ud til på tegningerne. Jeg har fået info dels via Skanska der skal bygge samt en fin avis som Malmö kommune har udgivet om al nybyggeri i Malmö området. Der er også givet en tilladelse til at bygge højt på Ön, lige ved Kronolotsen, så det er nok bedre at komme op i de 10-14 etager der tales om, end at bo i skyggen af dem :eek:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Glasbruket som skal bebygges overfor Ön' date=' ved siden af Cementen - de får endda flere steder bedre udsigt - ser det ud til på tegningerne. Jeg har fået info dels via Skanska der skal bygge samt en fin avis som Malmö kommune har udgivet om al nybyggeri i Malmö området. Der er også givet en tilladelse til at bygge højt på Ön, lige ved Kronolotsen, så det er nok bedre at komme op i de 10-14 etager der tales om, end at bo i skyggen af dem :eek:[/quote'] tak for info :th2: Det er da bestemt værd at tage med i sine overvejelser....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, det svært at præcisere. Men kigger lidt i krystalkuglen ser jeg prisfald fra 15-30% måske endnu mere afhængig af hvor højt renten skal op.
Du snakker om deflation i en meget stærk økomomi ... Jeg ved at jeg ikke lever længe nok til at opleve det. Enten det eller 15-30% mindre prisstigninger om året...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du snakker om deflation i en meget stærk økomomi ... Jeg ved at jeg ikke lever længe nok til at opleve det. Enten det eller 15-30% mindre prisstigninger om året...
Det er netop probelmet at verdensøkonomien boomer i en sådan grad at det koger over. Vi ser allerede rentestigninger og stigende inflation de fleste steder. Sverige og DK går ikke ram forbi. Nu skal man selvfølgelig tro på alt hvad økonomer siger, men alligvel... Varning för fastighetsras 2006-06-28: Nyhetsbyrån Direkt Stigande global inflation och högre räntor kommer troligen leda till ett ras i fastighetspriser efter de senaste årens starka utveckling. De senaste åren fastighetsboom drevs av en utdragen period med låga räntor globalt, men den trenden vänder nu när räntorna är på väg uppåt. Den bedömningen gör Morgan Stanleyekonomen Andy Xie i ett analysbrev på onsdagen, enligt AFX News. "I takt med att inflationen vänder upp i hela världen stiger räntorna överallt, och fastighetsboomen vänder till en kollaps", skrev Andi Xie i analysen. Han bedömer vidare att alla tillgångspriser troligen kommer att falla i takt med att globalekonomin upplever stigande inflation och vikande efterfrågan. "Obligationer började falla först. Fastigheter, aktier och råvaror följer efter. En mjuklandning för globala fastigheter är möjlig men inte säker. När fastigheter i Kina och USA - den globala ekonomins två tillväxtmotorer - vänder ned samtidigt kan den globala ekonomin drabbas av recession", skrev Andy Xie. Han konstaterade vidare att kraftiga prisökningsperioder på fastigheter sällan följs av en mjuklandning, men marknaderna verkar känna förtroende för att centralbankerna kommer att hjälpa marknaderna mot en mjuk inbromsning. "Den till synes mjuka inbromsningen i Australien och Storbritannien de senaste två åren har invaggat investerare i en tro att andra marknader kommer att följa samma mönster. Skillnaden är dock att dessa marknader började mjukna i en stark global ekonomi. Den globala ekonomin har toppat ut och erbjuder svagt stöd för tillväxtmotorer som Kina och USA när deras fastighetsmarknader som Kina och USA när deras fastighetsmarknader vänder ned", skrev Andy Xie.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er netop probelmet at verdensøkonomien boomer i en sådan grad at det koger over. Vi ser allerede rentestigninger og stigende inflation de fleste steder. Sverige og DK går ikke ram forbi.
Stigninger i boligpriser kontra løn har haft en meget ulig udvikling (forskellen er størst i København). Det er muligvis denne faktor som gør at nogle markeder ser inflation - privatpersoner har ikke råd til at købe bolig tæt på arbejdet med mindre de får mere i løn. (hvis jeg selv skulle have det samme som jeg har nu tæt på arbejdet skulle jeg have 3-4 gange mere i løn). Når vi snakker om Sverige ser jeg ingen grund forvente prisfald før om mange år. Markedet er i forvejen billigt. Selvom der vil være et evt "prisfald" vil dette prisfald ikke kunne mærkes, da markedet i forvejen er undervurderet. Worst case scenario - istedet for at priserne generelt stiger 30% om året, vil de falde til 25% indtil markedet og lønniveauet hænger sammen - derefter vil de følges af med 3-5% om året - som er den optimale inflationsrate.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og selv om renten skulle stige til det dobbelte er den stadig lav. Tænk på starten af 90'erne, der var den omkring 15-18%.........DET var højt..........jeg tror heller ikke at der sker noget de nærmeste år vedr. markant fald af boligpriser i Skåne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej med flere nye byggerier bliver det jo tværtimod mere attraktivt at flytter herover... jeg tror hverken at malmø eller kbh vil opleve nævneværdige fald.... blot vil de ikke stige så meget mere....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Effekten af et eventuelt markedskollaps har ingen betydning for langtidsinvestorerne. Hvis handelsværdien på din bolig falder, kommer banken ikke og kræver differencen indbetalt. Dit lån vil køre videre som vanligt - blot med renteforskellen i mente. Hvis banken vitterligt kræver en difference indbetalt, så er det med hovedet under armen - de kan tjene mere på dit lån ved at lade det køre videre end at du skal indfri det nu og her. Det er kun hvis du bliver sat for en eventuel tvangsauktion at smækket kommer. Og det kan man undgå ved at lægge et fornuftigt budget, med plads til en forhøjet ydelse på lånet over de næste 10 år (regn evt med den naturlige inflation).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Att.: Humle Jeg tror ikke på, at det falder. Min kommentar til den svenske del er, at renten er MEGET billig, og en rente stigning på op til 3-4 % på et par år (hvilket nok er lidt højt sat, men worst case), den vil ikke få den store indflydelse. Dette skyldes bl.a. de 50 årig lån. Jo der er nogle som bliver ramt, dem som er flyttet til Malmø, studere og har købt bil for alle pengene. Jeg ser mange familier, som flytter over sundet. Dels spare de i bolig udgiften grundet billigere boligere, lavere renten, men ikke mindst hvis du har 2 børn Så kan du spare over 3000 kr om måneden i instituation pladser. Der skal en MEGET stor rentestigning til før, at den del bliver ædt op. Malmø lige er blevet kåret som et af de 11 grænseområder i verden, som er mest attraktive for udvikling. Dette kan have en indsflydelse på højere priser. Danskere, som ikke har råd til Københavns området. De kan købe til billigere i Sv. Dette har også en effekt. Der er mindre udbyd, og dermed højere priser. Og vedr. udviklingen i Europa. Tyskland er først begyndt at røre på sig, og de har en af de største økonomier i EU. Ja London har toppet. Vedr. centrum. Jeg bor 300 meter fra Trianglen(bag ved Hilton med udsigten over parken), kan holde min bil uden problemer på gaden 15 meter fra min dør, og det tager 10 minutter så holder jeg ved betalings anlægget. Konklusion. Malmø er yderst attraktiv, og falder ikke i pris. /Fagerland

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Konklusion. Malmø er yderst attraktiv, og falder ikke i pris.
Helt enig. Vedr. hvilke områder som mere bestemt vil blive forgyldt inden for de næste +10 år: - Hyllie - Trianglen - Davidshall - Området omkring Pildammen - Rörsjöstaden i retning mod Slussen - Centrum til siden mod Kungsparken - Ribersborg og sydpå til ön (hvis der er sundudsigt) - Ellenborg (Gula Höja) - Bunkeflostrand - Möllevangstorget - Nobeltorget Resten af Malmö burde opleve stigninger mellem 10-50% om året afhængig af boligtype og beliggenhed. De primære "Danskerkvarterer" vil være åbenlyse malkekøer over de næste 30 år - nærmere bestemt Lindeborg og Almvik.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helt enig. Vedr. hvilke områder som mere bestemt vil blive forgyldt inden for de næste +10 år: - Hyllie - Trianglen - Davidshall - Området omkring Pildammen - Rörsjöstaden i retning mod Slussen - Centrum til siden mod Kungsparken - Ribersborg og sydpå til ön (hvis der er sundudsigt) - Ellenborg (Gula Höja) - Bunkeflostrand - Möllevangstorget - Nobeltorget Resten af Malmö burde opleve stigninger mellem 10-50% om året afhængig af boligtype og beliggenhed. De primære "Danskerkvarterer" vil være åbenlyse malkekøer over de næste 30 år - nærmere bestemt Lindeborg og Almvik.
Se det kan jeg bestemt bruge til noget :) .....desuden er jeg ret enig i din økonomiske betragtning. Jeg er selv meget skeptisk overfor boligpriserne i Kbh - men så længe vi kun har den naturlige arb. løshed er der ikke noget a være nervøs for...det skulle snarer være inflation - frem for faldende boligpriser.... Hvor ligger "gå i byen" miljøet i Malmø? Nær centrum?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde ikke så meget tid da jeg skrev det seneste indlæg. Da jeg valgte at tage Ellenborg (gule höja) og Ribersborg med er de fordi disse 2 stedet har nogle specielle forhold. Om de vil have så stor vægt at de vil placere sig som det øvrige Malmö må være op til jer at vurdere... Ribersborg: Positivt: Gåafstand til Malmös strand og havudsigt Negativt: Afstand til togforbindelse. Ellenborg: Positivt: Hvis du får en stuelejlighed, så har du egen have - 1½ minut fra motorvej (nej det passer sq). Negativ: Afstand til togforbindelse. Jeg har ikke taget Västre Hamnen med af den grund at det i mine øjne er overvurderet lige pt. Desuden er det meste nybyggeri - og dermed får man en høj månedlig afgift - foruden en høj månedlig låneydelse. Västre Hamnen er dog også Malmös Liebhaverkvarter. Sammenlignet med Danmark får du klart mere for pengene. Priser fra 3 mio og afgift over 6k. 500m til vandet. Overrendt af turister og Malmöbor. Havbrise, solnedgang over Danmark - der er en grund til at koster...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Cloe

almvik overvurderet... det mest overvurderede område i malmö er da Almvik - her ville ingen bo før svågertorp og nu vil alle/mange (primært danskere) bo der. Men om 4 år er vi tilbage til hvor vi startede, så lukkes svågertorp st. og almvik for igen "langt" til togtranporten fra Hyllievång.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, det svært at præcisere. Men kigger lidt i krystalkuglen ser jeg prisfald fra 15-30% måske endnu mere afhængig af hvor højt renten skal op.
Det kommer ikke til holde... Vi kommer ikke til at opleve fald i ejendomspriserne, det er et skræmmebillede. Dog skal det siges at boligpriserne i seneste kvartal på den danske side er fladet ud. Vi vil på DK siden se en mere normal stigning, svarende til den normale prisudvikling. At renten stiger, er en naturlig del af den økonomiske udvikling, og det opsving som vi oplever i økonomien. Når det er sagt, bevæger vi os fra et historisk lavt niveau. Men vi vil ikke opleve en stigning mod samme højder som i midt 80´erne. Boligerne er da også i dag dyre at side i end i 80´erne trods den høje rente. Så hvis vi oplever en stigning der kommer til at gå amok (meget tvivlsomt) så har man stadig muligen for at øge værdien af rentefradraget, og derved kompensere for den øget renteudgift. Dette ville også ske, da det ikke er politisk ønske hverken fra den ene eller anden fløj, at slå bunden ud af boligmarked. Men man skal vel stadig huske på to ting... Købe bolig for at bo der, ikke tjene hurtige penge. Og købe en bolig hvor en rentestigning ikke rammer en så hårdt at man må sælge, for ja så er grunden for fald lagt... Men dem der bruger deres fornuft kan jo altid ride stormen af.... Men prisfald tror jeg er lige så urealistiske som en faldende fremtidig rente... :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men prisfald tror jeg er lige så urealistiske som en faldende fremtidig rente... :rolleye:
Prisfald på boliger er bestemt realistiske og vil også ske. Det er da at narre sig selv at undervurdere effekten af fortsatte rentestigninger. En dag forsvinder den lyserøde sky så mange svæver rundt på. Men vi kan vende tilbage om 1-2 års tid og se hvor vi så befinder os.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Prisfald på boliger er bestemt realistiske og vil også ske. Det er da at narre sig selv at undervurdere effekten af fortsatte rentestigninger. En dag forsvinder den lyserøde sky så mange svæver rundt på. Men vi kan vende tilbage om 1-2 års tid og se hvor vi så befinder os.
Det er jeg helt frisk på, jeg skal nok give en flaske hvis du om 1-2 år kan vise mig et landsfald i boligpriserne, enten i SE eller DK. Men ikke engang i tidligere perioden er der oplevet så merkante fald... Man skal måske også lige tænke tanken lidt mere til ende, hvad tror du der skulle tvinge en rentestigning op i et niveau som kunne underbygge fald i den størelse du snakker om?? Og hvad tror du de nationaløkonomiske konsekvenser ville være??? ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De stigende renter er jo et luksusproblem, et resultat af, at økonomien vokser. Svenskerne har fået bedre råd til at betale lidt mere i rente, fordi den faldende kronekurs og forhåbentlig også en lille smule driftighed (??) har givet bedre indtjeningsmuligheder til erhvervslivet. Derfor kan Riksbanken hæve renten uden at kvæle økonomien (mere end den er kvalt i forvejen). Der skal en form for økonomisk ulykke til, for at boligpriserne skal falde, ligesom i begyndelsen af 90'erne, hvor boligpriserne faktisk faldt 40-50 procent efter en form for samfundsmæssig betalingsstandsning inklusive 200.000 offentligt ansatte, der røg på gaden på en gang og allesammen skulle sælge deres bolig. Dertil kom så alle de andre, der mistede jobbet. Alle ved, hvor vi befinder os om 1-2 år rentemæssigt, så det har markedet indregnet. Der er ingen, der køber bolig i dag, der ikke ved, at renten er for opadgående, men på den anden side har man også solide signaler fra Riksbankens pratkärringar om, at stigningen foregår i civiliseret takt. Desuden kan man jo trække en tredjedel af skidtet fra i skat. Hvis broen skvatter sammen før tid, eller problemet med vand i tunnelen udvikler sig til det mere uoverskuelige, så alle danskere må rejse hjem, så har vi en særlig situation i Malmö, og så vil priserne falde. Eller hvis Sverige ikke får vendt skuden og går i sort økonomisk, men det vil så medføre en lavere SEK-kurs, så det er kun hvis det går helt galt, at det går helt galt. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
det mest overvurderede område i malmö er da Almvik - her ville ingen bo før svågertorp og nu vil alle/mange (primært danskere) bo der. Men om 4 år er vi tilbage til hvor vi startede' date=' så lukkes svågertorp st. og almvik for igen "langt" til togtranporten fra Hyllievång.[/quote'] Ja, Almvik er overvurderet - ligesom Lindeborg. Men sådan er det i kvarterer hvor der handles meget. Alle vil tjene penge og jo flere gange en lejlighed handles jo højere kommer den op. Almvik/Lindeborg er ikke kun populære fordi det ligger tæt ved en station. De områder er de sidste før motorvejen og broen. Det tager 4-5 minutter til broen derfra i bil, og de har ingen parkeringsproblemer som i city. Desuden så har Malmö efter broens åbning fået mere fokus - det er ikke kun fordi der kom en station ;) Jeg sagde heller ikke de ville blive "forgyldt" jeg sagde det var en malkeko ... de ved blive ved at stige uanset svågertorp.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

KI varnar för 8 procents ränta 2006-07-10: di.se De låga boräntornas tid är förbi. Konjunkturinstitutet, KI, varnar för räntetoppar på sju till åtta procent de närmsta åren. Enligt Ingemar Hansson, generaldirektör på KI, kommer Riksbankens reporänta nå 4,75 procent under 2008. Det innebär att de rörliga bolånen stiger till 5,75 procent, enligt Ingemar Hansson. "Tar ekonomin fart ordentligt kan bolåneräntan mycket väl nå 7 till 8 procent", säger Ingemar Hansson till Dagens Nyheter. Att det kommer svida ordentligt i plånboken är självklart. Räntehöjningarna sedan årsskiftet har redan inneburit en extra nettokostnad på över tusenlappen per lånad miljon. Förutom att binda sina lån är privatekonomerna överens om att det gäller att börja spara. Och kan man inte det är det läge att börja se om sina övriga omkostnader. "Den som har råd kan ha en större del av lånet rörligt. Men vet man att det blir katatsrof för plånboken om räntan stiger snabbt är det inte försent att binda lite mer, säger SEB:s privatekonom Gunilla Nyström till DN. Räntehöjningarna gör också att man inte kan utesluta fallande bostadspriser, enligt Gunilla Nyström.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
"Den som har råd kan ha en större del av lånet rörligt. Men vet man att det blir katatsrof för plånboken om räntan stiger snabbt är det inte försent att binda lite mer, säger SEB:s privatekonom Gunilla Nyström till DN. Räntehöjningarna gör också att man inte kan utesluta fallande bostadspriser, enligt Gunilla Nyström.
Endnu en profet... De står jo nærmest i kø for at komme med sentationelle dårlige nyheder. Men hun ved ikke mere end vi. Hun er ligeså clueless og gætter ligesom os. Hun vil også meget gerne have folk til at tage fast-rente lån, så banken kan tjene lidt ekstra penge. Iøvrigt har det sin pris at hæve renten. Hvor længe riksbanken kan blive ved med det for at sænke "inflationen" på fast egendom, uden at kvæle den svenske økonomi må stå hen i det uvisse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites