Jump to content
kasperr

I tvivl om rigtig beregning af fradrag(transport)

Recommended Posts

Hej:new: Har søgt rundt på sitet og læst.. Men spørger nu alligevel, da jeg ikke er helt sikker. Skal nok flytte til sverige (malmo) i andelslejlighed, som ligger meget centralt. Men er altså i tvivl om jeg regner rigtigt mht fradrag på transporten osv. Så håber at I bærer over med mig, selvom der er mange af disse post`s...:) Kommer til at have 146 km ialt tur/retur om dagen. Det koster 2500 kr i broafgift og 3300 kr i benzin om måneden, ialt 5800 kr. Man får 100 kr for broen og har regnet ud af jeg får 176 kr i det normale befordrings fradrag.. ialt 276 kr x 22 = 6072 kr i befordrings fradrag om måneden. Man skal så trække skat(har regnet med 40%) ud af det, så det giver vel ca.3650 kr i hånden right? dvs jeg skal ligge ca. 2150 kr om måneden af til transport? Eller er jeg helt forkert på den...:confused: Ellers et kanon site...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg kan se er du lidt galt på den. For du FÅR ikke nogen penge. Du får et fradrag der svarer til de beløb du nævner der. Så derfor skal der ikke betales skat som du nævner. Jeg er sikker på at imorgen er der nogen af eksperterne der skal korrigere mig hvis jeg er galt på den. Indtil da må du tage mine ord for gode vare :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men man må da næsten skulle betale skat af det, ellers er fradraget jo større end udgiften, og det virker ikke helt rigtigt... Men håber nogle eksperter kommer på banen. men tak Har lige rettet lidt i det bla. havde jeg regnet lidt forkert i det normale befordrings fradrag.... De nu 22 gange er arbejdsdage, det er sådan et gennemsnit, jeg lige hurtigt har regnet mig frem til...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg forstår betaler du ikke skat af et fradrag. En detalje er at du kun får brofradrag for de dage du køre over til job. dvs du Får ikke så højt fradrag som du regner med der. De 25 du ganger med. hvad er de?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes den er nu prøvet, og giver ingen mening...:confused: hehe. Når man har indtasted det hele og trykker ok(og har fjernet den protection, den beder om) Så melder den fejl. Plus hvad er skattemæssigt fradrag? den står til 32%?? Hvis nogen gider at smide indtaste det og poste resultatet, ville det være cool... Dvs. Info Årsinkomst 245.000 dkr skattemæssigt fradrag? ved det ikke Daglig befordring 146 km daglig antal pas bil 2 gange. forsikring 7000 kr fordonsskat? ved det ikke km/l 10.00 Selvom jeg indtaste nogle ting, de steder hvor jeg har skrevet ved det ikke. melder den stadig fejl...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yes den er nu prøvet, og giver ingen mening...:confused: hehe. Når man har indtasted det hele og trykker ok(og har fjernet den protection, den beder om) Så melder den fejl. Plus hvad er skattemæssigt fradrag? den står til 32%??
Den skattemæssige værdi er den reelle værdi af en ligningsmæssigt fradrag. Hvis der ikke er nogen andre der har svaret dig senere, så skal jeg nok kigge på det når jeg lige får en ledig stund når jeg kommer på arbejde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Plus hvad er skattemæssigt fradrag? den står til 32%??
Kender ikke lige Mikkels ark, men de 32% er ok, da du kun får bundskattefradrag for befordring. Hvis du får 276 kr pr dag og har 22 arbejdsdage om måneden giver det 6072 kr. Men det har du ikke... du har jo også ferie og helligdag du skal trække fra. Normalt siger man vist 220 arbejdsdage om året hvilket giver. 276*220 = 60720 kr hvilket giver 5060 kr pr. måned. Tilbage i skat får du 32% af 5060 hvilket er 1619 kr. (1943 kr i dit eksempel). Så det er faktisk omvendt af det du har beregnet.. dine 3650 du troede du fik i hånden er dem du selv skal betale.... desværre. Hjalp det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kender ikke lige Mikkels ark, men de 32% er ok, da du kun får bundskattefradrag for befordring. Hvis du får 276 kr pr dag og har 22 arbejdsdage om måneden giver det 6072 kr. Men det har du ikke... du har jo også ferie og helligdag du skal trække fra. Normalt siger man vist 220 arbejdsdage om året hvilket giver. 276*220 = 60720 kr hvilket giver 5060 kr pr. måned. Tilbage i skat får du 32% af 5060 hvilket er 1619 kr. (1943 kr i dit eksempel). Så det er faktisk omvendt af det du har beregnet.. dine 3650 du troede du fik i hånden er dem du selv skal betale.... desværre. Hjalp det?
Tak fordi du lige klogede den.. så slipper jeg for det.. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes jeg tror jeg har fattet det nu...:) Dvs altså hvis man tager det på måneds basis. 220/12 er = 18.3 dage(runder op til 19, fordi jeg er tit en ekstra dag på arbejdet hvis en er syg eller lign) Broen er 2590 kr og benzin er 2800 kr 19 * 276 kr er 5244 kr og 32% af det er 1678 kr 5390 - 1678 = 3712 kr som er det beløb jeg skal selv skal betale hver måned. hmm det var da dyrt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Har du ikke glemt at trække broen fra??? udover dine km??

Yes jeg tror jeg har fattet det nu...:) Dvs altså hvis man tager det på måneds basis. 220/12 er = 18.3 dage(runder op til 19, fordi jeg er tit en ekstra dag på arbejdet hvis en er syg eller lign) Broen er 2590 kr og benzin er 2800 kr 19 * 276 kr er 5244 kr og 32% af det er 1678 kr 5390 - 1678 = 3712 kr som er det beløb jeg skal selv skal betale hver måned. hmm det var da dyrt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Har du ikke glemt at trække broen fra??? udover dine km??
Nej, han har det hele med....Jeg har ca 45.000 i samlet fradrag for befordring om året. Det svarer til 1200 kr om måneden udaf mit samlede kørselsbudget. Mhv de 220 dage så skal du jo selvangive det antal dage du reelt har kørt på arbejde. På din forskudsopgørelse skriver du et ca tal og på din selvangivelse tæller du dine faktiske arbejdsdage sammen... eller skriver et nyt ca. tal:D og satser på de ikke kalder dig til ligning:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm glemt at trække broen fra. Det tror jeg ikke, men er ikke sikker hehe. Har fået det excel ark til at virke nu og den siger også 276 kr i fradrag om dagen inkl. broen. Så tror det er rigtigt nok Mht til forsikring, så har jeg en meget god aftale der, så det er mindste problem...:) og nej det er en privat aftale med et tysk erhvervs forsikrings selskab, som jeg har fået lov til at komme ind under, fordi min far har en del butikker osv i deres navn. Desværre

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Jamen fradraget kan antage en større skattemæssig værdi, såfremt han betaler topskat.... Det er derfor jeg ikke synes han får det hele med... 19*276 = 5244 38*50kr pr tur=1900kr Ialt 5274+1900=7174kr Det er dit transport fradrag hver måned. Skatte værdien af dette, afhænger af hvilken skatteklasse du befinder dig i... Jeg har så ikke regnet med at han selv skal lægge ud for de sidste 12 ture hver måned....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Ok... Det kunne jeg bare ikke læse mig til :) Men så regn med 5244kr i fradrag om måneden og tag så din skatteværdi af dette beløb. Fradraget bliver ca 66% værd, såfremt du hiver det ud af din topskat....

Men jeg har regnet broen med, fordi jeg har 146 km tur/retur om dagen. 0-24 km = 0 kr 24-100 km = 135 kr 100-146 km = 41 kr Broen * 2 = 100 kr Ialt 276 kr Og jeg betaler ikke topskat, tjener kun ca. 240 tusind om året

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan heller ikke få fradrag af topskatten (eller bund- og mellemskat). Topskatten udregnes efter indkomst før ligningsmæssige fradrag (her menes indkomst efter arbejdsmarkedsbidrag og fradrag for arbejdsgiver administreret pensionsindbetalinger) Det er kun den gennemsnitlige procentskat på 32% der tages af indkomst efter ligningsmæssige fradrag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jamen fradraget kan antage en større skattemæssig værdi, såfremt han betaler topskat.... Det er derfor jeg ikke synes han får det hele med...
Det ligningsmæssige fradrag kan kun modregnes i beregningen af kommunal- og amtsskat, hvorfor det ikke betyder noget om man betaler topskat eller ej. Det er derfor den skattemæssige værdi af befordringsfradraget er 32% for os pendlere, da det er den gennemsnitlige kommunal- og amtsskat som vores kære venner i SKAT har fastsat. Damn.. Credde kom først.. men jeg synes nu min beskrivelse er bedre :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Fradraget bliver ca 66% værd, såfremt du hiver det ud af din topskat....
Nope, skal du have fordel af nedsat topskat skal du have en arbejdsgiverbetalt brobizz mod bruttolønsnedgang. Så får du fordel af nedgang i topskat, men almindelige befordrings og iøvrigt rentefradrag er ikke fradragsberettiget i topskat...desværre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hmm.. et lille kort eksempel af hvordan man beregner skatten (håber alle forstår den). Den er lidt forsimplet, men det er de generelle principper den beskriver: Eksempel:
Du glemmer personfradraget, som skal trækkes fra i den samlede skat med: 32% * personfradraget og 5.48% * personfradraget Der er iøvrigt en fejl. Bundskatten på 5.48% beregnes af hele den skattepligtige indkomst efter ligningsmæssige fradrag på i dette tilfælde 420.000,- dvs. 23.016,- fremfor 14.522,-

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites