Jump to content
Guest Single mor

Børnebidrag fra faderen ved flytning til SE

Recommended Posts

Mundlort er et grimt ord, men det var nu ikke det jeg reagerede på. Måske var det bare dråben da jeg suntes at tonen har ændret sig herinde. Nej det der irriterer er at man skriver en bemærkning om det jeg skriver uden at definere hvad det er der er "forkert"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
det var nu ikke det jeg reagerede på. Måske var det bare dråben da jeg suntes at tonen har ændret sig herinde. Nej det der irriterer er at man skriver en bemærkning om det jeg skriver uden at definere hvad det er der er "forkert"
Jeg synes ellers Nils fint definerede det for dig igår kl. 20.17 :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Single mor

Sikke dog en debat Har været væk en lille uge, og så er debatten gået helt af sporet ;o) Det handler ikke om at plukke faderen for flere penge, men kun at søge det ungerne har ret til. Faderen har valgt IKKE at se hans unger, og da det nu har stået på i en del år, vil han have meget svært ved at kræve at se dem. Jeg har aldrig stillet mig på tværs og ville hellere end gerne have at han så dem. Jeg kørte gerne til DK med dem hvis han ville se dem. Om det er mig der skal betale omkostningerne hvis han begynder at ville se dem efter vi er flyttet ved jeg ikke noget om, men det er jo en sag man må tage op hvis det bliver aktuelt. Jeg tvivler på at han pludselig får et ønske om at se hans børn, bare fordi vi flytter til Sverige, og at jeg så måske kan pålægges transportudgifterne. Oplysningen jeg fik om at fædrebidraget i Sverige var højere end i DK for at dække de realistiske omkostninger ved et barn, var for at hjælpe mig. Det kom fra en advokat, så jeg er sikker på at der er noget om det. Desværre kunne vedkommende ikke huske satserne og det var et tilfældigt møde, så kan ikke bede ham undersøge videre. I Danmark betaler fædrene (eller mødrene for den sags skyld) jo kun en lille brøkdel af hvad det koster at have et barn. I de andre nordiske lande er jeg så blevet fortalt at det ligger på et mere retfærdigt niveau - ca 50%. Nu får jeg sikkert på puklen for det, men so be it. Vi har alle forskellige holdninger til sådanne emner. Min er at man er to om at lave et barn, man bør være to om ansvaret og med ansvaret mener jeg både det fysiske (kontakten) og det økonomiske. /single mor

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Hejsa Det første man lærer "herinde" er at bruge søgefunktionen, det andet at ignore indlæg man ikke finder relevante eller interessante. Læs og brug det du kan og glem resten. Jeg tror desværre din problemstilling er lidt usædvanlig og derfor er svaret nok svært at finde her, selvom der hverken mangler vilje eller engagement:) Jeg ville prøve en svensk familieadvokat eller forsäkringskassen. God vind med dit projekt Vi har et møde med en svensk advokat om 14 dage, hvis de er værd at anbefale kan jeg poste adresse herinde til dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidst men ikke mindst. Husk at skrive en update herinde når der sker noget nyt. For hvem ved om andre får brug for svar i et ligende tilfælde? Held og lykke med det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror desværre ikke at der vil komme flere penge ud af det bare fordi du flytter til Sverige. I "Den nordiska konventionen om socialt bistånd och sociala tjänster" står der bla. "Personer, som är lagligen bosatta i ett nordiskt land och som flyttar till ett annat nordiskt land, har enligt denna bestämmelse rätt till bidragsförskott från inflyttningslandet under samma förutsättningar som detta lands egna medborgare från den tidpunkt då personen i fråga bosätter sig i landet, om inte annat följer av EG-rätten. Genom bestämmelsen i artikel 11 första stycket upphävs således eventuella väntetider för rätt till bidragsförskott när en person som omfattas av konventionen flyttar från ett nordiskt land till ett annat. Icke-nordiska medborgare, som omfattas av konventionen, behöver således inte ha varit bosatta i Danmark de sista tre åren för att få bidragsförskott. Till andra stycket Bestämmelsen slår fast att en handling som ger rätt till underhållsbidrag, som upprättats i ett nordiskt land, skall anses som giltigt underlag för bidragsförskott också i ett annat nordiskt land. Om handlingen inte utgörs av ett beslut av en domstol eller annan offentlig myndighet, utan t.ex. av ett avtal mellan äkta makar, är det ett villkor att handlingen är försedd med ett intygande av att den kan ligga till grund för indrivning hos den bidragsskyldige i det land där den har upprättats. I Sverige har reglerna om bidragsförskott ersatts av lagen (1996:1030) om underhållsstöd. Underhållsstödet är inte beroende av fastställt underhållsbidrag om bägge föräldrarna är bosatta i Sverige. Om den underhållskyldige föräldern är bosatt utanför Sverige, bör underhållskyldigheten dock vara fastställd innan underhållsstöd kan utbetalas. Följande danska dokument kan ligga till grund för rätt till bidragsförskott: - bidragsresolutioner utställda av statsamtet eller vad avser Köpenhamn av Överpresidiet, - skriftliga avtal om underhållsbidrag, som är godkända av statsamtet eller Köpenhamns överpresidium. Intygande kan på begäran av de utbetalande myndigheterna eller av den bidragsberättigade fås av statsamtet, för Köpenhamns del av Överpresidiet och vad avser Grönland och Färöarna av Riksombudet." Det betyder vel at du vil få nøjagtigt det samme som i Danmark, i hvert tilfælde de første 6 måneder. Det er din danske kommune der skal vejlede dig og hvis de ikke kender reglerne kan I henvende jer til Den Sociale Sikringsstyrelse www.dss.dk. Jeg kan prøve at undersøge hvad praksis er på området når jeg kommer tilbage på job (arbejder i Ankestyrelsen) og så vende tilbage. /Jesper

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, Single mor. Jeg er også enlig mor til to. Jeg bor i Malmö og arbejder i København. Og børnenes far bor og arbejder i København. Det tog mig 3,5 måned at få børnebidrag. Børnenes far gider heller ikke se sine børn, fordi han selv skal betale for rejsen fra Malmö til København. Og han ville heller ikke betale børnebidrag, fordi han mente, at jeg tjener godt. I Danmark fik jeg børnebidrag via kommunen. Efter vi flyttede til Malmö, fik jeg et brev fra Gladsaxe kommune, at de stopper med at betale børnebidrag og at jeg skulle henvende mig til Malmö kommune. Jeg ringede til Forsikringskassen (adressen kan du finde her på Debatten) og forklarede, hvad det handlede om. Jeg fik med det samme en rådgiver, som snakkede for resten forståelig svensk. Han gik dybt i sagen, har sendt til mig en skema for hvert barn, som jeg udfyldte og returnerede til ham. Men, som sagt det tog 3,5 måned før jeg fik børnebidrag og det er pga. påske ferien og faderens modvilje. Jeg fik pengene tilbagebetalt (helt fra den dato, Gladsaxe kommune holdt op med at betale dem til mig). Beløbet er slet ikke højere end i Danmark. For to børn får jeg 2500 SEK, som gør de samme 2000 DKK, som man får i Danmark. Håber, jeg kunne hjælpe med noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites