Jump to content
Guest Single mor

Børnebidrag fra faderen ved flytning til SE

Recommended Posts

Guest Single mor

Hej Jeg er enlig mor til to og er i færd med at undersøge hvad der nu skal undersøges, for at flytte til Sverige. Beslutningen om at flytte over sundet er taget - nu er det bare realiteterne der skal på plads. Lige nu betaler børnenes far børnebidrag helt standard efter de danske satser. Jeg er så blevet oplyst om at hvis jeg flytter til Sverige skal/kan (?) jeg søge efter de svenske regler, som skulle være mere realistiske i niveauet. Er der nogen herinde der ved hvad de ligger på og om det er besværligt? ;o) Single mor

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Jeg er enlig mor til to og er i færd med at undersøge hvad der nu skal undersøges, for at flytte til Sverige. Beslutningen om at flytte over sundet er taget - nu er det bare realiteterne der skal på plads. Lige nu betaler børnenes far børnebidrag helt standard efter de danske satser. Jeg er så blevet oplyst om at hvis jeg flytter til Sverige skal/kan (?) jeg søge efter de svenske regler, som skulle være mere realistiske i niveauet. Er der nogen herinde der ved hvad de ligger på og om det er besværligt? ;o) Single mor
Hvis faren bor i dk, kan de svenske myndigheder ikke gøre en skid ved beløbet! Hvis han bor i sverige, er det noget andet, der er det vist baseret på indkomsten. Men arbejder han i Dk, har han ingen indkomst i sverige, ergo får du ingen penge fra ham...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Single mor

Det forstår jeg ikke.... Har hørt om en konvention (Lugano) som gør at landene arbejder sammen. Har fået søgt mig frem til en mor som flyttede til Norge, hvor faderen stadig boede i Danmark, og som pludselig skulle betale efter de norske regler. Det blev oplyst fra en advokat, så jeg går ud fra at det er rigtigt. Der bliver også nævnt at det samme gør sig gældende ved flytning til blandt andet Sverige, men jeg har bare ikke kunnet finde ud af hvad beløbene ligger på. Faderen bor og arbejder i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har hørt om en konvention (Lugano) som gør at landene arbejder sammen. Har fået søgt mig frem til en mor som flyttede til Norge, hvor faderen stadig boede i Danmark, og som pludselig skulle betale efter de norske regler. Det blev oplyst fra en advokat, så jeg går ud fra at det er rigtigt. Der bliver også nævnt at det samme gør sig gældende ved flytning til blandt andet Sverige, men jeg har bare ikke kunnet finde ud af hvad beløbene ligger på. Faderen bor og arbejder i Danmark.
Flytter du da for at plukke ham for flere penge:)? Har aldrig hørt om det der, men skriv endelig når du finder ud af det!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det virker lidt forkert at du skulle kunne kræve flere penge ved at finde et land med højere satser. Kunne forstå hvis spørgsmålet lød på om du stadig kunne få børnebidrag efter flytning til andet land. Måske du skulle blive i DK for at barnet nemt kan se sin far.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så for lige at gøre dig bemærket på det, så er der anderledes regler herovre, det vil sige at når du flytter væk fra faren er det dig der skal sørge for at børnene kan se ham. Altså at du skal køre dem til sin far!!! Så flytter du væk for at få flere penge og de ikke skal se deres far, er det ikke sverige du skal flytte til. Og har han arbejde og tjener flere penge end dig og ellers står bedre i det end dig, er det 80 % nemmere for ham at få børnene fra dig end i dk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes svarene til "single mor" har en underliggende tone at hun spekulerer i at plukke faren for flere penge. Istedet kunne det tænkes at københavn er lukket land for hende og at hun nu overvejer Sverige som et alternativ. I den forbindelse er børnepenge ikke en hel uvæsentlig detalje. Det kunne enda tænkes at det er det alternativ der er tættest på faren, i stedet for Ringsted og Næstved. Så køl lige ned. :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det kunne enda tænkes at det er det alternativ der er tættest på faren, i stedet for Ringsted og Næstved. Så køl lige ned. :scared:
Som jeg læser denne sætning: "Jeg er så blevet oplyst om at hvis jeg flytter til Sverige skal/kan (?) jeg søge efter de svenske regler, som skulle være mere realistiske i niveauet. " Har det ikke noget at gøre med, OM man får børnepenge. Men at kunne få mere fra faderen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Som jeg læser denne sætning: "Jeg er så blevet oplyst om at hvis jeg flytter til Sverige skal/kan (?) jeg søge efter de svenske regler, som skulle være mere realistiske i niveauet. " Har det ikke noget at gøre med, OM man får børnepenge. Men at kunne få mere fra faderen.
Fair nok, den havde jeg ikke lige læst det på den måde... Jeg troede bare ikke i min vildeste fantasi at man ville flytte til et andet land for at få flere børnepenge :sick:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
http://ec.europa.eu/civiljustice/maintenance_claim/maintenance_claim_gen_da.htm Danmark er ikke tiltrådt fuldbyrdet, jvnf de tidligere danske EU forbehold - heribland retsligt forbehold. Men om det har nogen konsekvens i dette tilfælde har jeg ingen ide om. Lugano konventionen giver dig mulighed for at søge offentlig hjælp til inddrivelse af bl.a. gæld på tværs af de tiltrådte landes grænser. Men ikke som udgangspunkt at overføre dit krav til børnebidrag direkte til de svenske regler. Børnepenge satsen er fastsat af den dansk domstol i forbindelse med skilsmissen. Og uden at gøre mig til paragraf rytter, vil jeg ikke tro at det er så synderligt let, at få overbevidst en domstol om at dette beløb skal ændres - også selv om det er en domstol i et andet land. Du må gerne skrive når du har fået noget mere konkret, men jeg tror umiddelbart at du skal igennem en svensk advokat/rådgiver for at få noget reel viden der ikke bygger på ufaglige fortolkninger eller moralske tømmermænd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Desuden er det slët fast ved lov, at fædre har fælles forældremyndighed uanset hvad. Den skal bortdømmes, men kræver andet et at børnene bor hos moderen osv. Det kræver MEGET at få tilkendt forældremyndigheden alene herovre... Så du skal nok overveje tingene nøje inden du tager skridtet.... En far har langt flere rettigheder herovre end i DK. Der er han nærmest gjort retsløs....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Alm. børnepenge sats fra faderen ligger vist på knapt 1200 Sv. kr pr barn pr. måned. Man går på forsikringskassen med sine skilsmisse papirer og får pengene gennem dem. Der er ingen forhøjet bidrag hvis man bor alene som der er i DK. M.h.t diskussionen om hvilken land der er bedst for fædre, så er det vist svært at diskutere. Alt kommer jo an på hvilken sagsbehandler man får og så videre. Men en ting er sikkert, Svenskere har meget lettere ved at finde ud af det ved skilsmisse, herovre er man bedre til at acceptere at man har været 2 om at få børnene, og fædrene er bedre til at se deres unger og tage ansvar. Kan selvfølgelig ikke tale for alle, men generalt er her en anden holdning. Herovre kan man også påtvinge folk fælles forældre myndighed ved uenighed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Svenskere har meget lettere ved at finde ud af det ved skilsmisse' date=' herovre er man bedre til at acceptere at man har været 2 om at få børnene, og fædrene er bedre til at se deres unger og tage ansvar. [/quote'] Sikke noget sludder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ligger vist på knapt 1200 Sv. kr pr barn pr. måned. Man går på forsikringskassen med sine skilsmisse papirer og får pengene gennem dem. Der er ingen forhøjet bidrag hvis man bor alene som der er i DK. M.h.t diskussionen om hvilken land der er bedst for fædre, så er det vist svært at diskutere. Alt kommer jo an på hvilken sagsbehandler man får og så videre. Men en ting er sikkert, Svenskere har meget lettere ved at finde ud af det ved skilsmisse, herovre er man bedre til at acceptere at man har været 2 om at få børnene, og fædrene er bedre til at se deres unger og tage ansvar. Kan selvfølgelig ikke tale for alle, men generalt er her en anden holdning. Herovre kan man også påtvinge folk fælles forældre myndighed ved uenighed.
Jeg er enig i at det er noget værre mundlort du der lukker ud, tag dog lige og læs lidt kritisk på dit eget indlæg!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er en hyggelig tone der er ved at komme herinde. Hvad er det lige der er mundlort her ?
Et par kontante tunger gør vel ikke "tonen herinde" anderledes? Mennesker og sindsstemninger er jo forskellige...præcis som IRL. Jeg skal ikke forsvare Thomas, men mener at kende ham godt nok til at vide, at han ikke pakker tingene ind. Jow-jow...han er jyde :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Det er en hyggelig tone der er ved at komme herinde. Hvad er det lige der er mundlort her ?
Tror han hentyder til det her: Men en ting er sikkert, Svenskere har meget lettere ved at finde ud af det ved skilsmisse, herovre er man bedre til at acceptere at man har været 2 om at få børnene, og fædrene er bedre til at se deres unger og tage ansvar. Kan selvfølgelig ikke tale for alle, men generalt er her en anden holdning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke faderens bidrag at jeg mener, men det man kan søge som enlig forsøger. Tonen: Det er ikke bare her at jeg mener, det er generalt. Hvis at folk ikke kan bruge søgefunktionen bliver de flået første gang at de skriver herinde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Nej, men at tilskuddet fra det offentlige er større til den enlige forsørger...

Vil det sige at faderen i DK betaler mere til barnet hvis moderen bor alene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
det man kan søge som enlig forsøger. Tonen: Det er ikke bare her at jeg mener' date=' det er generalt. Hvis at folk ikke kan bruge søgefunktionen bliver de flået første gang at de skriver herinde.[/quote'] Jeg syntes nu at folk er rimeligt gode til at foreslå fremtidig anvendelse af søgefunktionen på en forholdsvis pæn måde - og de første par gange linkes der ofte til en relevant tråd.. Der er så de tilfælde hvor enkelte brugere notorisk ikke vil benytte søgefunktionen, og der går der ikke lang tid før et par selvproklamerede Stasi funktionærer hiver fat i §42 og truer med tomme tønder. Har personligt aldrig forstået hvorfor de ikke bare trykker på ignorer knappen, og lader idioten lære det selv når han stadig ikke får svar efter 2 måneder.. Men at lade sit pis bringe i kog over anvendelsen af et griner og dog alligevel halv lamt ordpil som 'mundlort' , er nok lige på grænsen til hysterisk og principielt end noget andet .. /me trykker på ignore knappen igen..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men at lade sit pis bringe i kog over anvendelsen af et griner og dog alligevel halv lamt ordpil som 'mundlort' , er nok lige på grænsen til hysterisk og principielt end noget andet .. Hvad pokker betyder det du skriver!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Men at lade sit pis bringe i kog over anvendelsen af et griner og dog alligevel halv lamt ordpil som 'mundlort' , er nok lige på grænsen til hysterisk og principielt end noget andet .. Hvad pokker betyder det du skriver!
At han ikke forstår, og iøvrigt synes det er tåbeligt, at folk bliver provokeret af at du bruger udtrykket mundlort:) andet der skal oversættes?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har du ikke lært at det Persson skriver aldrig betyder noget :fight::tongue2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites