Jump to content
Futz

Ting man IKKE skal gøre i Sverige! - og hvorfor.

Recommended Posts

Man skal ikke forsøge at undgå at betale licens... det kan koste dyrt i den sidste ende:rolleye: Jeg fatter dog ikke hvordan de kan have undgået Radiotjänsten.... de bankede på vores dør med et girokort kort efter vi havde overtaget lejligheden...Der skal edder kodylme lægges en aktiv indsats i at undgå det, that's for sure...
Hvor dyrt kan det blive hvis de finder ud af at det har man alligevel? Lad os sige at de kommer på besøg og man siger at man ikke har tv, computer, dvd/video osv, på trods af at man har de ting. lad os så sige at de kommer forbi en måned efter, og kigger ind af vinduet og kan se at man har de ting. hvad bliver bøden så? hvis der altså er nogen der har erfaring med det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor dyrt kan det blive hvis de finder ud af at det har man alligevel? Lad os sige at de kommer på besøg og man siger at man ikke har tv, computer, dvd/video osv, på trods af at man har de ting. lad os så sige at de kommer forbi en måned efter, og kigger ind af vinduet og kan se at man har de ting. hvad bliver bøden så? hvis der altså er nogen der har erfaring med det.
Venligst husk på at hvis bare en enkelt eller få danskere snyder/svindler/stjæler o.s.v kan det meget meget hurtigt i svenskernes bevidsthed blive "danskerne" - altså os alle som gruppe - der bliver berygtet for noget dårligt. (Bare tag palæstinenserne i DK som eksempel, der ER rent faktisk nogle af dem der ikke er kriminelle og som opfører sig ordenligt) ;) Vi er gæster i et land der ikke er vores, overhold reglerne, betal jeres regninger opfør jer ordenligt, og hvis du/i absolut SKAL bryde reglerne hos den vært der så venligt har taget i mod os, så lad for alt i verden være med at diskutere snyderiet på et online forum for danskere i Sverige:mad: .... det er dumt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Venligst husk på at hvis bare en enkelt eller få danskere snyder/svindler/stjæler o.s.v kan det meget meget hurtigt i svenskernes bevidsthed blive "danskerne" - altså os alle som gruppe - der bliver berygtet for noget dårligt. (Bare tag palæstinenserne i DK som eksempel, der ER rent faktisk nogle af dem der ikke er kriminelle og som opfører sig ordenligt) ;) Vi er gæster i et land der ikke er vores, overhold reglerne, betal jeres regninger opfør jer ordenligt, og hvis du/i absolut SKAL bryde reglerne hos den vært der så venligt har taget i mod os, så lad for alt i verden være med at diskutere snyderiet på et online forum for danskere i Sverige:mad: .... det er dumt.
Vi snakker jo bare teoretisk, vil da gerne undgå at betale, om vi så er gæster eller ej. licens går vel til deres statsstøttede kanaler, og dem ser vi alligevel aldrig. penge ud af vinduet i min verden, ligesom at betale penge til DR i danmark så de kan få bygget deres koncerthus færdigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi snakker jo bare teoretisk' date=' vil da gerne undgå at betale, om vi så er gæster eller ej. licens går vel til deres statsstøttede kanaler, og dem ser vi alligevel aldrig. penge ud af vinduet i min verden, ligesom at betale penge til DR i danmark så de kan få bygget deres koncerthus færdigt.[/quote'] Den her tråd er på vej til at køre af sporet... Når det er sagt, så forstår jeg simpelthen ikke hvad der er så slemt ved at betale licens? Så mange penge er det sgu heller ikke. Tænk hvis majoriteten af befolkningen undlod at betale skat. "Jeg bruger jo alligevel aldrig hospitalerne, bibliotekerne eller vejene" - kald mig bare naiv men den holdning fatter jeg ikke en meter af. Og licensen i Danmark (som du ikke betaler til nu) går altså også til TV2 og ikke kun til et politisk korthus i Ørestaden... I mellemtiden: Opfør dig som alle andre i Sverige og FØLG REGLERNE! ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er principet i at man skal betale for noget man ikke bruger, og at man skal påduttes det. Det kan godt være at det ikke er mange penge, men det er princippet i at man tvinges til at betale for nogle tv programmer man overhovedet ikke ser. Og det kan overhovedet ikke sammenlignes med at undlade at betale skat, hvis man bliver syg og får brug for at komme på hospitalet så er det fordelagtigt at jeg via min skat har betalt til sygehusene så de kan hjælpe mig. Det er da i en helt anden boldgade end at undlade at betale licens. Hvor vil du hen med det? Er vi ude i at hvis nu alle tv kanaler i verden går konkurs og at der kun er de stats støttede stationer tilbage, så er det vildt skidt at jeg aldrig har betalt licens? Jeg kan ikke forstå det, men fint nok at der altid skal være nogle moralens vogtere :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

OT, men der går altså ikke licenspenge til TV2 længere. Licensbetaling er jo overhalet af den teknologiske udvikling forlængst, for tidligere kunne man kun se DR og så var det jo logisk at opkræve licens af fjernsynsejerne, for DR var det eneste, man kunne se, og i Sverige SVT. Til gengæld er der i dag teknologi, der gør, at man kan opkræve penge for folks tv-forbrug, der nøjagtigt svarer til det faktiske forbrug. Men ikke nok med, at man skal betale et ikke ubetydeligt beløb for at have et tv-appaprat - Netto i Sverige blev for nylig dømt til at betale licens for hvert enkelt tv-apparat, de havde stående til salg i butikkerne i papkasser - det nyeste påfund er, at man skál betale tv-licens også selv om man ikke har et fjantsyn, og det er så lige der, filmen knækker for mig. Hvorfor skal jeg betale for massiv fordummelse som jeg har fravalgt ved ikke at have et tv bare fordi jeg har en computer? :confused: Det skal jeg fordi der bliver opkrævet den skat, det kan lade sig gøre at opkræve på de måder, det kan lade sig gøre at opkræve den. Licens er da det frækkeste hidtil. Især når man ser Danmarks Radios byggeri - ja, i Sverige bliver der sikkert også bygget mediemoskeer - men, hvad har alt det beton og glas at gøre med "public service" for slet ikke at tale om alt det plidderpladder, der bliver produceret - jeg kan ikke se, hvor det særligt fantastiske kommer ind, der gør, at alle skal tvinges til at betale for det. Men altså, hvis man gerne vil være minister i Sverige engang i fremtiden, skal man huske at betale. :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er principet i at man skal betale for noget man ikke bruger' date=' og at man skal påduttes det. Det kan godt være at det ikke er mange penge, men det er princippet i at man tvinges til at betale for nogle tv programmer man overhovedet ikke ser. [/quote'] Du tvinges ikke til at betale for at se fjernsyn, men for retten til at have et TV, PC og/eller radio.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er nu korrekt' date=' hvad Nils skriver. Det er faktisk 2-3 år siden de sidst modtog penge. TV2 er i dag udelukkende reklamefinancieret, men TV2 regionerne modtager stadig licenspenge;)[/quote'] Det er da også det der står i det link til DR, ikk ? Eller, kan jeg ikke læse/forstå hvad der er skrevet ? (jaja, ingen sjove kommentar, tak :D)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er da også det der står i det link til DR' date=' ikk ? Eller, kan jeg ikke læse/forstå hvad der er skrevet ? (jaja, ingen sjove kommentar, tak :D)[/quote'] Jo jo, du har da bestået læsetesten:D ´Men mange tror fejlagtigt, at TV2 stadig modtager licenspenge, men det var jo en del af det forlig der blev indgået for nogle år siden, som også omhandlede privatisering af TV2. Med sidstnævnte gik der som bekendt grus i salgsmaskineriet og det er der så endnu :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ting man IKKE skal gøre i Sverige! Nummer1: Tage til en kæmpe Bilka på vestegnen og blive pint af deres mainstream pop der brøler ud af højtalerne i en lind strøm, samtidig med at en ung smuk blondine ovre i sprit- og sodavandsafdelingen deler vodka shots ud som smagsprøve til trængende kunder :D Only in Danmark man!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sur svensker som genbo, øv Ang. de mærkelige bøder i har fået, så fik jeg en af genboen :fight: Han ringede til politiet fordi en af vores små poloer stor ca 6-7 cm oppe på kanstenen. Med det resultat at jeg fik en bøde på 700 SVK !!!! :rolleye: har aldrig snakket med manden eller hørt nogen klage, og det skal siges at fortovet er mere end 2,5 m bredt! Mærkeligt at manden ikke kunne spørge mig om jeg ville flytte den lidt fra den offentlige kantsten uden for hans hus, så havde jeg da gjort det for at glæde den stakkels mand. ærligt talt så har jeg lyst til hævn!! Måske en papirspose med en lille høm høm i, som er sat i brand foran hans hoveddør kan være på sin plads. Men ved nærmere eftertanke vil det nok være dumt at sætte sig ned på hans niveau! MVH Henrik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ang. de mærkelige bøder i har fået, så fik jeg en af genboen :fight: Han ringede til politiet fordi en af vores små poloer stor ca 6-7 cm oppe på kanstenen. Med det resultat at jeg fik en bøde på 700 SVK !!!! :rolleye: har aldrig snakket med manden eller hørt nogen klage, og det skal siges at fortovet er mere end 2,5 m bredt! Mærkeligt at manden ikke kunne spørge mig om jeg ville flytte den lidt fra den offentlige kantsten uden for hans hus, så havde jeg da gjort det for at glæde den stakkels mand. ærligt talt så har jeg lyst til hævn!! Måske en papirspose med en lille høm høm i, som er sat i brand foran hans hoveddør kan være på sin plads. Men ved nærmere eftertanke vil det nok være dumt at sætte sig ned på hans niveau! MVH Henrik
Ja, det er selvfølgelig surt, men det har ikke noget at gøre med, at det var naboens fortov. Det er forbudt i Sverige at holde på fortovet. Det var der en sød mand, der fortalte mig allerede for 7 år siden. Så husk det allesammen!:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Uhh ...... Vi sidder her og overvejer om vi skal flytte til sverige.....lyder lidt skræmmene/dyrt med små fejltagelser in sweden :(
Præcis som i Danmark, egentlig. Så kom bare hid. Det er pengene værd. :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den regel jeg alligevel indtil nu har undret mig mest om, er den vi har fået i en husstandomdelt tryksag fra Malmö kommune - vedr. brændeovne. Når den bruges som sekundær varmekilde må den højst tændes to gange om ugen og højst fire timer ad gangen. Man må kun tænde op én gang hver gang den bruges. Det fremgår dog ikke om man må samle sammen hele sommeren og så fyre løs i vinterhalvåret? :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ting man ikke skal gøre i Sverige: Man skal end ikke overveje at ville begå et bankrøveri, selv ikke om man fortryder og er egentlig er på vej hjem igen. Lige meget, i Sverige bliver du idømt fængsel for hensigten alene! Sådan :th2: Bankrånande pappa fick två år En trebarnspappa från Halland som försökte lösa sina ekonomiska problem genom att råna banken i Överlida, söder om Borås, dömdes på onsdagen till två års fängelse, uppger Borås Tidning på nätet. Mannen kom över nästan 83 000 kronor vid kuppen i januari förra året och tänkte inför julen samma år pröva än en gång. Han gick runt i samhället för att samla mod men nådde aldrig så långt som till att råna, innan han greps av polisen. Han hade ångrat sig och skulle köra hem igen, sade mannen till rätten som trodde honom så att han slapp straff för rånförsök. http://www.gt.se/nyheter/1.1367097/bankranande-pappa-fick-tva-ar

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den regel jeg alligevel indtil nu har undret mig mest om, er den vi har fået i en husstandomdelt tryksag fra Malmö kommune - vedr. brændeovne. Når den bruges som sekundær varmekilde må den højst tændes to gange om ugen og højst fire timer ad gangen. Man må kun tænde op én gang hver gang den bruges. Det fremgår dog ikke om man må samle sammen hele sommeren og så fyre løs i vinterhalvåret? :D
Og med de kæmpestore kakkelovne som nogen af os har, er det jo ret svært at begrænse sig til 4 timer, når først der er kommet gang i skidtet. Jeg kan ikke huske at have modtaget den nævnte tryksag fra Malmö kommune ... måske er jeg kommet til at tænde op med den? ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gå ind og tal med manden. Ser ud til du bliver nødt til at værre det større menneske og gå ind og få en hurtig sludder. Ellers kan det der jo blive ved i årevis hvis han er så pernitten. Det ville jo være lækkert hvis han ringed til dig næste gang der er noget i stedet for til politiet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en ting man skal passe på med at sige... Jeg var hos den lokale dækmand kort efter jeg var flyttet til Malmö og havde planer om nogle nye sommersko til bilen. Under prisforhandlingerne om de nye dæk spørger jeg på mit bedste tilflytter-svensk "sätter ni på dom också?" Jeg menter naturligvis om han satte de nye dæk på fælgene som en del af den pris han oplyste, men det havde åbenbart en ganske anden betydning. Det var dog ikke første gang at dækmanden havde hørt denne fra en dansker så han oplyste mig at sådanne sexuelle preferencer havde han ikke og fortalte mig derefter at "sätte på" betyder noget helt andet på svensk end på dansk. Live and learn...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Da jeg boede i Århus kunne man slippe af med lidt ekstra affald ved at sætte det ved siden af containeren og så et par øl til skraldemændene. Jeg har ikke forsøgt det samme i København' date=' men i Malmö risikerer man ikke bare, at de ikke tager det med, [b']man risikerer selv at blive taget med - på politistationen! Hvis skraldemanden er under 18 (eller er det ved 32, det skiller? :rolleye: ) er det jo langning, og som denne historie viser, så kan det koste 18.500 i bøde, at sætte en barnestol og en papkasse ved siden af containeren. Aftonbladet havde også for kort tid siden historien om en 77-årig ikke tidligere straffet kvinde, som på en ubemandet genbrugsplads ville lade sin veltjente stegepande gå videre i kredsløbet, men disse containere er som bekendt udformet sådan, at man netop kan presse en enkelt konservesdåse igennem ad gangen, for når man belaster miljøet, så fortjener man også, at ens tålmodighed bliver belastet, og den tvungne intime omgang med hvert enkelt stykke tomemballage kan måske lære en at gøre sit affald omhyggeligt rent, før man smider det væk! Desuden kan det være nyttigt for kontrolarbejdet, at der er fingeraftryk på hver enkelt dåse. Men altså i stedet for at købe en vinkelsliber i nærmeste byggevarehus og dele panden i ni håndterlige dele, stillede hun den ved siden af containeren. :eek: Damen blev knaldet af en sopspion - altså en skraldespion, der har som livsindhold fra en korrekt parkeret ældre Volvo kombi på modsatte fortov at følge livet på en skraldeplads gennem en telelinse og tage omhyggelige noter om sine medmenneskers færden - et højt respekteret erhverv hertillands, hvis nogen skulle tro noget andet. Pandestilleren blev derefter stillet for retten sigtet for nerskräpning. I betragtning af hendes høje alder og forbrydelsens grovhed bliver dommen vel livstid eller deromkring. ;)
føj for et stikkersamfund, eller er der bare tale om et par grotesk eksempler? det lyder nærmest som nazi-tyskland eller østtyskland

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites