Carsten Olsen 10 Anmeld indhold Skrevet June 11, 2006 Hey. Jeg sidder lige og kigger på boliger, når jeg kigger på opvarmningsmetoder syntes jeg at der er mange underlige ord fx. Vattenburen El?? samt andre mystiske ord, hvad koster, sådan cirka, det forskellige? Og når der står at det er ink. varme og opvarmningen er el??? det forståe jeg ikke helt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret June 12, 2006 Ja el-varme er med normalt, udbredt og har en relativt fornuftig driftøkonomi. Vattenburen El varme er et system hvor du har hvad der minder om et olie eller gasfyr med vandfyldte radiatorer hvor opvarmningen af vandet blot sker med elektricitet. Hvis der står at driftsomkostningerne på ejendommen er ink. varme, så er omkostningerne til el medregnet. Set med danske øjne er elprisen dejlig lav i Sverige, men den har dog været stigende de sidste par år, bl.a. pga overgang til markedspriser. I øjeblikket ligger elprisen på cirka 1 sek/kWh. Vær OBS på at du skal tegne en aftale med elselskabet for at købe den billigst, ellers får du en tilsvidare pris der er et stykke over aftaleprisen. Hvad det konkret koster at varme op afhænger jo af mange faktorer, men en måde at få reduceret omkostninger på kan være at installere en varmepumpe - det er en vældig populær øvelse i Sverige. De billige luft/luft varmepumper skal ofte have supplerende varme når det er meget koldt. En bedre (og etableringsmæssigt) dyrere løsning er jordvarme - men den kører til gengæld uanset hvor koldt det er udenfor. Der er mange tusind kroner at spare hvert år, men pengene skal selvfølgelig lægges til etablering. Vi opvarmer cirka 160 kvm i to etager til cirka 21°C om vinteren, gammelt hus med givetvis tvivlsom isolering (dog efterisoleret i 1990). Vores totale elpris for i år ender på cirka 18.000 sek inklusive både opvarmning og husholdningsel (madlavning, lys, varmt vand osv). En en fin fordel ved el, syntes jeg, er at det er stort set vedligeholdelsesfrit i forhold til eksempelvis oliefyr hvor man skal have fyldt olie på, service på brænder, skorstensfejer osv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Carsten Olsen 10 Anmeld indhold Besvaret June 14, 2006 Tak for svaret. Så blev jeg lidt klogere Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites