Jump to content
Allan_jensen

Skat af boligsalg

Recommended Posts

Hej Jeg har lige solgt min lejlighed i Malmö, hvornår skal jeg betale skat af mit overskud?? Og bliver man selv kontaktet, eller skal man henvende sig på Skatteverket? Mvh Allan
Du skal opgive indtægten ved salget på særlig blanket på din svenske selvangivelse for 06. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Nils Tak for hurtigt svar, dvs. jeg først skal betale pengene om ca 1 år?
De forfalder tidligere end maj 07, og derefter skal du betale en vis rente, så det er en god ide at sætte pengene ind på din skattekonto, men lige hvornår det skiller, ved jeg ikke uden at læse på lektierne. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
har jeg en skattekonto??? :rolleye:
Har du førhen modtaget svensk selvangivelse, så burde den stå dér. Hvis ikke, så kan du ringe til Skatteverket, og få dem til at oplyse dig de nærmere detaljer. Men lad være med at gøre det idag ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt sikker (men 99%), jeg synes at jeg erindrer at jeg i sin tid fik en blanket sendt af Skatteverket, og på denne skulle jeg angive hvilken af mine konti der skulle være min skattekonto. Denne blanket skulle min bank så have, og således var det min bank der over for Skatteverket oplyste hvilken konto der er min skattekonto :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er ikke helt sikker (men 99%)' date=' jeg synes at jeg erindrer at jeg i sin tid fik en blanket sendt af Skatteverket, og på denne skulle jeg angive hvilken af mine konti der skulle være min skattekonto. Denne blanket skulle min bank så have, og således var det min bank der over for Skatteverket oplyste hvilken konto der er min skattekonto :)[/quote']Jeg ville ikke ha´ det godt med at Skatteverket automatisk hævede penge på min konto ;) Den er fin nok til indbetalinger fra Skatteverket - men når der skal betales, så foregår det på en lidt anden måde. Da jeg skulle indbetale skat af fortjeneste, så stod (skatte)konto-nummeret på papiret fra Skatteverket. Så det løser sig selv i sidste ende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor meget betaler man i skat, ved salg af bolig i Sverige? Og nu vi er ved det, har ejendomsmæglere så åbent om søndagen i Sverige, lige som i DK? Jeg har nemlig en kollega som vil over og besøge mæglere på søndag, så jeg lovede lige at undersøge om de har åbent om søndagen, så han ikke kører forgæves;-) Tak for det!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Super, takker. Hvad med ejendomsmægler spørgsmålet, nogen der kan besvare det?
Tjek de forskellige mæglere - eks. ved at drøne på www.hemnet.se - der er vist en link-samling til de forskellige annoncører/mæglere. Om ikke andet, så linker de til dem selv via deres bolig-annoncer derinde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

en ''skattekonto'' er en intern historie for skatteverket. det er knyttet til dit svenske personnummer. du kan oplyse skatteverket om en almindelig bankkonto hvor de udbetaler det du måske har betalt for meget. men de kan aldrig gå ind og hæve penge på sådan en konto. (medmindre du får fogeden i hælene). skattekontoen er til for at man skal undgå at føre småpenge frem og tilbage. forleden fik jeg f.eks. besked om at jeg havde beregnet min skat af et aktiesalg 70 kroner forkert. din ''reavinstskatt'' skal være indbetalt senest 1. februar næste år hvis du vil undgå strafferenter. på den anden side er disse renter ikke særligt høje. der er lige kommet et udslag fra EU om at man skal have lov til at bruge fortjenesten ved salg af bolig i Sverige til at købe en ny bolig indenfor EU. men jeg ved ikke hvornår denne regel træder i kraft, eller om den er retroaktiv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad med ejendomsmægler spørgsmålet' date=' nogen der kan besvare det?[/quote'] jeg tror de fleste svenske mæglere farer rundt som skoldede rotter mellem sine åbent-hus fremvisninger om søndagen. det gør de ihvertfald i Stockholm.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fagerborn -det lyder sgu da godt. Jeg syntes det var lidt snyd hvis jeg skulle betale skat af min gevinst hvis jeg valgte at sætte pengene i en dansk ejendom istedet for en svensk. Men det er så løst nu ????? Vi er ved at kigge på ejendomme i Malmö og til trods for at mæglerne i Sverige tager noget mere i salær end i Dk laver de sgu ikke meget for pengene. De fleste vil kun lade dig se ejendommene på lukkede visninger hvor der kommer en masse mennesker. Sådan bare at ringe og sige at man gerne vil have en fremvisning er stort set umuligt. Dertil kommer at mæglerne kun hver anden gang ringer tilbage, så man skal ringe og rykke for at få lov og komme ud og se det som de har til salg. Mærkelig mentalitet. Men på den anden side - kan man tjene kassen på at lave et minimum - så er det jo skønt. Hvem ville ikke det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fagerborn -det lyder sgu da godt. Jeg syntes det var lidt snyd hvis jeg skulle betale skat af min gevinst hvis jeg valgte at sætte pengene i en dansk ejendom istedet for en svensk. Men det er så løst nu ?????
Nej, som beskrevet andetsteds er det ikke løst. Sverige har strittet imod i mange år, men har nu lovet at ændre sin lovgivning. Vi bør meget snart kunne se, hvad de har strikket sammen. Regeringen siger, den vil beholde ordningen med uppskov, så det er svært at se, hvordan man vil følge EU uden at udbrede retten til uppskov til folk, der flytter til udlandet. Men Sverige har som udgangspunkt, at EU-regler skal ignoreres så længe som muligt, og derefter skal de helst omgås med spidsfindigheder og særordninger, så jeg har mine bange anelser. Og retroaktiv lovgivning tror jeg ikke på - de vil køre lige til stregen. Formentlig vil reglerne være sådan, at man ikke kan få uppskov, hvis man køber en dansk lejlighed, men kun hvis man køber et hus. :rolleye: :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fagerborn -det lyder sgu da godt. Jeg syntes det var lidt snyd hvis jeg skulle betale skat af min gevinst hvis jeg valgte at sætte pengene i en dansk ejendom istedet for en svensk. Men det er så løst nu ????? Vi er ved at kigge på ejendomme i Malmö og til trods for at mæglerne i Sverige tager noget mere i salær end i Dk laver de sgu ikke meget for pengene. De fleste vil kun lade dig se ejendommene på lukkede visninger hvor der kommer en masse mennesker. Sådan bare at ringe og sige at man gerne vil have en fremvisning er stort set umuligt. Dertil kommer at mæglerne kun hver anden gang ringer tilbage, så man skal ringe og rykke for at få lov og komme ud og se det som de har til salg. Mærkelig mentalitet. Men på den anden side - kan man tjene kassen på at lave et minimum - så er det jo skønt. Hvem ville ikke det.
det er nok fordi de har for meget at lave. min erfaring er at når jeg VIRKELIG er interesseret af en bolig så lader jeg mig ikke stoppe af at mægleren er svær at få fat i. og så bliver mægleren af en eller grund lettere at få fat i. lukket visning - mener du ikke åben visning ?? når der kommer en masse mennesker samtidig. sig at du har arvet 3 millioner (dvs. dit egentlige loft for din handel) og går og tænker på at købe et lysthus i Malmø. så vil jeg næsten love dig for at selv den dovneste mægler finder turboen frem. ingenting lokker fluen mere end ren sirup.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sig at du har arvet 3 millioner (dvs. dit egentlige loft for din handel) og går og tænker på at købe et lysthus i Malmø. så vil jeg næsten love dig for at selv den dovneste mægler finder turboen frem. ingenting lokker fluen mere end ren sirup.
Den her var god! :th2: :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der andre, som mig, der har solgt en bostadsrätt i 2005, og som har valgt at betale skatten nu her (ikke søge om uppskov)..?? Jeg har fået min opgørelse i mandags, og skal til min store irritation betale et beløb der er 35% højere, end hvad jeg selv kunne regne mig frem til :( Problemet er, at der i folderen "Försäljning av bostadsrätt" står at man betaler 20% i skat af kapitalvinsten, og på min slut-opgørelse skal jeg så værsgo betale 31,23% i skat af kapitalvinsten - hvilket giver et noget andet beløb jeg skal punge ud nu :confused: I omtalte folder er der endvidere eksempler på beregning af ens kapitalvinst, så jeg kan ikke se hvorfor det er mig der misforstår noget?! Som jeg læser eksemplerne, og forstår teksten i folderen, så skal man betale 20% i skat af de 2/3 af end kapitalvinst. Altså, ens kapitalvinst tager man 2/3 af, fører dette beløb ind i rude 10 på blanketten, og det skal der så betales 20% i skat af for en bostadsrätt - er det korrekt eller forkert forstået? Hvis jeg er forkert på den, hvad er det så lige man betaler 20% skat af (og 30% for et hus), og hvorfor står der INTET i folderen om 31,23% i skat af kapitalvinsten? Ja, og lad nu være med at svare med dette link her: http://pendler.scanianet.dk/skat/#KAPITALGEVINSTSKAT - svar hvis jeg kan blive klogere :) Troede ellers det var lige til, men altså skal jeg betale så meget mere i skat, så fatter jeg hat af den ellers meget tydeligt beskrevet vejledning i folderen :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' og lad nu være med at svare med dette link her: http://pendler.scanianet.dk/skat/#KAPITALGEVINSTSKAT - svar hvis jeg kan blive klogere :)
Kunne aldrig falde mig ind at svare med et koldt link til en halvt uforståelig tekst. :D Du betaler 20 procent af din nettokapitalgevinst, men det tal fremkommer jo, fordi du først skærer en tredjedel af gevinsten væk og så tager 30 procent af resten. Det svarer til 20 procent. Ærgerligt at få sådan en overraskelse, men tallene er rigtige nok. Jeg har ikke hørt, de skulle have hævet skatten til 31 komma noget. Mon ikke det er nogle renter, der er løbet på. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du betaler 20 procent af din nettokapitalgevinst' date=' men det tal fremkommer jo, fordi du først skærer en tredjedel af gevinsten væk og så tager 30 procent af resten. Det svarer til 20 procent. Ærgerligt at få sådan en overraskelse, men tallene er rigtige nok.[/quote'] Nedtur dag :( ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Klag over de ekstra procenter. Men det er sikkert strafferente som Nils er inde på. Man skal af egen fri vilje egentlig betale skat på mere end 20.000 (tror jeg det er) før 1. februar. Noget andet er at der er 117 forskellige ting du kan trække fra når du sælger en bolig. Man skal ALDRIG betale 30% av gevinsten. Hvis du sætter en vægfast hylde op, skifter en dør ud, skifter gulv et sted i huset, og sådan nogen ting, og også hvis du har håndværker, samt mæglerens salær, alt det kan man trække fra som forbedringer på huset / lejligheden. Bare man gemmer kvitteringerne hvis ''skattmasen'' (skattefar) kommer bagefter og vil se dem. Denne gang, da jeg også lige har solgt en bolig, vil jeg også trække omkostningerne fra for at købe en omgang blomster før fremvisningen. Jeg tror nok man kan trække det fra. Det er jo omkostninger i forbindelse med salget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

fortsættelse; og hvis man er rigtig heldig og kan trække massevis af sager fra, så havner man på UNDERSKUD af sit salg, og VIPS skal man have penge TILBAGE fra Skatteverket :th2: jeg købte en gang en lejlighed for 850.000 og solgte den tre år senere for 950.000, efter at trække mæglerens salær fra (måske 30-35.000) samt ALT jeg havde gået og købt og investeret i lejligheden, (jeg synes det er skægt at lave om) lige fra tapeter til nye skabe, ja så var der pludselig underskud :surprise: det er som at have en hobby man tjener penge på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Noget andet er at der er 117 forskellige ting du kan trække fra når du sælger en bolig. Man skal ALDRIG betale 30% av gevinsten. Hvis du sætter en vægfast hylde op, skifter en dør ud, skifter gulv et sted i huset, og sådan nogen ting, og også hvis du har håndværker, samt mæglerens salær, alt det kan man trække fra som forbedringer på huset / lejligheden. Bare man gemmer kvitteringerne hvis ''skattmasen'' (skattefar) kommer bagefter og vil se dem..
Jeg kender udemærket reglerne for hvad der kan trækkes fra. Rev stort set alt ned i min tidligere lejlighed, og lagde nyt fyr parket over det hele, klinker på balkonen osv osv, og ja ALT blev stort set up to date. Derfor har jeg også gemt ALLE kvitteringer, og lavet ALLE krumspring jeg har kunne, for at bringe kapitalvinsten ned til så lidt som muligt ;) Altså, helt dum er jeg altså heller ik du :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites