Jump to content
jerikras

Besigtning ved huskøb

Recommended Posts

I forbindelse med at vi er igang med at kigge på hus, så kunne jeg tænke mig at spørge om I kan anbefale et godt firma i forbindelse med besigtning af bolig. Vi har ingen erfaring med huskøb, så gode råd hilses velkomne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I forbindelse med at vi er igang med at kigge på hus, så kunne jeg tænke mig at spørge om I kan anbefale et godt firma i forbindelse med besigtning af bolig. Vi har ingen erfaring med huskøb, så gode råd hilses velkomne.
Besigtning af hus er som regl først noget man gør efter man har skrevet under. Selvfølgelig skriver man kun under med forbehold for denne besigtning. Det fungere som en slags tilstandsrapport. Det mest benyttede til det er www.anticimex.se Man kan sikkert godt betale dem for at kigge inden men skriver under. Og lave en mini undersøgelse. Da er lidt forskelligt hvem der betaler for denne besigtning, da vi købte betalte sælger for den, og vi gav så anticimax 1500 for at være med da besigtning foregik. Men mine forældre betalte den selv og det var vist ca 8K. Ellers er det jo bare om at få en fagkyndig person med ud og kig, hvis i altså kender sådan en. held og lykke med det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Priserne hos Anticimex varierer så åbentbart en del, da vores besiktning kostede os 6000SEK. Men så var han også grundig i godt 4 1/2 time, så der var (forhåbentligt) ikke noget han overså. Men som firma kan de anbefales herfra!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I kan også spørge din mægler... Det gjorde vi ved køb af vores hus. Vi fik et par navne derigennem og benyttede os af Dan Theander. http://www.byggnadsbesiktning.com/index.html Ham anbefaler jeg gerne. Han var god og grundig - og ikke mindst ærlig... (og det er jo kærkomment i sådan en situation ;) ) Vi betalte 5.000:- sek for hans expertise - men han var også hos os i 4 timer! Held og lykke med huskøbet. Smil, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab

Det undre mig i selv betale hele beløbet for jeres besigtning? Vi betale halvdelen, fordi så kan sælger lave noget ejerskifteforsikring eller såen. Hos os tog det lidt under 4 timer og vi kan varmt anbefale den besigtningsmand som vi brugte. Som hedder Lars Månsson fra Lamapemo AB..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige snakket med min gode havldel som også siger det tog en 4 timer. Huskede det bare ikke som så meget, men jeg var nok også oppe og køre :love: Det er købers eget valg at købe en person til at gå det igennem. Ellers kan man jo bare bruge den rapport som allerede er skrevet på huset. Derfor man selv betaler. Dette fortød jeg også vi ikke bare gjorde. For rapporten viste helt det samme som den der allerede lå om huset. Ikke skrevet af samme firma og han havde heller ikke oplysniger om den da det gik helt uden om sælger og mægler. Men ja find et hus og få handlen i land med det samme før det uventet bliver budt op af andre køber som tilfældig opdager salget. Og i kontrakten skal der stå at det er med forbehold for besigtningen er som den skal være. Vil ikke anbefale at bruge tid på sådanne ting inden handlen lukkes. Det kan hurtigt blive dyrt at lade andre komme til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle kommentarerne. I avisen "Kvällsposten" søndag den 4. juni var der en liste over 1651 solgte villaer fra Sydsverige med angivelse af slutpriser. Jeg har været inde på hjemmesiden for at se om der kunne linkes til artiklen, men den var ikke at finde på nettet. Hvis det er en god ide, så kan jeg affotografere priserne og sende dem til webmasteren for at få dem lagt ud på hjemmesiden?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for alle kommentarerne. I avisen "Kvällsposten" søndag den 4. juni var der en liste over 1651 solgte villaer fra Sydsverige med angivelse af slutpriser. Jeg har været inde på hjemmesiden for at se om der kunne linkes til artiklen, men den var ikke at finde på nettet. Hvis det er en god ide, så kan jeg affotografere priserne og sende dem til webmasteren for at få dem lagt ud på hjemmesiden?
Hvad huse er handlet til i bestemte områder i den sidste halve snes år kan man jo se på Sydsvenskans "lagfarter". :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Huset vi kunne tænke os i Lund (Norra Fälladen) var udbudt til 2.850.000 og vi fik det efter en budgivning for 2.885.000. Dette efter en budgivning hvor prisen startede på henholdsvis 2.700.000 og 2.701.000. Jeg har nu taget kontakt til Dan Theander efter anbefaling her, og han oplyser at prisen er 6.800 kr. Jeg fik ellers anbefalet flere navne af mægleren, men jeg har nu mere tillid til en der ikke har nogen relationer overhovedet til den mægler der har haft med hussalget at gøre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Huset vi kunne tænke os i Lund (Norra Fälladen) var udbudt til 2.850.000 og vi fik det efter en budgivning for 2.885.000. Dette efter en budgivning hvor prisen startede på henholdsvis 2.700.000 og 2.701.000. Jeg har nu taget kontakt til Dan Theander efter anbefaling her, og han oplyser at prisen er 6.800 kr. Jeg fik ellers anbefalet flere navne af mægleren, men jeg har nu mere tillid til en der ikke har nogen relationer overhovedet til den mægler der har haft med hussalget at gøre.
Jeg tror godt du kan stole på besigtningsmaden ikke har noget med mælgeren at gøre, det må de nemlig ikke have. Hvor det i danmark typisk er ejendommælgerens forsikrignsselskab som udsender en besigtningsmand (så vidt jeg husker) så er denne her person uden relation til mælger. Men mælger må gerne anbefale nogle navne, men jeg tror ikke man skal være nervøs for det. Dog ville jeg nok også vælge en som jeg fik anbefalet, hvis det var tilfældet. Vi brugte en besigtningsmand som mælgeren havde på sin hjemmeside (de havde 3-5 stykker som de anbefalede) og vi fik en rigtig grundig gennemgang af huset og en rigtig god rapport efterfølgende. Vi betale kun halvdelen af prisen og sælger den anden del, dette skyldes at der så indtræder en eferskifte forsikring og derfor er somregel tåbeligt hvis sælger ikke vil gøre dette.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det gjorde vi ved køb af vores hus. Vi fik et par navne derigennem og benyttede os af Dan Theander. http://www.byggnadsbesiktning.com/index.html Ham anbefaler jeg gerne. Han var god og grundig - og ikke mindst ærlig... (og det er jo kærkomment i sådan en situation ;) ) Vi betalte 5.000:- sek for hans expertise - men han var også hos os i 4 timer! Held og lykke med huskøbet. Smil, Winnie
Tak for tipset med Dan Theander. Vi har nu brugt ham både til besigtning af det nye hus og til besigtning (i dag) af vores badeværelse i bostadsrätten. Han er grundig, informativ og har humor hvilket gør den lidt anspændte stemning, som en besigtningen almindeligvis må fremkalde, lidt lettere. Vi fik besigtningsprotokollen allerede dagen efter pr. mail og et dage senere i papirform, så det var bare super. Prisen var dog ikke 5.000 men derimod 6.800 ved huset og 1.400 ved badeværelset. Hvorfor vi har betalt mere ved jeg ikke, men sumasumarum er, at vi er meget tilfredse. Hermed en anbefaling der er givet videre.:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for tipset med Dan Theander. Vi har nu brugt ham både til besigtning af det nye hus og til besigtning (i dag) af vores badeværelse i bostadsrätten. Han er grundig, informativ og har humor hvilket gør den lidt anspændte stemning, som en besigtningen almindeligvis må fremkalde, lidt lettere. Vi fik besigtningsprotokollen allerede dagen efter pr. mail og et dage senere i papirform, så det var bare super. Prisen var dog ikke 5.000 men derimod 6.800 ved huset og 1.400 ved badeværelset. Hvorfor vi har betalt mere ved jeg ikke, men sumasumarum er, at vi er meget tilfredse. Hermed en anbefaling der er givet videre.:th2:
Hej Jerikras, Super dejligt at høre :) Vi synes også han var helt cool. Dejligt at høre I også har fået en god oplevelse med ham. Mht. prisen så kan jeg kun sige at han må være steget siden vi brugte ham, men det var også tilbage i oktober sidste år - så det er vel egentlig helt ok :) Fortsat held og lykke. Smil, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Jerikras, Super dejligt at høre :) Vi synes også han var helt cool. Dejligt at høre I også har fået en god oplevelse med ham. Mht. prisen så kan jeg kun sige at han må være steget siden vi brugte ham, men det var også tilbage i oktober sidste år - så det er vel egentlig helt ok :) Fortsat held og lykke. Smil Winnie
Det er helt okay!:) Selv ejendomsmægleren blev meget begejstret og satte ham efterfølgende på listen over anbefalelsesværdige besigtningsmænd. Dermed fik jeg også opklaret, at de ikke har nogen samarbejdsaftale, hvilket var min første frygt. Ejendomsmægleren fortalte, at mange gange så er besigtningsmanden tavs som en østers, og sjokket kommer først når rapporten læses. I dette tilfælde med Dan Theander giver han informationerne undervejs hvilket klart er at foretrække. Så Dan Theander :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har efter jeres omtale her også brugt Dan Theander til besigtning i dag, og jeg må sige det var en meget positiv oplevelse. Mandens energi og informationsniveau er imponerende. Han fortæller, vurderer og foreslår mulige tiltag, samt prioriterer og prissætter de mulige problemer. Svarer på spørgsmål og ser på de ting man ønsker mere viden om. Imponerende var også hans akrobatiske øvelser for at kravle i skunk og på tage. Prisen for ca. 3 timers besigtning (og rapport som skulle komme på mail i morgen) blev 7.800 SEK, som ifølge manden selv (igen rørerende ærlig :o) er et udtryk for en vedvarende prisstigning :) Men jeg har ikke tidligere følt mig så betrygget ved en husgennemgang (tidligere godt nok kun i DK). Nu VED jeg hvad jeg skal holde øje med, og hvilke udgifter jeg kan vente. Al tvivl er afklaret og jeg kan gennemføre købet med åbne øjne. Sidst men ikke mindst var jeg glad for Dans evne til at spore sig ind på folk og skabe en god stemning hos både køber og sælger. Alle anbefalinger herfra til Dan Theander. :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har efter jeres omtale her også brugt Dan Theander til besigtning i dag' date=' og jeg må sige det var en [b']meget positiv oplevelse. Mandens energi og informationsniveau er imponerende. Han fortæller, vurderer og foreslår mulige tiltag, samt prioriterer og prissætter de mulige problemer. Svarer på spørgsmål og ser på de ting man ønsker mere viden om. Imponerende var også hans akrobatiske øvelser for at kravle i skunk og på tage. Prisen for ca. 3 timers besigtning (og rapport som skulle komme på mail i morgen) blev 7.800 SEK, som ifølge manden selv (igen rørerende ærlig :o) er et udtryk for en vedvarende prisstigning :) Men jeg har ikke tidligere følt mig så betrygget ved en husgennemgang (tidligere godt nok kun i DK). Nu VED jeg hvad jeg skal holde øje med, og hvilke udgifter jeg kan vente. Al tvivl er afklaret og jeg kan gennemføre købet med åbne øjne. Sidst men ikke mindst var jeg glad for Dans evne til at spore sig ind på folk og skabe en god stemning hos både køber og sælger. Alle anbefalinger herfra til Dan Theander. :th2:
Hej Larsk, Hvor er det dog bare dejligt at høre. Skulle vi nogensinde ville købe noget andet her i Sverige, ville vi også helt klart bruge ham igen. Han er godt nok steget i pris siden vi brugte ham for 2 år siden - men sådan er der jo så meget. Og når det kommer til at købe et hus, som man ellers selv vil stå med det fulde ansvar for, så er det jo stadig peanuts. :) Held og lykke med dit køb. Smil, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige brugt Dan Theander i torsdags, ved besigtning af vores nye hus. Og vi kan også KLART anbefale ham. :th2: Han virker dygtig og er meget informativ under besigtningen :) Vi gav desuden også 7.800 SEK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites