cbpwr 10 Anmeld indhold Besvaret July 14, 2006 hehe det lyder fint med alt det der, men kan bilen så stadig nuppe den gamle type benzin ? Når men det er jo fint med prisen og hvis du tilmed for 30% mere km for pengene :) som andre også er inde på så har statoil noget 5% i dk, som giver mindre udslip, men hvorfor er den så ikke billigere ? der er jo afgift i dk på hvor meget co2 man slipper ud, mystisk at den så ikke er lavere end normal 95 okt. Sjovt nok de lige kan ramme samme beløb ;) Nu bliver den der e85 benzin jo nok ikke ved med at være billig, ellers er det jo lige før det slet ikke kan svare sig med Diesel biler. Hvis man skal betale 4x højere vejskat, og tilmed betaler næsten 40% mere for en liter diesel, godt nok køre en diesel så længere men hvis man så tilmed kører 30% længere på e85 benzin er forskellen jo mindre og mindre... Gad vide hvorfor Svenskere (eller Sverige) hader diesel så meget, den er jo næsten samme pris i Sverige som i DK :) -Claus- Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim Frederiksen 10 Anmeld indhold Besvaret August 13, 2006 Ang. de 30%, så kører du ikke 30% længere på en liter ethanol, men 30% _kortere_, så for at få den benzinækvivalente pris skal du altså gange 7.99 med 1.3 = 10.387. Det er stadig billigere end benzin, men mindsker aktionsradiusen på vognen. www.miljofordon.se har mere info, bl.a. med køretøjer og tanksteder. nææmlig ja! ikke så meget brændværdi i spritten.. men mulighed for flere heste i stalden (under hjelmen... den plade du kan se nederst når du kigger ud af din forrude!! ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret August 13, 2006 Toyota Prius Glem alt snak om brændstofstyper. Hånden på hjertet, så er der kun benzin og dielsel. Alt andet er stadig for eksotisk. Mit bedste bud på en miljøvenlig bil med rigtig god brændstofsøkonomi er en Toyota Prius. En hybridbil der kører på el og bensin. Fordelen ved den kombination er at både el og bensin er meget let tilgængelig. El motoren trækker bilen op i omdrejninger hvor benzin motoren så tager over. (husk bensin motorer yder mest ved høje omdrejninger). Nå Prius'en bremser gør den det ved at slå el-motoren til ligesom en dynamo, der oplader batterierne med energi fra nedbremsningen. Prius'en er ikke afhængig af el, den kan godt køre på benzin alene. Dog gør kombinationen el og benzin at den ikke ligesom elbilen har en begrænset rækkevidde mellem opladninger. Kort sagt en fantastisk bil for den miljøbevidste bilist. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret August 13, 2006 Men hvordan er det med de partikelfilter der giver en reduction på de årlige omkostninger... er det noget der kan eftermonteres eller skal bilen være født med det??? Et partikelfilter udløser en 6000 kr. rabat. En engangsbetaling som modregnes i fordonsskatten. Dog ved jeg ikke om der er noget krav til miljøklassen i den forbindelse?? Et andet spørgsmål med partikelfiltre er at de skal renses fra tid til anden. I Volkswagen (alle VAG biler) løser man det ved at lade motoren sluge noget mere diesel for derved at opvarme udstødningsgassen. Derved brændes snavset ud af filtret. Om det samme er muligt med et eftermonteret filter ved jeg ikke... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Danielsito 10 Anmeld indhold Besvaret August 13, 2006 Ifølge min svenske kørekort teoribog, er partikeludslippet fra en dieselmotor 10-15 gange større end fra en benzinmotor. Desuden slipper den også mere Kvælstof ud. Og 2 til 3 gange så meget kulbrinte!? Det må være grunden til at de ikke kan lide diesel herovre... I Sverige er der først afgift på bioethanol fra 2008. I Danmark er der allerede afgift på det. Så når Statoil sælger deres "miljøvenlige" benzin til normal pris, er det ikke for at hive fortjenesten lige i lommen. Daniel Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret August 13, 2006 Ifølge min svenske kørekort teoribog, er partikeludslippet fra en dieselmotor 10-15 gange større end fra en benzinmotor. Desuden slipper den også mere Kvælstof ud. Og 2 til 3 gange så meget kulbrinte!? Det må være grunden til at de ikke kan lide diesel herovre... Udviklingen har gjordt dieselmotorer mere miljøvenlige. De har en bedre brændstofsøkonomi end benzinbilerne og specielt ved bykørsel har en væsentlig bedre brændstofsøkonomi, pga. det høje moment ved de lave omdrejninger. Yderligere har partikelfiltre gjort sit for at forbedre dieselbilens miljøprofil, hvilket også er grunden til at der nu kommer ganske store nedsættelser på fordonsskatten for netop dieselbiler. Jeg tror vi snart, hvis ikke allerede, vil se flere svenskere der kører diesel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Danielsito 10 Anmeld indhold Besvaret August 13, 2006 Yderligere har partikelfiltre gjort sit for at forbedre dieselbilens miljøprofil, hvilket også er grunden til at der nu kommer ganske store nedsættelser på fordonsskatten for netop dieselbiler. Jeg tror vi snart, hvis ikke allerede, vil se flere svenskere der kører diesel. Ja, jeg kunne meget vel se mig selv i en dieselbil, hvis fordonsskatten bliver nedsat drastisk. Nu er fordonsskatten på dieselbiler kontra benzinbiler 3,14 gange så høj, hvis bilen vejer det samme. Så det lyder rigtigt interessant! :) Daniel Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 13, 2006 Jeg tror vi snart' date=' hvis ikke allerede, vil se flere svenskere der kører diesel.[/quote'] Jeps - jeg læste i MetroExpress for et par uger siden at salget af dieseldrevne biler var steget til at udgøre lidt over 20% af nybilssalget per medio 06 hvor det var under 10% for et år siden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret August 14, 2006 Der er ud over partikelfilter et miljökrav og det er at de skal väre miljögodkendte i henhold til EU2005 reglerne. Jeg har selv en Citroen Picasso 1,6 HDI fra 09-2004. Den har partikelfilter fra födslen. Jeg har lige modtaget vägtafgiften (fordonsskatten) Det får jeg en rabat på 6000 kr for partikelfilteret med tilbagevirkende kraft. Min fordonsskat har hidtil väret skr 5.990 men bliver nu 3.150 om året. Det betyder at der nu går nästen 2 år inden jeg igen skal betalt fordonsskat da jeg kan bruge rabatten som er hos Vägverket. Billig fordi CO2-utsläpp = 136 g/km og det er ikke meget sammenlignet med bensinbilerne. Det er fedt nok, og vi har rundet de 100.000 km så vi er glade forbrugere og körer meget billigt i en miljöbevidst bil. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret August 18, 2006 Connie kører Diesel fra:http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=471488 Årsagen til ministerens fravalg af biobenzin er det store miljøregnskab. »Set fra miljøministerstolen er det lidt af et paradoks. Folk tror - da det hedder noget med bio - at så må det være en enorm grøn teknologi. Det er det bare ikke nødvendigvis«, siger ministeren: »Svenskerne importerer for eksempel biobrændstoffer fra Brasilien, hvor regnskovene er blevet fældet for at gøre plads til afgrøder, som så bliver dyrket og høstet og lavet til biobrændstoffer. Og derefter fragtet over de syv have til Sverige. Det er faktisk ikke noget særligt fornuftigt miljøregnskab«. »Når jeg om ikke så lang tid køber en ny bil, så bliver det diesel. Hvis du har partikelfilter, så er det nok så fornuftigt. Jeg siger ikke, at folk skal lade være, men hvis du ser med de store briller, så er det, som om folk har fået det indtryk, at biobrændsel er miljømæssig fornuftigt,« siger Connie Hedegaard Formanden for Det Økologiske Råd giver miljøministeren ret i kritik og anbefaler dieselbiler.: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=471583 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 18, 2006 You'r my man Connie! :D Den bedste bil for miljøet er den mest økonomiske bil, som man i øvrigt kører så lidt i som muligt. Og der skulle helst mere til end fem procent sprit for at omdefinere olieselskabet Shell til en grøn miljøbiobæredygtig organisation, der kæmper for regnskovene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites