Per 10 Anmeld indhold Skrevet June 1, 2006 Hej alle sammen :-) Jeg har sådan en Preem tankstation liggende 900 m. fra min bopæl. På den tank sælger de Ethanol E85. Hm hm! Ser man det! Nu har jeg ikke lige en bil som er indrettet til den slags brændstof, men jeg havde en idé om, at den kunne laves om til det, så jeg gik på Goggle og søgte. Lede-lede-lede.... BINGO! Kort fortalt så køber jeg en boks i næste uge, og får monteret med en omskifterkontakt G eller A. Gasolin (benzin) Alkohol (Etanol) Fordele? 7.99 Sek. for en liter og den kører ovenikøbet 30% mere på literen Nu er jeg ikke den der lokker andre i fordærv så når jeg selv har været prøveklud, så skal jeg nok hoste op med yderligere oplysninger Hilsen Per. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2006 Ser da frem til at høre hvilke erfaringer du gør dig. Hvilken bil/motor går det ud over? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret June 1, 2006 Lyder sgu godt..... Kunne jeg da godt tænke mig et link til.... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2006 Statoil i DK er begyndt at skifte deres Benzin ud til sådan noget Kærgaarden benzin, men i DK er det selvfølgelig ikke billigere. Nogen der ved hvad forskellen er på produkterne ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2006 Statoil i DK er begyndt at skifte deres Benzin ud til sådan noget Kærgaarden benzin' date=' men i DK er det selvfølgelig ikke billigere. Nogen der ved hvad forskellen er på produkterne ?[/quote'] http://www.statoil.dk/mar/svg01185.nsf/fs/bio Sakset fra siden "Hos Statoil er du med til at gøre noget for miljøet. Vi har tilsat 5% bio-ætanol til blyfri 95 oktan - derfor kalder vi det for Bio95. Det betyder mindre CO2 ud i naturen. Så når du fremover tanker din bil op med Bio95, er du med til at skabe et renere miljø. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Per 10 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2006 http://www.statoil.dk/mar/svg01185.nsf/fs/bio Sakset fra siden "Hos Statoil er du med til at gøre noget for miljøet. Vi har tilsat 5% bio-ætanol til blyfri 95 oktan - derfor kalder vi det for Bio95. Det betyder mindre CO2 ud i naturen. Så når du fremover tanker din bil op med Bio95, er du med til at skabe et renere miljø. Det har INTET med den "børneblanding" Statoil sælger, det er stærkere sager det hér. Vi taler om 85% etanol. Næsten ren sprit! Hilsen Per. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2006 Jeg svarer nu også bare på Futz' spørgsmål :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2006 Jeg svarer nu også bare på Futz' spørgsmål :) Som takker !! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret June 1, 2006 Problemet med Station er at de faktisk er gået helt uden om brancheforeningen og bare har lanceret noget, uden man egentlig helt 100% ved hvad følgeeffekterne er og så er det jo latterligt det koster det samme som almindelig 95 oktan.. Men det skyldes nok at det er dyrere for statoil at producere de 5% ethanol end hvis de skippede dem. Ethanolen kommer fra brasilien, så vidt jeg husker og der er allerede flere som er begyndt at pege fingre af det, fordi de stiller spørgsmålstegn ved at det rent faktisk er mere miljøvenligt. Med de stagnerede benzilpriser, så tror jeg Statoil kommer ud i problemer, fordi det bliver meget dyere for dem at producere en liter "grøn" benzin i forhold til deres almindelige 95 oktan. Statoil i DK er begyndt at skifte deres Benzin ud til sådan noget Kærgaarden benzin' date=' men i DK er det selvfølgelig ikke billigere. Nogen der ved hvad forskellen er på produkterne ?[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2006 Hej alle sammen :-) Jeg har sådan en Preem tankstation liggende 900 m. fra min bopæl. På den tank sælger de Ethanol E85. Hm hm! Ser man det! Nu har jeg ikke lige en bil som er indrettet til den slags brændstof, men jeg havde en idé om, at den kunne laves om til det, så jeg gik på Goggle og søgte. Lede-lede-lede.... BINGO! Kort fortalt så køber jeg en boks i næste uge, og får monteret med en omskifterkontakt G eller A. Gasolin (benzin) Alkohol (Etanol) Fordele? 7.99 Sek. for en liter og den kører ovenikøbet 30% mere på literen Nu er jeg ikke den der lokker andre i fordærv så når jeg selv har været prøveklud, så skal jeg nok hoste op med yderligere oplysninger Hilsen Per. Husk lige at det er ulovligt at køre på ethanol for en bil der ikke er lavet til det fra fabrikken. Årsagen er, at bilens emissioner er målt med benzindrift, og skifter du til ethanol gælder emissionsmålingen ikke mere og derfor er det ikke lovligt. Du kan dog selv foretage en emissionsmåling, men den er _dyr_ :-) Ang. de 30%, så kører du ikke 30% længere på en liter ethanol, men 30% _kortere_, så for at få den benzinækvivalente pris skal du altså gange 7.99 med 1.3 = 10.387. Det er stadig billigere end benzin, men mindsker aktionsradiusen på vognen. www.miljofordon.se har mere info, bl.a. med køretøjer og tanksteder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alex 0 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2006 Hmmm - er der ikke noget med at benzin slanger skal skiftes i forbindelse med ombygning ? Ellers opløser Ethanolen dem med tiden... Det følger måske med boksen ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Per 10 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2006 Ang. de 30%' date=' så kører du ikke 30% længere på en liter ethanol, men 30% _kortere_, så for at få den benzinækvivalente pris skal du altså gange 7.99 med 1.3 = 10.387. Det er stadig billigere end benzin, men mindsker aktionsradiusen på vogen[/quote'] Jeg er ikke enig, angående det med at den kører 30% kortere! Jeg vil tilgengæld ikke benægte, at det er ulovligt. Det smarte ved det jeg har fundet er, at man ikke laver noget indgreb i bilens originale ledningsnet, men sætter den imellem brændstofpumpen så den styrer indsprøjtningen. Det hele sker med stik og er enkelt at frakoble og evt. flytte til en anden bil f.eks. Jeg vil holde med at komme med flere oplysninger, før jeg selv har afprøvet det og målt forskellen. Jeg kører mindst 2500 km. om måneden, så en hver besparelse er interessant for mig altså Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2006 Problemet med Station er at de faktisk er gået helt uden om brancheforeningen og bare har lanceret noget' date=' uden man egentlig helt 100% ved hvad følgeeffekterne er og så er det jo latterligt det koster det samme som almindelig 95 oktan.. [/quote'] Statoil har solgt dette produkt her i Sverige i årevis. Og det har de andre mærker også. Generelt indeholder 95 oktan i Sverige de nævnte 5 % etanol. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret June 2, 2006 Er der flere HK i skidtet ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ThomasO Anmeld indhold Besvaret June 2, 2006 Hvis i ser debatter og div bilblade, eks sidste AutoMotorSport, så var der er svensker der der har ombygget en Dodge Viper til Ethanol bare for sjov. Den brugte meget i forvejen, men nu blev forbruget "miljørigtigt", men endnu højere litermæssigt. Kr øre var det næsten det samme. En Ethanolbil bruger IKKE 30% mindre Ethanol end benzin. Nej nej og atter nej... det kan man læse overalt. Der er mere krudt i Ethanol, men man forbruger mere når man kører. Hvis man følger debatten generelt herovre, vil man også se en del er begyndt at købe bi-fuel biler der kan køre på en blanding af begge, dvs at det er ligegyldigt hvad man tanker. Disse personer kører så på benzin fordi rækkevidden er længere på en tank, og Ethanolen ikke kan købes overalt. Men bilen sælges med miljøsænkning fordi det hele er i den grønne begynderfase. Hvor miljørigtigt er det? At der er lidt ethanol i benzinen som eks 5% er da ok, det virker jo bare som at fortynde benzinen lidt, og gør 5% af forbruget miljørigtigt. Gaaab... personligt tanker jeg bare hvor jeg tanker - når behovet opstår. Om der er 5% alkohol til samme pris er jeg ligeglad med, men jeg gider bare ikke tanke deres Vpower og andet snakeoil til højere pris. Tro ikke du kan købe en boks og så køre 30% længere på literen. Så skulle du være den første i verden - der kunne løse hele problemstillingen med klimaændringer overnight. Bare sådan vups.... tror du selv på det....? Det minder om en TV shop mirakelkur du har hørt om der, og den får du svært ved at få bekræftet andre steder. ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Per 10 Anmeld indhold Besvaret June 3, 2006 Tro ikke du kan købe en boks og så køre 30% længere på literen. Hm, jeg må vist indrømme at jeg har været for hurtig. Jeg bøjer mig og indrømmer, at det er fuldstændig rigtigt at at når man kører 30% mindre på literen når det er E85 (etanol). Set ud fra den indrømmelse, ser regnestykket noget anderledes ud. Jeg vil egentlig gerne have en debat om den dims jeg har fundet som gør det muligt at køre på etanol. Det hele handler for mig om økonomi og selvfølgelig er det da fint, at den sviner mindre, men det er ikke afgørende for mig. Hvis der er nogen der finder alternativer til den boks jeg har fundet, ville det være interessant at høre om. Her er et link til "vidunderet" www.etanol-i-tanken.nu Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret June 3, 2006 Problemet er at det er så ressourcekrævende at fremstille Ethanol, at miljøfidusen forsvinder..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret June 3, 2006 Problemet er at det er så ressourcekrævende at fremstille Ethanol' date=' at miljøfidusen forsvinder.....[/quote'] Helt enig.. Jeg glæder mig til at se fremskridtet men indtil videre skal man passe på med at snakke omkring miljø og alternativ brændsel, så længe proceduren er så bekostelig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 3, 2006 Tank sprit og spred glæde i Brasilien! Det er nok vigtigt at se det i globalt perspektiv, for når man tanker grøn miljøvenlig trevlig økologisk bæredygtig bioethanol her i Sverige, så er man med til at hjælpe fattige bønder i Brasilien. De har så store problemer derovre med regnskove, som er fulde af slanger og ækelt kryb for slet ikke at snakke om fugle, der er utroligt irriterende at høre på især om morgenen. Når europæerne vil købe deres ethanol, så kan de i stedet for få de fineste sukkermarker helt fri for farlige dyr, og som biprodukt er der bolsjer til børnene og rom til de voksne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin R 10 Anmeld indhold Besvaret June 3, 2006 Men er der nogen der har links til de nye biler der er bygget til at køre på E85.. har set på bytbil at der er noget Volvo Flexi fuel... Kan den købes, og er der andre der laver den type biler??? Et sidste spørgsmål er hvor der ligger anlæg hvor man kan tanke E85 i Malmø??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret June 3, 2006 Saab har lavet en.... www.saab.se Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Per 10 Anmeld indhold Besvaret June 4, 2006 Hvor der ligger anlæg hvor man kan tanke E85 i Malmø??? Gå ind på: http://www.preem.se/templates/page____111.aspx De har 2 stationer i Malmö området hvor de sælger etanol E85 Det ser ud til at det kun er nogle af de bemandede stationer, men klikker du på de enkelte stationer, kan du se hvilke service og brændstof de forhandler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret June 5, 2006 Jeg overvejede i lang tid at købe en Ford Focus som flexifuel, men valgte en diesel i stedet. Dels er økonomien ikke bedre for flexifuelbilerne. Dels er mulighederne for at tanke ikke så store (slet ikke når man pendler til DK). Med andre ord vil jeg formentlig komme til at køre på ren benzin på ferieture/længere ture etc, simpelthen fordi jeg ikke gider bruge tid på at køre rundt for at finde en tankstation med Ethanol. Dels er der for mig at se en kamp om flere forskellige "miljøbiler" (tyskerne satser fx mere på gas), men de fleste er enige om, at ingen af dem er en varig løsning - om 8-10-12 år kommer bilen, der kører på brintpiller - og hvilke(n) miljøbil vil komme så godt ind på markedet, at jeg kan få brændstoffet ind til da? Her er det selvfølgelig en fordel, at flexifuelbilerne kan køre på benzin, men så er driftsøkonomien helt hen i vejret. Dels og ikke mindst - fortalte de mig hos Ford, at flexifuelbiler skal bruge motorvarmer. Tilsyneladende slider ethanol meget hårdt på bilerne når det bliver under ca. 5 C. Den motorvarmer de har, er elektrisk - og jeg bor på 4. sal. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg tror ikke mine naboer vil synes om, at jeg smidder en ledning ud over altanen ;-) Alt i alt for mange, hvis'er og måske'er og "du kan, hvis du har tid og lyst". I stedet valgte jeg som skrevet en diesel fra Peugeot. Den skulle så - efter sigende - kunne laves om til at køre på biodiesel, hvis det begynder at komme mere frem. Det er noget med at få skiftet nogle ventiler mv. og det vil koste i omegnen af 5.000 at ændre den til biodiesel ... men altså det er jo så kun interessant, hvis biodiesel kommer mere på markedet... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin R 10 Anmeld indhold Besvaret June 7, 2006 Ja det er lige det med at finde ud hvordan man sikre sig lidt mod kæmpe brændstofpriser.... Men hvordan er det med de partikelfilter der giver en reduction på de årlige omkostninger... er det noget der kan eftermonteres eller skal bilen være født med det??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret July 14, 2006 Det er nok vigtigt at se det i globalt perspektiv' date=' for når man tanker grøn miljøvenlig trevlig økologisk bæredygtig bioethanol her i Sverige, så er man med til at hjælpe fattige bønder i Brasilien. De har så store problemer derovre med regnskove, som er fulde af slanger og ækelt kryb for slet ikke at snakke om fugle, der er utroligt irriterende at høre på især om morgenen. Når europæerne vil købe deres ethanol, så kan de i stedet for få de fineste [b']sukkermarker helt fri for farlige dyr, og som biprodukt er der bolsjer til børnene og rom til de voksne. Ja, regnskov er noget værre noget. Alt det kryb, slanger og edderkopper og mærkelige indianere med giftpile. Huuuueha !! Jeg beundrer alle miljøengle der køber etanol fordi de er med til at gøre verden til et bedre sted når de hjælper med at få regnskoven erstattet af sukkerplantager. Så slipper vi også al den trælse regn og jorden bliver varmere at være på. Aldrig mere skovle fortov i januar. Selv er jeg lidt inde på at købe en gasbil, f.eks. en Volvo S60. Gassen kan fremstilles meget lokalt, ved f.eks. renseanlæg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites