Jump to content
Miriam

Fart kontrol lige nu i begge retninger !

Recommended Posts

Guest jxhab
Syntes sgu det er trist at øresundsdebatten bliver brugt til at advare hinanden om at lige præcis i dag skal man ikke køre for stærkt... Hvis det nu kun var fartsynderen der døde ville jeg mildt sagt være ligeglad, men sådan forholder det så jo desværre ikke altid :(
Man kan jo håbe det har en præventiv effekt på et tidspunkt, plus at det sikkert er med at til ændre adfærd jo hyppigere der er fart kontrol =) Ellers skal de bare sætte automatiske fartkontrol kamera op, så er vi færdige med den diskussion og så kan vi lave en tude tråd til alle dem som bliver knipset hele tiden ;) Vi behøver ikke diskutere det mere :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er utroligt. Denne tråd blev startet af Miriam den 1 Juni 2006. I god mening, og for at spare en masse ærgelser for andre. Fint nok. Det gør man da, når man tænker på sin næste.:laugh: Men du havde vel ikke regnet med at der kom over 100 indlæg på denne tråd i løbet af 5 dage? En lille historie, hvortil alle kan nikke genkendendel: Jeg sad en dag - lidt i mine egne tanker - og fik ikke givet en stor BMW plads i forbindelse med indfletningen ved lufthavnen. Han blev møgsur, og jeg skældte mig selv lidt ud. Jeg håbede for ham at han ville nå det han skulle nå. For med ca. 130-140 i timen forsvandt han ned i tunnelen. Fred være med den.:cool: Utroligt nok, så vil jeg gætte på at jeg kom over broen ca. 30 minutter før ham. Han holdt naturligvis 100 meter efter tunnelen, taget af kontrollen, og formentlig med et hak i kørekortet. Ærgerligt, ærgerligt Den tunnel er 3510 meter meter lang. Regnestykke: Kør 90 eller 140. der er 1minut til forskel. Kør 90 eller 140. der er vel en 5000 kr. til forskel. Valget er dit. Jeg synes det er let at vælge.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Regnestykke: Kør 90 eller 140 - der er 1minut til forskel.
For dem, der kører "stærkt", handler det ikke altid om at nå noget til en bestemt tid. Det handler om drivers feeling, men det kan "de langsomme" næppe forstå. OG der er ikke tale om racerkørsel, så la' vær' med at komme med den floskel om at søge optagelse i den lokale motorklub !

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
For dem, der kører "stærkt", handler det ikke altid om at nå noget til en bestemt tid. Det handler om drivers feeling, men det kan "de langsomme" næppe forstå. OG der er ikke tale om racerkørsel, så la' vær' med at komme med den floskel om at søge optagelse i den lokale motorklub !
Jeg holder mig fra floskler...men i skal stadig følge flow´et i trafikken - og hér holder hastigheder fra 150 og op altså ikke ind. I sætter jeres eget og andres liv på spil. Hvad i gør med jeres, er ikke min hovedpine - men i bedes venligst undlade at drage almindelige bilister ind i jeres fart-narkomani. Og så alligevel: Kan i ikke kontrollere foden, så ja...må i sgu´ fise på en bane og gi´ den gaz.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg holder mig fra floskler...men i skal stadig følge flow´et i trafikken - og hér holder hastigheder fra 150 og op altså ikke ind. I sætter jeres eget og andres liv på spil. Hvad i gør med jeres, er ikke min hovedpine - men i bedes venligst undlade at drage almindelige bilister ind i jeres fart-narkomani. Og så alligevel: Kan i ikke kontrollere foden, så ja...må i sgu´ fise på en bane og gi´ den gaz.
Nu kan det godt være jeg stiller et dumt spørgsmål, men man må da stadig kun køre 110, ikk'? Nu er det pludselig ok at køre 150?!?? Hvorfor ikke 160??! Dør man mindre når man kører 145 end når man kører 190+?!?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu kan det godt være jeg stiller et dumt spørgsmål' date=' men man må da stadig kun køre 110, ikk'? Nu er det pludselig ok at køre 150?!?? Hvorfor ikke 160??! Dør man mindre når man kører 145 end når man kører 190+?!?[/quote']Jeg snakker om trafik-flow...og almindelige mennesker er ikke uvante med at køre over de tilladte hastigheder, eks. ved overhaling. Et eller andet tal skulle jeg jo bruge...så det blev 150. Kunne lige så godt have været 117,5 - 125 - 119 - 110....du vælger selv hvor meget du gider hænge dig i petitesser. Det er ikke tallet der skal give forståelsen i indlægget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg holder mig fra floskler...men i skal stadig følge flow´et i trafikken - og hér holder hastigheder fra 150 og op altså ikke ind. I sætter jeres eget og andres liv på spil. Hvad i gør med jeres, er ikke min hovedpine - men i bedes venligst undlade at drage almindelige bilister ind i jeres fart-narkomani. Og så alligevel: Kan i ikke kontrollere foden, så ja...må i sgu´ fise på en bane og gi´ den gaz.
Kan kun grine lidt. Lidt hult. "Drivers feeling". Kører du f.eks 140 km/t, så føler du heller ikke noget når det går galt. Der bliver bare slukket for lyset. Enig med GIO, lad ikke denne "feeling gå udover andre billister, og føl så godt efter på tegnepungen, når du bliver taget i en kontrol. "Følge flowet i trafikken". Jeg twister den lidt for sjov skyld GIO. Min svigermor sagde det samme i en fartkontrol til en betjent. "Det kan ikke passe at jeg har kørt for stærkt. Jeg følger bare de andre! Betjenten sagde "ja det ved jeg, og de holder allesammen lidt længere fremme":)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
"Det kan ikke passe at jeg har kørt for stærkt. Jeg følger bare de andre! Betjenten sagde "ja det ved jeg' date=' og de holder allesammen lidt længere fremme":)[/quote'] hihi grineren.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hastighedens fysik Hastighedens fysik betyder, at jo stærkere du kører, desto uforholdsmæssigt større bliver bevægelsesenergien. Fordobles hastigheden firedobles bremselængden. e = ½ m x V2 e = ½ m x V2 e: bevægelsesenergien m: køretøjets masse v2: hastighedsforøgelsen i anden potens 10=44: Den lille forskel med den store betydning En bil kører med 50 km/t, men når at standse, da et barn løber ud på kørebanen. I nøjagtig samme situation vil den samme bil, der nu kører 60 km/t, ramme barnet med 44 km/t. 7 ud af 10 børn vil blive dræbt, når de bliver påkørt med en hastighed på 60 km/t. Bilen med 60 km/t tilbagelægger en længere strækning i reaktionstiden. Det medfører, at der er kortere afstand til at bremse med større hastighed, og samtidig er bremsningen mest effektiv på de sidste meter af nedbremsningen. Ændret fokus fra høj til lav hastighed Indtil midten af 90erne har man primært fokuseret på hastighedens betydning for bremse- og standselængder ved høje hastigheder og lav friktion. En række internationale undersøgelser har afdækket sammenhængen mellem hastighed og ulykkes- og skaderisiko. De viser, at selv relativt små ændringer i hastighedsniveauet kan påvirke ulykkes- og skadesrisiko markant. Fokus på hastighedens fysik er derfor flyttet fra høje hastigheder til forståelse og påvirkning af selv beskedne ændringer i hastighedsniveauet. fra www.sikkertrafik.dk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Min svigermor sagde det samme i en fartkontrol til en betjent. "Det kan ikke passe at jeg har kørt for stærkt. Jeg følger bare de andre! Betjenten sagde "ja det ved jeg' date=' og de holder allesammen lidt længere fremme":)[/quote'] Skarpt kommet igen af betjenten:laugh:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Jeg holder mig fra floskler...
Som sagt - jeg er klar over, at du ikke forstår det. Du _vil_ nemlig ikke forstå - det læser man jo klart ud af dine tidligere skriblerier desangående. Desuden "krydrer" du din posting med at vælge en hastighed, som er tilpas høj til, at det lyder vanvittigt. Sikkert efter devisen: Overdrivelsen fremmer forståelsen. Imorges var der en gl. Audi A4 1.8 T, som med 120 km/t lå i venstre side af vejen, selvom der ikke var nogen til højre. At jeg langsomt nærmede mig med fartpiloten på 130 km/t, ændrede ikke forholdene. Først efter at jeg viste ham "vejen" ved at trække til højre, trak han ind. Idioti, men desværre hverdagen på motorvejen. Jeg forlanger ikke, at man skal flygte ind til højre - men jeg gør det selv, når der kommer een, der er hurtigere end mig. Du forstår det imidlertid nok ikke...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Medmindre man er i gang med at lave en overhaling, så er det da idioti (og ulovligt) at ligge og flyde ude i venstre vognbane - ligegyldigt om man kører 90, 110 eller 150 km/t. Det tror jeg da vi alle kan blive enige om. Har i øvrigt lagt mærke til, at så snart man kommer over Sjællandsbroen lige efter Avedøre Holme (væk fra Amager), så flygter alle ud i det midterste spor, flere km før motorvejen deler sig, asfalten er ikke dårligere inde i det inderste spor, men folk må bare være nervøse for om de nu kan komme ud igen :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Kan kun grine lidt.
Jeg er helt med - du kender det ikke. For dig er dét at køre bil blot en transport fra A til B. Det er det langt fra for mig, hvorfor jeg nyder transporten frem og tilbage hver dag. Dét, som irriterer mig grænseløst, er de medtrafikanter, som ikke kan finde ud af at holde til højre, når vejen alligevel er tom. Og det pisser mig totalt af, at det sker med politiets billigelse, fordi politiet reagerer nemlig ikke på det. Jeg har kun oplevet een gang, at en bilist er blevet stoppet for unødigt at køre lang tid i venstre spor. Een gang og jeg kører en del til daglig. Politiet er hamrende ligeglade - så hellere snuppe een med 99 km/t 100 m før, at at hastigheden ændres fra 90 til 100 km/t, thi dét er der nemlig "mening" i. Gosh !

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hastighedens fysik Hastighedens fysik betyder, at jo stærkere du kører, desto uforholdsmæssigt større bliver bevægelsesenergien. Fordobles hastigheden firedobles bremselængden. e = ½ m x V2 e = ½ m x V2 e: bevægelsesenergien m: køretøjets masse v2: hastighedsforøgelsen i anden potens 10=44: Den lille forskel med den store betydning En bil kører med 50 km/t, men når at standse, da et barn løber ud på kørebanen. I nøjagtig samme situation vil den samme bil, der nu kører 60 km/t, ramme barnet med 44 km/t. 7 ud af 10 børn vil blive dræbt, når de bliver påkørt med en hastighed på 60 km/t. Bilen med 60 km/t tilbagelægger en længere strækning i reaktionstiden. Det medfører, at der er kortere afstand til at bremse med større hastighed, og samtidig er bremsningen mest effektiv på de sidste meter af nedbremsningen. Ændret fokus fra høj til lav hastighed Indtil midten af 90erne har man primært fokuseret på hastighedens betydning for bremse- og standselængder ved høje hastigheder og lav friktion. En række internationale undersøgelser har afdækket sammenhængen mellem hastighed og ulykkes- og skaderisiko. De viser, at selv relativt små ændringer i hastighedsniveauet kan påvirke ulykkes- og skadesrisiko markant. Fokus på hastighedens fysik er derfor flyttet fra høje hastigheder til forståelse og påvirkning af selv beskedne ændringer i hastighedsniveauet. fra www.sikkertrafik.dk
Jamen det er da altsammen korrekt hvad du skriver - men som de undersøgelser altid undlader at bemærke, så mangler der en lille faktor.. Havde du kørt 60 istedet for 50 - var du kørt forbi tidligere, og ungen var derfor løbet ud bagved din bil. Og havde været i større sikkerhed, fremfor at skulle sætte sit liv på at du var opmærksom nok til at kunne nå at bremse .. :tongue2: Selvfølgeligt skal ungen så til at kæmpe for sit liv med de bagved kørende, som har for travlt med at give dig det lange lys, fingeren og råbe uhumskheder efter dig med hovederne ud af vinduerne.. Ja, trafik sikkerhed er altså ikke hvad det var tilbage i de gode gamle 20'ere

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Som sagt - jeg er klar over' date=' at du ikke forstår det. Du _vil_ nemlig ikke forstå - det læser man jo klart ud af dine tidligere skriblerier desangående. [/quote']Læs igen - du har misset en del. Jeg påstår ikke jeg ynder at ligge og hygge mig i overhalingsbanen - så lad venligst være med at postulere dette. Hvis du læser mine indlæg igen, så kan det være du fatter meningen. Eller også vil du ikke fatte sammenhængen i mine ytringer. Fred være med det - men så lad være med at poste i en tråd du ikke helt har fostået ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Læs igen - du har misset en del. Jeg påstår ikke jeg ynder at ligge og hygge mig i overhalingsbanen - så lad venligst være med at postulere dette. Hvis du læser mine indlæg igen, så kan det være du fatter meningen. Eller også vil du ikke fatte sammenhængen i mine ytringer. Fred være med det - men så lad være med at poste i en tråd du ikke helt har fostået
Som webmaster kan du sikkert styre det sidste, men det vil være "fattigt" gjort af dig. Jeg hæfter mig ved, at du klart giver udtryk, at en bagfrakommende ikke skal bestemme, hvornår du skal trække ind. Det skal du nok selv finde ud, hvilket i princippet er korrekt. Blot det sker så hurtigt som muligt - uden der er tale om "flugt". Ufatteligt at danske bilisters mentalitet for manges vedkommende generelt ligger tæt på din holdning. Du flyder sikkert også altid i midtersporet, når der er 3 vognbaner?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Som webmaster kan du sikkert styre det sidste' date=' men det vil være "fattigt" gjort af dig.[/quote']Hvad insinuerer du? Desuden er jeg ikke "webmaster", men almindelig moderator.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Hvad insinuerer du?
Du beder mig jo nærmest om at fise af!
Desuden er jeg ikke "webmaster", men almindelig moderator.
Det bliver det vil ikke stort "bedre" af?
Han må stege så længe. Og jo længere, desto bedre...i min verden.
Jeg vidste det - sikkert din fornemmeste opgave på landevejen: At genere andre, fordi de har godt af det? Og du taler om flow. "LOL"
Igen gætter du. Det kan jeg ikke bruge til en dyt.
Nu var du jo på samme måde ude med snøren med 150 km/t, som jeg ser det - men jeg stillede dig blot et spørgsmål. Har jeg ret?
Skal jeg så gætte på at du altid lægger ude i venstre vognbane, med fare for dit og andres liv, fordi du tror hastighedsgrænserne er noget der kun skal grines af?
Du tager fejl - og har virkelig ikke forstået dét, jeg skriver og er fortaler for. Jeg er een af de få, som vælger rette vognbane til rette tidspunkt. Det betyder i DK, at jeg altid ligger så langt til højre som muligt. I Tyskland kører jeg sjældent 200 km/t i højre vognbane, men det har sin naturlig forklaring, hvis du kan se det?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Du beder mig jo nærmest om at fise af!
Overhovedet ikke. Tværtimod. Det her er en debat, og ikke en motorvej ;)
Jeg vidste det - sikkert din fornemmeste opgave på landevejen: At genere andre, fordi de har godt af det? Og du taler om flow. "LOL"
Igen mener du at vide alt om min kørsel. jamen...gæt du bare videre.
Du tager fejl - og har virkelig ikke forstået dét' date=' jeg skriver og er fortaler for. Jeg er een af de få, som vælger rette vognbane til rette tidspunkt. Det betyder i DK, at jeg altid ligger så langt til højre som muligt.[/quote']Præcis..."som muligt". Her har vi et nøgleord som du også skal forstå, mere eller mindre implicit, i mine indlæg.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Konklusionen på dette må være at, jo højere hastighed, jo kortere tid på vejen og dermed mindsker man risikoen for sammenstød markant................................... Vejen er 1000m.... Den går forbi en skole..... Der er 60 km/t. De tager 1 minut at passere skolen.... Sætter man farten op til 120 km/t, så tager det kun 30 sekunder at passere den samme strækning.... Ergo er der 30 sekunder for børnene til at passere vejen uden fare for at blive ramt. Sætter vi farten op til 240km/t, så bliver der lige pludselig 50% mere tid for børnene til at passere gaden..... Dvs at gaden er helt bilfri 3/4 dele af tiden.....i modsætning til 100%af tiden ved 60 km/t.... Ved at sætte farten op til 240 km/t på motorvejen, så kan du "flow'e" 4 gange så mange biler i det samme tidsrum, som du kan ved 60 km/t. Det er jo løsningen på vores trafikproblemer omkring Kbh.... Sæt farten op og få bilerne hurtigere ud af byen.... De bruger også væsentlig mindre benzin i fart på motorvejen, end på at holde stille i en bilkø............. ;) :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Overhovedet ikke. Tværtimod.
Det er så ikke det, du skriver ;)
Igen mener du at vide alt om min kørsel. jamen...gæt du bare videre.
Det var ikke min mening - det var hvad du skrev i din posting !
Her har vi et nøgleord som du også skal forstå, mere eller mindre implicit, i mine indlæg.
Det vigtigste ved al kommunikation pr skrift er det skrevne ord. hvis man skal gætte sig til, hvad du egentlig mener, får man ofte det forkerte ud af det ;)
Dine spydigheder behøver du ikke benytte dig af.
Ellers? :laugh: Men jeg skal nok lade dig slippe, så du ikke ophidset skal "stege" på hjemturen i Audi'en. Der kunne jo være en "hurtig" trafikant, der kom til at lide ekstra under det. :laugh:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vejen er 1000m.... Den går forbi en skole..... Der er 60 km/t. De tager 1 minut at passere skolen.... Sætter man farten op til 120 km/t, så tager det kun 30 sekunder at passere den samme strækning.... Ergo er der 30 sekunder for børnene til at passere vejen uden fare for at blive ramt. Sætter vi farten op til 240km/t, så bliver der lige pludselig 50% mere tid for børnene til at passere gaden..... Dvs at gaden er helt bilfri 3/4 dele af tiden.....i modsætning til 100%af tiden ved 60 km/t....
Og sætter du hastigheden op til 300 km/t - kan du lige nå at vinke til ungerne i skolegården inden du skal kontakte Kastrup for landingstilladelse .. Hastighed er en sjov ting, jo hurtigere man kører - desto mindre tid har man til at nyde det i før man er fremme..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Det er lidt ligesom sex....... :D

Hastighed er en sjov ting' date=' jo hurtigere man kører - desto mindre tid har man til at nyde det i før man er fremme..[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...