Guest ThomasO Anmeld indhold Skrevet May 31, 2006 En af mine kollegaer er på jagt efter en bøtte af det her originale Svenskrøde maling. Nu har jeg jo ikke hus, så måske i kan hjælpe lidt på vej. Har de store kæder som eks Flügger, Bauhaus m.v. dette produkt, eller har de kun deres egne standard sortimenter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Farven hedder "Falurött"... Ved ikke om det er korrekt stavet, men ALLE har den. Der findes så forskellige kvaliteter af den, men farven er den samme.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ThomasO Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Roger that... takker... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Nu er det ikke farven, faluröd, der gør den original, men den måde, den er fremstillet på. Faluröd kan man få både som almindelig plastikmaling og oliemaling, og hvad der ellers findes, men "den originale" falu rödfärg er en såkaldt "slamfärg" - ikke at forveksle med pangfarve. Basen er mest vand og så en mindre mængde olie. Det er den type, der giver den helt rigtige matte gennemtrængelige overflade og den helt rigtige patinering, og som i øvrigt er den billigste maling, man overhovedet kan få. Men man kan ikke male den oven på en olie- eller plastikmaling, men kun på en rå overflade eller på overflade, der tidligere er behandlet med "slamfärg". Som Lubbe Nordström skrev i "Lort-Sverige", der afdækker social nød og elendighed i Sverige i 30-erne: "Falu rödfärg skjuler megen elendighed". Nemlig. Og så er det billigt. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Det nemmeste vil være, hvis nogen kendte RAL farvekoden, mere præcist fås det jo næsten ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Simon Irgens 10 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Det nemmeste vil være' date=' hvis nogen kendte RAL farvekoden, mere præcist fås det jo næsten ikke.[/quote'] Hmm den rigtige svenskerøde er en med kobber i kan ikke huske meget mere men det er noget sticky stuff. Har malet mine gamles hus længere nordpå hvert andet år de sidste 15år.....men kan sku ikke huske hvad det hedder kun at der er en høj koncentration at kobber i det Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Det nemmeste vil være' date=' hvis nogen kendte RAL farvekoden, mere præcist fås det jo næsten ikke.[/quote'] Det bliver ikke original falu rödfärg af at have en bestemt kulør umiddelbart efter påstrygningen. Det er det kemiske design, der giver falu rödfärg de egenskaber, man gerne vil opnå, nemlig den matte tekstur og så den helt specielle måde, den patinerer på. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Det er den som heter Falu Rödfärg. Förmodar att det är ett varumärke, och inte en färgnyans, ifall ni begriper vad jag menar. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Hmm den rigtige svenskerøde er en med kobber i kan ikke huske meget mere men det er noget sticky stuff. Har malet mine gamles hus længere nordpå hvert andet år de sidste 15år.....men kan sku ikke huske hvad det hedder kun at der er en høj koncentration at kobber i det Falurött er der så meget, der er, men for at få den rigtige, skal man spørge efter "falu rödfärg" og "slamfärg". Det er kobber fra kobberminerne i Falun, der gør den rød. Eller det var det i hvert fald. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Det bliver ikke original falu rödfärg af at have en bestemt kulør umiddelbart efter påstrygningen. Det er det kemiske design' date=' der giver falu rödfärg de egenskaber, man gerne vil opnå, nemlig den matte tekstur og så den helt specielle måde, den patinerer på. :)[/quote'] Exactly! Det kemiske design gives jo netop også af RAL koden. Du kan jo gå til en maler og sige, du gerne vil have 10 liter maling i RAL XYZZ. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Exactly! Det kemiske design gives jo netop også af RAL koden. Du kan jo gå til en maler og sige' date=' du gerne vil have 10 liter maling i RAL XYZZ.[/quote'] Aha. Jeg troede, det var en farvekode. Kan man så bestille et glas appelsinjuice ved hjælp af en RAL-kode? ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 RAL koden er en farvekode, men hver af de farvekoder fremkommer jo ved at blande farver osv. Se evt. mere på: http://www.ral.de/farben/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 RAL koden er en farvekode, men hver af de farvekoder fremkommer jo ved at blande farver osv. Se evt. mere på: http://www.ral.de/farben/ Hvis man blander noget, så er det ikke falu rödfärg, for det er jo netop det specielle kobberpigment, som kun giver rød, der gør det til det det er. Og det specielle pigment har en helt speciel charmerende måde at falde af huset på igen, som man ikke opnår med noget andet. Hvis man ellers kunne blive enig om hvor mørk og lys og rød og brunlig, den skal være, kunne man definere kuløren falurød med en kode, men det bliver det ikke til falu rödfärg af. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Endnu en gang må jeg med glæde i stemmen sige, at jeg har ret . Der findes farvekoder på falu rödfärg: http://www.falurodfarg.com/upload/PDF/%C3%85F-sidan/Broschyr.pdf Det er NCS-farvekoder som er et andet system end RAL, men helt tilsvarende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Kan du så ikke lige meddele den forening du bor i at de skal snart se at få malet deres affaldsrum og deres carport..... Når du nu har fat i farvekoden, så kunne du jo gi' dem den ved lejlighed...... ;) Endnu en gang må jeg med glæde i stemmen sige, at jeg har ret . Der findes farvekoder på falu rödfärg: http://www.falurodfarg.com/upload/PDF/%C3%85F-sidan/Broschyr.pdf Det er NCS-farvekoder som er et andet system end RAL, men helt tilsvarende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 En af mine kollegaer er på jagt efter en bøtte af det her originale Svenskrøde maling. Nu har jeg jo ikke hus, så måske i kan hjælpe lidt på vej. Har de store kæder som eks Flügger, Bauhaus m.v. dette produkt, eller har de kun deres egne standard sortimenter. Vores Sommerhus er malet med det. En ting man dog bør erindre er at der er no way return, dvs. man skal vist nok slibe alt falu farven af hvis man vil skifte til en normal flügger eller gori maling senere (også selvom farven visuel er ens). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Ja alt hvad der har en farve, kan du give en kode, det er jeg ikke uenig i, men du kan ikke definere falu rödfärg ved hjælp af en farvekode, for det er ikke en bestemt kulør, der definerer dette produkt, men det bestemte pigment og den bestemte måde at behandle det på. :) Men nogen har vist snuppet det som varemærke, så nu kan man også få falu rödfärg, der er gul. Det illustrerer jo så meget godt, at det ikke er kuløren, der gør'ed, men det tekniske design. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Kan du så ikke lige meddele den forening du bor i at de skal snart se at få malet deres affaldsrum og deres carport..... Når du nu har fat i farvekoden' date=' så kunne du jo gi' dem den ved lejlighed...... ;)[/quote'] Jeg har fået at vide, at affaldsrum og carport ikke skal males! Har jo tænkt mig at meddele dem, at det er fuldstændig uacceptabelt, det ser jo ikke så færdigt ud. Men det var et sidespring. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Från http://www.falurodfarg.com Namnet Falu Rödfärg är lagligt skyddat och får endast användas på färg med pigment från Falu gruva. Varumärket garanterar att innehållet är Falu Rödfärg. Pigmenthalten i Falu Rödfärg är minst 18 viktprocent i handstrykningsfärg och minst 15 viktprocent i sprutmålningsfärg. Halten linolja skall vara 8 viktprocent. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Det skal de ifølge reglerne for området..... tjek evt www.lantmateriet.se Jeg har fået at vide, at affaldsrum og carport ikke skal males! Har jo tænkt mig at meddele dem, at det er fuldstændig uacceptabelt, det ser jo ikke så færdigt ud. Men det var et sidespring. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Det skal de ifølge reglerne for området..... tjek evt www.lantmateriet.se Interessant, men hvor ser du det præcis? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Der er nogle stadgar for området herude udstukket af lantmäteriet.... Bl.a står der at vi skal være fælles om tv osv.... Der står også at alle bygninger skal være malet faluröd, såsom affaldsskure osv..... Interessant' date=' men hvor ser du det præcis?[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Der er nogle stadgar for området herude udstukket af lantmäteriet.... Bl.a står der at vi skal være fælles om tv osv.... Der står også at alle bygninger skal være malet faluröd' date=' såsom affaldsskure osv.....[/quote'] Sådan nogle områdebestemmelser er nok noget, kommunen råder over, selv om Lantmäteriet måske også registrerer dem. PS: Man kan ikke definere falu rödfärg ved hjælp af en kulørkode. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 PS: Man kan ikke definere falu rödfärg ved hjælp af en kulørkode. :) Ikke desto mindre er det gjort Der findes jo også koder for farver med genskin osv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2006 Jag citerar mig själv... Från http://www.falurodfarg.com Namnet Falu Rödfärg är lagligt skyddat och får endast användas på färg med pigment från Falu gruva. Varumärket garanterar att innehållet är Falu Rödfärg. Pigmenthalten i Falu Rödfärg är minst 18 viktprocent i handstrykningsfärg och minst 15 viktprocent i sprutmålningsfärg. Halten linolja skall vara 8 viktprocent. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites