Madsen 10 Anmeld indhold Skrevet May 27, 2006 Min opdrætter og jeg er kommet noget i tvivl i forbindelse med indførslen af vores nye lille kattekilling, og efter at have søgt i forummet er jeg desværre ikke blevet klogere... Vi har fundet en side fra Jordbruksverket ...og en side på dansk [url=http://www.hunde-info.dk/rejser/sverige.shtml] og sådan som det ser ud, så behøver missekatten ikke være rabiesvaccineret når han kommer herover, da han kommer herover i slutningen af sin 11. uge. Dog er der lige en sætning som undrer os lidt, og som vi ikke helt kan få til at passe sammen med det vi lige har erfaret, nemlig punkt 3 fra Jordbruksverket: 3.Vilka skäl som finns för att detta djur behöver föras in i Sverige innan det uppfyller våra ordinarie införselvillkor, som omfattar bl a rabiesvaccination och blodprovstest Hvad er grund nok her? At han kommer herover inden han bliver 12 eller er det noget helt andet? Uanset hvad, så ringer jeg til Jordbruksverket på mandag, men det kunne da være rart at høre fra andre der har oplevet det samme... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret May 27, 2006 Er ikke sikker i min sag men jeg mener det er noget med at du ikke kan få rabisvacc. kræet inden det er 12 uger gammel Jeg mener ikke at Jorbruksv. godkender anti½øj prøven hvis kræet er under 12 uger. Men ring dem for det er sg så kringlet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persille 10 Anmeld indhold Besvaret May 28, 2006 Hej Madsen, det ER kringlet, jeg har en veninde som har importeret en killing fra DK, så jeg kan give et nogenlunde resume og ellers kan jeg da give dig hendes kontaktoplysninger. Altså: Det tager mindst en måned, gerne 6 uger, at få den dispensation som du iflg. reglerne skal bruge - og så skal du ved indførslen ramme det "vindue" der ligger mellem 12 uger og 3 måneders alder! De 12 uger som er opdrætterens grænse for at slippe killingen, og de 3 måneder som er undergrænsen for rabiesvaccination. Og så skriver du en tårevædet dispensationsansøgning hvor du bl.a. understreger hvor vigtigt det er for kattens integration med din nuværende katteflok/kat, at den kommer i en tidlig alder, og at katten af netop den race kan bidrage til racens udvikling i Sverige (uanset at katten er neutraliseret eller bliver det!) fordi dens forfædre eller dens farve eller dens temperament er noget helt specielt (spørg mig hvis du skal have gode grunde!). Referer endelig til kloge kattebøger på området "integration af flere katte" og brug en masse energi på det - jo mere kompliceret din begrundelse er, jo større er sandsynligheden for at de siger ja! Så skal I huske at killingen skal chipmærkes, og der gør man så det at man hos opdrætterens dyrlæge reserverer en chip til netop den killing, så man kan angive chipnummeret på ansøgningen. Husk så også alle de dokumenter der skal følge ansøgningen iflg. jordbruksverket. Når du så (forhåbentlig) får din dispensation, gælder det bare om at dyrlægen husker at mærke killingen med den rigtige chip og at stemple for ormekur og vaccinationer i passet - og så skal du iflg. reglerne forevise papirerne når du kører over grænsen. Endelig skal du forvente at når du skal have killingen vaccineret på dyrehospitalet vil de spørge dig om du har smuglet den ind :-D Forvent ikke at Jordbruksverket er særlig hjælpsomme - i min venindes tilfælde måtte hun udfylde ansøgningspapirerne to gange med de samme oplysninger fordi de smed dem væk og den slags muntre ting. Held og lykke, og send en PB hvis du har brug for mere info :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret May 28, 2006 Hej Madsen, det ER kringlet, jeg har en veninde som har importeret en killing fra DK, så jeg kan give et nogenlunde resume og ellers kan jeg da give dig hendes kontaktoplysninger. Altså: Det tager mindst en måned, gerne 6 uger, at få den dispensation som du iflg. reglerne skal bruge - og så skal du ved indførslen ramme det "vindue" der ligger mellem 12 uger og 3 måneders alder! De 12 uger som er opdrætterens grænse for at slippe killingen, og de 3 måneder som er undergrænsen for rabiesvaccination. Og så skriver du en tårevædet dispensationsansøgning hvor du bl.a. understreger hvor vigtigt det er for kattens integration med din nuværende katteflok/kat, at den kommer i en tidlig alder, og at katten af netop den race kan bidrage til racens udvikling i Sverige (uanset at katten er neutraliseret eller bliver det!) fordi dens forfædre eller dens farve eller dens temperament er noget helt specielt (spørg mig hvis du skal have gode grunde!). Referer endelig til kloge kattebøger på området "integration af flere katte" og brug en masse energi på det - jo mere kompliceret din begrundelse er, jo større er sandsynligheden for at de siger ja! Så skal I huske at killingen skal chipmærkes, og der gør man så det at man hos opdrætterens dyrlæge reserverer en chip til netop den killing, så man kan angive chipnummeret på ansøgningen. Husk så også alle de dokumenter der skal følge ansøgningen iflg. jordbruksverket. Når du så (forhåbentlig) får din dispensation, gælder det bare om at dyrlægen husker at mærke killingen med den rigtige chip og at stemple for ormekur og vaccinationer i passet - og så skal du iflg. reglerne forevise papirerne når du kører over grænsen. Endelig skal du forvente at når du skal have killingen vaccineret på dyrehospitalet vil de spørge dig om du har smuglet den ind :-D Forvent ikke at Jordbruksverket er særlig hjælpsomme - i min venindes tilfælde måtte hun udfylde ansøgningspapirerne to gange med de samme oplysninger fordi de smed dem væk og den slags muntre ting. Held og lykke, og send en PB hvis du har brug for mere info :) TUSIND TAK for svaret! Kan se jeg skal prøve at finde alle de gode argumenter frem for at få ham ind i landet... Han er vaccineret og fik chip og pas i i går, og han kommer ind i landet mellem den 12. uge og inden 3 måneder... Så alt det er på plads... GODT du nævner det med den begrundelse... Jeg troede det var nok bare at beskrive at han skulle være kæledyr... Kan være jeg sende en PM hvis jeg nu løber panden mod en mur i morgen når jeg får fat i dem... Btw: Her er han... vores lille Norwegian Wood: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret May 28, 2006 Er ikke sikker i min sag men jeg mener det er noget med at du ikke kan få rabisvacc. kræet inden det er 12 uger gammel Jeg mener ikke at Jorbruksv. godkender anti½øj prøven hvis kræet er under 12 uger. Men ring dem for det er sg så kringlet Har fundet en dansk side hvor det er beskrevet (henviser også til den længere oppe)... man skal i stedet have info fra opdrætteren og de danske myndigheder der kan bekræfte at missekatten ikke har været udsat for rabies... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stokholm 10 Anmeld indhold Besvaret June 7, 2006 Hvad vil der ske hvis man lykkedes i at "smugle" sin killing ind i sverige?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret June 7, 2006 Hvad vil der ske hvis man lykkedes i at "smugle" sin killing ind i sverige?? Du kan jo ringe og spørge dem på Jordbruksverket? Det er dog afprøvet tidligere her, og svaret er vist en pæn bøde:(kan ses senere i tråden) http://debat.sunddebat.com/showpost.php?p=55961&postcount=7 Dog ville jeg aldrig nogensinde vælge den løsning, da der er en grund til at der er de regler. Det er jo ret vigtigt at tjekke om de dyr der kommer over grænserne er raske og dermed ikke smitter bestanden eller andre dyr i det nye land. Som dyreejer har man et ansvar for at det foregår på den rigtige måde, på trods af at det er nogle tunge regler at omgåes. Lidt a la færdselsreglerne; de er der af en grund :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stokholm 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Du kan jo ringe og spørge dem på Jordbruksverket? Det er dog afprøvet tidligere her, og svaret er vist en pæn bøde:(kan ses senere i tråden) http://debat.sunddebat.com/showpost.php?p=55961&postcount=7 Dog ville jeg aldrig nogensinde vælge den løsning, da der er en grund til at der er de regler. Det er jo ret vigtigt at tjekke om de dyr der kommer over grænserne er raske og dermed ikke smitter bestanden eller andre dyr i det nye land. Som dyreejer har man et ansvar for at det foregår på den rigtige måde, på trods af at det er nogle tunge regler at omgåes. Lidt a la færdselsreglerne; de er der af en grund :D Tak for svaret. Nu er det jo ikke sådan at man vil slæbe syge dyr ind i sverige. Men hvis man nu sørger for rabies vaccination + at killingen er de 8-10 uger gammel så kan jeg ikke se problemet. Så hvis man sagde at man fik kræet til Sverige, uden at "fortolde" hvad sker der så? Den er vel ulovlig, men kan man godt tage den til dyrelæge osv så den får det den skal ha' (kastrering bl.a.)?? Nu blir man vel ikke "meldt"?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Tak for svaret. Nu er det jo ikke sådan at man vil slæbe syge dyr ind i sverige. Men hvis man nu sørger for rabies vaccination + at killingen er de 8-10 uger gammel så kan jeg ikke se problemet. Så hvis man sagde at man fik kræet til Sverige' date=' uden at "fortolde" hvad sker der så? Den er vel ulovlig, men kan man godt tage den til dyrelæge osv så den får det den skal ha' (kastrering bl.a.)?? Nu blir man vel ikke "meldt"??[/quote'] Killingen må ikke være rabiesvaccineret i den alder. Den skal indføres inden den har fået de vaccinationer, og desuden skal en killing helst være 12 uger. Jeg vil bare mene at der er mange mange sygdomme som man ikke kan ses og som der skal tjekkes igennem hos en dyrlæge. Det er i mine øjne en lille udgift og lidt arbejde at få katten over, så jeg ville ikke hoppe over den behandling ved Jordbruksverket. Jeg ved ikke hvad en evt. dyrlæge vil gøre hvis de finder ud af det, men jeg kunne ikke forestille mig at de er glade for at man selv omgåes reglerne der er lavet for dyrernes eget bedste. Da vi var til dyrlæge med vores misser spurgte dyrlægen om vi havde fået hende ind på lovlig vis - som det allerførste, og der kunne vi så fremvise stempler og papirer. Jeg ved ikke hvad hun havde sagt eller gjort hvis det havde været et andet tilfælde... Overvejer du da en misser? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persille 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 *folder mobil sæbekasse ud og stiller mig op på den* en kattekilling skal IKKE forlade sin mor før den er 12 uger, nå! *kravler ned fra sæbekassen igen og folder den sammen* Bortset fra det så er der ingen dyrlæger der vil vaccinere en kat mod rabies før den er 3 måneder gammel, fordi immunsystemet ikke er klar til vaccinen før. Så dispensationen handler faktisk om at måtte føre et ikke-rabies-vaccineret dyr ind i Sverige (uden vaccine + 120 dages ventetid + blodprøve). Og så afhænger det selvfølgelig af den dyrlæge, du besøger, om du bliver meldt eller ej. Principielt har de pligt til at melde dig, men jeg ved ikke om de gør det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 *folder mobil sæbekasse ud og stiller mig op på den* en kattekilling skal IKKE forlade sin mor før den er 12 uger, nå! *kravler ned fra sæbekassen igen og folder den sammen* Bortset fra det så er der ingen dyrlæger der vil vaccinere en kat mod rabies før den er 3 måneder gammel, fordi immunsystemet ikke er klar til vaccinen før. Så dispensationen handler faktisk om at måtte føre et ikke-rabies-vaccineret dyr ind i Sverige (uden vaccine + 120 dages ventetid + blodprøve). Og så afhænger det selvfølgelig af den dyrlæge, du besøger, om du bliver meldt eller ej. Principielt har de pligt til at melde dig, men jeg ved ikke om de gør det. Nemlig :th2: På Djursjukhuset spurgte de os, så de tjekker... og der er bare så mange grimme grimme sygdomme som ikke kan ses med det blotte øje, så jeg ville heller ikke drømme om at overføre et dyr udenom systemet... Har desværre ikke hørt noget om misser endnu.. kan næsten ikke vente!! Satser på at de holder ferie derinde... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stokholm 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Ja vi overvejer en killing. Men det er godt nok meget arbejde. Dvs hvis det skal gøres rigtigs skal jeg søge disp. fra jordbukseverket? Vil helst gøre det rigtig, og sende et par breve koster ikke meget tid. Tror dog ikke jeg har tålmodighed til at vente 4 mdr yderligere (er det forstået korrekt, 12 uger + vaccine + 4 mdr ventetid og blodprøve?) Skal lige siges at jeg kun har har en helt alm gårdkat fra da jeg var barn, og den fik hverken det ene eller andet. Den blev kastreret og det var det. Den levede trods alt 15 år. Den nye mis vil også være en hul i hegnet kat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Ja vi overvejer en killing. Men det er godt nok meget arbejde. Dvs hvis det skal gøres rigtigs skal jeg søge disp. fra jordbukseverket? Vil helst gøre det rigtig, og sende et par breve koster ikke meget tid. Tror dog ikke jeg har tålmodighed til at vente 4 mdr yderligere (er det forstået korrekt, 12 uger + vaccine + 4 mdr ventetid og blodprøve?) Skal lige siges at jeg kun har har en helt alm gårdkat fra da jeg var barn, og den fik hverken det ene eller andet. Den blev kastreret og det var det. Den levede trods alt 15 år. Den nye mis vil også være en hul i hegnet kat. Prøv at læse linkene er der i første indlæg. Misseren skal indføres mellem 12. uge og inden den er 3. måneder og det koster 700 SEK for at få sagen behandlet ved Jordbruksverket. Der er mindre arbejde i at få en fra Sverige af? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stokholm 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 ok prøver det. Jo det er mindre arbejde. Men det er en fra vores famillie, alternativet er at den blir avrättet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 ok prøver det. Jo det er mindre arbejde. Men det er en fra vores famillie' date=' alternativet er at den blir avrättet.[/quote'] Man kan da ALTID aflevere dem på et kattehjem i stedet for at aflive? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Hvorfor SKAL folks killinger partout indføres fra DK? Hvad er der galt med de svenske misser? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Hvorfor SKAL folks killinger partout indføres fra DK? Hvad er der galt med de svenske misser? For vores vedkomne er det fordi at den danske opdrætter har nogle fantastiske katte og fordi vi kan lide den natur de har valgt at fremavle i dyrene... Derudover er jeg blevet fortalt at svenske norske skovkatte ikke er af samme standard som danske... Tror ikke der er noget galt med de svenske misser, men nogle køber jo også kaffen eller øllene i DK... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stokholm 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Hvorfor SKAL folks killinger partout indføres fra DK? Hvad er der galt med de svenske misser? Af samme grund som du SKAL skrive mindst 1 indlæg i hver tråd og til det med kattehjemmet, så er det ikke noget de gør brug af, de får -mange- katte hver sommer... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Af samme grund som du SKAL skrive mindst 1 indlæg i hver tråd og til det med kattehjemmet, så er det ikke noget de gør brug af, de får -mange- katte hver sommer... SÅ smelter mit lille misseelskende hjerte! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 svenske norske skovkatte ikke er af samme standard som danske... He he...svenske norske skovkatte eller danske norske skovkatte...bliver lidt forvirret:rolleye: Spøg til side...umiddelbart ville jeg heller ikke have noget problem med at anskaffe mig en svensk misser, men skulle jeg anskaffe mig en ny (ikke aktuelt, vi har to i forevejen og tror sgu ikke Brian kan klare flere der tramper på ham om morgenen), ville jeg nok vælge min gamle opdrætter i DK, fordi jeg stoler på hende og kan være ret sikker på, hvad det er for en type kat jeg får. Gennem opdræt fremavler man jo ikke kun udseende, men også temperement... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Af samme grund som du SKAL skrive mindst 1 indlæg i hver tråd Nåh...det var da et fair nok spørgsmål...så længe han ikke spammer tråden med kattehadervittigheder...så vidt jeg kan forstå fra en tidligere tråd, er han da vist meget glad for dem:th2: Med mindre han har grumme intentioner med tilbuddet om kattesitting Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Af samme grund som du SKAL skrive mindst 1 indlæg i hver tråd Jeg burde lade være med at kommentere - men kan du ikke være ligeglad? Jeg stillede jo et spørgsmål, da det undrede mig at kattene altid skulle komme fra DK, og ikke SE. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Jeg burde lade være med at kommentere - men kan du ikke være ligeglad? Jeg stillede jo et spørgsmål' date=' da det undrede mig at kattene altid skulle komme fra DK, og ikke SE.[/quote'] Det er da også et meget aktuelt spørgsmål i den her tråd? Synes det var meget relevant... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Det er da også et meget aktuelt spørgsmål i den her tråd? Synes det var meget relevant...Ja...jeg kan heller ikke se problemet. Men jeg er jo snart vant til at være skydeskive Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Ja...jeg kan heller ikke se problemet. Men jeg er jo snart vant til at være skydeskive Din lille stakkel... *mangler en smiley der lige klapper en anden smiley på skulderen og kommer med et trøstende nik* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites