Jump to content
thomas_lund

Dansk digital TV og DAB-radio - modtageforhold?

Recommended Posts

Nu hvor tingene begynder at komme over på digital jordbaseret net, så er spørgsmålet om man kan modtage disse signaler her i Skåne i ordentlig kvalitet. Er der nogen af jer som har en DAB radio eller en digital (jordbaseret antenne) modtager til TV? Hvordan virker det, og hvor i Skåne bor i?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu hvor tingene begynder at komme over på digital jordbaseret net, så er spørgsmålet om man kan modtage disse signaler her i Skåne i ordentlig kvalitet. Er der nogen af jer som har en DAB radio eller en digital (jordbaseret antenne) modtager til TV? Hvordan virker det, og hvor i Skåne bor i?
Jeg testede DAB for ½ år siden - dog kun på stue/indendørs-antenne - og der var intet hul igennem til de danske DAB-kanaler whatsoever. Område for test: Nobeltorget. DVB-T har jeg ikke testet endnu, da jeg først p.t. er igang med at kigge efter en modtager (til pc).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har købt en antenne, samt modtager i Siba. Antennen er sådan en fyr som man skulle sætte udenfor på huset, men vi har den bare liggende på sturegulvet i øjeblikket, da vi er i gang med en renovering. Jeg kan se at signal styrken/kvaliteten er ~75% på min modtager, men kan godt få den højere op hvis jeg retter den lidt ind, istedet for at den bare ligger og peger lidt nedaf. Går også ud fra at den stiger hvis den kommer udenfor, men regner med at jeg bare lægger den ind i skrunken, når den tid kommer. Vi kan modtage DR1 +2 samt TV2 helt fint. Desuden kan vi modtage svt1 og 2, samt tv4 og tv6, samt en bunke kodede svenske kanaler, som vi ikke har kort til. Men alle de frie kanaler går fint igennem. Vi bor i Svedala, så det er da et stykke østpå.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

det er vel ikke så underligt. Der er jo bakker og dale på land, samt en del bygninger osv. som forstyrre signalet. Ud over vand, er der jo kun måger :)

Weee... super modtagelse i Øresund og Østersøen. Gad vide hvordan de har målt det ??? Pudsigt der ikke er lige så gode modtagelses muligheder på land.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Weee... super modtagelse i Øresund og Østersøen. Gad vide hvordan de har målt det ??? Pudsigt der ikke er lige så gode modtagelses muligheder på land.
"Indendørs dæknings-kort" :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi har købt en antenne, samt modtager i Siba. Antennen er sådan en fyr som man skulle sætte udenfor på huset, men vi har den bare liggende på sturegulvet i øjeblikket, da vi er i gang med en renovering. Jeg kan se at signal styrken/kvaliteten er ~75% på min modtager, men kan godt få den højere op hvis jeg retter den lidt ind, istedet for at den bare ligger og peger lidt nedaf. Går også ud fra at den stiger hvis den kommer udenfor, men regner med at jeg bare lægger den ind i skrunken, når den tid kommer. Vi kan modtage DR1 +2 samt TV2 helt fint. Desuden kan vi modtage svt1 og 2, samt tv4 og tv6, samt en bunke kodede svenske kanaler, som vi ikke har kort til. Men alle de frie kanaler går fint igennem. Vi bor i Svedala, så det er da et stykke østpå.
Hej Rene og andre :) Vi har erhvervet os et fint, nyt fladskærms-tv med indbygget digital modtager - og så kunne vi jo godt tænke os at se lidt tv på det. Men det kan vi ikke lige nu. Vi er lidt i tvivl om hvordan vi får kanaler ind (vi ønsker ikke en parabol)- vi havde forestillet os en antenne på loftet. Vi har en gammel forældet antenne på taget - den kan ikke noget mere. Er det mon sådan en antenne du taler om som vi bare skal have fat i eller hur?... Nogen som ved noget? På forhånd tak - og forresten - godt nytår :) Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Rene og andre :) Vi har erhvervet os et fint, nyt fladskærms-tv med indbygget digital modtager - og så kunne vi jo godt tænke os at se lidt tv på det. Men det kan vi ikke lige nu. Vi er lidt i tvivl om hvordan vi får kanaler ind (vi ønsker ikke en parabol)- vi havde forestillet os en antenne på loftet. Vi har en gammel forældet antenne på taget - den kan ikke noget mere. Er det mon sådan en antenne du taler om som vi bare skal have fat i eller hur?... Nogen som ved noget? På forhånd tak - og forresten - godt nytår :) Winnie
Hej Winne, også godt nytår til dig. :) man skal have en speciel antenne til digital tv og DAB, f.eks. sådan en her: http://www.kjell.com/?item=30130&path=50000,590000,610000,617500 men jeg ved ikke om den vil gøre at i kan modtage digital tv fra DK? Håber at andre måske har nogle erfaringer. hilsen, Rene

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Digital radio - danske modtageforhold i Andeby Så har jeg fået sat DAB radioen til her i Annestad. Jeg bor i Skräddarebyn, i 'anden klitrække' i forhold til Danmark, våningsplan 4 af 4. Stuen vender imod vest, og der er en tilsvarende bygning foran. DAB radio fra Danmark går fint igennem: TV2radio.jpg den tomme frikant angiver minimum signal styrke for et acceptabelt signal Der er også andre danske radio kanaler: P3.jpg100soft.jpg ja, ja, jeg ved godt at når man flytter til Sverige skal man høre svensk radio, og det gør jeg skam også, men ind imellem er det nu også sjovt at høre hjemmefra....... TV modtage forholdene kommer i næste post, fordi man max kan have 4 billeder per indlæg?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også hoppet med på DAB-bølgen i stuen (Marantz ST7001), og må erkende at DK-DAB er meget problematisk. Jeg har den medfølgende eksterne DAB-antenne på, og får kun svenske kanaler listet ved autotune. Manuel indstilling kan gi´ dansk DAB - hvis jeg vinkler antennen med kvadratroden af pi og månen er tiltagende - plus relativ luftfugtighed på 72% :o Området er også problematisk, da der er en masse bygninger der "skygger" - plus det faktum at jeg "kun" bor på vån 3, og de fleste bygninger i nærheden har en etage eller mere. FM, derimod...*SUGE*...ingen problemer med danske stationer, whatsoever. Det er egentlig fint nok, da lydkvaliteten på den nuværende DAB-teknologi er en vittighed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Digital tv - modtage forhold i Andeby Så har jeg fået sat DVB-T antennen op her i Annestad. Jeg bor i Skräddarebyn, i 'anden klitrække' i forhold til Danmark, våningsplan 4 af 4. Stuen vender imod vest, og der er en tilsvarende bygning foran. Først prøvede jeg en indendørs antenne, som gav et nogenlunde resultat, men det var afhænging af vejret: dvb-t-i.jpg så den måtte selvfølgelig udskiftes med en diskret udendørs antenne: dvb-t.jpg hvilket giver et super resultat (testet lørdag ved lunchtid, let overskyet): tv2.jpg (både tv2 Øst og tv2 Lorry) dr1.jpg DR1 og DR2 går også fint igennem. Jeg vil også gerne tage Svensk digital tv, men der er signalet deværre ikke særlig godt med den udendørs antenne, faktisk bedre på den indendørs antenne! Den svenske sender står imod øst, så jeg er afhængig af at signalet bliver reflekteret fra bygningen overfor, og det må være derfor at den indendørs antenne virker bedst...... det må jeg lige tænke lidt over, for jeg vil meget gerne slippe for Telia boksen. Digital tv giver et meget bedre billede og lyd, og så kan jeg slippe for endnu en boks/fjernbetjening. Hvis jeg kan få et ordenligt digital signal har jeg også planer om et anskaffe et boxer dekoderkort. Har et dejligt Sony 32" tv med indbygget digitaltuner hvor man også kan indsætte dekoderkort. Det hedder 32U2000 og kan købes i Bilka/El-Giganten for 6500-6600kr. God value for money.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

DAB radio kvalitet

Jeg er også hoppet med på DAB-bølgen i stuen (Marantz ST7001)' date=' og må erkende at DK-DAB er meget problematisk. Jeg har den medfølgende eksterne DAB-antenne på, og får kun svenske kanaler listet ved autotune. Manuel indstilling [i']kan gi´ dansk DAB - hvis jeg vinkler antennen med kvadratroden af pi og månen er tiltagende - plus relativ luftfugtighed på 72% :o Området er også problematisk, da der er en masse bygninger der "skygger" - plus det faktum at jeg "kun" bor på vån 3, og de fleste bygninger i nærheden har en etage eller mere. FM, derimod...*SUGE*...ingen problemer med danske stationer, whatsoever. Det er egentlig fint nok, da lydkvaliteten på den nuværende DAB-teknologi er en vittighed.
lækker DAB tuner Gio, sådan en må på ønskeseddelen. :) ja, DAB radio er ikke HIFI kvalitet, men helt fint til køkkenradio. Jeg modtager 100FM med 128kps, P3 med 160kps og TV2 radio med 192kps.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hifi

samt det faktum at jeg det sidste halve års tid har opgraderet hjemme-stereoen betragteligt :thumbup: )
lyder spændende, et godt anlæg er en hjørnesten i ethvert hjem! :thumbup: Hvad har du investeret i? Jeg har Krell forstærker og cd (KAV-250cd og KAV-300i) og Martin Logan Quest højtalere (elektrostatiske) :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lyder spændende, et godt anlæg er en hjørnesten i ethvert hjem! :thumbup: Hvad har du investeret i? Jeg har Krell forstærker og cd (KAV-250cd og KAV-300i) og Martin Logan Quest højtalere (elektrostatiske) :th2:
Jeg tror vi skal starte en ny tråd, så vi ikke hi-jack´er den her med vores nørderi ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites