Brian 10 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 Jeg er enig med Nils og Madsen i, at det ikke styrker pendlernes argumentation, hvis der systematisk snydes med kompensationerne. I øvrigt er den økonomiske kompensation vel også primært en symbolsk gestus. I sidste ende er det jo ikke billigere månedskort, vi er ude efter. Det er færre og kortere forsinkelser samt bedre information og service (inkl. hurtigere indsættelse af erstatningstransport), når de store forsinkelser indtræffer. Det er dog vigtigt at øge antallet af klager og kompensationskrav fremover. Alt for mange afholder sig fra at gøre brug af deres passagerrettigheder, og det er fordi, det er tidskrævende, opfattes som omsonst, eller fordi man ikke er bevidst om ens rettigheder. Jeg forestiller mig, at vi lægger information om passagerrettigheder ud på den kommende hjemmeside - Helt simpelt: "Det har du krav på, hvis og når... + Sådan gør du..." - og gør det muligt at printe samme materiale ud, så vi hver især har mulighed for efter behov at dele ud til omkringstående utilfredse medpassagerer. Samtidig kan vi også lægge skabeloner til standardbreve og -skemaer ud på hjemmesiden, så det bliver lettere og hurtigere at klage til Skånetrafiken og DSB. Jeg tror, at rigtig mange går kolde i selve kommunikationsdelen, når man skal klage. En standardisering vil utvivlsomt medføre flere klager og krav. Det ville være skønt at forestille sig en byge af klager, krav og taxabon'er regne nedover DSB eller Skånetrafiken hver gang, der er større forsinkelser. En forudsætning for at få bedre service er, at det bliver tilstrækkeligt dyrt eller ulideligt for dem at fortsætte den nuværende praksis. Sideløbende med dette skal vi gøre flere interesserede i at indberette forsinkelser (regnearket eller online-indberetning). Og vi skal gøre folk opmærksomme på, at deres indberetninger er vigtige. Skeptikerne vil sikkert mene, at projektet på forhånd er dødsdømt pga. manglende kampgejst (Nils' misantropi om revolutioners bestandige undergang på disse breddegrader), men selv med et forholdsvist begrænset antal indberetninger vil det være muligt at lave fornuftige, debatskabende estimater over antal berørte passagerer og det samlede omfang af forsinkelserne. DSB plejer ikke at være generte med i andre sammenhænge at oplyse antal passagerer på deres afgange, og hvis vi får indberetninger fra forsinkelser på alle større afgange, kan vi sagtens stykke noget sammen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 Toget 8:11 i morges var igen forsinket, og der var kun 2 vognsæt, så folk stod som sild i en tønde. P.gr.a. forsinkelsen kørte toget kun til Hovedbanegården. Jeg var med samme tog. De koblede et vognsæt af (der sad jeg selvfølgelig) på Centralen i Malmö, fordi den ene dør ikke kunne lukke. Jeg tror jeg vil lave et lille stykke papir, som jeg kan sætte ind i mit pendler kort. Der skal stå "Billetten er desværre forsinket, prøv igen om 10 min." Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jesper Lau 10 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 Vedrørende rejsegarantien så har jeg flere gange benyttet denne. Mit pendlerkort gælder fra Kävlinge til København (1950 SEK) og hver gang jeg har sendt et udfyldt skema + kopi af mit kort til Skånetrafikken, har jeg modtaget et gavekort på 50,- SEK. Hvis jeg gad at sende skemaer til dem hver gang der er forsinkelser kunne jeg nok spare 300,- om måneden. Men jeg vil nu hellere have tog til tiden end et gavekort. /Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 Et lille indblik i forsinkelserne! Så er der allerede samlet data ind til at komme med de første udmeldinger... og det ser grimt ud... Fra den 21. maj til den 24. maj er der indtil videre indsamlet data der fortæller, at der i afgange har været forsinkelser på ialt 103 minutter og ved ankomster har der været forsinkelser på ialt 136 minutter! Det giver 239 minutters forsinkelse!! Informationen stammer fra 4 mennesker der enten har mailet eller PM'et deres data til mig, hvorefter jeg har smidt det ind i et stort exel-ark... Håber dette lille indblik i forsinkelserne vil give andre blod på tanden og lyst til at hjælpe os med skemaet! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 Fra den 21. maj til den 24. maj er der indtil videre indsamlet data der fortæller, at der i afgange har været forsinkelser på ialt 103 minutter og ved ankomster har der været forsinkelser på ialt 136 minutter! Måske der kunne være en ide i at lave en procent beregning per afgang ? 239 min. forsinkelse siger ikke så meget hvis der er tale om 50 afgange Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 Måske der kunne være en ide i at lave en procent beregning per afgang ? 239 min. forsinkelse siger ikke så meget hvis der er tale om 50 afgange Der er i dette tilfælde tale om 9 afgange... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 Der er i dette tilfælde tale om 9 afgange... :) det er 26 min. forsinkelse per afgang ? Så meget er jeg sjældent forsinket. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 det er 26 min. forsinkelse per afgang ? Så meget er jeg sjældent forsinket. Der er forsinkelser i afgang og ankomst. Det vil sige at for de 4 menneskers 9 afgange er toget i gennmsnit forsinket 11,4 minutter i afgang og kommer 15,1 minut for sent frem. De rettidige afgange er ikke medregnet :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 De rettidige afgange er ikke medregnet :) Så går den altså ikke med sådan en beregning. Det er jo ikke en statestik man kan bruge til ret meget. Hvis man vil ha' et billede af hvordan togene generelt kører, så kan det jo ikke nytte noget at man kun medtager det som er "imod" os pendlere. DSB/SJ vil jo til enhver tid hævde at togene oftere kører til tiden end at de er forsinket. Det må være en oversigt over benyttede afgange, og så hvorledes disse er forløbet. Hvis jeg f.eks. en dag (usansynligt, men alligevel) kører til tiden og ankommer til tiden også, så vil dette naturligvis trække ned på vores "bevis", men ellers er det jo ikke en retfærdig statestik. Det svarer til at man vil finde gennemsnitsprisen på en Kung-fu is, og kun regner prisen ud for de dyreste, for derefter at brokke sig over at isene generelt er for dyre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 Så går den altså ikke med sådan en beregning. Det er jo ikke en statestik man kan bruge til ret meget. Hvis man vil ha' et billede af hvordan togene generelt kører, så kan det jo ikke nytte noget at man kun medtager det som er "imod" os pendlere. DSB/SJ vil jo til enhver tid hævde at togene oftere kører til tiden end at de er forsinket. Det må være en oversigt over benyttede afgange, og så hvorledes disse er forløbet. Hvis jeg f.eks. en dag (usansynligt, men alligevel) kører til tiden og ankommer til tiden også, så vil dette naturligvis trække ned på vores "bevis", men ellers er det jo ikke en retfærdig statestik. Det svarer til at man vil finde gennemsnitsprisen på en Kung-fu is, og kun regner prisen ud for de dyreste, for derefter at brokke sig over at isene generelt er for dyre. Jeg kan godt forstå dit synspunkt, men formålet med det her har hele tiden været at registrere forsinkelser og ikke lave et komplet skema over benyttede afgange... Udangspunktet må være at de afgange der ikke er nævnt, ikke har været forsinkede og resten nævnes så bare her... Det er endnu ikke besluttet på hvilken måde infoen om forsinkelser skal anvendes, og min hurtige lille sammenlægning bliver med stor sandsynlighed ikke måden det skal anvendes på, det var mere for at give andre et eksempel og motivere til at benytte skemaet... Hvis du mener at kunne gøre det bedre eller anderledes er du meget velkommen til at tage over... Jeg burde nemlig læse til eksamen :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 Fra den 21. maj til den 24. maj er der indtil videre indsamlet data der fortæller, at der i afgange har været forsinkelser på ialt 103 minutter og ved ankomster har der været forsinkelser på ialt 136 minutter! Det giver 239 minutters forsinkelse!! Den samlede forsinkelse er vel på 136 minutter - forsinkelserne i afgange er inkluderet i ankomstforsinkelserne. ;) Eftersom togene har mulighed for at indhente afgangsforsinkelser på rejsen, er ankomstforsinkelserne den mest centrale registrering. Det ændrer naturligvis ikke ved, at det er interessant at registrere begge. Det bliver spændende at se tallene, når der kommer flere registreringer ind. Vi kan med det samme indstille os på, at vi næppe får registreret alle forsinkede afgange, men de forsinkelser, som vi får med, vil uden tvivl tegne et tydeligt billede af driftsstabiliteten. Mht. hvor meget forsinkelserne fylder i forhold til det samlede antal afgange, skal vi nok være i stand til at komme med et brugbart skøn. Metoden er - efter omstændighederne - god nok, så bliv endelig ved, Madsen!!! :th2: Vi er væk de næste par dage, men vender stærkt tilbage på søndag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2006 Opdatering: Der er 12 mennesker i gang med skemaet :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2006 Hvis man eksempelvis har kørt på job, og toget afgik fra A 10 min for sent, og samtidig ankommer til B 11 min for sent, så kan man jo ikke tale om samlet 21 min forsinkelse på denne tur. Så må man holde sig til to statistikker, en der viser afgangs-forsinkelser, og en der viser ankomst-forsinkelser. I eksemplet er man jo trods alt kun kommet 11 min for sent frem, så det er egentlig et meget realistisk eksempel jeg lige fandt på der.. Ligeledes kan man jo heller ikke gå ud fra, at alle de afgange der ikke rapporteres forsinkelser på, at de bare kører til tiden.. Der er vel ca. 65 ture i døgnet over Broen hver vej (altså 130 ture ialt hvert døgn), så det kræver godt nok mange folk, hvis der skal sidde en "repporter" i hvert tog ;) Som jeg ser dette tiltag, så kan det kun bruges til at påvise, at den og den dato, på det og det tidspunkt, der var toget med sikkerhed så meget forsinket - ikke andet. Ja, toget kører til tiden af og til, og ja, der er afgange der er forsinkede eller aflyst som ikke bliver rapporteret, fordi der ikke findes nogen ombord der er med i dette projekt. Correct me if I'm wrong? PS. I denne uge har jeg taget toget seks gange frem og tilbage, to gange ankom det til tiden, to gange ankom det 11 min for sent, og to gange 12 min for sent - jep, og det er en fornøjelse at stå at vente på toget :thumbdown Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2006 Så går den altså ikke med sådan en beregning. Det er jo ikke en statestik man kan bruge til ret meget. Hvis man vil ha' et billede af hvordan togene generelt kører, så kan det jo ikke nytte noget at man kun medtager det som er "imod" os pendlere. DSB/SJ vil jo til enhver tid hævde at togene oftere kører til tiden end at de er forsinket. Det må være en oversigt over benyttede afgange, og så hvorledes disse er forløbet. Hvis jeg f.eks. en dag (usansynligt, men alligevel) kører til tiden og ankommer til tiden også, så vil dette naturligvis trække ned på vores "bevis", men ellers er det jo ikke en retfærdig statestik. Det er vel ikke en statistik som der skal laves, det kræver jo at der sidder en person i hver eneste tog over Broen, hver dag i en periode. Man kan bruge de forsinkelser der bliver rapporteret, til at vise en mængde forsinkelser (langt fra alle) over en given periode. Og selvfølgelig går toget til tiden "ofte", men det kan vi jo være ligeglade med, da vi kun er interesseret i et produkt der performer noget der ligner 99%, og der ud over skal der være fokus på service for den sidste procentdels vedkommende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret May 26, 2006 Det er vel ikke en statistik som der skal laves, det kræver jo at der sidder en person i hver eneste tog over Broen, hver dag i en periode. Ikke nødvensigvis. Der er vel ingen der siger der skal føres statestik på samtlige afgange. Det kunne jo være afgange til kbh mellem kl 6.30 til 8.30 og fra til malmö mellem kl. 15.30 til 17.30. Det er vel disse afgange der kaldes pendlerafgange, og mon ikke det er inden for dette tidsrum DSB/SJ har ca. 75% af alle deres brugere ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret May 26, 2006 Så er der allerede samlet data ind til at komme med de første udmeldinger... og det ser grimt ud... Fra den 21. maj til den 24. maj er der indtil videre indsamlet data der fortæller, at der i afgange har været forsinkelser på ialt 103 minutter og ved ankomster har der været forsinkelser på ialt 136 minutter! Det giver 239 minutters forsinkelse Informationen stammer fra 4 mennesker der enten har mailet eller PM'et deres data til mig, hvorefter jeg har smidt det ind i et stort exel-ark... Håber dette lille indblik i forsinkelserne vil give andre blod på tanden og lyst til at hjælpe os med skemaet! Er godt nok ked af at jeg lige klaskede alle forsinkelser sammen og skabte den forvirring... Det var mere for at påpege ventetiden der er i forbindelse med togdriften... Synes nemlig ikke at det er viiild spændende at tilbringe ventetiden på Malmö Central... Uanset hvad, så er det for mange forsinkelser de byder os... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret May 26, 2006 Ikke nødvensigvis. Der er vel ingen der siger der skal føres statestik på samtlige afgange. Det kunne jo være afgange til kbh mellem kl 6.30 til 8.30 og fra til malmö mellem kl. 15.30 til 17.30. Det er vel disse afgange der kaldes pendlerafgange' date=' og mon ikke det er inden for dette tidsrum DSB/SJ har ca. 75% af alle deres brugere ?[/quote'] Tror faktisk det er meget fint sådan som det er nu, at de mennesker der gerne vil have skemaet får det tilsendt og udfylder det. Det henvender sig vel til Øresundspendlerne og ikke til et bestemt tidsrum... Selv rejser jeg fra Malmö klokken 7 og tager hjem igen klokken 12, og selv i de tidsrum er der tit store forsinkelser.. Som tidligere nævnt, så er det endnu ikke planlagt hvad der skal ske med den indsamlede info om afgange, og indtil videre må det bare håndteres på det her meget amatøragtige plan, desværre... Når den tid kommer og der skal tages stilling til det indsamlede, så kunne jeg da fint forestille mig, at vi ville smide en tråd på herinde med ideer til hvad vi yderligere skal gøre... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2006 Opdatering: 15 mennesker er nu i gang med at udfylde skemaer :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2006 Havde vi været i krig, så var DSB blevet skudt p.g.a. AWOL...*bah* http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=4218543 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2006 Tallene kan måske bruges sådan her: De personer som pendler og skriver forsinkelser op bør i en given periode (som de iøvrigt selv kan vælge tidslængde af) registrere hvor mange gange de er blevet forsinket og hvor meget i gennemsnit (og kun se på ankomsttiden, da togene som sagt kan indhente det fortabte) i minutter. Dernæst bør de se på hvor mange gange de pendler i den valgte tidsperiode. Ud fra disse oplysninger kan der hentes flere statistikker. Hvor mange gange er toget forsinket < 5 min, 5-10 min eller > 10 minutter i %. Eksempel: - Der pendles 100 gange på 3 mdr - 70 gange er ankomsttid forsinket < 5 min = 70 % - 25 gange er ankomsttid forsinket 5-10 min = 25 % - 5 gange er ankomsttid forsinket > 10 min = 5 % Alle folks procenter kan så lægges sammen inden for hver kategori og divideres med antallet. Så får man et reelt billede af trafikken. Derudover er de bedste tal fra dem som pendler mest - man kan derudover jo udregne hvor mange gange folk pendler om måneden i gennemsnit i undersøgelsen. Håber dette kan forstås, eller evt. modificeres. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2006 Alle folks procenter kan så lægges sammen inden for hver kategori og divideres med antallet. Så får man et reelt billede af trafikken. Derudover er de bedste tal fra dem som pendler mest - man kan derudover jo udregne hvor mange gange folk pendler om måneden i gennemsnit i undersøgelsen. Men så bliver du nød til at gå ud fra, at de tog der ikke er raporteret forsinkelser på, at de så afgik/ankom planmæssigt - og det ved vi jo alle godt ikke holder. Dem der noterer forsinkelser kan jo ikke sidde på hver eneste afgang døgnet rundt (altså ikke allesammen, men bare en enkelt person i hvert tog). Som jeg ser det, så kan man kun samle X antal forsinkelser ind fra folk, og så sige at så mange forsinkelser har der "beviseligt" været i en given periode. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret June 2, 2006 Som jeg ser det' date=' så kan man kun samle X antal forsinkelser ind fra folk, og så sige at så mange forsinkelser har der "beviseligt" været i en given periode.[/quote'] Enig - det var også det jeg egentlig mente. Der kan nemlig kun bevises at togene har været forsinkede/kørt til tiden i de rejsendes afgange - resten er ukendt. Men i og med at så mange er med i undersøgelsen og så mange x antal rejser er med, vil statistikken tilnærme sig det reelle billede. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret June 2, 2006 Det kan sammenlignes lidt med folkeafstemning - efter de første 2 % optælling har man allerede en kraftig indikation på hvad resultatet bliver. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Brian 10 Anmeld indhold Besvaret June 2, 2006 Jeg har fundet ud af, at det er muligt - om end en anelse tidskrævende - at trække statistik på rettidighed på alle DSBs hverdagsafgange døgnet rundt. Nedenstående figur er et eksempel på andelen af rettidige ankomster for alle døgnets afgange mellem Kbh. H og Malmø C i maj 2006. De røde søjler markerer andelen af rettidige ankomster i tidsrummet kl. 16-19. Hvis man ønsker at lave statistik på det samlede antal minutter, skal man dog trække tallene dagligt. Så det har jeg tænkt mig at gøre hele juni. Registrering vil fortsat være nødvendig i weekender, og det kunne være interessant at foretage stikprøver af DSBs data. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret June 2, 2006 Jeg har fundet ud af, at det er muligt - om end en anelse tidskrævende - at trække statistik på rettidighed på alle DSBs hverdagsafgange døgnet rundt. Nedenstående figur er et eksempel på andelen af rettidige ankomster for alle døgnets afgange mellem Kbh. H og Malmø C i maj 2006. De røde søjler markerer andelen af rettidige ankomster i tidsrummet kl. 16-19. Hvis man ønsker at lave statistik på det samlede antal minutter, skal man dog trække tallene dagligt. Så det har jeg tænkt mig at gøre hele juni. Registrering vil fortsat være nødvendig i weekender, og det kunne være interessant at foretage stikprøver af DSBs data. Jeg går ud fra at DSB´s definition på rettidighed er at der ikke er et sekunds forsinkelse? Hvordan vil du trække tallene dagligt og dermed få minutter? Jeg går ud fra at du vil prøve at sammenligne vores tilnærmede resultater med DSB´s - det bliver jo spændende om det passer? Det mest interessante er vel egentlig myldretiden, hvor de fleste rejser. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites