tjoah 10 Anmeld indhold Skrevet May 20, 2006 Hej! Jeg undskylder allrede nu for det lange indlæg. Jeg er en svensk pige som har boet i DK i 14 år- siden jeg var 20. Jeg har boet sammen med min danske fyr og vi købte et hus 2000. Jeg har altid haft lyst til at prøve at komme tilbage til SVerige og efter mange lange kampe med min kæreste gik han endelig med på ideen. Han fik job med det samme og startede 2 januar i år. Det tog lidt længere tid for mig, jeg startede i april og folkebogførte mig på det tidspunkt. Siden vi ikke vidste om min kæreste ville trives her solgte vi ikke huset inden, men besluttede os for 1 måned siden. For en uge siden fandt vi en køber som har skrevet under. Samme dag han skrev under var jeg på nettet for at finde ud af hvordan vi kunne få flyttet vores møbler hertil. Til min skræk fandt jeg info om reavinstskat............ Siden har vi haft et helvede som du nok kan forestille dig. Vi har regnet på det efter alle kunstens regler, trukket forbedringer fra, mægleromkostninger og taget 30% af 2/3 af hvad der var tilbage. Vi skal betale 107.000 (danske) kr til den svenske stat som overhovedet ikke har haft noget med vores danske hus at gøre. Min kæreste nægter og er meget gal, vil aldrig sætte sin fod her i Sverige igen. Han siger op på mandag og flytter tilbage til Danmark. Han vil dog have solgt huset så han vil at vi skriver under. Så skal vi finde et nyt sted at bo i DK. Finde nye job osv. Og hvis jeg kan overtale ham igen om at flytte til SVerige så skal vi starte forfra igen med at finde job her. Sagen er den at vi her i SVerige bor ved min mor som har cancer og hjælper hende hvorfor vi ikke har tænkt os at købe noget her indtil videre. Så vi kan ikke bruge reglen om udsættelse. Udsættelsen kan også kun bruges fuldt ud om vi køber et hus her der er dyrere end det vi solgte... Jeg har lyst til at tude og gør det også. Spørgsmål til dig da du virker meget indsat i emnet: 1. Findes der nogen regel om at hvis du flytter hertil og sælger dit hus i udlandet indenfor lad os sige 6 måneder så slipper du for at betale reavinstskatten? 2. Kan vi blive nødt til at sige op, flytte tilbage til DK og skrive under og flytte tilbage til Sverige? I så fald hvor lang tid skal vi være i DK inden vi kan flytte tilbage for at slippe for at betale.? Håber meget på hjælp hurtigst muligt. På forhånd tusind tak! Den skuffede svensker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret May 20, 2006 Et uddybende spm. Har kun køber skrevet under i Danmark eller har I som sælger accepteret købers bud? Ellers kunne I jo afvise salget og håbe på at få huset solgt på et senere tidspunkt og spare de 100 t. Hvis I havde bopæl i Sverige på det tidspunkt hussalget blev underskrevet i Danmark så er der så vidt jeg ved ingen vej udenom. Hvordan skattevæsenerne finder ud af det ved jeg ikke, men jeg kender til folk der har fået tilsendt en afregning fra Skatteverket uden selv at have opgivet noget. Ærgeligt for jer, det er jeg ked af. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret May 20, 2006 Måske skulle du lade din mand rejse alene tilbage til DK så han kan køle af, nu når han er blevet så sur. Helt ærligt, penge er vigtige, men at smadre sit parforhold fuldstændigt over 100.000 dkr er bare sølle. Slå koldt vand i blodet, se om I kan få annuleret handlen - få feedback fra Nils. Og i allerværste tilfælde betal 100.000 dkr til den svenske stat. Måske er skatteverket til at forhandle med? Det er jo helt åbenlyst at I ikke har været i "ond tro" og kunne have sluppet for den ekstra skat, hvis datoer på et papir havde været anderledes. I er alle under stress, og din mor har cancer og oven i dette skal i betale alle de penge pga. en teknisk fejl? Hvor er den så højt omtalte svenske medmennesklighed henne? Men umiddelbart kan i få skatteudsættelse hvis i flytter ind i et hus der koster mindst det som svarer til overskudet af jeres danske hussalg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 20, 2006 Ja de regler er til at tude over, det kan vi godt blive enige om. Det er ret firkantet, at hvis man bor i Sverige, når man sælger, så beskattes man på svensk. Der er ingen frist. I har ikke skrevet under endnu på salget, kan jeg forstå. Så kan I jo lade være med at sælge. Det vil så muligvis koste et beløb til mægleren, foruden den tid og møje, der ellers er lagt i salget. I kan så på et senere tidspunkt med fuld musik flytte tilbage til huset med særligt henblik på at sælge det, mens I bor i Danmark. Men ud over det besvær, vil det jo også koste nogle flere måneder med renter, afdrag og andre udgifter på huset. Det er maj måned nu, og I står med et større provenue i hånden. Måske vil I alligevel købe noget i løbet af året og løse problemet på den måde. I kan også søge preliminärt uppskov og kan så slippe for skatten, hvis I køber noget inden 31. december 2007. Dog er der den hage, at hvis I alligevel ikke køber noget, skal der ud over skatten lægges ekstra 10 procent, men det er jo ingen høj rente for et par år. I kunne også vælge at se filosofisk på det: Skal skøre skatteregler virkelig bestemme, hvad man gør med job og bopæl? Og 107.000 kroner har i fået skatten til - er det et stort beløb? I kunne jo også have været halvuheldige med salget, og så kan der jo hurtigt ryge 100.000. Håber det falder på plads. En dag kan I (måske) grine af det. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tjoah 10 Anmeld indhold Besvaret May 20, 2006 Den svenske reavinstskat Hej igen, dejligt med noget respons. Jeg sidder og søger febrilt og har fundet to "halmstrå" eller hvad man nu siger. Jeg har fundet noget med at der kun skal skattes på den vinst der er opstået fra det at man flyttede adresse til salgsdatoen. Eks. Flyt til Sverige d. 1/1 og salg (underskrift) den 1/5. Dette ville så reducere beløbet kraftigt. Et andet at der i skatteavtalet med Norden står at der skal skattes på vinst af hus der hvor det ligger. http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/360208234246352578.4.39f16f103821c58f680007661.html Ved I noget om dette? På forhånd tak. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tjoah 10 Anmeld indhold Besvaret May 20, 2006 Underskrift Et uddybende spm. Har kun køber skrevet under i Danmark eller har I som sælger accepteret købers bud? Ellers kunne I jo afvise salget og håbe på at få huset solgt på et senere tidspunkt og spare de 100 t. Hvis I havde bopæl i Sverige på det tidspunkt hussalget blev underskrevet i Danmark så er der så vidt jeg ved ingen vej udenom. Hvordan skattevæsenerne finder ud af det ved jeg ikke, men jeg kender til folk der har fået tilsendt en afregning fra Skatteverket uden selv at have opgivet noget. Ærgeligt for jer, det er jeg ked af. Køber har skrevet under men vi har ikke. Mægleren forstår vores situation og snakker med køber om at komme og skrive under senere når vi ved hvad vi skal gøre. Evt. registrere os i DK. Problemet er at han vil overtage huset den 1. juli hvorfor vi har lidt panik. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 20, 2006 Hej igen, dejligt med noget respons. Jeg sidder og søger febrilt og har fundet to "halmstrå" eller hvad man nu siger. Jeg har fundet noget med at der kun skal skattes på den vinst der er opstået fra det at man flyttede adresse til salgsdatoen. Eks. Flyt til Sverige d. 1/1 og salg (underskrift) den 1/5. Dette ville så reducere beløbet kraftigt. Et andet at der i skatteavtalet med Norden står at der skal skattes på vinst af hus der hvor det ligger. http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/360208234246352578.4.39f16f103821c58f680007661.html Ved I noget om dette? På forhånd tak. Du tager fejl. Der er ingen redning. Hussalget beskattes fuldt ud uanset hvor længe eller kort, man har boet i udlandet. Hvis en dansker i Danmark sælger sin svenske ødegård, skal han betale kapitalvinstskat til Sverige. Hvis en af os flytter hjem til det gamle land og sælger vores svenske hus eller bostadsrätt, skal vi betale svensk skat af hele kapitalgevinsten. Hvis en svensk svensker i Sverige ejer et hus i udlandet og sælger det, skal han betale svensk kapitalvinstskatt. En dansker, der bor i Sverige, er i nøjagtig samme situation. Beklager. :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2006 Nej for fanden hvor er det sørgeligt at læse dette her - det var jo kun et spørgsmål om tid før nogen faldt i fælden på denne her sindssyge skatteregel, og selvfølgelig går det ud over de mest uskyldige. Køber har skrevet under men vi har ikke. Mægleren forstår vores situation og snakker med køber om at komme og skrive under senere når vi ved hvad vi skal gøre. Evt. registrere os i DK. Problemet er at han vil overtage huset den 1. juli hvorfor vi har lidt panik. Hvis I ikke har skrevet under endnu, har I ikke solgt endnu. Det er underskriftsdatoen, der tæller som salgsdatoen i følge Øresunddirekt. Flyttedatoer bestemmes af datoen på de internordiske flyttebeviser. Hvad med følgende nødløsning?. I får med det vuns udfyldt og afleveret et internordisk flyttebevis der siger at i flytter tilbage til Jeres Danske adresse allerede på mandag eller lign. Derefter får i lige mægler og køber til at lave en ny kontrakt, der siger det samme som sidst - bare så alle underskiftsdatoer ligger efter flyttedatoen, således at i officielt bor i DK når i sælger. For at flytningen ikke bliver rent proforma bliver i nok nødt til at bo i jeres DK hus i et par uger (husk også på at køber har 14 dages fortrydelsesret, så i vil helst ikke stå med skægget i postkassen, hvis han fortryder.). Sørg for at bruge noget vand, strøm og gem kvitteringer fra lokale supermarkeder eller lign, så i kan godtgøre at i rent faktisk har boet i DK. Når i nærmer Jer overtagelsesdagen flytter i tilbage til SE, med et nyt internordisk flyttebevis. Jeg ved ikke om den går - som sagt: en nødløsning. Men den er ud fra devisen, at når reglerne er komplet urimeligt og åndsvagt firkantede så må man kunne lave noget lige så åndsvagt firkantet for at undgå dem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tjoah 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2006 Tak Hej Bananas,tak for din omtanke. Den har vi også vaeret omkring. Problemet er bare om de svenske skattemyndigheder vurderer at vi kun gjorde dette for at slippe skat. De snakker noget om "reel hemvist" når man spörger. De siger også at sager bliver bedömt "från fall till fall". Hvilket jo föles som at spille i lotteriet med stor indsats, dömt til at tabe. Vi snakker nu om at registrere os i DK. Er der nogle begraensninger mht at bo i DK og arbejde i Sverige? Vi har jo enlig ikke noget behov af at have et svensk personnummer. Vi har hverken börn der skal "på dagis" og vi skal ikke låne penge osv. På forhånd tak Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2006 Hej Bananas,tak for din omtanke. Den har vi også vaeret omkring. Problemet er bare om de svenske skattemyndigheder vurderer at vi kun gjorde dette for at slippe skat. De snakker noget om "reel hemvist" når man spörger. De siger også at sager bliver bedömt "från fall till fall". Hvilket jo föles som at spille i lotteriet med stor indsats, dömt til at tabe. Vi snakker nu om at registrere os i DK. Er der nogle begraensninger mht at bo i DK og arbejde i Sverige? Vi har jo enlig ikke noget behov af at have et svensk personnummer. Vi har hverken börn der skal "på dagis" og vi skal ikke låne penge osv. På forhånd tak Ja I skal jo flytte reelt og helt og rigtigt - især nu, når I har pådraget jer Skatteverkets opmærksomhed. :( Hvis du arbejder i Sverige, betaler du jo skat der, og beholder dit personnummer og har ret til som grænsegænger at benytte det svenske sundhedssystem etc. I det hele taget bliver man stående i systemet, hvis man først en gang har fået et nummer. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tjoah 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2006 Du bliver nödt til at forklare! Ja I skal jo flytte reelt og helt og rigtigt - især nu, når I har pådraget jer Skatteverkets opmærksomhed. :( Hvis du arbejder i Sverige, betaler du jo skat der, og beholder dit personnummer og har ret til som grænsegænger at benytte det svenske sundhedssystem etc. I det hele taget bliver man stående i systemet, hvis man først en gang har fået et nummer. :) OK, men jeg forstår ikke det du skriver i sidste stykke. Har du tid at forklare det en gang til? Ved du noget om "6 mån regeln". Vi har jo ikke boet her i 6 mån endnu. Hvis vi nu flytter tilbage til DK så skal vi vel ikke deklarere i Sverige? Hvis vi nu skriver os i DK igen er der vel ikke noget der siger at vi ikke må arbejde i Sverige? Problemet er så om vi bliver vurderet til at vaere obegraenset skattepligtige i Sverige. Men der er vidst noget med hjemmearbejdsdage eller et eller andet? Jeg ved det ikke.......... På forhånd tak Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2006 OK, men jeg forstår ikke det du skriver i sidste stykke. Har du tid at forklare det en gang til? Ved du noget om "6 mån regeln". Vi har jo ikke boet her i 6 mån endnu. Hvis vi nu flytter tilbage til DK så skal vi vel ikke deklarere i Sverige? Hvis vi nu skriver os i DK igen er der vel ikke noget der siger at vi ikke må arbejde i Sverige? Problemet er så om vi bliver vurderet til at vaere obegraenset skattepligtige i Sverige. Men der er vidst noget med hjemmearbejdsdage eller et eller andet? Jeg ved det ikke.......... På forhånd tak Spørgsmålene om begrænset og ubegrænset skattepligt og hjemmearbejdsdage er uden betydning for jeres situation, og I kan naturligvis arbejde og bo, hvor I vil og bliver ikke straffet økonomisk - ud over den "detalje", vi har snakket om. :o Man skal betale skat til det land, hvor man arbejder - og derfor skal man deklarere der. Desuden skal man deklarere der, hvor man bor. Det bliver så to steder for mange. Men man betaler altså kun skat een gang. Angående seksmånedersregel, så er det ikke noget, der er relevant for jer, hvis I begge to arbejder og bor i Sverige nu og dermed betaler skat i Sverige. Der sker ingen ændring der, selv om du flytter til Danmark. Du betaler fortsat svensk skat af din svenske løn og i Danmark vil du så formentlig komme til at betale noget ejendomsskat. Jeg kan ikke se, der gemmer sig nogen komplikationer i de stikord, du nævner her; komplikationerne ligger mere i selve den situation, I står i, med den ærgerlige skatteregning, der truer, og de handlemuligheder, I ser for jer. Det kommer jo ikke mig ved, hvad I gør, men I ville jo bo i Sverige og flyttede til Sverige, så er det måske dumt at flytte til Danmark på ordre fra en ligeglad offentlig myndighed. I har mere end halvandet års frist til at parkere skatten i en ny bolig, hvis I søger preliminärt uppskov. I kunne jo også spørge køber, hvor seriøs, han er: Hvis han vil have huset, så er det lige steget lidt på grund af indtrufne omstændigheder. :o Hvad jeres damage control i form af hastigt tilbagetog kommer til at koste i kroner og øre og møje og besvær, kan kun I selv regne på, men som du selv siger, så ved I ikke engang, om Skatteverket godtager jeres folkeregistrering i Danmark, hvis I altså vil vende tilbage til Skåne. Så... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tjoah 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2006 Tak for hjælpen Nu bliver jeg nødt til at sove på sagen. Imorgen ska vi beslutte om vi siger vores arbejde op her i Sverige. MVH tjoah Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2006 Jeg håber virkeligt ikke at I har fået sagt for mange hårde ord til hinanden og at Jeres parforhold ikke har slået for dybe revner omkring denne sag. Jeg synes det er smukt at I er i Sverige for at passe din mor. Hun har en god familie. Niels's løsning er også ret god. Måske er det eneste overraskende at I kommer til at bo i noget større/dyrere hus en i måske regnede med, således at i kan få skatteudsættelse. Hvis I havde regnet med at bruge de penge til noget forbrug af en art, kan det så ikke finansieres med ekstra pant i den ejendom i køber i Sverige? På den måde kunne i få nogle af de "tabte penge" hjem mod at betale lidt renter? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakob F 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2006 Svensk skat ved salg af andelsbolig i DK OK. Jeg tror jeg er ved at fatte at jeg har begået en brøler da jeg flyttede til Malmö, men samtidigt beholdte min andelslejlighed i KBH. Den vil jeg nu sælge fordi jeg er faldet til i Sverige. Er det også rigtigt forstået at hvis jeg inden en periode efter salget af danske andelslejlighed køber nyt hus i Sverige, kan slippe for at betale skat af min fortjeneste på andelslejligheden i KBH? Så kan jeg vel i realiteten købe min kærestes lejlighed (hvor jeg bor nu) i Malmö og så skulle den sag være ude af verden? Svar bliver højt værdsat. mvh Jakob Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2006 OK. Jeg tror jeg er ved at fatte at jeg har begået en brøler da jeg flyttede til Malmö, men samtidigt beholdte min andelslejlighed i KBH. Den vil jeg nu sælge fordi jeg er faldet til i Sverige. Er det også rigtigt forstået at hvis jeg inden en periode efter salget af danske andelslejlighed køber nyt hus i Sverige, kan slippe for at betale skat af min fortjeneste på andelslejligheden i KBH? Så kan jeg vel i realiteten købe min kærestes lejlighed (hvor jeg bor nu) i Malmö og så skulle den sag være ude af verden? Svar bliver højt værdsat. mvh Jakob Nej, du kan ikke slippe for skatten - men du kan udskyde den... "Söka uppskov" som det hedder.. I realiteten betyder det at du skubber skatten foran dig, og først skal betale den når du engang i fremtiden fraflytter det hus/den lejlighed du køber.. Til den tid kan du igen købe "nyt" og udskyde den igen... Men lur mig om ikke de svenske kapitalbeskatningsregler er ændret (til din fordel) til den tid... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2006 OK. Jeg tror jeg er ved at fatte at jeg har begået en brøler da jeg flyttede til Malmö, men samtidigt beholdte min andelslejlighed i KBH. Den vil jeg nu sælge fordi jeg er faldet til i Sverige. Er det også rigtigt forstået at hvis jeg inden en periode efter salget af danske andelslejlighed køber nyt hus i Sverige, kan slippe for at betale skat af min fortjeneste på andelslejligheden i KBH? Så kan jeg vel i realiteten købe min kærestes lejlighed (hvor jeg bor nu) i Malmö og så skulle den sag være ude af verden? Svar bliver højt værdsat. mvh Jakob Jeg må lige bidrage til "min egen" tråd her, men kun med et lille spørgsmålstegn, for trods omfattende mailudveksling med Skatteverket - præget af megen MIF-information - lykkedes det aldrig for mig at få klarhed over, om man kan få udsættelse med skatten på salg af en dansk andelslejlighed. Det svenske ord "andelslägenhet" betyder en lejlighed, hvor indehaveren ejer en andel i en ejendom. En sådan lejlighed er ikke omfattet af reglen om uppskov. Danske ejerlejligheder betragtes skattemæssigt som andelslägenheter og omfattes ikke af uppskovsreglen. En dansk andelslejlighed ligner i sin konstruktion en svensk bostadsrätt, men jeg er ikke sikker på, det er nok, til at man kan anvende reglerne. Fra nytår vil det blive muligt at opnå udsættelse med skatten, hvis man flytter fra Sverige til et andet EØS-land f.eks. Danmark og køber en bolig der. Det er i hvert fald den officielle version. Sverige er blevet tvunget til at ændre sine regler efter i årevis at have trukket sagen ud, selv om man altid har vidst, at de stred mod ideen om det indre marked. Nuvel, den reelle version er, at udsættelse kun kan opnås for såkaldte småhus(e) og ikke for ejerlejligheder. Hvis man flytter tilbage til Danmark og køber hus, kan man få udsættelse, men hvis man senere flytter i lejlighed, skal skatten betales. Man skal hvert år dokumentere, at man stadig har ret til udsættelse. Der er hverken ret eller rimelighed i den skelnen, den svenske stat anlægger mellem de forskellige boligtyper. Man afkræver udvalgte borgere meget store beløb på grundlag af nogle helt meningsløse teknikaliteter. Det er muligt EU vil brokke sig over det - så kan EU-landet (???) Sverige sætte sig på rumpen og stikke klovene ud til siden ti år mere, sådan som det er officiel politik. Nå men det korte af det lange: Tjek først med Skatteverket, om en dansk andelslejlighed kan være "ursprungsbostad". :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2006 Nu skal jeg ikke opfordre til ulovligheder. Jeg vil blot sige, at det er ens helt eget ansvar at oplyse til Skatteverket hvorvidt man har haft gevinst på en dansk andelslejlighed, og jeg tvivler på at de kan finde ud af, at man har haft en dansk andelslejlighed, hvis nu man ikke var klar over at man havde pligt til at oplyse at man havde haft en sådan. Godnok kan de måske finde på at samkøre registre fra det danske Told og Skat. Men registrerer told og skat om man har en andelsbolig eller ej? - man betaler jo ikke ejendomsskat på en sådan. Så spørgsmålet er, om der overhovedet er et register på den danske side at køre op imod, når det drejer sig om en andelsbolig. Den sindsyge svenske lov gælder vel ikke kun for danskere der flytter til Sverige - den gælder vel for alle udlændinge. Og jeg synes ikke at have hørt om et ramaskrig fra et større antal tilflyttere, som er blevet tildelt gevaldige skattesmæk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakob F 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2006 Tak for svarene Ja det giver jo stof til eftertanke i forhold til hvordan jeg skal gøre. Tak for hjælpen, Nils og Bananas Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakob F 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2006 .. og Homer Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
watcher 10 Anmeld indhold Besvaret August 26, 2006 godt nok et stk tid siden i har snakket herinde, og jeg forstår ik helt det i snakker om, men sagen er den vi har en andelslejlighed her i kbh som vi snart ska til at sælge fordi vi vil flytte til sverige, jeg forstår så ik helt alle jeres besvarelser, skal vi så betale skat af den fortjeneste vi har på den lejlighed i danmark når vi flytter til sverige? eller er det kun hvis vi BOR i sverige og har registreret vores adresse i sverige, eller ka vi sælge den herhjemme, få vores "overskud" fra den og så flytte derovre uden og sku betale skat af fortjenesten? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret August 27, 2006 godt nok et stk tid siden i har snakket herinde' date=' og jeg forstår ik helt det i snakker om, men sagen er den vi har en andelslejlighed her i kbh som vi snart ska til at sælge fordi vi vil flytte til sverige, jeg forstår så ik helt alle jeres besvarelser, skal vi så betale skat af den fortjeneste vi har på den lejlighed i danmark når vi flytter til sverige? eller er det kun hvis vi BOR i sverige og har registreret vores adresse i sverige, eller ka vi sælge den herhjemme, få vores "overskud" fra den og så flytte derovre uden og sku betale skat af fortjenesten?[/quote'] Du skal sørge for at have bopæl i DK (folkeregisteradresse) på det tidpunkt salgskontrakten på den danske lejlighed underskrives... Ellers skal du betale skat af gevinsten til Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
watcher 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2006 oki dvs mens jeg stadig bor i lejligheden så kan jeg sælge den, med en overtagelses dato f.eks 2 måneder efter, og i den mellemtid kan jeg have købt et hus i sverige og flytte min adresse over BAR det EFTER køber har skrevet under på kontrakten ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Furland 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2006 Korrekt! :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret August 27, 2006 oki dvs mens jeg stadig bor i lejligheden så kan jeg sælge den' date=' med en overtagelses dato f.eks 2 måneder efter, og i den mellemtid kan jeg have købt et hus i sverige og flytte min adresse over BAR det EFTER køber har skrevet under på kontrakten ?[/quote'] Du kan købe i Sverige hvornår du vil. Du skal blot have dansk folkeregisteradresse den dag du skriver under på salgkontrakten på den danske lejlighed/hus.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites