Jump to content
Gawc

opvaskemaskine

Recommended Posts

Skal have købt en opvaskemaskine, men er i tvivl hvilken type det skal være, har kigget lidt rundt uden at blive klogere... Der findes halvintegreret, fuld integreret og et par andre.... Regner med at vores ene køkkenskap skal tømmes for låger, og så opvaskemaskinen skal proppes derind... hvilen type bliver det så ? :) ikke noget jeg skal bøvle med selv, vil have den installeret derfra jeg køber den, hvis det har noget at sige.... :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En almindelig model til indbygning til jeg sige.... Jeg ville se mig om efter Siemens/Bosch eller Miele. Hvis du opholder dig i køkkenet mens den kører så vælg en med lavt lydniveau. Og check indretningen inden du køber, det er rigtig praktisk med tallerkenrækker der kan lægges ned så man kan vaske fade, og at det er lavet så tallerkener kan stå stabilt så det hele ikke vælter hvis man trækker lidt hårdt ud i kurven.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

tak, jeg tror nu jeg fik forkluderet mit spørgsmål. hvad skal jeg vælge: Halvt integreret eller fuld integreret ?? kan næsten regne ud jeg ikke skal vælge en fritstående. men det er de 2 begreber jeg ikke er med på :) men skal have de 3 mærker i tankerne du skrev larscph :) tak

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tak, jeg tror nu jeg fik forkluderet mit spørgsmål. hvad skal jeg vælge: Halvt integreret eller fuld integreret ?? kan næsten regne ud jeg ikke skal vælge en fritstående. men det er de 2 begreber jeg ikke er med på :) men skal have de 3 mærker i tankerne du skrev larscph :) tak
Halv-integreret: Du kan se det er en opvaskemaskine, der står "derinde" Fuldt integreret: Du ser ikke maskinen, da den får samme låge som dine køkkenskabe. Jeg ville nappe den sidste.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og check indretningen inden du køber, det er rigtig praktisk med tallerkenrækker der kan lægges ned så man kan vaske fade, og at det er lavet så tallerkener kan stå stabilt så det hele ikke vælter hvis man trækker lidt hårdt ud i kurven.
Dette er et vigtigt punkt! Hvis opvaskemaskinen er fornuftigt indrettet, kan du vaske langt mere per tur. Det gør en kæmpe forskel, ikke mindst på økonomien og miljøbelastningen. Det er helt sikkert et punkt jeg vil kigge meget på, når vores nuværende maskine en dag skal skiftes. Udover lydniveauet kan det godt betale sig at kigge på energi- og vandforbruget. Der kan være ret stor forskel på de herlige maskiner. Nåja, og så lige gudetippet. Hvis du vasker på "økonomi" programmet, som de fleste opvaskemaskiner kan, så får du ikke grimme glas med "glas-pest". Du behøver ikke købe nogen speciel sæbe eller andet lort til maskinen, temperaturen må bare ikke komme op på 55'C. Jeg har vasket mine Spiegelau krystal glas i maskinen i årevis, og resultatet er helt perfekt. Hvis du så har et eller andet fastbrændt noget, som du tror den ikke kan tage med så lav en temperatur, vasker du bare for fuld skrue, bare uden glas-ting. Økonomiprogrammet tager som regel noget længere tid, til gengæld er det også lidt billigere, og man slipper stadig for at vaske op :laugh: (kan man fornemme at jeg mener at opvaskemaskinen har vundet pladsen som menneskets bedste ven?) Edit: Den tekniske forklaring på de 55'C findes et eller andet sted på et dansk forbruger website, men konceptet er blot, at ved højere temperaturer reagerer sæben på et eller andet i glasset og danner kisel-syre, som så gør glasset grimt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad koster det egentlig, udover maskinens pris, at få sådan en opvaskemaskine installeret i et køkken hvis man nu har et ganske almindeligt køkken med almindelige skabe, skal man så bare fjerne et skab og installere herligheden der? Hvem gør sådan noget, og hvad vil prisen typisk være? Jeg har intet gør-det-selv-gen, så det er nok et halvdumt spørgsmål :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Hvad koster det egentlig, udover maskinens pris, at få sådan en opvaskemaskine installeret i et køkken hvis man nu har et ganske almindeligt køkken med almindelige skabe, skal man så bare fjerne et skab og installere herligheden der? Hvem gør sådan noget, og hvad vil prisen typisk være? Jeg har intet gør-det-selv-gen, så det er nok et halvdumt spørgsmål :D
Jeg mener vi fik den installleret gratis eller til den beskedne sum af 300 sekk af Elgiganten. Men der var det en udskiftning af en gammel opvaskemaskine så der var vand og strøm og alting klar. Hvis der ikke har stået en opvaskemaskine skal der trækkes vand og afløb til vasken samt være strøm i nærheden. Mener min mor i Danmark gav omkring 1000 dKK. Omkring fuldintegreret så vær opmærksom på at det kræver køkkenet er indrettet til sådan. Hvis du bare fjerner et skab med sokkel så kan du ikke være sikker på du kan få en fuldintegreret maskine ind der. Oftest sælges forsiden separat når du køber køkkenet, så det er magen til resten af lågerne. Hvis det er et gammelt køkken kan det være svært/umuligt at få det til at se ordentligt ud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites