KThorup 10 Anmeld indhold Skrevet May 10, 2006 Efter en tre en halv måneds lang sagsbehandling tid fik min mand endelig sin opholdstilladelse i slutningen af jan - finally :) Föler ikke at vi fik nok info fra migrationsverket, så nu har jeg et par spörgsmål, som jeg håber I kan hjälpe med - har forsögt sögefunktionen, men forgäves.. 1. Vi planlägger en forlänget weekend i Paris en gang i den närmeste fremtid. Kan han uhindret rejse i Schengenlandene, eller er det fortsat nödvendigt at ansöge om visum til de enkelte lande? 2. Han har siden nov studeret svensk på Folksuniversitetet. Men sammenlignet med det danske undervisningssystem for indvandrere synes jeg, at det er temmeligt dyrt - 2400 SEK for 48 lektioner. Er der et andet alternativ? 3. Sidst men ikke mindst er han så däkket af den svenske sygesikring, eller er det nödvendigt at tegne en privat forsikring? På forhånd tak! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
repeat 0 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2006 Ved ikke lige hvordan det er med spørgsmål 1 og 2. Men min kæreste går på svensk undervisning på Folkeuniveritetet, og betaler ikke noget. Hun tager SFI ( Svensk For Invadrerer ) og det er gratis. En Kommentar til spørgsmål 3. Når man melder bopæl her i Sverige, så fik jeg i hvertfald et brev fra Forsikringskassen. Det er vel det som svare til Den danske sygesikring. Så er han vel dækket af den? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2006 1. Vi planlägger en forlänget weekend i Paris en gang i den närmeste fremtid. Kan han uhindret rejse i Schengenlandene, eller er det fortsat nödvendigt at ansöge om visum til de enkelte lande? SVAR: No problemo, hvis i altså ikke skal være længere væk end tre måneder. Tænk på at England, Norge og Schweiz kan have specielle regler. 2. Han har siden nov studeret svensk på Folksuniversitetet. Men sammenlignet med det danske undervisningssystem for indvandrere synes jeg, at det er temmeligt dyrt - 2400 SEK for 48 lektioner. Er der et andet alternativ? SVAR Meld hende til SIF gennem kommunen. Der har hun ret til at få gratis undervisning. Der kan være andre regler hvis din ægtefælle er EU-borger. 3. Sidst men ikke mindst er han så däkket af den svenske sygesikring, eller er det nödvendigt at tegne en privat forsikring? SVAR Han er dækket på samme måde som en "svensker" så det kommer anpå hvor god en dækning i ønsker. MVH /Thore........ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret October 25, 2006 MVH /Thore........ Inden jeg ringer til Migrationsverket for at være helt sikker, vil jeg også gerne have bekræftet flg: Min kone fik Opholdstilladelse for 5 år (uppehållskort) for et par måneder siden. Hun er fra Asien. Kan vi uhindret rejse på en uges juleferie til Italien uden at skulle bede om visum fra den Italienske ambassade? Eller få et schengen stempel i hendes pas for den sags skyld ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Skaanebo 10 Anmeld indhold Besvaret October 25, 2006 Ja, man kan frit rejse og opholde sig i et andet Schengen-land i op til 3 måneder, når man har opholdstilladelse i Sverige. Man skal naturligvis medbringe pas eller EU-bevis, men det er altså ikke nødvendigt at søge visum nogen steder. Hvis du har flere spørgsmål om det emne, vil jeg anbefale dig et besøg på forummet for Ægteskab Uden Grænser, hvor massevis af sådanne spørgsmål finder svar: http://forum.aegteskabudengraenser.dk/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites