Jump to content
ulmus

Valborgsafton

Recommended Posts

Der synes at være en misforståelse omkring Valborgsafton. Valborgsaften er den 29. april, Valborgsdag er den 30. april. Det er Valborgsaften, man brænder bål og drikker sig fra sans og samling. Muligvis fortsætter nogle på Valborgsdag, men ellers ligger de vel brak. 1. maj går det så løs igen med spritten.:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der synes at være en misforståelse omkring Valborgsafton. Valborgsaften er den 29. april, Valborgsdag er den 30. april. Det er Valborgsaften, man brænder bål og drikker sig fra sans og samling. Muligvis fortsætter nogle på Valborgsdag, men ellers ligger de vel brak. 1. maj går det så løs igen med spritten.:rolleye:
Æh er du nu helt sikker? Jeg troede bestemt, at sidste april var valborg - kort for valgborgsmesseaften - og at det er den aften, man brænder bål. :confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, så må jeg jo give mig. Jeg forstår det godtnok ikke helt, da jeg har været ude af se Valborgsbål den 29. og altid har ment at først var det Valborgsafton og dagen efter Kungens fødselsdag, men OK, jeg tog fejl.:o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Valborgsmässoafton heter det dessutom, och det har alltid varit den 30 april. Min man (som är dansk) är helt säker på att svenskarna eldar till Midsommar också, och jag har stora problem att övertala honom att han har fel. Det är inte lätt när traditionerna ligger nästan, men inte riktigt på samma tidspunkt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Valborg kom först Sct.Hans For ikke så länge siden holdt man Valborg i DK og ikke Sct.Hans. Samme dag som man nu gör i Sverige, 30 April. Jeg har aldrig hört fra nogen "gamle" om noget bål til Svensk valborg, som man iövrigt også havde til Dansk Valborg. Men det er forvirrende og har også engang kört rundt for at finde nogen der dansede om Majstangen om Lördagen. Midsommer dagen står der jo i kalenderen. Det er iövrigt også et moderne fänonem at den ligger en fradag. Den lå som Dansk Sct Hans d. 23 Juni för i tiden. Så lidt anderledes er det herovre i dette land hvor man har hekse til påske !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites