Nif 0 Anmeld indhold Skrevet April 29, 2006 Hvis man er 18år og kommet til dk sammen med sin ikke DK mor uden for EU. Har boet i DK 10år men ikke har DK pas eller statsborgerskab. Kan man så stadig bare flytte til S som de fleste af os andre, eller skal man så begynde at søge asyl og lign. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret April 29, 2006 Det kommer jo meget an på hvilken situatioen der er tale om. Flytter vedkomne alene, sammen med kæreste/mand/kone osv osv ? Hvis vedkomne er single, og hverken har dansk pas eller statsborgerskab (det hænger jo ret meget sammen) ... så kan det ikke lade sig gøre. Ellers tror jeg hurtigt at samtlige danske asylcentre ville blive tømte Hvis det er en person fra et 3.verdensland (ikke min defination) så skal vedkomne søge opholdstilladelse i sit oprindelige hjemland. Det kræver dog et pas. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret April 29, 2006 Vedkommende har vel en opholdstilladelse ? Ellers må det vel betragtes som et ulovligt ophold i DK ? Uden DK statsborgerskab tvivler jeg på at vedkommende uden videre kan flytte til S. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 29, 2006 Ro på. Hvis man har haft lovligt ophold i Danmark i ti år, har man det også i Sverige, også selv om man er statsborger i et såkaldt tredjeland (ikke tredjeverdens...) Hvordan man går til veje i praksis, har jeg intet bud på, men det har intet med asyl at gøre. Men hvis alt andet glipper, kan den 18-årige jo søge asyl i Sverige med henvisning til dansk främlingsfientlighet, islamofobi, xenofobi, apartheid og almindelig båtnakkethed. At dømme efter svensk presse skulle det være en smal sag at overbevise Migrationsverket om, at man ikke kan leve en menneskeværdig tilværelse i Danmark. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret April 29, 2006 Ro på. Hvis man har haft lovligt ophold i Danmark i ti år, har man det også i Sverige, også selv om man er statsborger i et såkaldt tredjeland (ikke tredjeverdens...) Hvordan man går til veje i praksis, har jeg intet bud på, men det har intet med asyl at gøre. Nej, det har intet med asyl at gøre, der er vi da helt enige. Det kunne jo være vedkomne er fra Australien eller USA eller lign. Så bliver det nok svært at overbevise de svenske myndigheder om rigtigheden i asyl. Men, det kræver nu stadig et pas at flytte til SE. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret April 29, 2006 Nej, det har intet med asyl at gøre, der er vi da helt enige. Det kunne jo være vedkomne er fra Australien eller USA eller lign. Så bliver det nok svært at overbevise de svenske myndigheder om rigtigheden i asyl. Men, det kræver nu stadig et pas at flytte til SE. Men vedkommende HAR vel også et pas?? Bare ikke et dansk.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ThomasO Anmeld indhold Besvaret May 1, 2006 Hvorfor ikke holde sig til den kendsgerning, at NORDISKE STATSBORGERE har fri bevægelighed i Norden uden pas. Så må man jo antage at alle andre er .... IKKE Nordiske Statsborgere.... og derfor ikke omfattet af denne lov. Mit gæt er - NEJ - vedkommende er indvandrer fra et ikke Nordisk land - og uden for EU rykker personen yderligere et terningskast tilbage. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2006 Ja jeg måtte jo lige undersøge nærmere. Havde bare lovet jeg lige ville lufte det for nogen som måske vidste noget. Personen er Serber og vil udnytte de mange muligheder herovre. Er kommet til DK med sin mor og har boet i DK de sidste 10år med dansk uddandelse. Tænkte bare at man ikke sådan lige kunne flytte på den anden side af græsen som de fleste andre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2006 Hvorfor ikke holde sig til den kendsgerning' date= at NORDISKE STATSBORGERE har fri bevægelighed i Norden uden pas. Så må man jo antage at alle andre er .... IKKE Nordiske Statsborgere.... og derfor ikke omfattet af denne lov. Mit gæt er - NEJ - vedkommende er indvandrer fra et ikke Nordisk land - og uden for EU rykker personen yderligere et terningskast tilbage. Den nordiske pasuniuon indebærer jo bare, at man ikke skal vise pas ved grænserne. Det gælder af logiske grunde alle nationaliteter. Nu er pasfriheden endda udvidet til Schengen, selv om det kan være nyttigt at have et pas alligevel. Det kan sikkert også være nyttigt at have et pas, hvis man vil slå sig varigt ned i Sverige alene for at kunne legitimere sig, men det er ikke afgørende for, om man får lov til at bo i Sverige. En serber med opholdstilladelse i Danmark siden 10 år tilbage har samme rettigheder som enhver anden EU-borger med eller uden pas. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ThomasO Anmeld indhold Besvaret May 1, 2006 Der er ikk noget at sige til Nif er forvirret.... jeg fatter snart heller ikke noget.... åbenbart. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2006 Der er ikk noget at sige til Nif er forvirret.... jeg fatter snart heller ikke noget.... åbenbart. hahaha.. Jeg forstod den sidste linie :th2: Og han har også et pas. Jeg skrev bare at det ikke var et DK pas.. Men det må jeg lige fortælle videre. Skulle bare lige sælge en lejlighed og så kom dette i vejen som jeg ikke havde tænkt over. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites