Dani 10 Anmeld indhold Skrevet April 22, 2006 Hej. Min kone har tænkt sig at besøge mig her i sverige. Hvordan er det nu reglerne er? Vi blev gift for ca. 2 år siden, men hun havde ikke rigtig lyst til at komme til herop. Men nu kunne hun godt tænke sig at besøge mig og se hvordan det er heroppe. Hun er fra Asien, skal hun bare gå til den svenske ambassade dernede og søge om turist visum, eller skal jeg kontakte udlæningstyrelsen i sverige først? Ville bare høre nogen der har været turen igennem, på forhånd tak. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nenad 10 Anmeld indhold Besvaret April 22, 2006 Hej. Hun er fra Asien, skal hun bare gå til den svenske ambassade dernede og søge om turist visum, eller skal jeg kontakte udlæningstyrelsen i sverige først? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nenad 10 Anmeld indhold Besvaret April 22, 2006 Glemte lige nogle småting Glemte lige linket: www.migrationsverket.se og ind under visa kan du finde link til div. lande og krav. En anden ting som jeg ikke vidste dengang var at papir der skal ud af Sverige skal hentes i Skatteverket og ikke printes hjemme med digital signatur pga. stempel. Mvh Nenad Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Dani 10 Anmeld indhold Besvaret April 23, 2006 . ok, men her hun jo gift med mig, skal hun have sin vielses attest med så de kan se at hun skal besøge sin mand? Hun vil ikke have en fast visum men kun turistvisum, i første omgang. Jeg har ikke registrede mig som gift her da hun ikke ville herop, så var der jo ingen grund til registre sig hun alligevel ikke skulle herop. Tak for dit svar, håber der andre der også kan hjælpe lidt så det kan blive lidt nemmere:laugh: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nenad 10 Anmeld indhold Besvaret April 23, 2006 ok' date=' men her hun jo gift med mig, skal hun have sin vielses attest med så de kan se at hun skal besøge sin mand?[/quote'] For at besøge sin mand skal der et vielsesattest(original eller en godkendt kopi) frem, en invitation fra dig og rejseforsikring. Samt udskriftet fra Skatteverket. Dette er for Serbien, prøv at finde den nærmeste ambassade her på listen og kikke i deres individuele krav: http://www.swedenabroad.com/pages/welcome.asp Mvh Nenad Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret April 23, 2006 Hej. Min kone har tænkt sig at besøge mig her i sverige. Hvordan er det nu reglerne er? Vi blev gift for ca. 2 år siden, men hun havde ikke rigtig lyst til at komme til herop. Men nu kunne hun godt tænke sig at besøge mig og se hvordan det er heroppe. Hun er fra Asien, skal hun bare gå til den svenske ambassade dernede og søge om turist visum, eller skal jeg kontakte udlæningstyrelsen i sverige først? Ville bare høre nogen der har været turen igennem, på forhånd tak. Jeg er i gang med turen... Dette link kan fortælle dig lidt om praksis: http://www.migrationsverket.se/infomaterial/bob/sokande/visum/visa_sv.pdf Det er ikke nok, at gå ind på en ambassade, der er et par blanketter, der skal være udfyldt - men det er nu ikke slemt, når man først får set på det :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Dani 10 Anmeld indhold Besvaret April 26, 2006 ok Mouse. Hvor har du fået fat i de blanketter fra? Hvad forlanger svenskerne :) Det kunne være rart hvis man ligesom fant ud af hvor skal man begynde og hvem.......konen eller mig Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret April 26, 2006 ok Mouse. Hvor har du fået fat i de blanketter fra? Hvad forlanger svenskerne :) Det kunne være rart hvis man ligesom fant ud af hvor skal man begynde og hvem.......konen eller mig Du kan finde dem på den her side: http://www.migrationsverket.se/swedish/visum/visum_blanketter.jsp Du skal bruge den første blanket (Ansökan om visum enligt Schengensamarbetet) samt bilag E (Referentbilaga) Nu er I jo gift, så det kan godt være I skal bruge en anden end E. Jeg er ikke ekspert (endnu :) ) er som sagt i gang med turen. Det koster 325 kr. Derudover skal du have et specielt personbevis fra Skatteverket. Når det nu er din kone, kan det være de forlanger at se en lønseddel, evt. ansættelsesbevis eller årsopgørelse... Nå jo... og så skal hun have en sygeforsikring, gældende til Schengen-området, og den skal dække udgifter op til 30.000 Euro (reelt en Gouda- / Europæiske forsikring). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2006 Lige en opdate... Som jeg skrev tidligere, er jeg først igang med møllen... Vi blev desværre dømt til en om'er første gang på ambassaden. Det viser sig (som der egentlig også står på migrationsverket.se), at ambassaderne har forskellig praksis, bl.a. skal jeg udfylde mine blanketter i hånden med blå kuglepen, ikke sort, ikke rød, ikke gul eller lille, man blå. Til gengæld, ordner de sagen på kun 7 dage. Det må siges at være noget helt andet end de 3 måneder + det tager i DK... Til gengæld er papirarbejdet noget mere komplekst... Sveriges ambassader kan findes på: www.swedenabroad.com De fleste af ambassadernes hjemmesider, her en side om visering. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Dani 10 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2006 Nu er den helt galt. Den svenske amb. i pakistan vil se papierne på min lejlighed, kan det virkelig være rigtig at de vil se papirene på lejligheden når det kun drejer sig om turistvisum? De forlanger også årsopgørelse, som er forståeligt nok, men alt det andet som papirene til lejlighed lyder fuldstændig hen i vejret. Kan det være konen har misforstået noget? Håber nogen kan hjælpe mig som har prøvet det her med turist visum, på forhånd tak. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2006 Nu er den helt galt. Den svenske amb. i pakistan vil se papierne på min lejlighed, kan det virkelig være rigtig at de vil se papirene på lejligheden når det kun drejer sig om turistvisum? Det KAN være rigtigt nok. Svenskerne er blevet en anelse mere stramme i betrækket efter at vi (danskerne) er begyndt at udnytte EU reglerne. Ofte er grunden til et turistvisum, at det er betydelig nemmere at få end opholdstilladelse (som I jo er berettiget til), og så snart hun er heroppe, så skal de svenske myndigheder give hende opholdstilladelse hvis hun ønsker det. Jeg tror den eneste løsning er at gøre som de be'r om. Du får nok ikke meget ud af at disktuere med dem Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites