Jump to content
kpc1983

Lån med alm. arbejde og kæreste på SU

Recommended Posts

Hej..! Efter som vi er gået igang med at forhandle hårdt med Skånes provinsbank, er der dukket nogle mystiske ting op, når vi har skrevet med vores "måske kommende bank" som vil låne os penge til bolig i Sverige. Men vi har et meget stort problem (mener vi dog selv). Vi har snakket med en bankrådgiver, som slet ikke ville regne kærestens indkomst med pga. af det er SU. Hun mener ikke at det er en fast indtægt, da det er støtte fra den danske stat. :thumbdown Vi mener tilgengæld at man sagtens kan tage det med som en fast indtægt, da det nu engang er en fast indtægt. Nogle der har haft samme problemer med det...? Dog vil jeg også sige, hvis hun ikke vil regne det ud fra at SU'en er en indtægt, så prøver vi bare hos vores egen bank (nordea). Lidt EXTRA viden om KPC & MNM Så har vi fået købt os en god dansk-svensk / svensk-dansk ordbog. Den er bare god at have ved hånden, nu når vi er gået igang med at forhandle med den svenske banker. Der kommer en del fagudtryk som godt kan give problemer at forstå, så er det jo rart at kunne slå op i den. Dvs. at vi også er rykket meget tættere på jeres på den anden sige (forhåbenligt). Men pas på vi bider :p Mvh KPC & MNM :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det är samma sak om du har svenska studielån' date=' de räknas inte som inkomst. Så är det i Sverige, tyvärr.[/quote'] Mærkeligt. Vil det så sige at jeg bliver nød til at skulle låne alle mine penge i DK, for ellers ville vi jo ikke have råd til at sidde i en bolig i Sverige (altså hvis kæresten Su ikke må medregnes) :flov:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Hvis det er 3000 om måneden det handler om før i har råd, så lad væ'r...... Det kræver lidt mere luft at skulle ud og købe bolig. I bliver alt for sårbare, hvis i ikke har mere at "rutte" med om måneden.... Renten er stigende, så det bliver ikke billigere at låne lige med det samme....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis det er 3000 om måneden det handler om før i har råd, så lad væ'r...... Det kræver lidt mere luft at skulle ud og købe bolig. I bliver alt for sårbare, hvis i ikke har mere at "rutte" med om måneden.... Renten er stigende, så det bliver ikke billigere at låne lige med det samme....
Arh..! Det handler ikke om at vi ikke har råd til det hvis der ikke bliver regnet kærestens SU med. Vi har pt. lidt over 8000,- til osselv om måneden når ALT er betalt. Så det handler ikke om ikke at have råd. Jeg/vi ville bare gerne vide en grund til hvorfor man ikke regner SU'en med..? Det vil jo også betyde at vi kan låne midre. Hvis i forstår..? Og til sidst vil vi slet ikke flytte hvis vi i sammenarbejde med banken IKKE mener at der er råd til det..? :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, men det kan desværre ikke tages med som fast indtægt i Sverige. Men har selv erfaret, samt andre har jeg kunne læse mig til, at Nordea er lidt tunge at danse med, og har ikke det bedste samarbejde over grænsen, jeg vil foreslå at i henter låne tilbud evt. fra Nordea, og sammenligner med andre banker i danmark, som også har i Sverige, så som Handelsbanken, og SEB (har ikke det dem, men hørt om dem). Nordea vil låne os 500k til bolig i Sverige, hvorefter vi gik til handelsbanken, hvor de vil låne os 2.000k til bolig i Sverige, og ifølge deres regnskab, ville vi have det samme rådighedsbeløb ca.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Må lige blande mig lidt her... Jeg er alene og på SU og havde ingen problemer med at låne pengene til min lejlighed i så fald jeg selv kunne skaffe de 10 %, som jeg så lånte i min danske bank. Har godt nok et studiejob ved siden af, men førte både su- og sulån ind som fast indtægt. Til at starte med tilbød jeg min far som kautionist, men det behøvedes jeg ikke. Og alt dette til trods for at jeg ikke engang har nogen indtægt der går ind på den svenske konto. Så mit råd må være: Prøv nordea nede på gågaden. Fik i hvert fald rigtig god service af min bankrådgiver som næsten ikke har andet end danske kunder.......:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nordea vil låne os 500k til bolig i Sverige' date=' hvorefter vi gik til handelsbanken, hvor de vil låne os 2.000k til bolig i Sverige, og ifølge deres regnskab, ville vi have det samme rådighedsbeløb ca.[/quote']Ok...det hænger jo ikke sammen - og jeg ville være pænt nervøs for at hoppe ud og låne 2 millioner uden at have regnet tingene igennem. Hvem havde ret? Hvad var foskellen på de to lånetilbud? Hvem havde fejlet?...fordi ét eller andet er der da gået galt dér! :scared: Jeg har lånt penge ene mand igennem Nordea to gange nu, og er begge gange endt op med beløb på mellem 750.000 og 900.000 med en ganske "almindelig" løn og tilhørende udgifter. (læs: tjener ikke chef-kassen, og har ingen "mystiske" lån og udgifter)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder sgu mærkeligt Trine og jeg er begge på SU og har ved siden af en ubetydelig indtægt. Vi tjener begge mindre end SU'en om måneden. Vi blev godkendt til lån i svensk bank, og vores SU'er er i aller højeste grad indregnet - vi har stort set ingen anden indtægt. Vi brugte Nordea her i Sverige. I Sydbank i Danmark synes de, det var vanvittigt, og derfor forsøgte vi at trække vores forespørgsel tilbage i den svenske bank, men da va købet gået igennem og vi skulle betale seriøs straf, hvis vi ville ud. Vi sidder nu pænt stramt på to SU'er + en lille ekstraindtægt. Med andre ord - den svenske bank godkendte os nærmest lidt for velvilligt! Heldigvis sidder Trine tungt på kassen - så det løber rundt, men i Danmark og for os selv er det stadig et mysterium, hvordan vi kunne blive godkendt! :) Sanni

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ok...det hænger jo ikke sammen - og jeg ville være pænt nervøs for at hoppe ud og låne 2 millioner uden at have regnet tingene igennem. Hvem havde ret? Hvad var foskellen på de to lånetilbud? Hvem havde fejlet?...fordi ét eller andet er der da gået galt dér! :scared:
Læs denne fremragende artikelserie fra EB der netop tager hånd om de problemer og viser hvor galt det kan gå: http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug/article183734.ece

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Må lige blande mig lidt her... Jeg er alene og på SU og havde ingen problemer med at låne pengene til min lejlighed i så fald jeg selv kunne skaffe de 10 %, som jeg så lånte i min danske bank. Har godt nok et studiejob ved siden af, men førte både su- og sulån ind som fast indtægt. Til at starte med tilbød jeg min far som kautionist, men det behøvedes jeg ikke. Og alt dette til trods for at jeg ikke engang har nogen indtægt der går ind på den svenske konto. Så mit råd må være: Prøv nordea nede på gågaden. Fik i hvert fald rigtig god service af min bankrådgiver som næsten ikke har andet end danske kunder.......:)
Det skulle vel aldrig være Carina :rolleyes: Vi har lige gjort nøjagtig det samme. To gange SU, to gange SU lån og to "studiejobs" så er den hjemme - og jeg personligt kommer til at sidde BILLIGERE om måneden end jeg gør i min nuværende leje-lejlighed, selv når alle faste udgifter er betalt :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det skulle vel aldrig være Carina :rolleyes: Vi har lige gjort nøjagtig det samme. To gange SU, to gange SU lån og to "studiejobs" så er den hjemme - og jeg personligt kommer til at sidde BILLIGERE om måneden end jeg gør i min nuværende leje-lejlighed, selv når alle faste udgifter er betalt :D
Nope, min rådgiver er Else-Marie Andersson:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites