Jump to content
Gawc

på beløbet...

Recommended Posts

Når jeg er ude og handle, og skal betale, hiver jeg mit visa kort frem, og trykker kode mm., så siger ekspedienten et eller andet jeg som regel ikke høre ordentlig og/eller ikke forstår, så siger jeg som regel bare: På beløbet. De kigger som regel underligt på mig, enten fordi jeg er endnu en Dansker der er ved at indtage Sverige, eller også fatter de minus af hvad jeg siger, selv om jeg nu får det som jeg vil, så kunne jeg da godt tænke mig at vide hvad man som regel siger på svensk ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tit synes jeg ikke man har andre valg end "på summan" for når man står med et dansk visa vil de ikke lade en hæve over beløbet?
Det er med det danske ja. Mit bliver også afvist overalt hvis man vil hæve over. Lige pånær Netto sjovt nok. På det svenske visa kan man hæve over overalt /Dennis

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Bare sig "bobbelop"........ Det er en mellemøstlig fortolkning af "på beløbet"....
Det har du faktisk så sole ret i. Min søster skulle en gang købe en pakke smøger i en kiosk og så sagde manden "bobbelop" .. så sagde min søster "A hva?" og så sagde manden igen "bobbelop", da min søster så ikke forstod det så sagde hun "bibbelip" og så blev manden stjerne tosset :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tit synes jeg ikke man har andre valg end "på summan" for når man står med et dansk visa vil de ikke lade en hæve over beløbet?
Korrekt, men vil jo nu gerne være lidt høflig alligevel :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Korrekt' date=' men vil jo nu gerne være lidt høflig alligevel :)[/quote'] Synes jeg også er det bedste, plus det jo aldrig skader lidt at sætte sig ind i rutinen når nu man er flyttet til et andet land =) Så jeg er helt enig..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

[q]Når jeg er ude og handle, og skal betale, hiver jeg mit visa kort frem, og trykker kode mm., så siger ekspedienten et eller andet jeg som regel ikke høre ordentlig og/eller ikke forstår, så siger jeg som regel bare: På beløbet.[/q] Tit så spørger de hvis det er konto eller kredit, eller så siger de tryk konto. Kan det være det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Å andra sidan kan ni ju vara glada över att man KAN betala med danska kontokort. I Danmark gäller enbart Dankort. Snacka om att det blir problem i Kastrup-netto (Svenskaffären som vi kallar den) Nagon som vet hur man fixar keyboardet? Så man kan skriva danska / svenska bokst-ver

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Nagon som vet hur man fixar keyboardet? Så man kan skriva danska / svenska bokst-ver
Står der svensk (SE måske, der står DA på min, fik ændret det til EN en dag, og så var helvede løs...) nede i dit højre hjørne ved uret? Der kan man typisk skifte Windowsopsætning... måske er det problemet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nagon som vet hur man fixar keyboardet? Så man kan skriva danska / svenska bokst-ver
På de gamle keyboards, kunne man trykke ctrl-alt-f1 og ....F2 for hendholsvis dansk/svensk eller engelsk, ved ikke om det var keyboarded, eller styresystemet dog :) (virker ikke på denne laptop jeg sidder med dog)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Det, kassedamen spørger dig om, er helt sikkert, om du vil have "på summan". Og så siger du jo så bare "ja tack". "Hvor svært kan det være":rolleyes:
Det behøver ikke være særlig svært, men det er da relevant at nogle gider sætte sig ind i hvad der bliver spurgt om og hvorfor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

netop, man må respektere det sprog der nu engang tales i det land man bosætter sig i, kan godt være det er i småtingsafdelingen, men nu va det lige relevant for mig nu her :) men tak for svarene :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Å andra sidan kan ni ju vara glada över att man KAN betala med danska kontokort. I Danmark gäller enbart Dankort. Snacka om att det blir problem i Kastrup-netto (Svenskaffären som vi kallar den)
Mohlin - vi betaler ikke med Dankort i SE. Dankort fungerer kun i DK. Vi betaler med VISA/Dankort. dvs det er VISA delen som håndterer det, men vi kalder det bare Dankort som man altid har gjort... selv om man burde kalde det et Bank/VISA/Dankort :rolleye: Øhh ikk... er det ikk sådan nogen lunde som det hænger sammen. Men du har ret i at Danskerne burde tage sig sammen, og indføre VISA på alle Dankort terminalerne, således vores turister får en chance.... det er især pinligt af Netto ude i lufthavnen.. absolut pinligt .... nej det er vist HELE Danmark der kunne lære noget der....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jag VET att ni inte betaler med dankort i Sverige. Det var inte det jag skrev... Det jag menade var det som du själv skriver, att i Danmark kan man betala med Dankort, men i Sverige kan man betala med vilka kontokort som helst (ja, utom just dankort).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er en gl. aftale mellem dansk supermarked og COOP Danmark om ikke at tag imod VISA (hvis nok pga. gebyr) der gør at man kun tag imod dankort.
Hvor ved du det fra??? I Kvickly i Helsinge kan man godt betale med Mastercard, og det er vel i grunden det samme?:confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor ved du det fra??? I Kvickly i Helsinge kan man godt betale med Mastercard, og det er vel i grunden det samme?:confused:
Fra min tid bag kassen i Kvickly X-tra er jeg også noget sikker på, at vi tog imod både VISA, Mastercard, Visa Electron og alt muligt andet... Bare ikke American Express... Der bliver jo nævnt at det er en gammel aftale, så mon ikke det er ændret?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
men det er et dansk Mastercard du betaler med, ikke et kort fra udlandet. (Har haft job i COOP/ Kvickly)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
men det er et dansk Mastercard du betaler med, ikke et kort fra udlandet. (Har haft job i COOP/ Kvickly)
Mener altså at mange kunder udefra ( nordmænd, svenskere, amerikanere ect.) betalte med Visa... Mange af dem havde ikke danske kontanter, så de brugte deres kort... Har aldrig nogensinde oplevet at hverken danske eller udenlandske kunder ikke kunne bruge deres betalingskort...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites