Jump to content
Saffi

Økonomisk rådgivning i forbindelse med flytning??

Recommended Posts

Hej alle grænsegængere!! :new: Vi er en familie på fire, der overvejer at flytte over på "den anden side". Vi har selvfølgelig en masse spørgsmål i den forbindelse og vi vil høre, om der er nogen, der har fået en eller anden form for rådgivnig om økonomi fra nogle profesionelle rådgivere? Vi har prøvet at finde svar på nettet og i banken (og på denne fantastiske side :D ), men det er meget svært at gennemskue alle økonomiske konsekvenser ved en flytning. Da vi har hus i Kbh og kun overvejer at flytte, hvis vi kan opnå en bedre økonomi, er det meget vigtigt for os, at finde et sted med "rigtig" rådgivning og ikke bare en bank der vil "sælge varen". Mon der er nogen, der kan hjælpe??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke svar er det du søger som du ikke finder herinde? Sæt dig og regn lidt på tingene. Så svært er det faktisk ikke. Det kommer også an på hvordan du definere "en bedre økonomi" I mit tilfælde har jeg ikke fået mange flere kr til mig selv pr mdr. men jeg har fået meget mere for mine penge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar. Det er faktisk det vi tænker - altså, at det ser ud til, at man får noget mere for sine penge.... Det vi blandt andet søger svar på, er - er det klogt at bruge hele provenuet fra salg af hus i DK til køb i SE? - hvad hvis en af os bliver arbejdsløs? - hvad med vores pensioner? - hvad hvis vi vil tilbage til DK på et tidspunkt? Det er altså sådan mere det store overblik..... Mon du har boet længe i Sverige og måske har gjort nogle erfaringer?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har boet her i snart 4 år så lidt erfaring har jeg da. Nu udstiller jeg lige min uvidenhed og spørger om provenuet er overskuddet ved salg? Hvis ja. Så kommer det jo an på renter osv. Hvor mange renter skal du betale på banklån kontra hvor mange renter får du får at beholde pengene. En opsparing er jo altid rar og som du kan læse flere steder kan det godt trække ud med dagpenge. pensioner har jeg forstået det sådan at hvis du arbejder i dk og optjener pension der har du ret til din pension selvom du bor i SE. Hvis i vil tilbage til dk gør i ALT hvad i gør når i skal til sverige...bare i omvendt rækkefølge:th2: Det store overbli...tja jeg fik det aldrig...jeg sprang bare ud i det.:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for dit svar. Det er faktisk det vi tænker - altså, at det ser ud til, at man får noget mere for sine penge.... Det vi blandt andet søger svar på, er - er det klogt at bruge hele provenuet fra salg af hus i DK til køb i SE? - hvad hvis en af os bliver arbejdsløs? - hvad med vores pensioner? - hvad hvis vi vil tilbage til DK på et tidspunkt? Det er altså sådan mere det store overblik..... Mon du har boet længe i Sverige og måske har gjort nogle erfaringer?
Jeg vil så sige at i vores tilfælde sparer vi en del, men der er også meget at spare på at have børn i inst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ja - provenu er overskud... der er så meget andet jeg ikke ved ;) Vores børn er 10 og 12 og skal derfor i skole i sverige - hvilket er noget andet vi skal have undersøgt mere om... Måske skal vi også bare springe ud i det ...... det ville dog være rart med regulær rådgivning først. Har netop set en anden der leder efter revisor... måske der er noget at hente....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I vil bare flytte for at få bedre økonomi/mere for pengene? Jeg vil stærkt fraråde at flytte til Sverige, hvis ikke der er en dybfølt interesse/nysgerrighed for det. Medmindre, selvfølgelig, at det er et spørgsmål om at få hverdagen til at hænge sammen økonomisk. Så kan Sverige gi´ nogle muligheder. Forstå mig ret :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Hænger helt med Gio her.... Det handler ikke om penge, men hvad du får for dem du har.... desuden er der visse omkostninger ved at flytte herover. Man vil nemlig aldrig hjem igen.... :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhhhh...... - Selvfølgelig er det for at få mere ud af pengene.... Og selvfølgelig er der en reel interesse.... Især med alt det, der sker i hele Øresundsregionen... Og hvis eneste risiko er ikke at ville hjem igen - ja så er det vel til at leve med :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej alle grænsegængere!! :new: Vi er en familie på fire, der overvejer at flytte over på "den anden side". Vi har selvfølgelig en masse spørgsmål i den forbindelse og vi vil høre, om der er nogen, der har fået en eller anden form for rådgivnig om økonomi fra nogle profesionelle rådgivere? Vi har prøvet at finde svar på nettet og i banken (og på denne fantastiske side :D ), men det er meget svært at gennemskue alle økonomiske konsekvenser ved en flytning. Da vi har hus i Kbh og kun overvejer at flytte, hvis vi kan opnå en bedre økonomi, er det meget vigtigt for os, at finde et sted med "rigtig" rådgivning og ikke bare en bank der vil "sælge varen". Mon der er nogen, der kan hjælpe??
Hvis du vil have uafhængig rådgivning, så kontakt en revisor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Øhhhh...... - Selvfølgelig er det for at få mere ud af pengene.... Og selvfølgelig er der en reel interesse....
Hér skulle der netop ikke tøves og "øhhh"´es ;) Jeres bank kan hjælpe jer med de fleste økonomiske spørgsmål. Større banker er ved at få godt styr på ny-svenskerne - og har jeres ikke dét, så skift til en der kan bruges. Faktisk er det et meget normalt scenarie, efter at have været almindelig kunde i en bank i en årrække, at de pludselig ikke bliver til at stikke i. Find en bank der har fillialer både hér og i Danmark - så skal korthuset nok blive stabilt i sidste ende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har faktisk været i vores bank - Danske Bank - som jo også har afdeling i Malmö. Vi havde sendt en mail til vores rådgiver med forskellige spørgsmål, men da vi kom til mødet viste det sig, at hun faktisk vidste mindre end os :thumbdown og var mere interesseret i at sælge os yderligere pensioner..... :mad: Der er åbenbart andre der har været mere heldige... Havde håbet, at nogen kendte en god uvildig økonomisk rådgiver, men hvis ikke, så må vi jo bare følge rådet ovenfor om at finde en tilfældig revisor ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi har faktisk været i vores bank - Danske Bank - som jo også har afdeling i Malmö. Vi havde sendt en mail til vores rådgiver med forskellige spørgsmål' date=' men da vi kom til mødet viste det sig, at hun faktisk vidste mindre end os :thumbdown og var mere interesseret i at sælge os yderligere pensioner..... :mad: Der er åbenbart andre der har været mere heldige... Havde håbet, at nogen kendte en god uvildig økonomisk rådgiver, men hvis ikke, så må vi jo bare følge rådet ovenfor om at finde en tilfældig revisor ...[/quote'] En revisor er en god uvildig økonomisk rådgiver. Jeg har selv arbejdet som revisor i 5 år (er det ikke mere) og det gælder blot om at finde en revisor som kender lidt til begge sider af øresund. De fleste større revisionsfirmaer (PriceWaterHouse, Deloitte, Ernst & Young og KPMG) har alle folk med forstand på problematikken, men de koster som regel også ret mange penge. Derfor kan det være en fordel at finde et mindre eller mellemstort revisionskontor i stedet, hvis man vil spare lidt penge. Jeg kunne sikkert godt sidde og lave beregningerne og en del rådgivning, men jeg har ikke lige tiden til det i øjeblikket. Det er faktisk ikke så svært hvis man sætter sig lidt ind i tingene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for linket - er :rolleye: til excel - men prøver.... :-D
Jamen velbekommen. Jeg kan godt sætte mig ned og regne på jeres økonomi, men det bliver ikke før om nogle uger og det kræver I har alle informationer klar. Jeg kan sikkert gøre det billigt, såfremt jeg slipper for at betale skat :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites