Heidi 10 Anmeld indhold Skrevet March 23, 2006 Jeg har i de knap 5 år vendt min til at ting kan gå langsomt, meget langsomt, men at søge Dagpenge, det er slår alle rekorder. Jeg er endda "ganske almindelig svensker" der søger. Jeg har været ansat i sverige siden 2001 og dermed medlem af en svensk a-kasse hele tiden. Skæbenen ville at min mand blev tilbudt et spændende job i DK og så måtte vi jo flytte til Skåne, det går ikke at pendle 500 km hver vej hver dag :D Jeg søgte selvfølgelig arbejde i Skåne og fik en vikar stilling, hvor jeg havde svingende time antal. Nå, det er da bedre end at gå hjemme. Så søgte jeg om dagpenge/supp. dagpenge, det var i november og de er stadig ikke kommet en slutning på det. Jeg har alle papire iorden og sendte de papire ind de bedte om. Men efter en 3 ugers tid kom der er brev, at de manglede komplemetering på visse oplysninger. Det skaffede jeg og sendte til dem. Godt så er alt på den rette vej... Men så kom der igen et brev, om at de manglede flere oplysninger øhhh var det en ide at finde ud af, hvor mange oplysninger de manglede én gang for alle ? Jeg ringer derind, for de oplysninger de mangler, dem havde de fået en gang. Den søde dame jeg talte med på a-kassen kunne heller ikke forstå det, men det var sikkert en fejl og jeg skulle bare ignorere det og hun ville ligge en besked til min "handläggare" om at tage kontakt til mig pr. telefon, hvis de alligevel manglede oplysninger.. Tak for hjælpen, flinke damen. Så går der yderligere en 3 ugers tid og et nyt komplementeringsbrev!! hvor min handläggare beder om de samme oplysninger *sukker dybt* og jeg ringer igen, men kan ikke komme til at tale med ham, da han ikke har telefontid den dag. Spørger til hvorfor de beder om oplysninger igen, på de samme ting og så er det fordi de kan se at jeg har været syg (deraf mindre arbejdede timer i et par måneder) og om jeg har fået sygeløn fra min arbejdsgiver. Ja, det har jeg. Godt, det ville han skrive og NU var alt klart, det var bare spørgsmålet om jeg fik sygeløn de manglede. Bad igen om at min handläggare ringede til mig hvis noget var uklart... Godt så, vi prøver igen... Nu får den kvikke læser 1 gæt på om jeg nu har modtaget endnu et komplementeringsbrev! Svarer du nej er du dumpet og skal tage 3 klasse om. Svarer du ja har du helt ret. Jeg ringede til dem igen igen igen og talte med en ny damen, (og nej din handläggare har ikke telefon tid idag) som igen var yderst hjælpsom, og forstod på min tone (var på ingen måde grov) at jeg ville have et svar på mine spørgsmål... Det var selvfølgelig stadig de skide sygedage der manglede dokumentation for, og kunne jeg bare få noget på skrift fra min arbejdsgiver, at de havde betalt mig sygeløn så skulle alt være i den skønneste orden... så jeg ringede fluks til min tidligere arbejdsgiver og de skrev mig et fint brev hvori de de pennede ud at jeg havde været ansat på fuldtid siden 2001 og hvilket perioder jeg havde fået sygeløn fra dem. Og den har jeg nu, efter aftale, faxet til a-kassen igår (og sender selvfølgelig originalen pr. brev når dem kommer.) Jeg skrev i faxen at min handläggare måtte ringe til mig hvis noget manglede igen. Men det gør han nok ikke alligevel Det er da godt at man har en opsparing, så man havde råd til at være arbejdsløs og mangle løn i 4 måneder. Nu VIL jeg havde det ordnet for jeg har fået nyt godt fast arbejde i DK og kan lige se deres jubel hvis jeg skifter fagforening og a-kasse inden de har fået behandlet "mig" færdig. " tyvär, när du inte är medlem mer, kan du inte få dagpengaersätning" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret March 23, 2006 Ja det er nok en af de negative ting ved at bo i SWE. Alle kan jo risikere at miste deres arbejde og så er man på den :o . I DK har jeg efter studiet for 12 år siden været kortvarigt arbejdsløs og arbejdsløskassen var helt fortræffelig god! Jeg kan kun sige, giv ikke op - du skal nok få det igennem! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mmmelissa555 10 Anmeld indhold Besvaret March 24, 2006 Okay det er godt nok lang tid, hvad er det for noget..! Jeg har også bemärket at de er lidt langsomme. Der går lang tid imellem, de breve de sender. Bare lige et eksempel: Da jeg tilmelde mig den svenske fagforening, ville de have en blanket E301 fra DK. Den faxede den danske fagforening til dem. Men den har de så åbenbart smidt ud, for nu hvor jeg skal have dagpenge, spörger de efter den igen. Sendte den selvfölgelig til dem, men nu skal jeg vente lang tid igen, for at det näste brev kommer. Hvordan kan man smide et så vigitg papir ud, der står hvad jeg har lavet inden for de sidste 5 år, og hvad jeg fik i lön... Det skulle ikke undre mig, at når der kommer svar fra dem igen (om en uge eller to), at de så ville have min kontrakt fra mit arbejde i Sverige igen.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret March 25, 2006 Jeg tror eneste vej er ringe til kontaktpersonen 1 gang om dagen. Til sidst bliver vedkommende træt af en, og de får gjort en færdig... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mmmelissa555 10 Anmeld indhold Besvaret March 25, 2006 ja det har du nok ret i, det må jeg hellere göre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mmmelissa555 10 Anmeld indhold Besvaret June 3, 2006 Så fik jeg endelig mine penge fra a-kassen, det tog dem "kun" 3 mdr. Jeg ringede ind hver uge, gad vide hvor lang tid det havde taget hvis jeg ikke havde ringet... De blev ved med at ville have de samme papir, og alverdens papir, det sidste de spurgte efter var min diplom fra min uddannelse. Der må jeg indrömme at jeg begynde at grine.. Nå men da jeg fik at vide at alt var klar, tänkte jeg bare endelig..! Så jeg fik et brev, hvorpå der står for meget jeg skal have, men de har regnet for lidt. De har nemlig ikke omvekslet dk kr.til sv.kr. Hallo, en internation afdelingen, "glemmer" at regne valutaen om, eller også ville de bare lige tjekke om jeg var vågen. Hvis jeg havde fået 2000 Euro, gad vide om de så også havde regnet det som 2000 sv.kr. Fik heldigvis checken, med de for lidt penge på, så jeg har noget at leve af, jeg mener da bare, det havde väret värre hvis jeg skulle leve endnu längere tid uden penge. Heldigvis har jeg en mand med et godt arbejde, ellers tror jeg ikke jeg ville havde overlevet dette ökonomisk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites