bluee 10 Anmeld indhold Skrevet March 22, 2006 Hej Min kæreste har en plan om at studere efter vi har søgt om FS (Familie sammenføring). Nogen der ved om hvis man læser i DK men bor i SE kan få SU ? Hvis man ikke kan få dansk SU, kan man så få svensk isåfald hvad hedder det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 22, 2006 Hej Min kæreste har en plan om at studere efter vi har søgt om FS (Familie sammenføring). Nogen der ved om hvis man læser i DK men bor i SE kan få SU ? Hvis man ikke kan få dansk SU, kan man så få svensk isåfald hvad hedder det? Hvis hun ingen tilknytning har til Danmark, kan hun ikke få dansk SU. Ved ikke hvad det hedder i Sverige, men det er, så vidt jeg ved, slet ikke så mange penge som man får i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bluee 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2006 Hvis hun ingen tilknytning har til Danmark' date=' kan hun ikke få dansk SU. Ved ikke hvad det hedder i Sverige, men det er, så vidt jeg ved, slet ikke så mange penge som man får i Danmark.[/quote'] Nogen idé om hvordan man FÅR tilknytning? Skal man flytte tilbage midlertidigt eller bare søge om familiesammenføring i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2006 Studielån / studiemedel heter det, men hur det fungerar mellan SE och DK vet jag inte. Kolla här http://www.csn.se/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bluee 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2006 Studielån / studiemedel heter det, men hur det fungerar mellan SE och DK vet jag inte. Kolla här http://www.csn.se/ Tak for det !! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
oleskyum 0 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2006 Nogen idé om hvordan man FÅR tilknytning? Skal man flytte tilbage midlertidigt eller bare søge om familiesammenføring i DK. Hvis i laver F/S i sverige på EU betingelser må din kommende kone ikke arbejde i danmark, at læse kan i søge om men det er helt for egen regning. Og studiemiddel i sverige kan først blive aktuelt efter 2 års ophold. For at være berettiget til hjælp i sverige, skal i søge F/S fra hjemlandet og der er ventetiden 8 til 12 måneder. ( de svenske regler for F/S ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2006 Hun kan godt fa dansk SU, og enda fra dag 1 i DK, men det kraever at hun bliver familiesammenfoert med dig i DK. SU-styrelsen er sa flinke at de fx. godt kan give SU til min aegtefaelle (som er fra Honduras) mens jeg er udstationeret i Honduras! Men det kraever at man foer udlandsopholdet soeger om at bevare bevare ens danske O&A tilladelse som ellers vil frafalde efter 6/12 mdr ophold i udlandet. Og hvis man flytter til Sverige vil den danske O&A i normale tilfalde altid frafalde, men eftersom jeg er udsendt af en dansk arbejdsgiver, sa lader det til at vaere lidt andre regler. Sa man skal i normale tilfalde bo i DK for at vaere berettiget til dansk SU og din kone skal ogsa vaere omfattet af integrationsloven, men det er alle ikke EU-borgere automatisk, nar de far bevilget deres danske O&A tilladelse. Jeg mener at din kone efter de svenske regler efter 2 ar evt. kan vaere berettiget til svensk SU, men jeg er ikke sikker. Derimod er det pudsigt at man som dansker godt kan fa svensk 'SU', det fik jeg mine 3 foerste ar jeg studerede i Lund, foer jeg fandt ud af at de jo var meget bedre vilkar med den danske SU og at jeg godt kunne fa dansk SU i stedet for! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites