Jump to content
Morsing

Vuggestue og børnepenge.

Recommended Posts

Jeg har forsøgt at søge i tidligere tråde - men synes ikke helt jeg kan finde svar på følgende: 1) Hvis min kæreste og jeg bor i Sverige og arbejder i Danmark kan vores barn så gå i dansk vuggestue i Danmark? 2) Hvis min kæreste og jeg bor i Sverige og arbejder i Danmark kan vi så stadig få børnepenge fra Danmark eller får man så fra Sverige? Håber nogen kan hjælpe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har forsøgt at søge i tidligere tråde - men synes ikke helt jeg kan finde svar på følgende: 1) Hvis min kæreste og jeg bor i Sverige og arbejder i Danmark kan vores barn så gå i dansk vuggestue i Danmark? 2) Hvis min kæreste og jeg bor i Sverige og arbejder i Danmark kan vi så stadig få børnepenge fra Danmark eller får man så fra Sverige? Håber nogen kan hjælpe.
Ja du kan godt få plads i Dk, men jeg forstår dog ikke hvorfor du ville det ? Og du for børnepenge fra DK, så længe du arb der. De følger moderen, så hvis du får job her, for du og fra SE.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for hurtig svar. Jeg har tidligere boet i Helsingborg mens min kæreste boede i Danmark. Hun ville ikke flytte til Helsingborg så jeg måtte flytte hjem til hende. Nu er hun dog blevet hooked på en villa i Bunkeflostrand og er derfor blevet lidt lun på ideen om at flytte til Sverige. Det store "problem" går nu på at hun er gravid - og hun vil gerne have at vores barn kommer i dansk vuggestue og børnehave. Så hvis det er det som der skal til at jeg kan "overtale" hende, så er det fint med mig - selvom jeg også mener det er den halve løsning. Jeg var også klart foretaler for en svensk vuggestue.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for hurtig svar. Jeg har tidligere boet i Helsingborg mens min kæreste boede i Danmark. Hun ville ikke flytte til Helsingborg så jeg måtte flytte hjem til hende. Nu er hun dog blevet hooked på en villa i Bunkeflostrand og er derfor blevet lidt lun på ideen om at flytte til Sverige. Det store "problem" går nu på at hun er gravid - og hun vil gerne have at vores barn kommer i dansk vuggestue og børnehave. Så hvis det er det som der skal til at jeg kan "overtale" hende, så er det fint med mig - selvom jeg også mener det er den halve løsning. Jeg var også klart foretaler for en svensk vuggestue.
Men det er da en start kan man sige. Vi bor selv i Bunkeflo og har vøres børn i inst. her og er meget tilfreds med det. Derudover koster det jo ikke i nærheden af hvad det koster i DK..Må man spørge hvad det er for hus i kigger på ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliv i Danmark, hårde ord ja ! Hvis I bare er lune på at flytte til Sverige skal I ikke göre det. Det er et andet land og en anden kultur som din käreste slet ikke er indstillet på. I vil give jeres barn et usikkerhedsmoment som börn ikke kan klare. Hvem skal barnet lege med i weekenderne ? Barnet lärer jo ikke at tale Svensk ! Og så tror jeg ikke det er särlig sundt at transportere et barn så langt hver dag. Skole, den venter om 6 år. Det er klart at der er masser af unger der kommer herover og starter i skole uden at kunne Svensk, men det er ikke let. Og I jeres tilfälde er det unödvendigt at udsätte jeres barn for det når I vil have chancen for at give jeres barn den gave det er at gå i Svensk "dagis" Vi har prövet Svensk og Dansk, det går ikke at sammenligne. Der er mindre stress i Sverige, så... Bare min mening.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Peter Berg

Hey Miriam. Min kone og jeg flytter også til Bunkeflo til november og vi venter vores 1. barn her til april. Er der en vuggestue du kan anbefale ?? hvor skriver man sig op henne, skattekontoret i malmø???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min kone og jeg flytter også til Bunkeflo til november og vi venter vores 1. barn her til april. Er der en vuggestue du kan anbefale ?? hvor skriver man sig op henne' date=' skattekontoret i malmø???[/quote'] Hej Peter Her er der et link til de institutioner der er i området, vi har vores datter på Ängslätts föskole og er meget tilfredse med den. Du kan også se hvordan i skiver jer op, det sker direkte til skole området. Velkommen til :-) http://malmo.se/stadsdelar/limhamnbunkeflo/forskolorgrundskolor/forskolor.4.33aee30d103b8f15916800042428.html

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Peter Berg

Tak Tak Jamen tak for det hurtige svar. Kan se der ligger jo mange instituitioner lige i vores område. Har set der også liver bygget en lige over for os ved Annestad, ved dog ikke hvornår den åbner. Men det ser jo ikke ud som om det blir svært og få den lille trold passet. Tusinde tak for hjælpen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jamen tak for det hurtige svar. Kan se der ligger jo mange instituitioner lige i vores område. Har set der også liver bygget en lige over for os ved Annestad' date=' ved dog ikke hvornår den åbner. Men det ser jo ikke ud som om det blir svært og få den lille trold passet. Tusinde tak for hjælpen.[/quote'] Der er massere af inst. men der er også massere af børn. Så gør jer selv den tjeneste at søg så snart i kan. Når der kommer pladser ledige, går man efter den behovsdato du har skrevet, så skriver du 1 aug. og der er en der har skrevet 1 juli, vil han få pladsen før jer, også selv om at du er skrevet op først. Det er først hvis folk har samme behovs dato at man bruger datoen man er skrevet op. Så et godt råd er at skrive den første mulige dato du kan, som er når jeres barn er 1 år, også selv om i først skal have en plads 3 mdr efter....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK
Ja du kan godt få plads i Dk, men jeg forstår dog ikke hvorfor du ville det ? Og du for børnepenge fra DK, så længe du arb der. De følger moderen, så hvis du får job her, for du og fra SE.
Lige et spørgsmål til børnepenge, du siger de følger moderen. Vi flytter til Sverige til Sommer og jeg fortsætter med at arbejde i DK, men min kone starter firma i Sverige (internet børneshop), hvor får vi så børnepenge fra? Hvis SV, hvor meget?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lige et spørgsmål til børnepenge, du siger de følger moderen. Vi flytter til Sverige til Sommer og jeg fortsætter med at arbejde i DK, men min kone starter firma i Sverige (internet børneshop), hvor får vi så børnepenge fra? Hvis SV, hvor meget?
Her for man hver mdr mener det er lidt over 900 men er ikke helt sikker. Skal selv til at have det herfra i næste mdr. Jeg mener også at have hørt at man for suppleret op hvis det er højere i dk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forstår ikke den der med at have sine børn i dansk institution. Kan se jeg ikke er ene om den menning. Skulle bare lige af med den...
Vi har også snakket meget om det med hvor den lille skal være henne, og jeg er nedstemt, det bliver i DK. Hvis der lige skulle ske noget og skal hentes er der for langt i forhold til hvis det var lige ved siden af jobben samt mindre tid i inst. hvis man henter lige efter arb. Så jeg kan godt se det fra begge sider. Jeg hænger også mest til Sverige, men det er kun pga. prisen og det man høre om deres gode service. Men som sagt er jeg nedstemt, så indtil videre bliver det danmark. Skulle også bare lige af med det :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har prøvet med at holde børnene i DK fordi vi manglede pladser herovre og jeg kan kun sige en ting.. Det er noget skidt.. Dels brugte vi meget ekstra tid og dels er ungerne ikke ret motiverede for den lange køretur. Vi har 2 på 1½ & 3 år og det var sku ikke sjovt. Nu holder vi dem hjemme, da konen har fået weekend arbejde istedet for og de har det langt bedre.. Mvh Henrik Pedersen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores børn er i institition i DK, og det ændrer vi ikke ved. Vi har vores børn 3 minutter fra mit arbejde, hvilket var fedt den dag i de ringede at den ene skulle på skadestuen med en smadret læbe- Godt vi ikke skulle køre hjem og hente først. Vi opholder os en del i DK, og når vi på hverdage skal noget slipper vi for at tage hjem og hente børn først for så igen at køre tilbage over broen. Vores børn klarer sig fint med at lege med svenske børn alligevel og vi bliver her ikk evigt, så for os passer det fint med at de går i DK. Vi giver 4850 kr for 3 børn i Dk og det ville koste os omkring 2000 kr i S. Så ja der er forskel - men det har vi nu sparet i husleje og mere til. De svenske vuggestuer vi besøgte var totalt ufleksible. At vi i DK har noget der hedder flextid, eller rettere at man ikke lige ved hvad tid børnene hentes - det kunne ikke accepteres. Vi skulle pænt udfylde hvornår de kom og hvornår de blev hentet. Ikke noget for mig. Og så var der så gabende roligt og de større børn legede ude om formiddagen og de mindre om eftermiddagen. Bare surt hvis der var hedebølge - børnene skulle ikke lege sammen pga aldersforskellen. Vi syntes vores børn har det kanont i den danske - og de og vi forstår pædagogik og sproget. Køreturen klarer de fint. Vi har købt en vogn hvor der er plads til at lege, spise, se film eller hvad der nu måtte kræves. For det meste sover de nu bare - for det gør børn tit efter en travl dag i vugestuen. Og så nyder vi dem det længere om aftenen. Børnefamilieydelse for vi fra DK - man ansøger på et lokal center som ens arbejde ligger i eller der hvor man er fraflyttet, hvis man kom fra Kbh. Blanket e401 og E411 ydfyldes af forsäkringskassen i sverige (den sendes til malmøs øresundskontor) som så sendes til kontoret i dk, og vuptio så vælter pengene ind. Hvis den ene part arbejder dk kan man fortsæt vælge at få ydelsen fra DK, da den er højere end i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jan olsen

Min kone arbejder i SE, jeg selv arbejder i DK. Vi får, til vores tvillinger, 2100,- sek. hver måned, fra SE. Fra DK får vi, kvartalsvis, supleret op, så det svarer til de danske börnepenge, ca 3200,- dkr. Vi kontaktede vores danske fraflytterkommune, og de sendte nogle E-formularer, til os, som vi skulle sende til Forsäkringskassan`s EU-kontor,i Malmö, så gik resten af sig selv. Vi fik endda med tilbagevirkende kraft. Ca. 1 gang om året, kontakter DK kommune os, og beder om ny dokumentation, fra Forsäkringskassan, og DK arbejdsgiver.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites