Jump to content
Guest Cloe

selvangivelse for 2005

Recommended Posts

Udvidet selvangivelse ? øv, SKAT lukker tidligt om fredagen og jeg vil så gerne være færdig med de skide selvangivelser :fight: . Da jeg jo har boet i danmark i noget af indkomståret 2005, skal jeg åbenbart også udfylde en blanket 04.009 (tror at de har skrevet forkert, da den blanket jo hedder "Selvangivelse for begrænset skattepligtige" og den SKAL jo udfyldes under alle omstændigheder) Er der nogen der kender det rigtige blanketnr? Tror måske at den hedder 04.003 (Udvidet selvangivelse), men jeg kan ikke finde ud af hvad der skal udfyldes. Skal jeg bruge de esakte beløb (f.eks. løn) eller kan jeg få lov til at bruge en gennemsnitsberegning for hele lønnen? Jeg vil være evig taknemlig hvis der var nogen som kunne hjælpe mig :love2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Da jeg jo har boet i danmark i noget af indkomståret 2005, skal jeg åbenbart også udfylde en blanket 04.009 (tror at de har skrevet forkert, da den blanket jo hedder "Selvangivelse for begrænset skattepligtige" og den SKAL jo udfyldes under alle omstændigheder) Er der nogen der kender det rigtige blanketnr? Tror måske at den hedder 04.003 (Udvidet selvangivelse), men jeg kan ikke finde ud af hvad der skal udfyldes. Skal jeg bruge de esakte beløb (f.eks. løn) eller kan jeg få lov til at bruge en gennemsnitsberegning for hele lønnen?
Jeg har samme opgave med Heidis' selvangivelse - hun flyttede folkeregisteradresse herop per 1/4-2005. Anspurgt oplyste Skat*Øresund mig at vi skal indsende to selvangivelser for Heidi. Én fuld/alm selvangivelse for perioden 1/1-05 til 31/3-05 Én som begrænset skattepligtig for perioden 1/4-05 til 31/12-05 Hvis man har haft samme indkomst per måned året i gennem deles det forholdsmæssigt mellem de to perioder. De samme med renteudgifter og andre fradrag/indægter. Men har du haft forskellige vej til arbejde i de to perioder udfylder du selvfølgelig hvad der er rigtigt der. Har du arbejde i Danmark - og det er din primære indkomstkilde skal/bør du anmode om at blive beskattet som grænsegænger hvor du så i modsætning til at være begrænset skattepligtig har mulighed for fradrag for dansk pensionsordning, a-kasse mm. Den har nr. 04.031. Husk at gøre dem opmærksom på at du ikke skal betale kirkeskat som bosiddende i udlandet, hvis du er medlem af folkekirken. Ud fra din selvangivelse beslutter de så om du skal beskattes "normalt" eller som udlandsdansker for året. Det afhænger vist primært af om man har boet længst det ene eller det andet sted.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Larscph for dine svar, men for en sikkerhedsskyld ringede jeg ind til SKAT i dag og fortalte dem om min situation....kom til at snakke med en Kristian Rasmussen (hmm, måske samme Kristian som skriver herinde :rolleyes: ) Han sagde at jeg kun skulle udfylde Selvangivelsen for begrænset skattepligtige, da de ikke kunne bruge de andre blanketter til en dyt. Da jeg sidste år bad om at blive Grænsegænger, skulle jeg jo gå efter de regler. Det med tidligere kommuneskat og kirkeskat, blev så deres problem. Kristian (hvis det da var dig jeg snakkede med), hvis jeg er kommet til at fortolke vores telefonsamtale forkert, må du jo lige rette mig

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Jeg fik samme besked som Larscph beskriver sidste år, men efter at have inddelt mine oplysninger for de 2 perioder, så jeg til min store skuffelse af Skat blot lagde tallene sammen igen. Jeg talte dengang med en medarbejder i SkatØresund, der fortalte "De troede de kunne håndtere de to selvangivelser, men i praksis var det ikke muligt" derfor havde det været nok med en selvangivelse for begrænse skattepligtige. Og jo det er den samme Kristian Rasmussen der skriver herinde...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Han sagde at jeg kun skulle udfylde Selvangivelsen for begrænset skattepligtige' date=' da de ikke kunne bruge de andre blanketter til en dyt.[/quote'] Vil det sige at du kun skal aflevere een selvangivelse til Danmark og ikke to som larscph er inde på? Jeg flyttede nemlig også over i 2005, så jeg er lidt i tvivl.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vil det sige at du kun skal aflevere een selvangivelse til Danmark og ikke to som larscph er inde på? Jeg flyttede nemlig også over i 2005' date=' så jeg er lidt i tvivl.[/quote'] Ja, jeg skal kun aflevere den selvangivelse som hedder begrænset skattepligtig og evt. supplement til begrænset skattepligtig (den hvor du betragtes som grænsegænger). Jeg ringede til Kristian 2 gange, da jeg selv var meget i tvivl og han sagde det begge gange. Kun éen selvangivelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, jeg skal kun aflevere den selvangivelse som hedder begrænset skattepligtig og evt. supplement til begrænset skattepligtig (den hvor du betragtes som grænsegænger). Jeg ringede til Kristian 2 gange, da jeg selv var meget i tvivl og han sagde det begge gange. Kun éen selvangivelse.
Super :th2: Tak for info - så bliver det da lidt lettere at få overstået den selvangivelse :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det svar jeg fik da jeg sagde at jeg sidste år jo kun fik én samlet årsopgørelse var, at de brugte de to opdelinger i forbindelse med at vurdere om man var begrænset eller normalt skattepligtig. For jeg oplevede jo nøjagtig det samme sidste år! Nu har vi divideret tallene og udfyldt to - det er trods alt udelukkende første år man har problemstillingen. Men det er da rigtig fedt at man får forskellige besked alt efter hvem man taler med! Og det var Skat*Øresund jeg talte med - godt nok en meget stresset medarbejder - men man kunne da godt forvente at de var enige om hvad det egentlig var de forventede at få tilsendt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ang renteudgifter jeg er ved at udfylde forskudsopgørelsen da jeg har fået af vide af skat at de ikke sender papir længere, skal jeg bare skrive under 2006 hva min løn pr måned bliver ? og det samme med befordring, der har jeg taget op plusset kørselsfradrag med brofradrag og skrevet det samlede beløb er det forkert? mht til renteudgifter købte vi hus i 2005 på den svenske deklaration står der 18927 sek skal jeg så bare tage det beløb og omregne til danske og skrive ind under renteudigfter eller?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
jeg er ved at udfylde forskudsopgørelsen da jeg har fået af vide af skat at de ikke sender papir længere, skal jeg bare skrive under 2006 hva min løn pr måned bliver ? og det samme med befordring, der har jeg taget op plusset kørselsfradrag med brofradrag og skrevet det samlede beløb er det forkert? mht til renteudgifter købte vi hus i 2005 på den svenske deklaration står der 18927 sek skal jeg så bare tage det beløb og omregne til danske og skrive ind under renteudigfter eller?
Louise, jeg ville gerne hjælpe dig men jeg forstår simpelthen ikke hvad du spørger om. Nedenstående er et forsøg på at svare men jeg er ærlig talt meget usikker på om jeg svarer på noget andet end det du spørger til. *jeg er ved at udfylde forskudsopgørelsen da jeg har fået af vide af skat at de ikke sender papir længere, skal jeg bare skrive under 2006 hva min løn pr måned bliver ?* :confused: Du skal opgive din bruttoløn på årlig basis....Men jeg aner ikke hvad det har med *da jeg har fået af vide af skat at de ikke sender papir længere* at gøre. Din befordring er også på årlig basis og da du får fradrag fra bro eller tog er det et samlet beløb der skal påføres under befordring. Det sidste du spørger under renteudgifter lyder jo som om det er selvangivelsen og ikke forskudsopgørelsen du har gang i. Hvis det er forskudsopgørelsen og tallet på din svenske selvangivelse er: 1. for hele 2005 (I optog lånet pr 1.1.2005 ) og 2. du ikke har omlagt lån efterfølgende, 3. samt at du ikke har andre forbrugslån (bil??) du skal have fradrag for ja så kan du 'genbruge' dit rentefradrag fra sidste år. Det vil aldrig være eksakt men et ok estimat over næste års renteudgift.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites