Jump to content
Anine

Et spørgsmål i forbindelse med jobsamtale

Recommended Posts

Hej! Jeg er blevet kaldt til jobsamtale i Lund YAHOO :laugh: :laugh: men har lige et spørgsmål, for i jobannoncen skriver de: Verksamheten omfatter lungdispensär. Jeg har søgt på google uden at komme nærmere ordets betydning. Det er nævnt i forbindelse med tests for tuberkulose. Er der nogen herinde der ved hvad ordet lungdispensär betyder? For det ville være rart at vide hvad de bl.a. arbejder med når man kommer til samtalen :cool: Er der derudover nogen der har styr på hvor meget man får i løn som sygeplejerske i Sverige, og hvor mange procent skatten er på? Mvh, Anine

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Er det ikke et apparat til måling af lungeydelse?????? Har lige siddet og læst om det på google.... Det virker som om det er en der kommer ud og tester for diverse lungesygdomme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen! Glemte lige at spørge om betydningen af en ting mere der stod i jobannoncen: "kan vi erbjuda dig individuellt avpassad bredvidgång och flextid." Hvad betyder bredvidgång? Så vidt jeg ved betyder bredvidgång at gå ved siden af, så er det en form for introduktion? Og flextid? Jeg ved vi har det bregreb på dansk, men ved ikke hvad det betyder? Og Brian: Det er nogle gode bud, men er stadig i tvivl om det er den korrekte betydning, så hvis der er nogen der ved betydningen med sikkerhed, så kom frit frem :) Mvh, Anine

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej igen! Glemte lige at spørge om betydningen af en ting mere der stod i jobannoncen: "kan vi erbjuda dig individuellt avpassad bredvidgång och flextid." Hvad betyder bredvidgång? Så vidt jeg ved betyder bredvidgång at gå ved siden af, så er det en form for introduktion? Og flextid? Jeg ved vi har det bregreb på dansk, men ved ikke hvad det betyder? Og Brian: Det er nogle gode bud, men er stadig i tvivl om det er den korrekte betydning, så hvis der er nogen der ved betydningen med sikkerhed, så kom frit frem :) Mvh, Anine
Jeg tror lungdispensären er et sted og ikke en maskine. En lungeklinik vil jeg mene, man ville kunne kalde det, men jeg er ikke fagmand. Bredvidgang er at gå ved siden af en anden medarbejder og altså blive introduceret til arbejdet uden at blive kastet alt for hovedkulds ind i det. Jeg ved ikke, hvad du skal have i løn, men du skal betale ca. 32 procent i skat af det beløb. Flextid betyder jo fleksibel arbejdstid, hvor man inden for visse rammer selv kan bestemme, hvornår man vil arbejde. Lyder som om, de vil gøre alt for at lette tilværelsen for dig. Held og lykke! :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror lungdispensären er et sted og ikke en maskine. En lungeklinik vil jeg mene' date= man ville kunne kalde det, men jeg er ikke fagmand.
Jo, men da arbejdspladsen er en lungemodtagelse, så tror jeg ikke at de skriver at de bl.a. arbejder med lungeklinik. Det er nok dobbeltkonfekt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jo, men da arbejdspladsen er en lungemodtagelse, så tror jeg ikke at de skriver at de bl.a. arbejder med lungeklinik. Det er nok dobbeltkonfekt.
Når de skriver virksomheden omfatter, så mener de nok bare, at det er altså det, de beskæftiger sig med. Så "virksomheden omfatter lungedispensär" betyder bare, at den ER en lungedispensär eller på dansk lungemodtagelse. Kunne det ikke passe? :) Selv om de virker überinteresserede, så er det måske ikke lige DET, man skal spørge om ved jobsamtalen. Som hvis man søger job på et autoværksted og spørger til jobsamtalen. Undskyld, der er en ting, jeg ikke er helt klar over: Hvad er et autoværksted egentlig? :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bedste bud jeg kan komme med er, at en lungdispensär er et andet (forsvensket) ord for CPAP (Continuous positive airway pressure). Det bruges f.eks. i den efterfølgende behandlingen af skader på lungerne, når lungerne skal genoptrænes.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svenska Akademins Ordliste har: dispensär (-pansä'r el. -pangsä'r el. -pensä'r) -en -er s. mottagning för förebyggande o. kontroll av sjukdomar t. ex. tuberkulos såøh sig ja til jobbet, så vil det jo vise sig bagefter, hvad det indebærer. :rolleye: :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lønnen?

Hej! Jeg er blevet kaldt til jobsamtale i Lund YAHOO :laugh: :laugh: Er der nogen der har styr på hvor meget man får i løn som sygeplejerske i Sverige, og hvor mange procent skatten er på? Mvh, Anine
Så i en ny tråd, at du åbenbart har fået jobbet - stort tillykke :th2: Nu er det, at jeg bare er super nysgerrig og gerne vil høre, hvilken løn du så fandt ud af, du får og hvad lønnen tilsvarende ville være i Dk - hvis du altså vil dele denne oplysning Mvh. MM

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så i en ny tråd, at du åbenbart har fået jobbet - stort tillykke :th2: Nu er det, at jeg bare er super nysgerrig og gerne vil høre, hvilken løn du så fandt ud af, du får og hvad lønnen tilsvarende ville være i Dk - hvis du altså vil dele denne oplysning Mvh. MM
Det vil jeg da gerne. Her i Danmark får jeg som grundløn 17.500 danske kr for 32 timer. I Sverige vil jeg få 17.000 eller 17.500 svenske kr for 40 timer. I Danmark er der jo specifikke løntrin (fra man er nyuddannet går der 6 år før man når et løntrin op), mens man i Sverige er individuelt lønnet. De 17.000 er grundlønnen for nyuddannede. Ved så ikke hvilke muligheder der findes der for at stige i løn. Bare sig til hvis der er mere du gerne vil vide :) Mvh, Anine

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det vil jeg da gerne. Her i Danmark får jeg som grundløn 17.500 danske kr for 32 timer. I Sverige vil jeg få 17.000 eller 17.500 svenske kr for 40 timer. I Danmark er der jo specifikke løntrin (fra man er nyuddannet går der 6 år før man når et løntrin op), mens man i Sverige er individuelt lønnet. De 17.000 er grundlønnen for nyuddannede. Ved så ikke hvilke muligheder der findes der for at stige i løn. Bare sig til hvis der er mere du gerne vil vide :) Mvh, Anine
Tusind tak for svar. Jeg har nemlig ikke den fjerneste idé om, hvad lønnivauet er i Se - har bare altid hørt det er lavere end i Dk. Det må man jo sige er korrekt - udfra hvad du lige har oplyst. Man skal arbejde 18 timer mere om ugen for 3500 kr minde (hvis man omregner de 17000 sek til danske kroner) - selvom man betaler meget mindre i skat - bliver det så opvejet?? Ender man ud med den samme timeløn eller hvordan??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
- selvom man betaler meget mindre i skat - bliver det så opvejet?? Ender man ud med den samme timeløn eller hvordan??
Ja det er jo så det jeg mangler at finde ud af. Det ved jeg nok først når jeg er startet og sidder i en lejlighed og har fået min første løn, så jeg kan se hvordan det ser ud med de månedlige udgifter. Mvh, Anine

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja det er jo så det jeg mangler at finde ud af. Det ved jeg nok først når jeg er startet og sidder i en lejlighed og har fået min første løn, så jeg kan se hvordan det ser ud med de månedlige udgifter. Mvh, Anine
Ja, men jeg ønsker dig i hvert fald rigtig god fornøjelse med alt det nye - det bliver jo super spændende for dig. Og velkommen til det svenske - her er i hvert fald dejligt og utrolige søde mennesker - de svenskere :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ups

Ha ha ;) bare en lille smutter...
Ja, det sker jo. Selvom om 8 timer mere om ugen er meget, så er der alligevel meget meget længere til 18 - Fandt selv ud af fejlen senere - men der ville jeg ikke lige logge ind igen - så fint nok, at en anden rettede fejlen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites